Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Syns Henning prioriterer litt feil. Trur heller eg først ville fått iorden motoren og nytt sommeren istaden for å lage dekk.

Dette med prioriteringa er ikke så lett...  :lol: ..når du aldri har hatt båt!   :yesnod:

 

Tenkte det samme som deg, eysteind, da jeg så første episodene (hva med motoren, skal du ikke sjekke olje, i hvertfall?), men han har vel fått for seg at alt mindre enn 7 lag lakk er for dårlig, og har konsentrert seg om det!

 

Eller så er han fatalist - "det som kommer, det kommer!"  :wink:

 

En tredje mulighet er selvfølgelig at han har tro på det som båtselgeren har sagt om motoren - "..den er så god som ny! Har nettopp over(m)halt den, starter som et skudd, og bruker ikke olje...."

 

Har vi ikke vært bort i slike båtselgere, alle sammen, da? Og vi har så god lyst til å tro på det de sier, men innerst inne så vet vi så vel, at det meste er skryt, eller i beste fall, sterk overdrivelse......  :lol:  :lol:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En skikkelig "høydare" episode dette. Son skal definitivt besøkes til sommeren, for Bjørn må jeg bare oppleve "live". Ellers synes jeg jo dekksmanskapet på Sandvikbåten gjorde en utmerket jobb i baugen, ved å vurdere dybder i innseilingen. Kart er muligenes bedre å bruke enn utklipp fra en eller annen guide?

 

Ellers så lærte jeg at jeg heller ikke har kropp til vannski. I alle fall ikke dersom det ikke henger en ordentlig kruttpakke bak,

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg det med meg.

 

Må faktisk si enda en gang at Bjørn har jeg sansen for. Her skal de ha regatta. Fester plakater på brygga med fortøyning forbudt for andre enn regattaseilbåtene. Det første som skjer er at en motorbåt som har fått beskjed om å legge seg et stykke lenger bort i høgget, i steden legger seg longside på brygga som har ørten plakater som gir beskjed om situasjonen. Alt havnesjefen ser er en tom motorbåt som ligger og sperrer for seilbåtene. Da blir det som havnesjefen sier: "Når dusten blir bedt om å flytte seg, så er det for sent." Nå er han allerede et brysomt element, som øker Bjørn stressnivå, stjeler av hans tid og kverulerer om at båten kunne flyttes raskt. Båten skulle ikke være der. Punktum. Når man skal anvise plass til 300 båter i løpet av noen timer, er det ikke lett. Spesielt ikke med TV på slep.

 

Synd at det ikke filmes mer rundt båtene. Alt vi ser er inni båtene og selve båtene, nesten aldri rundt. Indre lei fra Tvedestrand til Arendal er jo en opplevelse. Grimstads skjærgård er en perle. Den er nesten fri for hytter pga Byselskapets oppkjøp av øyer på 30-tallet til almenhetens benyttelse. Nå er det fritt frem for båtfolket uten sinte grunneiere som lurer i buskene.  Neste uke er man kanskje i Blindleia, men det blir vel umulig å se det også.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En skikkelig "høydare" episode dette........................ Kart er muligenes bedre å bruke enn utklipp fra en eller annen guide.

Ja, dette var en høydare. Fikk jo et lite glimt av den hjemlige skjærgården like utenfor Grimstad. Og når følgebåten er en Joda 8100, så ble jo øyet nesten vått  :flag:

 

Ellers skjønte jeg ikke den kartskissa som ble vist frem. Der stemte i alle fall ikke kartet med terrenget :flag:

Link to post
Share on other sites

Fikk det med meg idag.Havnesjefen er vel ålreit han selv om han ikke er min type.

Men syntes vel stort sett som Lotus at vi burde fått sett mer av naturen i farvannene

disse stolte skip seiler beferder.Men kan ikke noen hjelpe Henning med å fuge dekket

sitt?Slipejobben må ha vært formidabel?

Link to post
Share on other sites

Har aldri natet et tredekk i hele mitt liv, men er det ikke slik at man taper på begge sider av hver nating, ikke bare nedi? Mye tape, men den er billig. En del jobb, men tilsvarende og vel så det mindre jobb etterpå. Så drar man over med en stålsparkel. Lite går til spille. Lite å pusse. Jevnt hele veien. Tapetykkelsen gjør at fugen fremdeles er høy nok når fugen har tørket. Riktig?

 

Skruehullene. Nater man dem? Trodde de skulle plugges. Er det feil å tro? Er bordene for tynne for plugger eller hva? Noen som har noe å lære meg?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Naboen nata tredekket sitt i våres og han er snekker.Han brukte ikke nate tape(hva nå det kan være).Ikke brukte han tape heller,han la bare sika`n i fuga også hadde han Zalo på fingeren og dro av det overflødige.Begrunnelsen han hadde for ikke bruke tape var at hele

dekket måtte maskinpusses allikevel.I skruhullene brukte han tre plugger.

Link to post
Share on other sites

Har aldri natet et tredekk i hele mitt liv, men er det ikke slik at man taper på begge sider av hver nating, ikke bare nedi? Mye tape, men den er billig. En del jobb, men tilsvarende og vel så det mindre jobb etterpå. Så drar man over med en stålsparkel. Lite går til spille. Lite å pusse. Jevnt hele veien. Tapetykkelsen gjør at fugen fremdeles er høy nok når fugen har tørket. Riktig?

 

Skruehullene. Nater man dem? Trodde de skulle plugges. Er det feil å tro? Er bordene for tynne for plugger eller hva? Noen som har noe å lære meg?

 

Lotus

Du legger tape i bunnen og primer på sidene. Den skal feste bra i sidene men IKKE i bunnen.

 

Forøvrig tror jeg at han får ikke noe bra resultat. Virket som om han la mange luftbobler i natemassen.

Link to post
Share on other sites

...Du legger tape i bunnen og primer på sidene. Den skal feste bra i sidene men IKKE i bunnen.

Viktig poeng. Tape ellers med tanke på det kosmetiske er nå en ting, men det har jeg fått med meg også at det er viktig at ikke natemassen sitter i bunnen. Ellers kan man risikere en nating som rives løs fra sidene og plutselig slipper igjennom fuktighet, og det setter ikke underlaget noe særlig pris på i lengden... :wink:
Link to post
Share on other sites

Hei igjen:-)

 

Havnesjefen i Son.... vel jeg hadde nok eksplodert over en slik framtoning.... men farverik og sikkert viktig for dette "båtprogrammet" det er han.... :wink:

Forøvrig et fint program hvis man tar det for det det er syntes jeg.

 

Når det gjelder nating av dekk er det vel viktig å skille på nating av "ekte" dekk og dekk av tynne staver pålimt en finer plate...?

 

Hvis det er "ekte" er det viktig at natedybden er korrekt i forhold til bredden på natet (som er bestemt av bredden på bordet) og hvis jeg har skjønt det riktig, er det slik at natemassen skal kun lime seg fast til "sidene" og ikke i bunn av naten. Får å få et "perfekt nate som har maximal elastisitet" legger man et snøre i bunn av natet for å få natemassen til å bli tynnere i midten av naten, således har man en lang limflate og en forholdsvis tynn natemasse som skal strekke seg i takt med båten.... puhhh ikke lett å forklare....

 

Ved pålimte staver, spiller det liten rolle da stavene sitter limt fast i en død plate.... så det er mest til pynt.

 

PS Nating på gammelt vis med bekk osv. var det vel slik at det var bommulstråden som sto for det meste av tettingen og natemassen var et beskyttelse for den samme tråden?

 

 

Gleder meg til tørrere vær.......

 

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Trur ikke Henning brukte sikaflex. Såg noen kva han brukte? Skal sjølv til med teakdekk og har funnet ut at eg trenger ca. 15 patroner med natemasse, og nesten like mange av lim. Pluss 400 skruer og like mange plugger. Så det blir eit svindyrt gulv, men så varer det jo evig,da.

Ble ikke ordet 'marinteknik' eller noe sånt brukt? Et sånt merke finnes jo. Tror heller ikke at han brukte Sikaflex fordi Sikaflex pleier å være mer tynnflytende. Kan kunne ikke ha dyttet det ned i sprekken med fingeren slik han gjorde.

 

Nei, nei. Han har nok en større del av sin lærekurve foran seg  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...