Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Har sett en kjøkkenbenk laget av 28 mm hobby plate med fliser på toppen.

Flisene gjorde plata tett på toppen, men under plata ble det ikke gjort noe som helst.

Dampen fra oppvaskmaskinen trakk inn i plata fra undersiden, og den begynte og rulle seg sammen.

Lange 50mm skruer ble trekt rett ut av kreftene i plata.

Limet i hobbyplater er vel heller ikke vannfast så vidt jeg vet,

Hadde laget det dekket av en god kvalitets finer.

Tror da du hadde fått et dekk som er mye mere stabilt.

 

I Withen som jeg bygde til jentungen er det brukt to 3.5 mm veggplater som en kompis av meg tok ned da han pusset opp.

Disse platene er bakt inn i epoxy, med 1,5 mm mahogni på toppen.

alt sauset godt inn med epoxy. det burde holde tett.

 

Dette er min mening uten å være noen ekspert.

Link to post
Share on other sites

Trur og finer ideen er best. Då er jo alt klart til å legge stavar rett oppå dette om nokon år. Og viss du vil ha det endå finare kan du jo frese natespor so bastard seier, kunne du forresten lagt den skissa ut her bastard? Eg er litt nyskjerrig på den ideen din eg og skjønner du :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har benyttet meg av følgende : 12 mm finerplater, oljet og antipestbehandlet disse før jeg la på Merbau hardtregulv. hvis du går inn på shanty bloggen min, ser du prosessen beskrevet. sidene ligger under "Blogg" men er også linket til i signaturen min.Sjekk ut floorlegger.no for alternativer til skipsplank i div. størrelser. (feks Merbau og Teak) Mike som driver floorlegger.no er en fornuftig mann som ikke gidder og ligge inne med for stort lager, så jeg fikk 16 kvadrat med merbau 22mm heltre deksplanker, ferdig med natespor for 4ooo kroner.

Legger ved ett bilde av den ene luka i Merbau. Ferdig natet og oljet, men mangler Lister og finish.

 

Luke.JPG

 

 

Affe

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Med denne siste metoden kan det kanskje bli pent og rimelig på samme tid.

 

Jeg kutter til dekket i 3-4 mm. plater (tilpasser alle krumninger, fester, luker etc..), og så limer finerstaver av 6 mm. oppå denne malen, for deretter å fastmontere det hele til sist. Da vil dekket kunne bli rimelig og pent, men for utvendig bruk må vel det hele bakes inn i epoxy, eller vil massiv bruk av Sikalignende i alle skjøter/endestykker stoppe fuktighet nok til at et slikt dekk vil vare i mange år?

 

Tror at 3 plater av hver tykkelse vil være nok til hele dekket, så med sika, beis og lakk vil et slikt dekk kunne lages for et par båtlapper...., men om det bare vil vare en sesong før fineren gir opp så er det jo ikke aktuelt.

 

Vet at jeg kan legge epoxy og ha dekk i mange år, men det er jo en formue i bare epoxy for et slikt dekk/rufftak. Jeg er ute etter en rimelig løsning til våren som skal kunne være tett i 2-3 sesonger.

 

Jeg har jo lagt dekk og tak på tidligere båter, ,men da har jeg brukt heltre staver - finer har jeg kun brukt til innvendig skott, benker etc. - så jeg sier som postreklamemannen..... Skeptisk.....

 

Men om noen sier at finer og min fremgangsmåte vil holde i minst 2-3 sesonger, så blir det slik.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

...

 

Luke.JPG

Affe

 

Ikke tvil om at dette ville blitt det peneste og beste, men slik vil jeg gjøre det om et par sesonger.

 

Når jeg skal bruke heltre teak/mahogny e. lign. så skal det utføres 110% - noe som vil ta masse tid.

Den tiden har jeg ikke om jeg skal få gjort alt annet i tillegg før sommeren neste år.

 

Hadde det bare vært dekket, så hadde jeg ikke vært i tvil, men skroget, riggen, kjølen, spanter og ribber er 1., 2., 3. og 4. prioritet - deretter kommer dekket, så tilsist en innredning.

 

Håpet er å klare å få den seilbar på vannet til neste sesong.

 

Jada, jada....."sats på året etter!!" - men jeg nekter før jeg eventuelt må innse fakta!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Leeeenge siden oppdatering i denne tråden, men jeg har ikke så mye å komme med egentlig. Båtpuss har vært langt bak i prioriteringen denne vinteren, men begynner så smått å drodle litt rundt planlegging.

 

Jeg har jo en ribbet båt, null innredning og lett tilgang til hele skroget innvendig. Samtidig skal jeg legge nytt dekk og tak på kabin. Siden jeg har planlagt å ha denne på vannet året rundt, vil jeg gjerne isolere litt.

 

Hva er rimeligste og beste (motsigelser....) måte å gjøre dette på?

For å få en fungerende isolasjon....må da også sidene i kabinen isoleres?

 

 

Min første tanke var å legge "liggeunderlag" under dørk, langs skrogsidene og under dekk/kabintak. Hvor tykk må denne være for å få noen nytte, eller er dette ingen god løsning?

Hvordan legger jeg dette for at det skal bli penest? Jeg skal bruke 2 lag av finer i dekk og tak...kan isolasjon ligge mellom disse?

 

For vinduene tenkte jeg å lage til en ramme slik at jeg kan ha doble ruter.

 

Noen som har gode forslag her?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ingen som hadde noen innspill her?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke så veldig peiling på trebåt, men jeg vil tro at om man går til det skritt å isolere en slik bør det være rom for luftsirkulasjon mellom isolasjon og huden? Litt dumt å lage grobunn for råte. Dessuten har vel treverk en viss isolasjonseffekt i seg selv, i motsetning til glassfiberarmert plast. Så kanskje behovet for isolasjon ikke er like stort?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok. Det høres jo forsåvidt fornuftig ut når dere sier det. :)

 

Men jeg tror jeg vil legge litt under dørkplater, og i taket i kabinen (om jeg finner en måte det kan gjøres pent på). Da vil dørken kunne holdes litt lunere, og kanskje kan varmetapet i toppen bli noe mindre?

 

Kutter da ut skrogsidene, sidene i kabin og under dekket. (og det sparte meg for mye jobb!!! :sailing: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er ytterst sjelden trebåter har isolasjon i skrogsider, dette skaper råte, og man velger heller garnering for luftingens skyld. Treets isolasjonsevne er også meget bedre enn plast. Klokt valg av deg å se bort fra dette.

 

Fuktighet stiger. Der hvor fuktigheten samler seg skapes det råte. Om du isolerer dørk, vil dette skje, samt at det vil virke kaldt uansett, da bløt isolasjon "kjøler" om du forstår. Jeg har sett èn kar velge isopor. Han gjør ikke det igjen. Dette smuldret sakte opp, endte i lensepumpe som selvsagt tettet seg, og ....... Jeg regner med du skjønner hvor jeg vil hen.

 

Da ville jeg heller gå for varmesystem, eksempelvis vannbåren varme på sikt. Du får vel neppe tid til å gjøre det i år, så da er mitt råd tøfler om du skulle oppleve det som kaldt før installasjon. Jeg har til nå ikke opplevd å få det så kaldt. Til og med nå på vinteren går jeg på sokkelesten i cabinen når jeg en sjelden gang iblandt er innom. Jeg bruker av og til båten som kontor. Da blir jeg i båten 5-10 timer om gangen. Opplever ikke dørk som kald på denne tiden. Temperatur inni båten er rundt 15-18 grader.

 

Taket derimot, er det mange som isolerer. Du har fare på ferde for råte også her, men varmetap gjennom tak er stort. Det ser jeg nå. Jeg er eneste båten i havna fritt for snø på cabintak vistnok. Det jeg har sett som vistnok fungerer, er at man sparer siste 5 cm ved hytteveggene, isolerer med blå isopor, samt lekter tak med 1 cm mellomrom, eksempelvis Sibirsk Lerk eller teak. Furu hører etter mitt syn ikke hjemme i din båt. I mellom blå isopor og lekter kan du gjerne legge eksempelvis Alloc isolasjons/dempende "plastfolie" som er grå av farge. Da får du "nøytral" farge som ikke røper noe i mellom lektene i taket.

 

Jeg har en link et eller annet sted på fremgangsmåte, som virket solid. Skal se om jeg kan finne denne og sende deg.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Herlig....her blir det mindre og mindre jobb etterhvert som ekspertene kommer til. Da regner jeg med at jeg ender opp med å prøve å få litt isolasjon i kabintaket, og siden jeg skal legge nytt tak så burde jeg vel kunne klare å gjøre dette på en grei måte. Når det gjelder dørken så får jeg vel også her høre på dere og gå bort fra isolasjon, men siden jeg er en tynn "frøsen" kar, så får jeg heller legge inn litt ull å tråkke på :lol:

 

Ved landligge blir det en liten oljeovn, og i uthavn blir det en heat-pal. Siden jeg i alle fall vil bruke båt fra mars -okt/nov., så er det jo greit å forsøke å holde det over frysepunktet i kabinen. Heldigvis er det jo en liten kabin, så det er jo ikke så mye som skal til.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal legge nytt kahyttak, legg heller to lag med treverk. gjerne med en membran imellom. I gamledager brukte man bomullsduk som ble impregnert med et eller annet man hadde for hånden. Du vil selv finne ut at med kun å bruke båten i den milde årstiden, mars til november, vil et par parafinlamper gjøre susen som varmekilder. Hvis du da ikke investerer i en Eber???? eller noe slikt. Da vil du få en tørr og god varme. Brenne rødsprit etc. vil øke fuktigheten.

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å komme med et innspill, selv om jeg ikke har finlest tidligere innlegg i tråden, eller har god kompetanse på trebåter: Om du skal legge nytt dekk og hyttetak, kan jo oppbygging av dette vurderes sammen med behovet for isolasjon. Om dekk og hyttetak gjøres av finer og epoxy, kan en vel lage en forseglet sanwichkonstruksjon med et isolerende cellemateriale som lar seg bakes fast med epoxy (finnes sikkert billigere alternativer enn divinycell).

Da ville råteproblematikken være elimenert.

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg dere riktig her hvis dere begge mener at jeg baker inn et lag (enten impregnert bomull, eller annet isolerende) i mellom to lag plater som jeg forsegler helt i epoksy?

Jeg hadde fra start av tenkt meg to lag finer som jeg skulle forsegle med epoksy, så om jeg for eksempel legger bommullsduk i mellom som jeg sauser inn med mønje av noe slag, så kan det kanskje være noe hjelp i? Vil type "liggeunderlag" i tykkelse 5 mm. bli for mye, og kanskje ikke yte noe mer? Blir kanskje også vanskeligere å få dette helt forseglet...

 

Tror kanskje bommulsduken er mer tidsriktig, om jeg kan si det etter å ha epoksiherdet taket.. :crazy: ...... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den gangen vil la nytt hyttetak på Venus (original Collin A. lystbåt ca. 1880): Først bjelkene, forsenket med halv svalehale. Deretter et lag med ferdig malte panelbord som ser fint ut unnenifra. Deretter et lag med 'gummimasse' beregnet for denslags. Dette var fusk, originalt var det bomullsduk impregnert med linolje (antakelig). Dekket (som vises utvendig) var i natet afromosa (et sjeldent afrikansk løvtre). Gummimassen var et to-komponent klin som man brukte den gangen på 1970-tallet. Hensikten var å oppnå et vantett lag om natingen skulle begynne å lekke.

 

Men med denne metoden får man også bakt inn den del luft som virker isolerende.

Link to post
Share on other sites

Nederst på masten er masten hul i en rektangulær form et stykke oppover. Det er ogs et slags brunt belegg langs mastesidene innvendig der. Hullet er nok 5 x 4 cm. eller noe slikt.

 

Når jeg ser på masteinnfestningen på båten...

spiss_baug.jpg , så må det være noe som skal inn på platen på hyttetaket og låses fast der og som passer opp i masten.

Noen som har vært borti noe slik, og som kanskje har noen bilder eller skisser/gode forklaringer?

 

Samtidig så lurer jeg på dette med salinger.

Jeg har to sett salinger - et tynnere par oppe og tykkere nede. Rette og med feste for vaiere, men hvor disse vaiere skal festes er litt uklare for meg. :confused:

 

:blush: :blush:

 

Noen som har noen "enkle og greie" kommentarer til en "snart nybegynnerseiler" :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare deg sikkert på hva som skal være der, men da vi satte mast på Skjælø så var det et firkanta "hull" i mastefoten. Vi saget ut en "firkant" på masten som passet nedi (Fikk forresten beskjed fra omkringstående at vi ikke måtte glemme å legge en mynt under for å unngå uhell.) Tror dette er en form for lås mellom mastefot og mast og har sikkert samme hensikt som hullet i masten din.

 

Vet du om det er vanlig at masten blir plassert oppå hyttetaket på denne type båt? På Skjælø er mastefoten nede i kjølen.

Link to post
Share on other sites

Mastfot: Det ser ut til at du mangler bunnbeslaget til masten. Det kan rett og slett være en boks med hakk inn som passer over tverbolten i dekksbeslaget. Det er ikke noe fancy greier. Både dekksbeslaget og mastbeslaget bør være i rustfritt materiale. Hvis ikke vil du ha konstant irritasjon over at det renner rustvann nedover båten.

 

Salinger: Legg ut et bilde så vi kan ta en titt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...