Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Att dette kom som en bombe, er vel litt feil. Men den største feilen er att den ble innført.

Båtliv er rekrasjon, og en grunn til helse/sosial budsjettet ikke er høyere.

 

Når det gjelder skjevheten mellom bensin/diesel er det noe man hvet om innen man velger båt. Og

således heller for kjempe for.

 

Att noen ønsker en avgiftspolitikk og ikke en mer næringspolitikk med å legge forholdene til rette for bedriftene er noe annet.

 

PS Hørte på radioen att den reelle kostnaden til omreg av biler er kr 300,- mens den varierer helt

opp til kr 27000,-.

 

Men uansett, tror ikke vi får se så mye mindre båter på fjorden neste år. Det blir kanskje litt trangere i havnene. Og der er det jo så god plass fra før. :eek: .

 

Nei, vi for ta våre slagskip og stenge leia ved Drøbak.

 

Jeg sitter nå å kalkulerer hvor jeg skal ta økningen på kr 150 fra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ser i VG at båtfolket raser: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133320

 

Her på Båtplassen ser meiningane ut til å vere delte, ganske jamnt fordelte.

 

Skyldast det skadefryd hos seglbåtfolket og bensinbåtfolket?

 

Eller skyldast det at båtfolket ikkje bryr seg om avgiftsauken, så lenge det er billig å surfe på nettet?

 

Eller er det sanne båtfolket, representert ved oss på baatplassen.no, så fornuftige at vi ser at Noreg trenger 22 millioner kroner ekstra til vegbygging neste år, og difor godtek at avgiftene auker?

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir suging på labben og økonomisk ruin.

Jeg har regnet på dette i hele dag, og sannheten griner meg i øynene.

Jeg får 92 kroner og 36 øre i økte kostnader neste år.

Huff og huff. Blir ikke mye båtferie dette her.

 

:cryin::cryin:

Ved en dieselpris på 11 kroner, får jeg en økning i drivstoffkostnader på ca 8000,- :headbang:

Link to post
Share on other sites

I år vil Staten tjene ca. 60 milliarder mer enn budsjettert pga den høye oljeprisen........og LIKEVEL øker toppskatten fro ordinære lønnsinntekter....matmomsen øker, dieselavgift osv.....

 

Hvorfor skjer dette......?

 

Årsaken er at det offentlige forbruket er helt ute av kontroll......

 

Jens Stoltenberg: :puke::puke::puke:

 

Kristin Halvorsen: :puke::puke::puke::puke::puke::puke::puke::puke::puke::puke:

 

 

 

:flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Utrolig for et engasjement! Saken som sådan kan og bør selvsagt diskuteres, men jeg synes språkbruken i enkelte innlegg her er temmelig usaklige.

 

Noen bør kanskje besinne seg litt, og tenke over at hvis det er så at den sittende regjering hadde 50 % av velgerne bak seg ved siste valg, så er antagelig dette også gjenspeilet i medlemsmassen her på baatplassen. Da begynner vi kanskje å nærme oss en grense for ufin og støtende språkbruk, når herunder selvsagt også båteiere som stemte enten AP, SV eller SP blir kalt for bl.a. "rødgrøn røra", man fremstilles som offentlig ansatte snyltere, burde kjølhales, osv.?

 

Eller er det slik at for å være "ekte" båteier og godtatt av den toneangivende kjernen på baatplassen, bør man stemme Høyre eller Fremskrittspartiet?

Link to post
Share on other sites

Eller er det slik at for å være "ekte" båteier og godtatt av den toneangivende kjernen på baatplassen, bør man stemme Høyre eller Fremskrittspartiet?

 

Neppe. Jeg tilhører ikke den grupperingen i alle fall. Vel ønsker jeg ikke å betale mer avgifter og skatter enn nødvendig, men står det mellom barnehageplass til guttungen, eller billig diesel til båten, veit jeg hva JEG mener er viktig.

 

At gutta med 2 x flerhundre dieselhester nå får hysterisk anfall fordi dieselavgiftene økes, tar jeg med knusende ro. At dette måtte komme, kan neppe overraske selv den mest innbarkede navlebeskuer.

 

At noen nå legger skylda på de rødgrønne, vitner om en uvitenhet som grenser til det komiske. For to år siden var styresettet BLÅTT, jeg minns at vi betalte en god del avgifter da også.

 

Når det gjelder oljefondet, er det tverrpolitisk enighet ( Høyre, Venstre, SP, SV AP, KRF ) om at pengene der skal i stor grad vernes. De skal komme våre barn, barnebarn og oldebarn til gode. Det er stort sett bare FRP som vil bruke alt med en gang, men det får de ikke lov til, og takk for det. Hva ville da skjedd med f.eks rentene og kronekursen ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

....men jeg synes språkbruken i enkelte innlegg her er temmelig usaklige.

 

Helt enig dvs alle som støtter forslaget :wink:

 

Må tåle at folk som er berørt blir engasjert :smash:

 

Her på Båtplassen ser meiningane ut til å vere delte, ganske jamnt fordelte.

 

Delt ja, men jevnt fordelt...kan jeg umulig tenke meg. En poll kan jo avklare det spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

En annen ting,de som bor så langt fra nermeste pumpestasjon at de har kjøpt en egen tank som de fyller av,hva skjer ved årsskiftet?Må den tømmes da eller??

Hva med Dykkerklubber og andre som har klubbåt,der driften er basert på dugnad,egenandeler o.l.

På den båten som er i klubben med oss vil det koste ca 500.- mer å tanke opp.Da må en ta høyere egenandel=mindre bruk.osv.

Link to post
Share on other sites

Utrolig for et engasjement! Saken som sådan kan og bør selvsagt diskuteres, men jeg synes språkbruken i enkelte innlegg her er temmelig usaklige.

 

Noen bør kanskje besinne seg litt, og tenke over at hvis det er så at den sittende regjering hadde 50 % av velgerne bak seg ved siste valg, så er antagelig dette også gjenspeilet i medlemsmassen her på baatplassen.

Hei

Av disse 50% er det formodentllg 50% som er enig i 50% av partiprogrammet. :wink:

Man har valget mellom "pest eller kolera". Jeg tror det er mange som oppfatter det slik,

meg selv inkludert.

mvh giver

Link to post
Share on other sites

Litt artig med denne tråden

 

1. Alle tenker på økte kosnader på diesel, men spørs om ikke verditapet blir større, den fordel diesel eiere hadde er jo nesten borte nå.

 

Fordeler med diesel nå? Mindre brannfare.

 

Ulemper med diesel? Støyer mere, koster mere i innkjøp, høye sevice kostnader

 

Tror markedet for små båter mister interessen for diesel, og det er jo rart at man samtidig setter ned avgiften på dieselbiler, men øker interessen for bensinbåter???

 

Hvor er miljø logikken i dette :puke:

Link to post
Share on other sites

Hvor er miljø logikken i dette :puke:

D

Poletikk har ingenting med logikk, men med økonomi og flytting av penger. :smash:

 

Skal man kunne være en vanlig dødelig i Norge må du være selvstendig nærigsdrivende. bli med i måten man flytter penger på. Da sitter man opp utgiftene (diesel, bompenger, utgifter av repratører osv, osv) trekker i fra inntekten, slik bygger man NORGE AS. :flag:

 

Da spiller det ikke noen rolle hva kosnadene er for de er en reelle utgift :cheers::cool:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det største problemet for mange blir nok å få kjøpt blank diesel langs den vidstrakte kysten i det hele tatt. :headbang:

De fleste bunkersanlegg leverer jo idag farget MGO til fiske/frakteflåten.

Fritidsbåtflåten er her en liten bi-geskjeft for disse.

 

Har ikke store forhåpninger om at de tar kostnaden og installerer egne tanker/pumper med blank Autodiesel kun for fritidsflåten.

For store investeringer i forhold til salget er jeg redd for. :headbang::headbang::headbang:

 

Heia Norge :flag::flag::flag:

 

PS. Tenker selvsagt ikke på de som har båten på vannet rundt Oslofjorden.

Men på oss i resten av landet som har båtene våre på sjøen

 

 

Link to post
Share on other sites

Neppe. Jeg tilhører ikke den grupperingen i alle fall. Vel ønsker jeg ikke å betale mer avgifter og skatter enn nødvendig, men står det mellom barnehageplass til guttungen, eller billig diesel til båten, veit jeg hva JEG mener er viktig.

 

At gutta med 2 x flerhundre dieselhester nå får hysterisk anfall fordi dieselavgiftene økes, tar jeg med knusende ro.

 

Siden jeg er offisiell Høyretilhenger (tillitsvalgt) og samtidig helt enig med Suzuki så tyder det på at det er tverrpolitisk enighet om at dette er helt uproblematisk! :yesnod:

 

Til de av dere som har så store problemer med dette så vil jeg anbefale å emigrere til et av de landene som ivaretar "DINE" interesser og proriteringer? Noen forslag?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er slik att alle avgifter kommer fordi man trenger pengene. Denne avgiften er lagt for ¨dempe

bruken(som de vet ikke skjer), men for å være korrekt miljøvenlig.

 

Inntekten på biler, blir vel heller ikke naglet til trafikkskadde, bedring av veier.

Eller veiavgiften.

Eller HK-avgiften.

osv.

 

Men vi skriker i ett kvater, så er alt OK. Dieselavgiften er heller ikke noe en kan sett imot

barnehager, helse/sosial osv. For penger er det nok av. Men de må brukes riktig.

 

Får Helse/Skole mere penger, får ikke brukerne det bedre, det blir flere som skal forvalte pengene.

 

I japan er det på en 8 kajakk + styrmann. 8 padlere og en styrmann

I Norge er det på en 8 kajakk + styrmann. 4 padlere, 2 som diskuterer åren 2 som glemte den og

1 styrmann.

 

 

Det er ikke spesielt denne avgiften som irriterer meg, men generellt enkelte merkede avgifter. Jeg er mer opptatt av å skape, bidra til økninger, skape vekstmuligheter som om vi ikke hadde oljen. Jeg klar over att vi har den og att den vil vare lenge.

 

Og vi skal ha ett godt helsevesen(uten og dra Mastercard før vi går inn til legen), skolevesen osv.

Det er faktisk ikke der det ligger. Se heller litt over til Sv erige, som ikke har fiske, olje. De var

nødt til å bygge industri osv.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Øivind Løtveit i Framtiden i våre hender foreslo jo som kjent en avgiftsøkning for båtfolket.

 

Dersom noen føler seg kallet til å slå på tråden til han, og fortelle hva man synes om slike utspill er dette relativt enkelt, nummeret hans ligger ute på telefonkatalogen på internet, og det er sjekket at det er hans nummer som kommer opp, den eneste med det navnet.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er offisiell Høyretilhenger (tillitsvalgt) og samtidig helt enig med Suzuki så tyder det på at det er tverrpolitisk enighet om at dette er helt uproblematisk! :yesnod:

 

:lol: Er du helt sikker på at du har partiledelsen med deg i dette synet ? :rolleyes::flag:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Anonym, det er faktisk ikke Fremtiden i dine hender som lager statsbudsjettet. Det er faktisk

avdelingen til en viss blondine.

 

Att vi har organisjonseer som vaktbikkjer er helt ok. Det kan faktisk være bra. Så da regner jeg

Syvert.

 

Jeg har valgt dekkstømming på vår båt, for jeg regner også med att det blir renovasjonsavgift på sjøen. Det er kun snakk om tid.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er offisiell Høyretilhenger (tillitsvalgt) og samtidig helt enig med Suzuki så tyder det på at det er tverrpolitisk enighet om at dette er helt uproblematisk!

 

Høyre har alltid stått for ansvarlig politikk.

Prioriterer annerledes enn jeg mener er riktig,men ansvarlige likevel.

 

Den som vel i alle år har framstått som rebellen,er SV. Og nor det kom til stykket, var det kanskje mer fokus på ansvarlighet enn på utsvevende pengebruk der også..?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...