Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Synd ikke Lars er med

Jeg er da med, - om enn ikke på TV. 17 år som ingeniør i NRK var nok for meg!

 

Hva med sjøsetting av Trudelutt der Ulf kjørte trucken?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. Dette er Larkollen Camping i ny drakt. Kanskje litt harry, men hva så? Dette er ren underholdning med en del herlige typer. Så jeg lar meg underholde. :lol:

 

helt enig med KOB, men ettersom serien heter båtliv, hadde jeg håpet litt mer båtliv i serien.  Kanskje "Nautofil" hadde vært noe?   :wink:

Har du mulighet til å påvirke Krinken, Lars?

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg vil ikke ha noe Nautofil. Dette handler om stort og smått i båtsammenheng som de fleste kan identifisere seg med på en eller annen måte (hverfall her på østlandet)

 

Har ikke han med trebåten begynt i feil ende tro? Han mangler jo både dekk og vindsjerm, og ville det ikke vært naturlig å få dette på plass først?

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å påvirke Krinken, Lars?

Nix!

Søkte meg tilbake der da jeg var permittert fra Tandber Data, men fikk blankt avslag! (hadde kanskje noe med at jeg var en av 5 som sluttet i "krinken" på pur trass mot "firkantet" system en del år tidligere!) Jobber nå forøvrig i en annen statsbedrift, Forsvarets Forskningsinstitutt som er om mulig ennå mer "firkantet"! Men om 2 år slutter jeg med AFP! Da blir det båtliv 100 prosent!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, noen av oss får håpe på et "Nautofil" en gang. Ellers er det jo bra at programmet har slått an hos endel her. Noen vil ha mora og noen dattera, og kanskje noen vil ha noe midt i mellom.

 

Jeg stusset forresten også litt på den trebåtfyren som gjorde finarbeidet helt ferdig på skroget før han i det hele tatt tenkte på å begynne oppi  :wink:  Forøvrig skjønner jeg godt at de tidligere hjelperne hans hadde trukket seg tilbake, selv om det kanskje var litt dårlig gjort av dem å ikke vise seg noe mer.

Link to post
Share on other sites

Fyren med trebåten har nok startet i feil ende men han innrømmer villigvekk at han er amatør på feltet noe som jo er prisverdig.

 

Og uansett så går det vel greit bare han er forsiktig så kommer nok dekk og skjærm på uten at fin arbeidet blir skadet, hjelper og på motet og inspirasjonen at det begyner å glinse litt i lakkerte flater.

 

Det kan og være greit å starte med ting man føler at man kan beherske før man tr løs på de litt vanskelige tingene.

 

Dette var mine betraktninger og et forsøk på å tone ned noe som kan utarte seg til kritikk av en nybegynner som med tiden kanskje vil være en av dem som liker og vil ta vare på noen av våre vakre fritids båter i tre.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

....et forsøk på å tone ned noe som kan utarte seg til kritikk av en nybegynner..

Jeg er full av beundring over denne karen, og regner med at han lykkes. Mente ikke å kritisere ham. Selv om jeg har vært kritisk til programmet, så synes jeg faktisk at dette gamle trebåtprosjektet kan være litt interessant å følge med på.
Link to post
Share on other sites

I mangel av noe bedre liker jeg programmet godt jeg. men syntes som dere andre at litt mer båt hadde ikke skadet.. 8 innslag om sjøsetting uten at vi nesten så båten på vannet var litt i drøyeste laget , men igjen, Onsdag er høydepunkt ja.. Trist at Berserk er ferdig...

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

å bøtelegge gutta med 20 000,- virker på meg litt drøyt.

Hva med alle disse tyske turistene som setter ut på storhavet fra vestlandssida med 14-15 fots plastjoller, blir de også bøtelagt ?

Blir litt søkt at de skal betale selv for en evt. redningsaksjon. Sysselmannens avskjedsbeskjed om at "får dere dårlig vær, må dere bli i havet uten forsikring, og ikke søke nødhavn" virker HELT  :yesnod:  Trodde "havets lover" ga rett til hjelp jeg, uansett om man hadde oppført seg tåpelig i forkant.. :cheers: ( ingen oppfordring til det siste )

 

Håper Jarle og David kommer i gang igjen med nye eventyr, samfunnet trenger noen slike også, ikke bare A4 mennesker

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I Longyearbyen hersker Sysselmannen over hele Svalbard. Hans etat passer på at alle lover og forskrifter for øygruppen blir overholdt  ned til minste detalj.

Mannskapet på Berserk II brøt i hvertfall en av mange forskrifter:

Det ene bruddet var manglende forsikring. Det kostet dem 20.000 i bot, hvilket ble stadfestet i en nylig rettsak. Det andre påståtte bruddet var at de forstyrret isbjørn, og muligens hvalross.

Å bevege seg 10 meter fra en isbjørn er jo å be om trøbbel. Kanskje blir det påtale og rettsak om dette også?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes hele greia virker oppkonstruert. Jeg blir overrasket dersom trebåten kommer på vannet. Jeg tror at manus der kun omhandler lakking av skrog.

 

Regattascenene virket også noe rare. First'en skulle jo vært disket allerede i starten.

 

Men, jeg må innrømme at jeg ble mer og mer fascinert av Berserk-gjengen. Kan jeg formaste meg til å ønske et lite hus ytterst på Bygdø med Berserk inne i? Eller kanskje på Tollerodden istedetfor Picassoskulpturen som aldri kommer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes hele greia virker oppkonstruert. Jeg blir overrasket dersom trebåten kommer på vannet. Jeg tror at manus der kun omhandler lakking av skrog.

 

Regattascenene virket også noe rare. First'en skulle jo vært disket allerede i starten.

 

Ja, han hade ju motorn igang................. :cheers:

 

 

Tykker han havnkapten e litte kul.......påminner lite om Narvestad, eller vad han hette

i Borettslaget... :yesnod:

 

(skall villigt erkänna att hamnkaptener ikke har det lett.......... dom har mycke o hålla styr på!)

 

 

Sen en liten reflektion, han med den store båten, som sjösattes, som råkar ut

för missöden nesten varje år, varför fäller han ikke ned den der Targabågen,

der sitter radar o antenner o han har centimetrar o gjöre på, nu senkte dom

så rodret slepa i bakken i stellet !!  (kansje ikke går!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I Longyearbyen hersker Sysselmannen over hele Svalbard. Hans etat passer på at alle lover og forskrifter for øygruppen blir overholdt  ned til minste detalj.

Mannskapet på Berserk II brøt i hvertfall en av mange forskrifter:

Det ene bruddet var manglende forsikring. Det kostet dem 20.000 i bot, hvilket ble stadfestet i en nylig rettsak. Det andre påståtte bruddet var at de forstyrret isbjørn, og muligens hvalross.

Å bevege seg 10 meter fra en isbjørn er jo å be om trøbbel. Kanskje blir det påtale og rettsak om dette også?

Selv om Sysselmannen er konge på haugen, gjelder vel loven også på Svalbard? Jeg prøver å se denne saken med nøytrale øyne uten å la meg rive med, og i pressen får man ofte en ensidig framstilling av en sak. Har desverre en lei tendens til å henge meg opp i ting som som virker urettferdige eller urimlige.   :cheers:

 

Det virker selvmotsigende å bøtlegge pga manglende forsikring og samtidig forlange at båten skal seile ut igjen (fortsatt uten forsikring)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også programmet er helt ok, men jeg synes at innslaget med denne koneimporten er helt unødvendig. Akkurat det har lite med båt å gjøre....

Hadde programmet vært litt lengre, kunne man kanskje tatt med litt slikt,  men den lille halvtimen de har fått bør brukes konsentrert om båt synes jeg da.

 

For oss som ikke har fartet så veldig mye rundt, er innslaget med de som reiste på ferie til Sverige litt artig. Vil tro at dette er veldig typisk for en norsk familie på båtferie.

 

 

Anabelle   :cheers:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

For oss som ikke har fartet så veldig mye rundt, er innslaget med de som reiste på ferie til Sverige litt artig. Vil tro at dette er veldig typisk for en norsk familie på båtferie.

Det er nok typisk for mange, men ikke for oss som ferierer etter fellesferien. Da slipper en kamp om plassene i gestehavnene.

Se bildene av Trudelutt i Grebbestad i august nedenfor.

 

Lars H.

 

Bilde    Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal si om Havnesjefen i Son, eller Kongen av Son. :blush:

Burde vel passe på sakene rundt båtanlegget i stedet for å tråkke son rundt for og finne feil hos andre. Går vel an og informere båteierne på en litt "giftig" måte med trussel om tiltak for dem som blir tatt på fersken med forsøplinga, utvisning fra anlegget. :nono:

 

"Kongen var jo og henta den stakkars jenta som jobba i kiosken for og få henne til og rydde,

det burde han være for god til, han burde jo "tatt" eieren av kiosken.:discuss

 

Programmet er greit det er vel enig at den "konesaken" hører vel ikke akkurat hjemme her.

Håper ikke en får noe nytt Nautofil det er nok med fartsfantomer som det er om en ikke skal oppmuntre flere,

 

Seiledame er ei tøff dame har iallefall ikke fritidsproblemer med to "seilende" barn, ønsker henne lykke til :cheers:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Vedr. Berserk.

 

Nå har ikke jeg fått med meg så mange episoder, men jeg synes Berserkfilmen til Sydpolen er den beste. Tok den opp på video da den gikk på TV2, og har sett på den MANGE ganger. Filmen virker mere ekte. Den er rett og slett helt rå. Hadde aldri turt å gjøre noe lignende selv.

 

Tom

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal si om Havnesjefen i Son, eller Kongen av Son. :lol:

 

Helt enig.  Skulle tro at han eide hele Son. Meget provoserende fyr. Det er greit at han vil ha det ryddig rundt seg, men det finns andre måter å løse slike ting på hvor det ikke går ut over personer som ikke har ansvar for søpplet.  For hans del får vi håpe at ingen mister tålmodigheten og banker han opp.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Er også enig i at denne oppførselen er på kanten. Har sett dette tidligere ved flere anledninger, og tror ikke vår mann i Son er enestående. Man finner denne typen småkonger i mange andre miljøer også, som f.eks. i borettslag. Det er bra ta man tar jobben sin på alvor, men det finnes "mykere" og mer inkluderende måter å tilnærme seg denne type problemer på.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...