Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor mye miljøavgiften utgjør pr. liter . Her er det snakk om

en avgift på 22 mil,kan vel ikke bli allverden .

Det blir full avgift det, tilsvarende autodiesel. Hvordan skulle man ellers merke/farge den nye fritidsbåtdieselen. Grønn med røde striper kanskje? Grønndieselen vil jo fortsatt være i handelen, men nå forbeholdt senterpartiets velgere , nemlig bønder og fiskere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er "et spill for galleriet" for å rette opp SV's såkallt "miljø-inntrykk", som har vært dalende i det siste......

 

Her må det vel bli en overgangsordning, man kan jo ikke helle ut det man har på tanken.

 

Lite gjennomtenkt! I praksis betyr dette en masse uvissheter og plunder for alle involverte. Ikke bare for de berørte båteiere, men også marina'er med egne tanker for grønn diesel. Skal dem selg ut billig nå før årsskifte for å bli kvitt lagrene? Til hvem da? De fleste drivstoffslukende Cabincruisere med 2 x V6'er ligger i opplag - de som er igjen på sjøen er helårsbrukere med en 1- eller 2-sylindret Sabb!

Skal vi og Marina'ene måtte rense tankene etterpå? Sporene etter grønnfargen er ikke lett å bli kvitt i en fei...... :nonod:

 

 

.....Hvem skal føre kontroll med hva slags diesel en har på tanken? Politiet? fornuftig ressursbruk

Politikerne bestemmer, og overlater innføringen av vedtakene til byråkrater - Jeg gremmes........ :nonod:

 

 

Hva skjer med verdien på båter med dieselmotor nå da..??

 

Ikke-no'e

 

Båter og motorer blir ikke dårligere av denne nye bestemmelsen. Hittil har dette bare vært en ekstra-fordel, som blir borte nå. Effektiviteten og driftssikkerheten på dieselmotorer blir jo ikke værre, uansett.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

..........

Båter og motorer blir ikke dårligere av denne nye bestemmelsen. Hittil har dette bare vært en ekstra-fordel, som blir borte nå. Effektiviteten og driftssikkerheten på dieselmotorer blir jo ikke værre, uansett.

 

Kanskje det blir mindre røyk og mer effekt. En i havna bærer kanner og fyller på vanlig diesel. Han tror ikke, men vet at avgiftsfri diesel ryker mer og gir mindre effekt hevder han.

Link to post
Share on other sites

tja... var det ikke en herværende finansminister rett før krigen II som uttalte noe slikt som; "utruleg kva det norske folk tål av skattar..." eller noe slikt? for en del skattemiliarder siden.

defintivt riktig quote innhold og tidsperiode men tatt fra softdisken.

sitatet var fremme i en valgkamp for noen omganger siden da skattepolitikken ble debattert.

 

ellers måtte det vel bare komme fra "den rödgröna röran" (ta den på et fet skånsk!) som Carl Bildt pleide å si om det analoge regjeringsfundamentet de slet med i Sveariket en tid.

mmm Bildt nevnes forørig som ny utenriksminister i Svea i dag jeg se.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med verdien på båter med dieselmotor nå da..??

Akkurat som i utlandet vil markedet fortsatt etterspørre dieselmotorer selvfølgelig. Husk at forbruket fortsatt er omlag det halve av bensinmotor og med økt driftsikkerhet og pålitelighet er valget fortsatt enkelt for de fleste. Vel å merke for de som bruker båten relativt mye.

 

Selv bruker vi båten mye. Drøyt 1000 nm i år og 74 overnattinger. Snittforbruket vårt i år som i fjord og som forrige året og som...... er 1,5l/nm. Merkostnadene for oss med den nye avgiften vil da bli på drøyt kr 5500,- pr år. Ikke alværden med andre ord, eller omlag det samme jeg sparte da jeg byttet forsikringsselskap for noen år siden.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

...Grønndieselen vil jo fortsatt være i handelen, men nå forbeholdt senterpartiets velgere , nemlig bønder og fiskere.

 

Og anleggsmaskinar, motorredskap, oljefyring...

 

Eg lurer forresten på kor mykje vi får brukt båten etter dette. Det går jo litt diesel i løpet av ein sesong, kansje bortimot 40 liter.

Link to post
Share on other sites

Merkelig at noen alltid skal forsvare avgifter, hva med og heller bruke tid og resurser på og senke avgifter og kostnadene som staten har. Jeg mener at de som syntes at det er "greit" med enda flere avgifter er totalt på viddene :headbang:

Bistand og avgifter er noe de kan.

 

Dumme folk får dumme politikere, husk nå all den dritten som SV og Arbeiderpartiet klarer og få til ved neste valg, heldig vis så er det jo ikke flere SV igjenn i dette landet da drøye 5% helt flott. Det er du som bestemmer når valget er.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal kutte ut tanken på diesel motor i Gjeld-frid II nå og heller få meg en bensin motor??????? :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette her er jo ikke noe å skrike for, det har jo lagt i kortene en stund... Husk bare hva du synes om dette ved neste valg. Ikke det at tåpelige avgifter forsvinner særlig lett med annen styring men en kan i alle fall begrense avgiftskreativiteten vha. stemmeseddelen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal kutte ut tanken på diesel motor i Gjeld-frid II nå og heller få meg en bensin motor??????? :confused:

 

spørs på motorstørrelsen du sikter mot men det finnes en del så godt som nye motorer i volvo/mercruiser V6 - V8 versjoner 180-350 hk med bare noen få timer på baken som man får til prisen av en 30-50 hk påhenger.

 

kun byttet ut i rent dieselhysteri.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...