Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler

vikers

Recommended Posts

OK..takk, Gunga. :)

Jeg er spent på hvor bred en er på et bredeste....håper at den i alle fall er 2 m., slik at jeg kan få laget en funksjonell innredning.

Vet du eller andre om hvor jeg kan finne tegninger/skisser på innredning for denne type båt? Finner jo endel bilder fra interiør på nettet, men vanskelig å se ordentlig for seg uten oppgitte mål...

kanskje bør jeg vente med disse spørsmål frem til jeg har fått på det rene hvilken type båt dette er. Jeg er bare litt utålmodig. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

kanskje bør jeg vente med disse spørsmål frem til jeg har fått på det rene hvilken type båt dette er.

Ja, det synes jeg absolutt du skal gjøre. Vent med innredning til du vet mer, og det er sikkert mye annet å ta tak i her.

Det skal bli spennende å følge dette prosjektet utover. Må også si jeg beundrer pågangsomotet

:flag:

Så er endelig båten på plass, og jeg har tatt den i øyensyn for første gang. :cool:

Opplysninger fra tidligere eier viser seg ikke å stemme. Båten er ca. 9.25 m lang og ca. 1.80 m. bred, masten er ca. 11 m. og bommen er ca. 3.50 m. (Alle ca. er fordi jeg glemte målebånd :crazy: )

Båten var kanskje noe verre enn hva jeg først trodde, men det betyr bare mer morro og mer å lære. :smash:

Her noen bilder av tilstand 13.09.2006:

Min trebåt nr. 5. :smash:

Baat_nr._5.jpg

Spiss i baugen, men fin luke. Kan nok ikke komme seg den veien, men til å kaste seil og bagasje er et ok.

spiss_baug.jpg

Sittebrønnen er grei nok, men jeg vil jo bytte ut alt treverk i benker og skap.

Cockpit.jpg

Kabintaket skal erstattes med nye plater og ny duk - bjelkene er helt fine.

Kabintak.jpg

Jeg må nok bli metallarbeider også, for flere av jernspantene er helt rustet bort - 2 bunnstokkfester må jeg også gjøre noe med, men tror jeg kan lime. Tror ikke jeg må ha av kjølen - da blir det neppe båt neste sesong.. :sad:

Kjoel_innvendig.jpg

Her er det ferdig opplegg til et pumpetoalett. Den ventilen tror jeg må være fra krigen eller før. :lol:

do-opplegg.jpg

Hvis jeg klarer å få hele skroget i den stand jeg håper, så vil jeg forsøke å ha skroget i mahogny. Om det ikke blir helt bra vil jeg male skroget hvitt - som ca. 90%av andre lignende båter er.

Men det ser jo oppløftende ut.....

mahognyskrog.jpg

Mast og bom.... Bommen er i mye bedre stand enn bommen, men jeg håper at når jeg for pusset og oljet masten, så vil den forhåpentligvis bli like bra. Masten sviktet jo endel da vi løftet, men det ser ut til at jeg kan bruke denne - jeg forsøker i alle fall...

Tror jeg må til å finne feste til bommen - kan ikke se at det er der, men det må jeg finne ut av..

Nederst på masten er det "noe metallgreier".. :lol: Hva er det som skal inn på disse skinnene?

Salingene som følger med er kun til maler - jeg må lage nye - festene er iallefall gode nok.

Alle wire, strekkfisker og endel blokker etc - henger fortsatt på, så litt hjelp har jeg her..

mast_bom.jpg

mastefot.jpg

bomfeste.jpg

seilutstyr.jpg

Istedet for disse engelske "nye" blokkene - hva med å bruke litt mer gammeldagse? Er det bare tull, eller hav mener dere. her er et lite utvalg av hva jeg har....kan det brukes på denne type båt, eller blir de for store?

blokkerogting.jpg

Se på DEN hekken `a guttær! :lol:

sexy_hekk.jpg

Tror kanskje jeg skal få styring med dette rorbladet. Om en skal ha propell her, så må det bli en veldig liten en......

Rorbladet.jpg

Her har jeg fjernet litt råte, og som jeg skal erstatter med nytt materiale. Hele det øverste fribordet skal også erstattes, noe også hele dekket skal.

raate.jpg

Så som dere ser så har jeg litt og gjøre... :smash::smash::smash:

Redigert av vikers (see edit history)

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Takk for det. :smiley:

Etter å ha tatt båten i øyensyn, så heller jeg nå til at dette er en kystkrysser.

Jeg har funnet en side på nett, hvor jeg synes båten er mer eller mindre identisk.

Hva mener dere?

http://www.sailyachtsociety.se/matrikel/mira.htm

Bildene er klikkbare...

dette er definitivt ikke mitt "gebit" :lol:

men jag skulle råda dig vikers, o sende mål på båten längd o bredd ev dypgående

samt längd på mast o bom (likrenner!) till + alle bilder du har :smiley:

til sailyachtsociety dom killarna kan sikkert säga vad du har i trädgården!

kansje får du ett bud direkt på båten, vem vet :wink:

S/Y Gunga Din

Godt råd, Gunga.

Alt av info og bilder er sendt til Klubbdirektør, så får vi se om gåten kan løses. :)

Når jeg skal "til sengs" med denne damen, så hadde det jo vært best om jeg visste hvor hun kom fra, hvor hun hadde vært alle disse år, om hun har vært med veldig mange før meg, og mulig også hva hun heter (men det var tidligere ikke et krav fra min side! :lol: :lol: )

I dag hadde jeg store planer om å få bygget opp reisverket og lagt på presenning, slik at sol og regn ikke lenger spiller noen rolle - men...

Herregud hvor tid ting tar.... :lol:

Jeg vet jo at alt tar lengre tid, men jeg klarte såvidt å få opp skjelettet og sikret dette slik at ingen får dette i hodet. Så...imorgen er planen å få opp reisverket og legge på presenning! :crazy:

Bilder kommer altså i morgen av mitt store byggverk. Jeg fikk dette billig til, da jeg fikk overta et lager av 2" x 10" - disse splittet jeg opp til 2" x 3" så jeg har plenty å bygge med, og ikke minst - GRATIS!

Jeg tror ikke jeg går for "husvarianten, men lager det enkelt med 4 A-stativ og drager langetter toppen. Om vi får like mye snø i år, som ifjor, så vil ikke noe legge seg på duken.

Får prøve å legge mast og bom på krybber, og i vater i morgen også..

Hvor langt kan det være mellom støttene på masten? Masten er ca. 11 meter.

Respect man!

Veldig bra at noe har lyst og pågangsmot til å ta vare på gamle klenodier! Har selv en IOD Princess sammen med to kamerater som vi pusser på. Den er i god stand, men det tar jammen tid bare å holde den ved like. Lykke til! Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Det kan kanskje være et tips å se på IOD eller Knarr for å få tips til funksjonell inredning og rigg!? Begge båttypene brukes både som regatta- og turbåter så her kan det være noe å hente.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Fantastisk hva nettet kan hjelpe med.

Med god hjelp fra Trebåtsakutten har jeg nå funnet ut at jeg er den stolte eier av: "Agnes IV - en R6 fra 1911 - bygd av K. Ljungberg ved Hestholmsveftet i 1911 og har målene LOA 9.38 m. og 170 bred.

Hun skal ha seil nummer S7 under 6 - noe som også mine seil har!! JIPPI!!!! :flag::flag_sw::flag:

http://web.telia.com/~u85404336/rsexreg.htm

http://web.telia.com/~u85404336/

Så nå har jeg fått lov av "sjefa" å gå til sengs med tanker om "Agnes".... :lol:

Tror kanskje at jeg kan finne mer info, nå som jeg kjenner både navn, konstruktør og verft...

Klenodiet har også kommet under tak.

under_tak_3.jpg

under_tak_4.jpg

Under_tak_2.jpg

under_tak_1.jpg

"Byggmester vikers" :lol:

Lagde dette så høyt og spisst at det gjerne kan komme en meter med det hvite fryktelige stoffet - kjent som snø, sno eller sne. :crazy:

Hej igen vikers...tycker dette er spännande.....fann en annen båt som var byggd på

Hästholmsvarvet......o på den sidan några bilder......

varvet.jpg

Hästholmsvarvet på 10-talet

arbetarna.jpg

Båtbyggare vid Hästholms-varvet, 1913.

tenk att din Agnes kansje byggdes av dessa gubbar för nesten hundre år sedan, kansje

rentav kan vara din båt som er en av de båter som ligger på 'stapelbedden'....

tycker detta var jättekul :smiley:

her er sidan http://www.loris.a.se

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Statens Maritime Museum i Sverige er utrolig hjelpsomme, og ikke minst raske. :)

Sendte i går kveld en forespørsel med de opplysninger jeg til nå har fått - og idag fikk jeg følgende fra en Arkivar:

Det var bra uppgifter som du fått fram men tyvärr har vi inte fått ritningar på den båten. Vi har fått ritningar både från KSSS och från Knut Ljungbergs anhöriga med den finns inte med. I olika register har jag dock funnit att ägare var de första åren både en Hermelin och en Olsson. Olsson hette Edvard Olsson och var krögare i Göteborg.

Mvh Eva Hult

Så jeg har kommet et lite skritt videre i dokumentasjonen av båten.... , men tegninger ser det ikke ut som jeg kan få. Da blir det heller vanskelig å komme tilbake til orginalt utseende, så jeg får heller tenke på å pusse den opp i den utførelse den har i dag - om ikke noe dukker opp. Har sendt endel forespørsler til Hermeligslekten, men finner ikke noe om Olsson - delen.

Noen som har tips på hvor jeg kan lete videre her nå?

Hvis det er en 6 meter R-båt, så ville vel alle sannsyligvis være nokså like. Dette med hensyn på at de skulle konkurrere på en regattabane. De ville nok også være bygget ganske lette, muligens uten overbygg.

Jeg ville også henvendt meg til sjøfartsmuseet på Bygdø. Ikke for nødvendigvis å finne din båt, men paralelle båter. De har et godt arkiv.

Nullspantet, slik jeg oppfatter det, er det spantet som båten dreier seg rundt. Vanligvis der båten har størst bredde. Mener også at nullspantet var det første spantet man reiste på kjølplanken, og så reiste man spantene for- og akterover fra dette.

I olika register har jag dock funnit att ägare var de första åren både en Hermelin och en Olsson. Olsson hette Edvard Olsson och var krögare i Göteborg.

Om Edvard Olsson hade båten her nere i Göteborg, så var han sikkert med i GKSS, http://www.gkss.se dom har kansje några uppgifter der !?

GKSS startade 1860

kansje att dom har kvar några gamle klubb-blad med bilder fra den tiden............. :smiley:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...