Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Modig er du i det minste.. smart? vel...  heheh :smash:

Neida tror det er siden vi sjelden ser kvinner alene på sjøen . Jeg tror faktisk ikke jeg har sett noen. Jeg tror også kvinner like godt kan seile en båt som oss menn. men hvorfor er det da så få av dem??

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg synes hele serien handler mer og mer om personer enn selve båtlivet. Hvorfor må de zoome inn i hvitøyet på personene hele tiden? Hadde vært fint om de kunne vise litt natur også. Det er jo nesten ikke mulig å kjenne seg igjen der hvor båtene ligger. Så f.eks båtene som lå i Portør, (forøvrig en av mine favoritthavner), de viste jo ikke noe av området rundt! Tragisk!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes alle nå må begynne å innse at det er tildels store forskjell på kjønnene. Allerede som små unger så ser man at gutter og jenter er veldig forskjellig, men det er ikke politisk korrekt å si sånt høyt.

I hvertfall er Mette en sjelden dame på sjøen. Så kan man diskutere i det uendelige om hun er tøff eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor Henning?

 

Hvorfor skal begrepet båtentusiast kobles til folk som aldri blir ferdig med båten, og som ennå ikke har vært på sjøen når kalenderren sier juli?

 

De andre har da vett på å ha båter som kan brukes, og jeg synes det er viktigere at folk er på sjøen ann at de står å sager finer i sommervarmen. Synes hun med fenix'en kvalifiserer mye bedre enn Henning.

Hei

Jeg ser på båten som en hobby, hvis jeg blir ferdig ,

har jeg ingen hobby lenger. En hobby skal vare lenge. :wink:

mvh

entusiasten

giver

Link to post
Share on other sites

Jeg synes alle nå må begynne å innse at det er tildels store forskjell på kjønnene. Allerede som små unger så ser man at gutter og jenter er veldig forskjellig, men det er ikke politisk korrekt å si sånt høyt.

I hvertfall er Mette en sjelden dame på sjøen. Så kan man diskutere i det uendelige om hun er tøff eller ikke.

Tøff?? Hvor mange menn er egentlig så tøff at de lar kona/samboeren være kaptein på skuta? Redselen for å istedet bli sett på som en tøffel gjør vel at de fleste menn helst vil styre båten selv. Og ikke minst legge til kai eller fortøye i omgivelser hvor man blir observert av andre..  :wink: Tror ikke skillet mellom tøff og tøffel er så veldig stort! Og det er vel av sine "likemenn" man får høre det...

Hvor mange vil nå egentlig stå på dekk med båtshake eller fender mens fruen legger til båten i en folksom gjestehavn?...

 

Hilsen fra HaJ

Link to post
Share on other sites

Tøff?? Hvor mange menn er egentlig så tøff at de lar kona/samboeren være kaptein på skuta? Redselen for å istedet bli sett på som en tøffel gjør vel at de fleste menn helst vil styre båten selv.

Prøver å oppmuntre rederinnen til å overta rattet så mye som mulig. Ser ikke på meg selv som verken tøff eller tøffel av den grunn. Hun vil helst ikke når båttrafikken er altfor stor i trange farvann, men å legge til i en uthavn er ikke noe problem for henne. Det bør være en selvfølge at andre ombord også kan håndtere skuta i de fleste situasjoner. Jeg står gjerne på fordekket og hopper i land. For oss er det ikke unaturlig  :wink:.  Men det er først i de seneste årene hun har gjort dette. Øvelse gjør mester  :wink: :wink:
Link to post
Share on other sites

Synes nå fortsatt at Mette i serien er en grepa dame.  Ikke bare fordi hun kan føre en båt, ta seg av tre barn alene og sikkert er i full jobb, men også fordi hun viser en utrolig positivitet og ikke gir opp. Hun fremstår heller ikke som den fødte verdensmester som enkelte andre i serien. Meget god egenskap som man kommer langt med! Uansett kjønn.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Poseidon:

At oppkalling mellom lystbåter fortrinnsvis skal foregå på L2, med trafikkavvikling på L1 og L3 synes å være kunnskaper som går fort i glemmeboken.Enig: Vi lærte at det var viktig i 1984, men nå? kaller på 16 og går så til L2!!??

 

Ludde:

Så også at de brukte Kanal 16, men tenkte at ingen sludrer ivei på den måten på denne kanalen. Mistenker allikevel at det var akkurat det de gjorde. Helt på trynet, for å bruke et godt norskt uttrykk.:

 

Jeg tror ikke det da hadde vel Kystradioen (ev Tjøme Radio) kommet inn, men film er mye klipp og lim. Når dem som filmer/klipper ikke har peiling på båt- og sjøliv så blir det der etter! :wink: Ellers så syntes jeg det var litt mer som hadde med båtliv siste gangen og gleder meg til neste onsdag (og til lørdag da jeg har tenkt meg en tur på sjøen).

:wink:

Link to post
Share on other sites

Prøver å oppmuntre rederinnen til å overta rattet så mye som mulig. Ser ikke på meg selv som verken tøff eller tøffel av den grunn. Hun vil helst ikke når båttrafikken er altfor stor i trange farvann, men å legge til i en uthavn er ikke noe problem for henne. Det bør være en selvfølge at andre ombord også kan håndtere skuta i de fleste situasjoner. Jeg står gjerne på fordekket og hopper i land. For oss er det ikke unaturlig  :wink:.  Men det er først i de seneste årene hun har gjort dette. Øvelse gjør mester  :sailing::wink:

Samme her, men selv om hun ofte har styrt på lange strekk, var det først nå siste sommer at hun sa seg villig til å forsøke til og fra kai.

 

Da går jeg på dekk og tar fortøyningsarbeidet mens hun regjerer ratt og hendler alene. Med forsiktighet og omtanke går det helt utmerket, selv om hun av en eller annen grunn fortrekker å praktisere på solide betongkaier   -   og krever at jeg overtar i trange havner og innimellom andre båter. :lol:

 

mvh

Poseidon

(Displ.: 70 tonn)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette temaet om "Båtliv" er tydeligvis en utmerket anledning for mange til å fremme sin selvforherligelse, et karaktertrekk forbløffene mange båteiere har. Balansegangen mellom (massivt) velmenende råd og selvskryt er hårfin.

 

Jeg har hatt båt i mange år, og jobber i båtbransjen. Jeg hevder at: Det finnes intet annet sted enn på sjøen der det blir pratet og skrytt på løsere grunnlag. Definisjonen på en helt: En som navigerer med tørkle for øynene, og som lager delene til båten sin selv...helt gratis.

 

Det er godt vi har forskjellige årstider i Norge.

 

PS! Når sier de formelle reglene at flagget skal hales?

Link to post
Share on other sites

Omtrent like mye som hva kjønn har å si når det gjelder ferdigheter i båt :sailing:

 

..men da er du jo enig da, thor.  Dersom du faktisk leser innlegget mitt, så ser du at jeg mener det er ingen stor bragd å føre en båt aleine, enten du er dame eller mann.

 

Å "hylle" Mette fordi hun seiler rundt aleine er nokså nedlatende mot ALLE damer.  

 

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

...Nå har jeg vansker med å konse om dagen pga uhyggelig sterk båt abstinens, får bruke det som unnskyldning.

Kan jeg driste meg til å komme med et forslag i anledning helgen? Hva med å ta en liten generalprøve på vårens tilvenningskurs? Alle viktige begivenheter blir som regel foranlediget av nidig øving og prøve-gjennomføring. Samle sammen gutta, lån en videoprosjektor og koble den til PC'n, smell opp et gediiigent lerret hvor det vekselvis vises ulike repriser av Båtliv via web og resten av tiden vises baatplassen forumet. Også en :sailing: eller to da. Ut over kvelden kan tilstandsrapport avlegges til SMS portalen vår. Kunne ikke det vært en fin måte å fordrive den verste angsten på da?
Link to post
Share on other sites

Jo,du har sikkert rett i det.Men helga må brukes til å jobbe.Riktig nok hjemmefra,men jobb er det jo.Ørnhild er på sykehuset så da er det

en fortapt Kaftein's oppgave å fø matrosene.Så er det litt herjing og jobb i Slagskipet før både fredags og lørdags kvelden avsluttes i dyp

engstelse for nest yngste matrosinne ute på egenhånd.Ikke f...n om

jeg tør å sovne på sofaen igjen :sailing:.Sist jeg gjorde det mens jeg ventet

på avkommet sladra de til Ørnhild :wink:.Det ble nesten henrettelse det gitt.Også må det jo gåes tur med Den Lett Korpulente Pizza Snusær'n.

Link to post
Share on other sites

He he  Thor  :lol: :lol: :lol:

Skulle gjerne vært med på et slikt  :drink: lag, men her har julebordene begynnt og jeg er nok nesten obligatorisk nødt til å være med på minst 3., og da er det jo jul, Klarer ikke 2 julebord på samme helg lengre,, er nok alderen som begynner å sette sine spor er jeg redd., Men ellers et flott tiltak dilla  :cheers:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...