Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Så slettes ikke galt ut der du bor, Jon-Kåre! Det må greit kalles "Havutsikt". :lol:

 

Skulle gjerne sett havet jeg også, men om jeg står på taket av "verkstedet", så kan jeg med godsia til se bassenget i Skien. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Litt avsporing, hvilken farge vil dere anbefale inne i styrehuset mitt?

 

Lys grå ncs 2000

 

Denne bastard

fugepistol.jpg

 

koster 179 på biltema.

 

Du får unskylde bruken av tråden Vikers, men litt relevant er det jo

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tråden er til for å brukes..og i min tråd er det meste relevant. :lol:

 

Til styrhuset ville jeg holdt det i hvit oljemaling, jeg Ørjan. Også holder du det rent og pent...skitt synes fort, og båt, gjester og ikke minst deg selv har det bedre med en ren båt i styrhus/kabin - og hvitt går jo i samme farger som du har.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Haha og du har ikke sett mine fingrer. De er som regel svarte og fulle av olje og dritt. Så kladdemerker blir det uansett. Men tror det hadde blitt fint med hvitt inni ja! :smiley:

 

Et tips der om du noen ganger vil ha rene hender. :wink: ( Kan jo være at jenta du skal ha med på tur hadde satt pris på det?) :lol:

Håndrensen fra Biltema...den skrubbekremen...den fungerer faktisk helt flott. Har tatt det aller meste...bortsett fra all tjæren etter at jeg hadde drevet med bare hender, og så brukte engangshansker i bilen hjem. :lol::crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skjøter butt i butt, men tilpasser slik at jeg har dekksbjelker under skjøten. Skal jo lime dette med epoxy, så jeg tror ikke dekket vil bevege seg mye.....den skråskjæringen har jeg tenkt på, men aldri skjønt helt hvordan. :lol:

 

Hadde jeg hatt et bredere dekk med færre dekksbjelker, så måtte jeg kanskje skråskjært noe...

 

Hadde du gjort som jeg sa, med 2 lag finér, hadde ikke det der med skjøten vært noe å tenke på, men det går sikkert fint slik du gjør det nå også. 12 mm er jo tykt nok til at du kan pusse litt på det. Men dekket må da bli flatt som f? Ikke mye kurve på det?

 

edit: :smiley:

Redigert av Grisli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og til dere som ivrer for å hele epoxyen inn i en patron.....

 

Tror ikke det er så lurt. Den vil temmelig sikkert begynne å koke! Bortkasta penger spør du meg. Bruker du hurtig herder og det er godt over 20 grader vil det begynne å koke i et glass med 3-5 cm høyt med epoxy. Skal man blande mer enn to-tre trykk på pumpa må man blande det ut i noe som er så flatt som mulig. Det er nemlig når det bygger i høden det begynner å koke.

Link to post
Share on other sites

Og til dere som ivrer for å hele epoxyen inn i en patron.....

 

Tror ikke det er så lurt. Den vil temmelig sikkert begynne å koke! Bortkasta penger spør du meg.

 

Jeg har gjort dette under nating med aeropoksy, mulig den er sent herdende men det gikk fint det, ellers tar jeg poenget ditt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Denne kommer i 1 liter og 5 liters...og er nettopp for oljete fingre og mekanikere og sånt. :wink:

Greit å ha i båten...mekker ferdig..dypp fingrene i håndrensen og gni hendene godt...fukt gjerne litt og skyll av i sjøvann. Gullende rene hender ville bestemoren din ha sagt! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Beklager, beklager! Jeg så fort på bildet å trodde det var slike "servietter" som foruten også er veldig effektivt men dyrt. Skal få kjøpt meg en slik da, takk for tipset!! :wink: Hva ville du brukt for å "vaske" dollbordet med alle kladdemerkene og det??

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er det oljemerker og slikt så ville jeg brukt Zalovann i bøtte og skrubb (ikke for hard skrubb!). Ellers så er veldig mildt grønnsåpevann (ferskvann) hva jeg bruker på vanlig renhold. Jeg har en kanne såpe i båten, og forsøker å være flink med å vaske kjapt over etter hver endte tur..slik får jeg bort det meste av sjøvann (saltet) fra dekk og dollbord. Kjapt gjort ( 1-2 min.) om du har en "båtmopp og bøtte". Kjøpes også på biltema for 150,- ca...

 

PS: Er ikke fanatisk opptatt av renholdt her altså! :lol: Men salt på dekk og stekende sol i mange dager er ikke det beste for lakk/maling - så jeg bruker gjerne 1 minutt eller to på dette. Når det gjelder rene fingre...så er det av erfaring...irriterer meg grønn over alle oljefingermerkene jeg klarer å sette rundt om i hele båten .. så derfor blir det håndrens etter hver mekking. Brukte jo ikke mange timer på å male/lakke båten fin - for deretter å ha oljeflekker hele veien. :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Eller du kan bruke biotex :yesnod:

Eller matolje, tar fett og div

Bastard mener Biotex på hendene her...ikke på dollbordet, regner jeg med. Biotexen vil jo slipe kraftig på malingen her..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fra å være for kaldt til å male/lakke etc...har det jammen gått til nærmest å være for varmt for det meste.... :cool: - Men båtpuss er det akkurat passe for! :flag: Viktigst er bare å huske å drikke nok gjennom hele dagen... :cheers::cheers::crazy:

 

Legger ut noen bilder av seneste fremgang:

 

Dekket er ferdig tilpasset av finerplatene, fuktsikret, og grunnet. Taket i kabinen er malt hvitt, og finerplater i forpigg er malt. Alle dekksbjelker har jeg malt slik at de blir litt impegnert på den måten...samt at det ble riktig så pent i forpigg, hvor bjelkene synes. :)

 

bilde157.jpg

 

bilde158.jpg

 

bilde159.jpg

Selv om jeg brukte 12mm. finerplate, så gikk det helt greit å få den naturlige bøyningen på dekket. Husk at det her blir "sparklet med epoxy i så på det øverste fribord, samt at jeg skal ha en mahognylist som vil dekke alt dette, og i tillegg gå 15 mm. over dekk som fotlist. :smash:

 

bilde161_2.jpg

Jeg har også laget meg en teaktrapp fra sittebrønn og inn i kabin (blir såpass høy fordi jeg skal ha en sittebenk foran kabinåpning som jeg må over for så å gå inn/ned i kabin. :)

 

Jeg ser virkelig lyset i tunnelen nå....har også fått tatt av den slitne platen i hekken og laget ny...denne blir montert etter at dekket er helt ferdig laget, og røstjern i akterenden er montert, (det er gjennomgående med mutter, så jeg må komme til..)

 

I vinter sa jeg at båten skulle på sin første seiltur medio juni, men det ser ut som det blir "ultima" istedet. Bommet nok med en drøy uke. :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fy f...! Du er rå vikers! Savner svart bengalakk på beslag/ røstjern dog :wink:. Flott at du fikk til krumningen med 12 mm. Da var mye arbeid spart gitt.

 

Jeg ligger selv fortsatt på land etter årets strøm-prosjekt/pussing, men har 2 strøk til med benar på dekket så skal jeg ut. Satser på slutten av neste uke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...