Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Finnes de som ikke har hatt problemer med disse lampeolje/diesel apparatene?

Hei.

 

Muligens, men jeg har hatt problemer totalt 14 ganger siden jeg kjøpte mitt aparat i 1989.! :cool: Men prinsippet er så genialt, enkelt og sikkert i bruk, at jeg aldri kunne tenke meg noe annet. Hva som har vært problemet de 14 gangene? Ta en titt på en oversikt jeg har laget som viser problem, årsak og botemiddel i et PDF dokument som finnes her . Heldigvis har jeg litt mindre enn 5 tommeltotter så jeg har vært i stand til å skru og koble mye selv.

 

Lars H.

 

Ps. Mangler du Adobe Reader for å lese PDF filer, kan den hentes gratis hos Adobe ved å klikke på logoen under.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om du har vært uheldig her Lars. Jeg kjøpte et brukt Wallas 1000 kokeapp. våren 2000 for kr. 1500,- Det var tatt service på dette av forhandler. Jeg har brukt dette i fire sesonger uten problemer av noen art. Ledningstykkelse jeg bruker er 1,5 kvadrat ca. 5 meters lengde.  Kan jo hende det finnes "mandags" apparater !!!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Ledningstykkelse jeg bruker er 1,5 kvadrat ca. 5 meters lengde.

Med så tynn kabling må du ha et veldig "snillt" apparat. Dersom du mener 5m på plussledningen og 5m på minusledningen, blir det ved en glødestrøm på 10A et spenningsfall over ledningene på1,3 volt! Med lav spenning på batteriet etter flere dager uten lading vil jeg si at du har hatt flaks som har fått start på apparatet. Muligens har 1000 apparatet en annen type glødetråd enn 100x apparatet, men allikevel?

 

En annen ting å huske, er at den modellen jeg har var helt ny på markedet da jeg kjøpte det i 89. Kanskje barnesykdommene er luket litt bort etter hvert gjennom årene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jada, Kongen av Son fornektet seg ikke :confused: , et blomsterbed ikke er hans og langt fra havna HANS måtte han blande seg borti. Og selvfølgelig gikk han til feil person,  :confused: leietakeren og ikke eieren lite proft spør du meg. Han kan ikke ha kommet inn på politiskolen og blitt avvist av securitas siden han er en sånn militant type "stakkars naboer" :confused:

 

Men det er vel ikke håp om at han skal bli bedre, han snakker aldri om eller med folka som leier båtplass :confused:, snålt

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Ja ja det var jo bra at noen er fornøyde med slike kokeappartater.

Men jeg tror jeg kommer til å holde meg til Origo fremover.

Det trenger kun rødsprit for å fungere. Her kan batteriet være flatt, og det virker.

Driver å bygger om litt i båten i vinter og da skal jeg montere et nedfellbart Origa app.

Så da blir mitt "gamle" apparat til salgs.

 

Til Lars H:

 

Når jeg klikker meg inn på den pdf fila, skjer det ikke noe annet enn at siden blir blank?

Jeg får ikke opp noen pdf fil.

Link to post
Share on other sites

Når jeg klikker meg inn på den pdf fila, skjer det ikke noe annet enn at siden blir blank? Jeg får ikke opp noen pdf fil.

For å åpne en PDF-fil må du ha "Acrobat Reader" installert på din PC. Kan lastes ned gratis på Internett.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Til Lars H:

 

Når jeg klikker meg inn på den pdf fila, skjer det ikke noe annet enn at siden blir blank?

Jeg får ikke opp noen pdf fil.

Hei.

 

Det kommer fint frem hos meg, både på jobben og hjemme. Men har du Adobe Reader installert på PC'en din? Du trenger den for å lese PDF dokumenter. Den kan lastes ned gratis fra Adobe ved å klikke på bildet under:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

sveinvh : Ledningstykkelse jeg bruker er 1,5 kvadrat ca. 5 meters lengde.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Med så tynn kabling må du ha et veldig "snillt" apparat. Dersom du mener 5m på plussledningen og 5m på minusledningen, blir det ved en glødestrøm på 10A et spenningsfall over ledningene på1,3 volt! Med lav spenning på batteriet etter flere dager uten lading vil jeg si at du har hatt flaks som har fått start på apparatet. Muligens har 1000 apparatet en annen type glødetråd enn 100x apparatet, men allikevel?

 

___________________________________________________________________________

 

Mulig at jeg har et snillt apparat, og det er faktisk 2x5 meter med 1,5 kvadrat kabel jeg bruker.

Burde kanskje bytte, men har alltid fått start på det. Har også ligget "et par netter" uten lading, men starte har det gjort !! Det har også viftelokk, og det er min bedre halvdel glad i.

Når jeg tenker på at det bare kostet meg et par lapper må jeg vel kategorisere meg som usedvanlig heldig...   men typisk ryker det sikker til neste år, siden jeg først har rippet opp i dette...!!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Siden det nå snart er helg har jeg lyst til å kverulere litt: Er ikke kokeapparater som går på rødsprit og parafin håpløst gammeldags og utgått på dato?

Jeg startet selv med parafin og deretter rødsprit.

For 5 år siden ble det gass. Gass er en helt annen verden til koking, og overgår alt annet.

Det eneste som kan hindre gass, er hvis man er av den engstelige sorten. Men da bør man vel ikke være på havet i det hele tatt?

Har forresten undret meg over at så mange røykere er engstelig for ditt og datt. De driver jo med en av de farligste aktivitetene som finnes.

Nå tar jeg lunsj - uten røyk.

Link to post
Share on other sites

Når fyren trasket avgårde for å kjøpe rødspritapparat må jeg innrømme at jeg tenkte..."fra galt til værre..."  :smiley:

 

Har hatt Origo og rødsprit og jeg sier aldri igjen. Nå er det Wallas i viknesen og det fungerer bra. Skulle bare mangle når apparatet er 5 år. I aloen jeg hadde var det gammel wallas og den var fryktelig treg.  Tok år og dag å få morgenkaffen  :lol:

 

Optimusen jeg columbien er kraftige saker. Har kjøpt meg gassflaske med koketopp på biltema til bruk dersom det kun skal varmes vann og til reservebruk. Dette kostet kr. 119,- og jeg skjønner ikke helt at ikke alle har en slik ombord. Er for dumt med ødelagt ferie pga manglende kokeapparat.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel smak og behag vil jeg tippe!

Sjøl har jeg 2 bluss og komfyr (åpen flamme) som jeg fyrer med lampeolje.

Fordelen med gass må være prisen på nytt utstyr da det er veldig billig i forhold til sprit apparater.

 

Jeg vil verken ha bensin eller gass ombord. Men det er min smak da! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når fyren trasket avgårde for å kjøpe rødspritapparat må jeg innrømme at jeg tenkte..."fra galt til værre..."  :lol:

 

Har hatt Origo og rødsprit og jeg sier aldri igjen. ... Er for dumt med ødelagt ferie pga manglende kokeapparat.

Hva i all verden skal gå istykke nå for ham med en origo?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden skal gå istykke nå for ham med en origo?  :smiley:

det nærmeste man kan komme er vel å ta spriten i kaffen .. :lol: :lol:

Men når det er sagt, jeg har også en liten koker ombord, som reserve.

Knallfin til f.eks Woking av grønnsaker, koking av pasta. Tror den yter 2800W, mot Origoen`s noe tafatte 650W

 

Suzuki - with licence til å kokkelere ombord..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mailen min angående purring på FORRIGE episode på Båtliv ble besvart I DAG slik:

"Hei, og takk for din henvendelse.

 

Denne episoden er nå lagt ut på nettet.

 

Ha en fin dag."

 

Det går fort i NRK :eek:

Når det koker som verst for oss, og eg får 4 purringar på mail om når varene blir levert, bruker eg tida mi slik:

 

1. Eg pakker og leverer varene.

2. Eg sletter purringane.  

3. Går inn på Båtplassen og ser om det er nye innlegg.

 

For organisasjonar med fleire enn 4 purringar er det endå meir arbeidskrevjande å svara på alle som purrer.  Men eg ser at eg er meir kynisk enn NRK :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden skal gå istykke nå for ham med en origo?  :smiley:

Origo er vel rimelig driftssikkert ja. Jeg vil ikke ha rødspirt siden det gikk fryktelig tregt, luktet i forbindelse med fylling, søl, og at apparatet alltid gikk tomt for sprit når den hermetiske lapskausen bare var lunken. Lunken hermetisk lapskaus er ikke godt.  :eek:

 

Men det skal innrømmes at jeg hadde en eldre modell.

 

Er nok litt grinete i dag fordi jeg akkurat har lagt burka på Columbien..... :eek:

Link to post
Share on other sites

Jo da, du trenger litt tålmodighet.

 

Jeg er ganske fornøyd. Lukten under fyllingen ute (!!) plager meg ikke særlig. Det jeg savner er muligheten til å bruke den som oppvarming MED BORTFØRING AV AVGASSENE. Akkurat DET like jeg på Wallassene.

 

P.S. Og gass vil jeg ikke ha

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vil bare minne om en skremmende episode jeg opplevde en helg tidligere i år:

 

Brann i nabobåten kl. 0100 om natten! Vi lå og sov på andre siden av en av flytebryggene på Kommersøy.

 

Det som skjedde var at de skulle fyre opp spritapparatet. Først måtte de fylle opp med mer rødsprit og det flømmet utover uten at de så det i halvmørket ombord. Da så fyrstikken ble tent sa det pooff! Vi våkent av et hyl: FÅ UNGEN UT, REDD UNGEN, FÅ UNGEN UT!!!!  

 

Før vi kom oss ut av dynene hadde heldigvis en i en annen nabobåt som var våken styrtet over bryggen med 2kg pulverslukkeren og fått slukket!

 

Etter at det hadde roet seg litt forlot både "brannbåten" og båten med de som slukket stedet og dro inn til Holmestrand. Den vettskremte unge moren med 1. åringen orket ikke et minutt til i båten.

 

Det gikk bra denne gangen, men det var skremmende!

 

Aldri rødsprit i vår båt, nei!

 

Lars H.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg husker det!

 

Mitt poeng var i denne sammenheng bare at disse kokeapparatene er utrolig DRIFTSsikker.

 

Og: jeg hadde hatt enda mindre lyst å være i nabobåten dersom vedkommende hadde prøvd midt på natten å bytte propanflaske NEDE I SALONGEN med samme omhu  :smiley:)

 

Når det gjelder sikkerheten på drivstoffet er det vel bare ved, kull, diesel/parafin som er bedre.

 

Jeg angrer faktisk at jeg kjøpte en Origo - ikke pga sikkerheten, men fordi da kunne jeg ha et viftelokk. (Du aner ikke hvor mange timer jeg allerede har lagt hode i blødt til å finne på en eller annen varmeveksler i gryteform som kan settes på origoen og som fører avgassene ut av båten )

 

Men nå er vi langt bort fra onsdagens båtliv kl 19:55 :nono:

Link to post
Share on other sites

Synes serien er helt grei, gleder meg til hver onsdag.

Men har et inntrykk av at det er en del som har lignende kokeapparat som de som var på tur til Grebbestad.

Jeg hadde et lignende, bare problemer. Ble batterispenningen under 12 volt, var det bare å glemme å få det til å tenne. Det ligger nå å viler på dynga, der de etter min mening hører hjemme. Jeg skaffet meg et Origo spripapparat, slik som han i serien. Det har aldri sviktet.

Billige er de også. Hvertfall i forhold til disse lampeolje/diesel apparatene.

Finnes de som ikke har hatt problemer med disse lampeolje/diesel apparatene?

Det er vel et ganske kjent problem at Wallas som går på diesel trenger en viss spenning for å tenne (gjelder kanskje de som går på lampeolje også?). Det står jo i bruksanvisningen også. Vi har forsåvidt samme problem - etter en natt i en uthavn med diverse strømforbruk på ettermiddagen/kvelden og 2 kjøleskap gående hele natten så er det lav spenning neste morgen. Vi må dog et godt stykke ned på 11-tallet før det er noe problem.

 

Men vi trenger jo ikke kjøpe nytt kokeapparat for det. Bare start opp motoren en liten stund, så tar det ikke så lang tid før Wallas'en starter.  :rolleyes:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Mailen min angående purring på FORRIGE episode på Båtliv ble besvart I DAG slik:

"Hei, og takk for din henvendelse.

 

Denne episoden er nå lagt ut på nettet.

 

Ha en fin dag."

 

Det går fort i NRK :smash:

Du fikk i alle fall et korrekt svar, om enn litt sent.

 

Jeg sendte en forspørsel en 3.11 og fikk dette svaret den 7.11.

Hei Knut Olav, takk for henvendelsen.

 

Vi må bare beklage, men på grunn av tekniske problemer ble episoden fra 29.10. ikke lagt ut.

Den vil heller ikke bli det, dessverre.

 

> Med vennlig hilsen

> NRK  www.nrk.no

> Markeds- og kommunikasjonsavd

> Publikumsservice

Da hadde jeg forlengst sett episoden på nrk.no  :rolleyes::drink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...