Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Synes så sannelig at jeg hørte oppkall OG SAMTALE på kanal 16 i dagens episode

Reagert tvert på dette jeg og. Er ikke kanal 16 en arbeidskanal da? Skal ikke brukes til privat sludder den? Får meg til å tenke på "Folk i båter" og "Båtfolk". Egentlig ganske dekkende... Kan ikke annet enn å bli imponert over Henning. Det hadde svartnet for meg for lenge siden, hadde jeg opplevd like mye klunder og heft. Så flere utmerkede anledninger i løpet av programmet. Men Henning, - like rolig.
Link to post
Share on other sites

Ja, det er en ting jeg lurer på, kanskje med fare for å være nesevis og høres ut som et krapyl, men, disse karene på Sørlandskysten, hvorfor har de alltid kalesja helt på.

Jeg så det samme på svenskekysten i sommer. 30 grader, steikende sol, norsk flagg bakpå, og kalesja knappet helt tett.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kanal 16 er en NØD og haster-kanal.

 

Arbeidskanaler finnes i tillegg og skal i utgangspkt benyttes kun til korte oppkall for så å velge en annen kanal å gjøre unna samtalen på. I dette tilfellet gjerne på lystbåtfrekvensene, dersom de har disse inne da.

 

Du har nok rett i det med båtfolk kontra folk i båt. Er selv fersk, men respekterer det jeg har lært på kursene jeg gikk.

 

mvh

 

torerikb

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en ting jeg lurer på, kanskje med fare for å være nesevis og høres ut som et krapyl, men, disse karene på Sørlandskysten, hvorfor har de alltid kalesja helt på.

Jeg så det samme på svenskekysten i sommer. 30 grader, steikende sol, norsk flagg bakpå, og kalesja knappet helt tett.

Hei.

Da har nok ikke vi møtt hverandre :wink:. Første bud om morgen er kalesje ned og den som legger seg sist :wink: sørger for at kalesje er opp. Krysset Kattegat 2 ganger og begge med kalesje nede. Det er jo det som er sol og sommer. Inne sitter vi jo hele vinteren. Neste gang du ser en Nidelv 26 med kalesje nede og Baatplassen vimpel da.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har nok ikke vi møtt hverandre :eek:. Første bud om morgen er kalesje ned og den som legger seg sist :wink: sørger for at kalesje er opp. Krysset Kattegat 2 ganger og begge med kalesje nede. Det er jo det som er sol og sommer. Inne sitter vi jo hele vinteren. Neste gang du ser en Nidelv 26 med kalesje nede og Baatplassen vimpel da.... :wink:

Det var godt å høre. Jeg har alltid undret meg over hvorfor så mange seiler med kalesjen oppe på varme og fine sommerdager. Med fare for å tråkke noen på tærne er det oftest snekker og halvplanere  :eek:

 

Nei - sol og sommer nytes best under åpen himmel  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Og etter å ha sett denne episoden (som forøvrig inneholdt overraskende mye båtliv! - og litt mindre brannvernkurs og samlivsproblemer...), er jeg ikke i tvil om at Henning er den moralske vinner av årets båtnavn-konkurransen. Når han ikke skriker og bærer seg, som vi andre ville gjort, må det være fordi han er smart nok til å vurdere konsekvensene av å bli TV-filmet... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en ting jeg lurer på, kanskje med fare for å være nesevis og høres ut som et krapyl, men, disse karene på Sørlandskysten, hvorfor har de alltid kalesja helt på.

Jeg så det samme på svenskekysten i sommer. 30 grader, steikende sol, norsk flagg bakpå, og kalesja knappet helt tett.

Hei.

Da har nok ikke vi møtt hverandre :eek:. Første bud om morgen er kalesje ned og den som legger seg sist :wink: sørger for at kalesje er opp. Krysset Kattegat 2 ganger og begge med kalesje nede. Det er jo det som er sol og sommer. Inne sitter vi jo hele vinteren. Neste gang du ser en Nidelv 26 med kalesje nede og Baatplassen vimpel da.... :wink:

Det var godt å høre. Jeg har alltid undret meg over hvorfor så mange seiler med kalesjen oppe på varme og fine sommerdager. Med fare for å tråkke noen på tærne er det oftest snekker og halvplanere  :eek:

 

Nei - sol og sommer nytes best under åpen himmel  :wink:

Dette er sant gutter.

Jeg er faktisk helt enige med dere.

Men kona og guttungen på 1,5 år synes det er ok med skygge når det blir veldig varmt.

Arvingen er ikke særlig brydd med vind i ansiktet heller.

Og når matrosen har vært i sola noen timer synes også far at skygge er en god ide.

 

28 fot er lite når poden er grinete.

Link to post
Share on other sites

Og etter å ha sett denne episoden (som forøvrig inneholdt overraskende mye båtliv! - og litt mindre brannvernkurs og samlivsproblemer...), er jeg ikke i tvil om at Henning er den moralske vinner av årets båtnavn-konkurransen. Når han ikke skriker og bærer seg, som vi andre ville gjort, må det være fordi han er smart nok til å vurdere konsekvensene av å bli TV-filmet... :smash:

Hvorfor Henning?

 

Hvorfor skal begrepet båtentusiast kobles til folk som aldri blir ferdig med båten, og som ennå ikke har vært på sjøen når kalenderren sier juli?

 

De andre har da vett på å ha båter som kan brukes, og jeg synes det er viktigere at folk er på sjøen ann at de står å sager finer i sommervarmen. Synes hun med fenix'en kvalifiserer mye bedre enn Henning.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor Henning?

 

Hvorfor skal begrepet båtentusiast kobles til folk som aldri blir ferdig med båten, og som ennå ikke har vært på sjøen når kalenderren sier juli?

 

De andre har da vett på å ha båter som kan brukes, og jeg synes det er viktigere at folk er på sjøen ann at de står å sager finer i sommervarmen. Synes hun med fenix'en kvalifiserer mye bedre enn Henning.

Jeg synes man må være meget entusiastisk for å stå å sage finer midt i Juli når alle andre er på sjøen. Jeg hadde ikke klart det.

På en annen side har jeg på følelsen at Henning ikke kommer til å ha båt i så veldig mange år.

Link to post
Share on other sites

Kanal 16 er en NØD og haster-kanal.

 

Arbeidskanaler finnes i tillegg og skal i utgangspkt benyttes kun til korte oppkall for så å velge en annen kanal å gjøre unna samtalen på. I dette tilfellet gjerne på lystbåtfrekvensene, dersom de har disse inne da.

 

Du har nok rett i det med båtfolk kontra folk i båt. Er selv fersk, men respekterer det jeg har lært på kursene jeg gikk.

 

mvh

 

torerikb

God dagen gode båtvenner,

 

Kanal 16 er NØD og KALLE-kanal hvis vi skal være helt korrekte. Det finnes meg bekjent ingen dedikert "hasterkanal"  -  selv om det i praksis også vil være kanal 16.

 

Forøvrig pleier jeg på mine VHF-kurs å terpe ganske meget på at kystradiostasjonene skal kalles opp på sine respektive arbeidskanaler, og ALDRI på #16 hvis det på kan unngås. Dette for å holde 16 så fri som mulig for unødvendig trafikk.

 

Når det gjelder samtaler mellom båter, altså skip-til-skip, så foregår det selvfølgelig på de dertil reserverte kanaler som 06, 08 10, 69, 77, og diverse andre. At oppkalling mellom lystbåter fortrinnsvis skal foregå på L2, med trafikkavvikling på L1 og L3 synes å være kunnskaper som går fort i glemmeboken.

 

Det som av og til forundrer meg er (lyst)båter som kaller hverandre på 16, får kontakt og avtaler å gå på kanaler som 03, 04, 05, 18, 20, 24, 26, 27, 28, etc. Hver gang blir de like forundret over at de ikke får kontakt, de går gjerne tilbake på 16 og forsøker igjen  -  avtaler en annen av de "famøse" kanalene  -  og får heller ikke kontakt.....

 

Det er da jeg innser at markedet for VHF-kurs og -sertifikat fortsatt er stort  :smash:

 

mvh

Poseidon

(som starter nytt VHF-kurs i kveld)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

....kalesje?????? :smash:

 

:lol:

Jeg sier det samme :lol: :lol:

Nei jeg syntes dama med seilbåten er det beste alternativet.  Henning står på men har jo ingen peiling hva han holder på med enda, men der har vi vel alle vært.  ( ikke er det lenge siden heller) Det er jo ikke sikkert Henning har funnet denne siden enda, da hadde han nok lært masse på kort tid..

Ellers syntes jeg det var flott at det var såpass mye båt i båtliv denne gangen jeg også. Men enda kan vi godt få med oss når de legger til kai osv..  

Han stakkaren med kona fra Ghana har det ikke lett også på tv da gitt...  jaja hver sin smak

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

VHF: Her jeg ferdes bruker de fleste, også lystbåtene , å kalle opp på kanal 16. Straks kontakt med den andre båten oppnåes avtales en arbeidskanal - f. eks. kanal 6 eller 10. Dette fungerer veldig bra.

Noen ganger er det problemer med rusiske fiskefartøy som skravler i veg på kanal 16.

Henning: Jeg synes synd på han - ingen hjelp å få fra sine kamerater nå. Men når han er ferdig og skal på kosetur, da dukker de sikkert opp. Dette tror jeg er typisk for hans generasjon i dag: Masse moro og kos

Fenix dama:Hun er rimelig tøff. Tror ikke det er mange alenemødre som seiler så mye som hun. Jeg synes hun fortjener ros !!

Link to post
Share on other sites

Med stor fare for at jeg virker som en mannsjovinist;

 

 

....hva er det som er så spesielt med Mette??  Hun har klart vært gjennom en tøff periode, men det å dra ut i båt aleine er da ikke noen voldsom kunst.  Hun er kvinne, javel, men hun har vel akkurat de samme forutsetninger for å klare dette som en hvilken som helst mann.  Hva er det da som er så stort???

Nei, ta både Mette og alle andre likesinnede på alvor og ikke haus opp hver gang ei dame klarer nokså dagligdakse ting.  Damene fortjener mer respekt enn som så, er nå min mening.

 

(nokså spent på reaksjonene nå, ja) :smash:

 

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...