Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Sikker og sikker? :blush::blush: Dekningskartet antyder hvor du KAN ha dekning med apparatets antenne... Vi VET at en retningsvirkende antenne HEVER signalstyrken vesentlig (alt etter antennens karakteristikk og derved foirsterkning). Jeg ville i hvertfall ha PRØVD det! På andre frekvenser har jeg opplevd en vesentlig øking av kommunikasjonsforholdene ved bruk av andre antenner!

Jada, muligheten er vel der. Men direkte optimist er vel jeg dessverre ikke da det er noen mil fra dekningsområdet der man "KAN" (men altså ikke er garantert der heller) å ta inn med apparatets antenne.

 

Har litt erfaring med ICE sin utvendige retningsbestemte antenne nå i noen måneder. Den bedrer bare signalstyrken til ICE routeren med grovt regnet 20 % på hytta vår på fjellet (fra ca 60 % til ca 80 % av full signalstyrke).

Link to post
Share on other sites

Det som jeg ser for meg når det gjelder DAB, er jo at i likhet med alt annet som kommer vha digitale signaler så kan jo disse kodes.

Og da er vel ikke veien lang til at en må betale for radiokanalene, slik som vi må når det gjelder Viasat, Canaldigital.

 

Ikke at jeg har hørt noe om dette ennå, men skal ikke se bort fra at det skjer.

Link to post
Share on other sites

Jada, muligheten er vel der. Men direkte optimist er vel jeg dessverre ikke da det er noen mil fra dekningsområdet der man "KAN" (men altså ikke er garantert der heller) å ta inn med apparatets antenne.

Har litt erfaring med ICE sin utvendige retningsbestemte antenne nå i noen måneder. Den bedrer bare signalstyrken til ICE routeren med grovt regnet 20 % på hytta vår på fjellet (fra ca 60 % til ca 80 % av full signalstyrke).

Hmm... Lurer på om ikke slikt er logaritmisk :blush: At BEDRINGSPOTENSIALET er høyere jo lavere signal du har i utgangspunktet... :blush:

Ville ha PRØVD det i hvert fall.

 

Ja, også så fine sånne antenner er på bil og båt.

Og så fint disse radioene virker inne i tuneller.

Schertz oder irrtum?? TROR dette var en fleip fra deg Mulligan :lol:

 

Grunnen til at FM virker i tuneller er at det er montert repeatere der.

:smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

TROR dette var en fleip

 

Ja du skal ikke se bort fra det.

 

Nå er det sånn at jeg har faktisk DAB radio.

Men den er milevis fra lydkvaliteten i min Blaupunkt New York.

Og når det gjelder å støvsuge for programmer på lufta, er den milevis fra min Sony ICF-7600D.

Men for all del, som kjøkkenradio er DAB'en framifrå.

Link to post
Share on other sites

Varebilen har stått i ro i 14 dager..... DAB-radio avslått... Skulle starte bilen i dag, men batteriet var temmelig tomt :nonod:

Ser ut til at den DAB-radione JEG har, stjeler mye strøm selv om den er avslått :cryin:

Det er to ting jeg kan "fixe dette" med: Egen hovedbryter til "vennen min", eller en rimelig batteribryter på minuspolen... Får se hva jeg velger

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei gamle ørn!

 

Hvor mye strøm trekker radioen når den er avslått? Litt greit å vite før jeg kjøper meg ny radio (med DAB) til båten før neste sesong.

Men jeg synes også dette høres rart ut. Har du f. eks. et vanlig 60Ah batteri, må du vel ha tappet det ned med rundt 50Ah for at bilen ikke skulle starte med de temperaturene vi har nå. Det gir faktisk 170mA (eller et halvt kupélys) strømtrekk på en avslått radio, hmmmm!

Lars H.

(PS, intern hemmelig melding: f.omf. driver mot. som vha reim driv hitatchi helt OK. kabl til PS nesten klar)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utenom sesongen er både tv og radio i heimen

Utenom sesong? Heimen?

 

Vintersesongen er preget av høy relativ luftfuktighet innendørs når jeg ikke er hjemme i båten, og for den saks skyld om natten når jeg lar temperaturen i salongen seile sin egen sjø. Jeg vet ikke helt hvor mye det vil prege høytalermembranen i Tivoli, men det ville være litt bortkastet å sette en så fin radio på lager store deler av året. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at den DAB-radione JEG har, stjeler mye strøm selv om den er avslått :cryin:

Det er to ting jeg kan "fixe dette" med: Egen hovedbryter til "vennen min", eller en rimelig batteribryter på minuspolen...

Men da glemmer den alle stasjonene du hadde programert. Det er vel heller ikke ønskelig ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Varebilen har stått i ro i 14 dager..... DAB-radio avslått... Skulle starte bilen i dag, men batteriet var temmelig tomt :nonod:
Satt ikke denne radioen i gamlebilen også? I så fall burde du hatt liknende erfaring fra den. Vel har jeg negative erfaringer med strømforbruk på DAB, men dette kan da ikke være riktig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den svenske kulturministeren har gitt DAB-radioen dødsstøtet. Det er rett og slett ikke nok lyttere er beskjeden.

 

For et års tid siden bestemte den nå avgåtte sosialdemokratiske regjeringen seg for å stanse utbyggingen av DAB-nettet.

 

Den nye borgerlige kulturministeren Lena Adelsohn Liljeroth bekrefter nå denne beslutningen, melder Sveriges Radio.

 

- DAB-radioen har ingen fremtid. Dagens prøvesendinger vil ikke bli fremtidens radio, slår kulturministeren fast.

 

Utbyggingen har kostet flere hundre millioner kroner, men bare et fåtall lytter til sendingene. DAB-nettet når i dag bare 35 prosent av svenskene.

 

- Innføringen av DAB ville betydd at alle måtte kjøpe nye radioer, i tillegg til de nye digitalboksene man må ha for å se på TV. Det er verken økonomisk eller politisk mulig, sier Liljeroth.

 

- Men det er klart at på sikt kommer det en digitalisering av radio, men hvilken form det blir i, vet ikke jeg i dag, sier Lena Adelsohn Liljeroth.

Link to post
Share on other sites

Batteriet i gammel-bilen (nytt) gikk til de evige.... mens jeg var "over there" 3 uker i august.

Takket være uønsket strømtrekk fra DAB-en :headbang:

 

NUuhh har jeg målt strømmen: Med et samme jeg koblet til gikk det 850mA!!! Den datt ned på 150 mA etter noen sec. og ble stående der! :eek:

 

Såhh: Enten monterer jeg en bryter på radioen, eller på batteriet.

Yndlingsprogrammene mine VIL jeg høre! :yesnod:

 

Mulig at bare MIN DAB er belemret med denne "feilen". :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mulig at bare MIN DAB er belemret med denne "feilen". :rolleyes:
Kan umulig vær riktig, 150mA er 25Ah i uka. Får vi en kald vinter blir det dristig å parkere uten "landstrøm" tilkoblet.

 

Ikke noe "oppsett" som kan være feil? Et eller annet som krever at radiomottaker står på selv om lyden ikke er på. Blaupunkt har et system (tidstyrt) som lytter etter trafikkmeldinger og lagrer disse når radioen er skrudd av. Bare en tanke. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...