Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er det vel ikke mange dagene før det ser slik ut i Son??

Får se til å få Trudelutt opp snart.

 

Bilde

 

Flere bilder fra Son her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stygg sak.....mmmfffhhhh :lol:,

 

Det må vel være det samme hvilken vei en ligger bare fortøyningene er i orden :confused:, har en Hanto 24 og jeg ligger med hekken inn, veldig greit når det er korte utliggere  :wink:

Helt enig med deg. Når man ligger på en flytebrygge og har 4 fortøyningstau uten særlig slark, er det mulig å få båten til å ligge AKKURAT der man ønsker. Om den ligger med baugen inn eller ut spiller da ingen rolle. Hverken hekk, baug eller skrogsider vil noensinne komme i kontakt med brygga.

 

Strekkavlastere på flytebrygga? Tja. Hvis båten er lengre enn utstikkeren, vil de bakre strekkavlasterene gjøre fint lite nytte der de henger i tauet fra bakre puller og inn til ringen i utstikkeren. De fremre vil ha en viss effekt, men også her er det marginalt. Det viktige er å stramme opp de 4 tauene slik at slarken er liten. Er slarken liten, er det umulig å få til de helt store sprellene.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg. Når man ligger på en flytebrygge og har 4 fortøyningstau uten særlig slark, er det mulig å få båten til å ligge AKKURAT der man ønsker. Om den ligger med baugen inn eller ut spiller da ingen rolle. Hverken hekk, baug eller skrogsider vil noensinne komme i kontakt med brygga.

 

Strekkavlastere på flytebrygga? Tja. Hvis båten er lengre enn utstikkeren, vil de bakre strekkavlasterene gjøre fint lite nytte der de henger i tauet fra bakre puller og inn til ringen i utstikkeren. De fremre vil ha en viss effekt, men også her er det marginalt. Det viktige er å stramme opp de 4 tauene slik at slarken er liten. Er slarken liten, er det umulig å få til de helt store sprellene.

 

Lotus

Her må jeg nok "arrestere" deg, Lotus.  :lol:  Båten min ligger ved en flytebrygge i Mossesundet, og når helgetrafikken setter inn der med båter (gravemaskinene) som cruiser gjennom i 12-14 knop,  :confused: (det er 4 knops fartsgrense der!), så nytter det ikke med stramme fortøyninger i brygga! Da MÅ du ha god slakk og strekkavlastere på alle fortøyningene, ellers ryker festene temmelig fort. Når dønningene kommer mot brygga, så må jeg holde på alt løsøre, ellers går det i dørken. Jeg ligger innenfor en ganske solid betongbrygge, men det hjelper ikke mot dønninger på 1/2 meter eller mer. Da gynger det omtrent som denne :lol:

 

Mulig at det ikke er nødvendig med strekkavlastere hvis brygga ligger helt skjermet, men det hjelper snart ikke det heller, for det er enkelte som må holde marsjfart til de er innenfor

brygga til og med! :wink:

Forøvrig så er det påbudt med strekkavlastere på alle fire fortøyningene hos oss. (For de som ligger i båser)

Link to post
Share on other sites

Hvis man ligger i en bås, på en brygge som flyter, med 4 stramme fortøyninger, mener jeg det ikke er all verdens hjelp i strekkavlastere. Slik ligger båten min. Den har likevel strekkavlastere i alle 4 fortøyningstau, men å påby det? Det er vel å gå litt langt?

 

Lotus

 

Med litt bølger, er det vel enda viktigere å stramme opp skikkelig på de 4 fortøyningene? Det er jo en flytende brygge man ligger fortøyd til. Jo ber slakk, jo mer kan båte bevege på seg og jo kraftigere blir bråstoppen i enden av tauet. Feil eller riktig tenkt?

Link to post
Share on other sites

Strekkavlastere på flytebrygga? Tja. Hvis båten er lengre enn utstikkeren, vil de bakre strekkavlasterene gjøre fint lite nytte der de henger i tauet fra bakre puller og inn til ringen i utstikkeren.

... der de henger i tauet ??  Har du en båt som er lengre enn utstikkeren (som min) vil allikevel fortøyningene være stramme. Akterforøyningene vil vise forover og vice versa. Strekkavlastere bak vil ta opp like mye som de foran, det hele kommer vel an på vind og bølgeretning.  

 

Hvis man ligger i en bås, på en brygge som flyter, med 4 stramme fortøyninger, mener jeg det ikke er all verdens hjelp i strekkavlastere. Slik ligger båten min. Den har likevel strekkavlastere i alle 4 fortøyningstau, men å påby det? Det er vel å gå litt langt?

 

Lotus

 

Med litt bølger, er det vel enda viktigere å stramme opp skikkelig på de 4 fortøyningene? Det er jo en flytende brygge man ligger fortøyd til. Jo ber slakk, jo mer kan båte bevege på seg og jo kraftigere blir bråstoppen i enden av tauet. Feil eller riktig tenkt?

For såvidt riktig tenkt men båten vil allikevel ligge å nappe og dra i fortøyningene. Over tid vil dette kunne ødelegge fortøyningsarrangementet på utstikkerene. Pullerter og tauverk har det også bedre med strekkavlastere.

 

Påbud? - tja, er heller ikke tilhenger av for mange påbud. Men dersom bryggeanlegget påføres skade pga uvitenhet kan påbud kanskje være en utvei.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvis man ligger i en bås, på en brygge som flyter, med 4 stramme fortøyninger, mener jeg det ikke er all verdens hjelp i strekkavlastere. Slik ligger båten min. Den har likevel strekkavlastere i alle 4 fortøyningstau, men å påby det? Det er vel å gå litt langt?

 

Lotus

 

Med litt bølger, er det vel enda viktigere å stramme opp skikkelig på de 4 fortøyningene? Det er jo en flytende brygge man ligger fortøyd til. Jo ber slakk, jo mer kan båte bevege på seg og jo kraftigere blir bråstoppen i enden av tauet. Feil eller riktig tenkt?

Nå er det jo ikke bare bevegelse opp/ned som gjør seg gjeldende her. Båter ruller, det gjør ikke en flytebrygge. Ihvertfall på båter som er litt høyere enn utstikkerene så lugger det bra hvis tauene er for stramme når båten ruller.
Link to post
Share on other sites

Problemet hos meg er ihvertfall at betongbryggen er tung og har en annen frekvens på bølgene enn båten. Dette kan medføre at bryggen er på vei ned i bølgedalen mens båten er på vei opp, og da blir utslaget ganske stort. Med en båt som veier ca 4 tonn, og bølger på kanskje nærmere metern, blir det STORE belastninger på fortøyningene. Jeg har prøvd å stramme tauene litt, men det tør jeg ikke en gang til. Da er det et eller annet som må gi seg til slutt.

Når jeg ser hvilke krefter som er i sving på brygge/fortøyninger, så har jeg ingen problemer med at det er påbudt med strekkavlastere på alle tauene. Tror det hadde blitt mange skader på både båter og brygger etterhvert hvis det ikke ble brukt.

Hadde bare folk lært seg å lese skilt og å se litt i kartet etter fartsgrenser, hadde nok ikke jeg heller trengt så solid fortøyning. Men så lenge folk gir f..... i det, så blir det bare sånn! Dessverre :confused::wink:  

Link to post
Share on other sites

Om sommeren fortøyer jeg med baugen inn. Om vinteren har jeg akterenden inn.

Bruker alltid 6 trosser (og ikke 4 som enkelte gjør). Hvert trosse er tilpasset i riktig lengde, og har litt slakk, men tilsammen holder de båten bra på plass uten noen form for røsking. Alle trosser har strekkavlastere mot brygga. Ved sterk sidevind blir det slik at fendere på lesiden berører brygge, men uten at det blir noe stort fenderpress. Til manges ergrelse benytter jeg stålfjærer som strekkavlastere bortsett fra trossene akter der jeg bruker gummi.

 

Om vinteren ligger jeg slik:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette blir verre synes jeg. Etter 3 episoder har det gått med en masse tid i Ghana, hos UDI, på telefon med UDI og på chat med kona. Hva problemer rundt import av en kone har med båtliv å gjøre, vites ikke. Båten hans så vi ingen ting til i denne episoden.

 

Mens den ene båten drar på sommerferietur, er båten til Jack ikke engang sjøsatt. Faktisk er hele hallen full av båter.

 

Henning oljer båten sin for ørtne gang. Hvitveisen blomstrer ivrig rundt omkring.

 

Saksbehandleren i UDI er det lenge å vente på. Er ikke tilbake før 1. juni. Er vi i april?

 

Noen som sjøsetter sent? Noen som tar sommerferie veldig tidlig? Seilbåtene var på vannet før de andre i det hele tatt hadde begynt planleggingen av vårpussen. Noen har kanskje stokket litt rundt på filmklippene?

 

Ellers begynner jeg å få mer og mer sans for havnesjefen, Bjørn.  Vanlig folkeskikk og rydde i eget rot burde være en selvfølge. Folk flest aksepterer jo vanligvis bare tingenes tilstand og gidder ikke engang å ta tak i det.

 

Lotus

 

PS: Innrømmer også at strekkavlastere er kjekt å ha også på en flytebrygge. Om jeg parkerer båten med akterenden inn ved en av Sons flytebrygger, må derimot være opp til meg.  

Link to post
Share on other sites

Etter nå å ha sett de første tre programmene håper jeg bare inderlig ikke at

vi som betrakter oss som ordentlige båtfolk blir sammenlignet med endel av

karakterene i dette programmet:::: "Du skal være glad politiet ikke tok deg nå"

("havnesjefen" til handelsdrivende av annen opprinnelse) - "Vi flytter bare litt på de andres fortøyninger" (feriefolket som skulle proviantere på systembolaget i Grebbestad før ferietur til Sørlandet) - "Flue e.l. i lakken eller oljen kliner vi bare over på neste trebåt" (ellers hyggelig

kar med kjempejobb foran seg)

Mine beste ønsker og gratulasjoner med flott og taktisk seilig til damen i Fenix; 2.

plass var kjempebra. Skulle bare ønske de andre medvirkende hadde like god og

grei tilhørlighet til båtlivet som deg....

Og til slutt: Lykke til til "havnesjefen" med en sober og velvalgt vurdering av Politi-etatens

ressurser ifm evnt søppelposer som ikke er avhendet i henhold til havnereglementet; kanskje

hadde det, ihvertfall samfunnsøkonomisk, vært rimeligere og mer hensiktsmessig, å bruke

tid og ressurser på et renovasjonsfirma (eller kanskje dugnad) for å kvitte seg med disse

(trolig få) søppelposene.........  ;-) Og en liten quiz til slutt "havnesjef": hva er forskjellen mellom en snekke (double-ender) som ligger med baugen inn eller med hekken inn til flytebrygge, gitt at det i begge tilfeller er fortøyninger med strekk-avlastere??? (Beklager min uvitenhet, men dette spørsmålet klarer jeg bare ikke finne svar på selv)

Link to post
Share on other sites

Dette blir verre synes jeg. Båten hans så vi ingen ting til i denne episoden.

Hei.

 

Hvem har sagt at dette er et program hvor vi skal få se "pene" bilder av båter?

Mens den ene båten drar på sommerferietur, er båten til Jack ikke engang sjøsatt. Faktisk er hele hallen full av båter.  Henning oljer båten sin for ørtne gang. Hvitveisen blomstrer ivrig rundt omkring. Saksbehandleren i UDI er det lenge å vente på. Er ikke tilbake før 1. juni. Er vi i april? Noen som sjøsetter sent? Noen som tar sommerferie veldig tidlig? Seilbåtene var på vannet før de andre i det hele tatt hadde begynt planleggingen av vårpussen.

Noen har kanskje stokket litt rundt på filmklippene?

Helt klart er det stokket rundt, dette er er jo et underholdningsprogram på lik linje med "sydenliv" og "campingliv" som annonsert av NRK og ikke en sanntids reportasje.

Ellers begynner jeg å få mer og mer sans for havnesjefen, Bjørn.  Vanlig folkeskikk og rydde i eget rot burde være en selvfølge. Folk flest aksepterer jo vanligvis bare tingenes tilstand og gidder ikke engang å ta tak i det. .

Helt enig!

PS: Innrømmer også at strekkavlastere er kjekt å ha også på en flytebrygge. Om jeg parkerer båten med akterenden inn ved en av Sons flytebrygger, må derimot være opp til meg.

Enig at det er det samme om baug eller hekk er inn, men kjøper en seg plass i en båthavn får en da for hel . . . følge reglene!

 

Lars H.

med 17 års fartstid i NRK teknisk tjeneste

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...