Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Synes fokuset blir plassert litt feil.

Prøv å se hvor mange FM mottakere hver og en av oss må kaste når FM nettet blir lagt dødt...Meg selv: 2 bilradioer i bil -ubrukelige

1bilradio i campingvogn -ubrukelig

1 bilradio i båt -ubrukelig

4 radioer i huset (stereoanlegg,kjøkken,bad etc.) -ubrukelig

 

For en vanvittig sløsing ! Gang dette med 1,2 mill husstander +++ = ett gedigent søppelproblem!

Personlig håper jeg DAB kun blir ett supplement til FM !

Link to post
Share on other sites

Du har et poeng Stefan, men personlig så tror jeg de fleste FM radioer vi har i heimen i dag vil være død før FM nettet stenger om min. 10 år, sannsynligvs ennå lengere unna.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Sydvesten, dette kan neppe være et problem...

 

Stefan - dersom det tilbys en overgangsordning på 10 år eller mer (ref. Sydvesten), ja så er jo det en overgang som overgår veldig mye annet her i samfunnet. FM-radioer som har gjort sin tjeneste i over 10 år (mange sikkert både 20, 30 og 40) - at de må kasseres (gradvis) etter så lang tid kan neppe kalles en miljømessig katastrofe. Da er det nok mye annet vi bør ta tak i.... Ett eksempel blant mange kan være PC'er (inkl. skjermer) - det kastes jo i bøtter og spann (vi flytter på jobben her i disse dager, og over 30 fungernede bilderørs-skjermer går på dynga).

 

Dessuten - hvor lenge har man en bilradio? Jeg har i alle fall ikke noen gang brukt den samme i over 10 år...

 

Forøvrig er jeg ganske så oppatt av miljø og all sløsingen som skjer i samfunnet, men akkurat overgang til DAB føler jeg blir litt skivebom i den sammenheng.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen her som vet hvorfor dab radioene er så dyre?

Har personlig ingen problemer med å bytte fra FM til DAB, men forlanger at leverandører av mobiltelefoner (med DAB radio) og reiseradioer kan levere produkter til en levelig pris (Ca FM radio priser)

Vil de kunne det i fremtiden? Eller er det noe med DAB teknologien som er svært fordyrende?

 

Må vi i Norge starte DAB radio produksjon mon tro???

Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig tenke meg noen annen årsak til dyrere pris enn at det er relativt nytt, og at produksjonsvolumene er mindre. Teknologien skulle vel på ingen måte være dyrere, kanskje tom. tvert i mot? Tipper nok du ser lavere priser i løpet av ikke så alt for lang tid. Egenproduksjon i Norge er neppe nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tro på at prisene kommer ned når salgsvolum går opp.

 

Mener imidlertid at det er bekreftet fra "DAB-hold" at DAB-radioer enda tar mer fysisk plass enn FM og bruker mer strøm enn FM for bruk i eksempelvis mobiltelefoner etc. Jeg vet ikke om dette er forskjeller av stor betydning, men leste det i alle fall i en nettavis for noen uker tilbake der en som snakket på DAB teknologiens vegne "innrømmet" at dette var et av svært få "problemer" pr i dag med DAB.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som vet hvorfor dab radioene er så dyre?

 

 

Jeg har også tro på at prisene kommer ned når salgsvolum går opp.

 

Jeg tror nok at Helge er inne på årsaken her, lavt produksjonsvolum.

 

Men, vil salgsvolumet gå tilstrekkelig opp til at prisen blir OK?

Neppe, om ikke andre enn Norge tar i bruk teknologien.

Jeg har ingen ting imot DAB, men jeg er imot at vi innfører det i Norge, nesten som eneste nasjon.

Nå er vi jo så rike her i landet, men det får vel være måte på sløseri.

 

Av en eller annen grunn har vi i lille Norge tatt mål av oss til å være ledende i å ta ny teknologi i bruk,

men dette koster oss også mye peng.... og vi må alle være med å betale gildet...

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg skal montere radio i båten i løpet av vinteren tar jeg gjerne i mot tips om DAB radioer.

Jeg går også med planer om dette, og i en båt med mye pent treverk er det fristende å gå for Tivoli. Pen sak med god lyd som går på 12V. Det store spørsmålet er hvor lenge høytalerene lever i den til tider høye luftfuktigheten båter har om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet en vanlig FM Tivoli radio 12V-DC/220V-AC siden i fjor sommer i båten, og radioen hos oss er fint plassert innendørs og fungerer så langt utmerket, og den blir nok ombord til neste år også. Er rett og slett imponert over denne radioens egenskaper, og ikke minst slipper jeg å montere høytalere samt trekke ledninger rundt omkring. Utenom sesongen er både tv og radio i heimen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men få av dem klarer å hamle opp med orginalen.

Der er jeg enig :yesnod: Noen ser jo bra ut da, men det er før man skrur på radioen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:nonod: Tror ikke du får en GOD bilradio til 500 kr. :nonod:

Mulig det, jeg tenkte å bestille denne Sonyen til 700,- :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318970 Så får vi se om den er no tess

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Artikkel i Dagbladet ang DAB-dekning:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/23/483885.html

 

Dette tyder jo på NULL DAB-dekning i mine "ferieområder" på Sunnmøre også inn i neste sommer og neste høst :headbang::nonod: Om det er tilfelle synes jeg det er rimelig "RÆVVA" :nono:

Link to post
Share on other sites

Antenne Helge, ANTENNE!!

Herp en gammel TV-antenne og få den avstemt på 220 MHz (sett den på høykant, signalene er vertikalt polarisert) og rett den mot nærmeste "transponder". Rart om du ikke skulle høre noe da :rolleyes:

(Gjelder selvsagt ikke i båten. Antenna ville bli for stor og stygg. Men inne i stua ville du kanskje få glede av DAB-en...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Antenne Helge, ANTENNE!!

Herp en gammel TV-antenne og få den avstemt på 220 MHz (sett den på høykant, signalene er vertikalt polarisert) og rett den mot nærmeste "transponder". Rart om du ikke skulle høre noe da :rolleyes: (Gjelder selvsagt ikke i båten. Antenna ville bli for stor og stygg. Men inne i stua ville du kanskje få glede av DAB-en...)

Er du sikker på det? I følge dekningskartet har jo de gule feltene dekning i dag og de orange skal ha dekning innen høsten 2007. Jeg oppholder meg i sommerferieukene hovedsaklig i området med den røde flekken. Det er jo et stykke derfra til områder med dekning.....

DAB0607.gif

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det? I følge dekningskartet har jo de gule feltene dekning i dag og de orange skal ha dekning innen høsten 2007. Jeg oppholder meg i sommerferieukene hovedsaklig i området med den røde flekken. Det er jo et stykke derfra til områder med dekning.....

Sikker og sikker? :blush::blush: Dekningskartet antyder hvor du KAN ha dekning med apparatets antenne... Vi VET at en retningsvirkende antenne HEVER signalstyrken vesentlig (alt etter antennens karakteristikk og derved foirsterkning). Jeg ville i hvertfall ha PRØVD det! På andre frekvenser har jeg opplevd en vesentlig øking av kommunikasjonsforholdene ved bruk av andre antenner! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt denne forutsetningen for deking som kartet beskrover så hadde jeg ikke engang tenkt tanken på dab, interessen hadde rett og slett dabbet av. :lol:

 

Nå er ikke slike dekningskart akkurat konservative av seg side de gjerne brukes som salgsargument.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...