Jump to content

Onsdag kl19.55  BÅTLIV


Pjolter

Recommended Posts

Ahh - da er alt slik det skal være igjen. Sett alle episodene. Et lite tips: Jeg har slitt med hakkete, bortimot håpløs kvalitet på sendingen når jeg ser Båtliv via web. Testen etter at avspilleren er lastet ned finner ut at det er 1024 forbindelse. Og det stemmer jo det, men kvaliteten er helt elendig. I dag testet jeg å sette hastigheten manuelt og begrenset til 704 og da ble det vei i vellinga! :rolleyes: Tydeligvis er det en flaskehals et eller annet sted slik at det funker dårlig å be om kvalitet som tilsvarer 1024. Det er helt sikkert ikke slik hos alle, men kanskje noen har noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Tenk for en fantastisk serie de kunnet laget om båtlivets gleder (og sorger...), med flotte bilder fra Kosterskjærgården og stemningsrapporter fra havnene (tenk bare på all "dramatikken" når åtte-ti båter skal legge til og i tur og orden forhales langs brygga på Ekenäs...). Dette ble nok siste episode for meg....  :sleep:

 

Men det var jo hyggelig for Ragnar og kona hans, da!  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Nei, når trebåtprosjektet var fraværende, så synes jeg best om selveste havnesjefen. Synes faktisk han er ganske fornøyelig :sleep:   Men hvorfor bli så forb...... på at kokeapparatet sviktet totalt nå, det burde ha vært fikset lenge før ferien begynte. De visste jo at det var upålitelig???

Det paret med / uten kokeapparat burde fått prisen for; "ÅRETS MEST TAFATTE"

 

Jeg lurer på hva jeg hadde gjort midt på sommeren uten kokeapparat jeg.

 

Forresten kan man få kjøpt et mobilt lite gassapparat til 400,- (så kunne han kanskje spart de pengene, og levert apparaten for rep./reklamasjon ved hjemkomst)

 

mvh

 

Barsk 1 :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare rør.

 

Ingen må i maskinrommet i Borre for å ta fritidskippereksamen. Selv de som tar offshore sikkerhetskurs skal ikke inn der. Har vært på Borre selv.

 

Mette hadde fått klar disk for motoren igang etter femminuttern.

 

Episoden med kokeapparatet er oppdiktet fra ende til annen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hej

 

 

har oxo hunnit se dagens avsnitt via webben!

 

er veldi imponert av jentebåten, hun er duktig Mette!

 

tog opp båten for o spole av botten, legg merke till seglen, o skärningen, inga vanliga tursegel!   :cool:

 

 

Narvestad var ju ganska lugn hele avsnittet, bare litt med han Kiwi-mannen!  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ingen må i maskinrommet i Borre for å ta fritidskippereksamen.

 

Mette hadde fått klar disk for motoren igang etter femminuttern.

 

Episoden med kokeapparatet er oppdiktet fra ende til annen.

Hei.

 

1. Har faktisk ikke hørt sagt i serien at det er fritidsskippereksamen han har.

2: Mulig, har ikke greie på pinnebåter. :cool:

3. Ja, hvorfor ikke? Dette er ikke en dokumentar, men et underholdningsprogram laget for underholdningsavdelingen i NRK.

 

Ellers var jeg selv i samme butikk i Grebbestad for å få deler til mitt eget Wallas kokeapparat helt i starten på ferien for mange år siden. Nix deler. Men tror ikke jeg var like tafatt, - åpnet apparatet og tok ut enheten med glødetråd som var avbrent. Klarte faktisk å skjøte glødetråden slik at det virket like bra som før.

 

Ellers har jeg alltid med et sånn lite campingbluss for de små blå gassboksene i reserve.

 

Forøvrig så jeg bilen min på bildet fra luften med utsikt til havnen. Men båten var ute. Dette var tatt Sant Hans, og da var jeg forlengst kommet meg til Kommersøy.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har nytt DV kamera så jeg er klar for å lage en ny serie om båtlivet i Son til sommeren. Må få med Lars og andre fra baatplassen i hovedrollene, så skal vi vise dem hvordan dette egentlig foregår. Det blir saker !!!

 

Synes serien blir litt dårligere for hver episode. Mye det samme om og om igjen.

 

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

Synes serien blir litt dårligere for hver episode. Mye det samme om og om igjen.

Vel, ikke helt det samme omigjen. Vi slapp å se det 7-ende lakkstrøket til han med trebåten. Tror vi så de 6 første!  :cool::lol: :lol:

(og så så jeg bilen min!  båten var på Kommersøy den Santhans kvelden)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen må i maskinrommet i Borre for å ta fritidskippereksamen.

Sikkert ikke. Men det er ikke fritidsbåtskippersertifikat han driver med.

 

Såvidt jeg har fått med meg har han et kommersielt skippersertifikat som må fornyes (og som krever løpende fartstid). Såvidt jeg har lest i avisene har paret, etter at serien ble spilt inn, solgt båten og kjøpt en 60-foter som de har ambisjoner om å bruke til charter.

 

Når det er sagt er jeg enig i at sikkerhetskurset virket veldig omfattende. Om det er så strenge krav til fornyelse som det kan virke her vet jeg ikke. Men det kan vel Poseidon svare på.  :cool:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Synes serien er helt grei, gleder meg til hver onsdag.

Men har et inntrykk av at det er en del som har lignende kokeapparat som de som var på tur til Grebbestad.

Jeg hadde et lignende, bare problemer. Ble batterispenningen under 12 volt, var det bare å glemme å få det til å tenne. Det ligger nå å viler på dynga, der de etter min mening hører hjemme. Jeg skaffet meg et Origo spripapparat, slik som han i serien. Det har aldri sviktet.

Billige er de også. Hvertfall i forhold til disse lampeolje/diesel apparatene.

Finnes de som ikke har hatt problemer med disse lampeolje/diesel apparatene?

Link to post
Share on other sites

:diving Godt og se noen som har penger nok da.Nei uffameg kokeaperatet virker ikke jo,da gå vi og kjøper nytt  . Jaja noen som kan gjøre sånn , men trur feriebudsjettet hadde fått litt vondt da.Hadde vel vert mulig og løfta på det litt og kikka på det vel.Sa jo i første programm at han har innrede båten selv så !!! :cool: TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke. Men det er ikke fritidsbåtskippersertifikat han driver med.

 

Såvidt jeg har fått med meg har han et kommersielt skippersertifikat som må fornyes (og som krever løpende fartstid). Såvidt jeg har lest i avisene har paret, etter at serien ble spilt inn, solgt båten og kjøpt en 60-foter som de har ambisjoner om å bruke til charter.

 

Når det er sagt er jeg enig i at sikkerhetskurset virket veldig omfattende. Om det er så strenge krav til fornyelse som det kan virke her vet jeg ikke. Men det kan vel Poseidon svare på.  :lol:

Tja,

 

Jeg vet jo heller ikke hvilket "Skippersertifikat" det er snakk om, men spørsmålet er kanskje om vi overhodet skal ta det som sies i denne serien alvorlig .... :cool:

 

Men regelverket er rimelig greit; til Fritidsbåtskipper, som også heter D5L, kreves ikke et så omfattende sikkerhetskurs som man her viser klipp fra. Der er det mer snakk om "..å ha grunnleggende kjennskap til....,  .... å kunne redegjøre for....,  å kunne forklare de viktigste prinsippene for .....

 

Hele læreplanen finnes bl.a. her: http://www.hordaland-f.kommune.no/bmv/Kursverksemd/Laerepkan%20fritidsbaatskippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm ://http://www.hordaland-f.kommune.no/b...kippersert.htm

 

For et "kommersielt" sertifikat derimot, som D5, D4, eller hva det nå måtte være som er aktuelt, da skal man ha et langt mer omfattende sikkerhetskurs. Dette kurset er sammenlignbart med de som kreves offshore, og branndelen passer godt med det som vises i serien.

 

Men når det snakkes om å "fornye" skippersertifikatet, så tror jeg nesten det må være med referanse til de nye STCW-95 reglene. Da kom nemlig kravene om fornying inn i bildet, og da ble også kravene til sikkerhetsopplæring betydelig skjerpet. (Jeg erfarte for min egen del, at selv om jeg har hatt fullverdig offshore sikkerhetssertikat siden reglene ble innført på 1970-tallet  -  så måtte jeg gå et par dager ekstra på sikkerhetskurs for å fornye dekksoffisersertifikatet ihht STCW-reglene.)

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Nautic stilte spørsmålet:

Finnes de som ikke har hatt problemer med disse lampeolje/diesel apparatene?

Jada, men bank i bordet, mit har fungert perfect siden 1998. Det er imidlertid viktig med grove kabler, og ikke bruk automatsikringer på dette.

Serien synes jeg er ganske elendig. Det er jo bare en brøkdel av tiden som handler om "båtliv". Ett bedre navn på serien hadde vært. "Sommer i Son" eller "Hverdagsliv".

 

Gleden ved båtlivet er det vanskelig å få øye på, men da måtte kanskje serien vært laget av båtfolk.

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg sett dette mye omtalte program. Har vært forhindret fra å se tidligere episoder grunnet båtførerkurs på onsdagskveldene. Benket meg meg lettmatrosen på fanget og fikk styrt kveldsgrøt og bading slik at det ikke forstyrret.

 

Og hva fikk jeg se? Noen som var på båttur og som måtte løse tekniske problemer. Noen som var opptatt av at båthavna blir tatt vare på og holdt i orden. Noen som skulle seile, men som hadde tidsproblemer pga barn og barnevakt osv. Det vi ikke fikk se var etter hva jeg forstår en som holder på med sitt årlige vedlikehold på en trebåt.

 

Jeg har vært båteier siden august, og det er jo nettopp slike ting vi strir med. Tidspress, tekniske problemer, vedlikehold og dugnader i båthavna. Således har de vel fanget deler av båtlivet ganske bra. Men samtidig er ikke dette noe jeg har behov for å se på TV. Det opplever vi jo selv i rikelige mengder.

 

Men været, det var de heldige med. Har nesten glemt sommerens glade dager med shorts og fine dager  :cool:.

 

Neste onsdag tror jeg oppussing av barnerommet blir prioritert fremfor TVen.

 

Brigg

- nå med båtførerbevis.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har førstehånds erfaringer med havnekongen i Son?

 

Slik har blir fremstilt i serien er ikke akkurat flatterende.

 

Det virker som om han har et stort behov for å leke politi.

Neste nå er vel at han blander seg med hvordan private hager ser ut, og hvor mye nips folk har i båtene sine.

 

Forstod heller ikke hvorfor folk ikke kan ligge med rompa inn i båtplassen.

Det er vel helt likgyldig hvem vei båten ligger så lenge den er godt fortøyd.

 

Jeg synes synd på mannen men trebåten. Han har lagt 50 lag lakk og bekymrer seg for fluer i lakken på en båt som mangler dekk og vindskjerm.

Tipper han har litt annerledes prioritering til neste år's båtpuss.

 

Håper noen forteller ham om farming før båten skal på vannet.

Hvis ikke er det mulig han slipper båtpussen til neste år. :diving

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet må det være likegyldig hvilken vei båten ligger fortøyd i båsen så lenge den er skikkelig fortøyd.

Kanskje kan grunnen til påbudet i Son være at utriggerne blir ekstra belastet når ei "høysåte" på noenogførti fot og minst 10 tonn skal bakkes inn i sidevind. Antar at de fleste har bedre kontroll over båten når de går inn med baugen først.

Dette er eneste fornuftige forklaring jeg kan komme på i farten.

Ellers er serien ok som tidsfordriv, og langt mindre "skadelig" enn mye av det søppelet som produseres av norsk fjernsyn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...