Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Dette er BRA, hvor lenge skal vi fortsette å pøse ut ufornybare, forurensende energi bare for morro? Det at du trenger å bruke ufornybare energi for å slappe av så en orker å jobbe for så å skatte til staten er jo det største sprøyt som er skrevet på lenge!

 

Det ligger en Fairline 50 i havna der jeg har Ynglingen. Den bruker 6 liter pr mil! Tar vedkommende kona med og reiser til Bergen en helg går det med 540 liter diesel... for at TO personer av 5 mrd i verden skal ha det litt morro en helg!!!!!

 

Jeg tror det kommer en dag der våre etterkommere kommer til å fortelle sine barn om en tid der oldefar og oldemor reiste til by`n for morro og brukte 540 liter diesel!!!! Det kommer ikke til å bli umulig for dem å forstå at vi var så lite opplyste på den tiden til at vi både gjorde det, og ikke minst, syntes det var helt greit...

Dårlig argument !

Hvis du mener dette må vi låse oss inne hjemme og kle på oss vadmelsklærn igjen. Det komme ny teknologi, men inntil da må vi kunne nyte livet enten det er i 15 fot eller 50 fot.

Redigert av bwh (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de 2 som er med og oppebærer det offentlige system uten å få personlig glede av det da. :eek: Er selvstendig næringsdrivende, stemmer rød/grønt (og betaler restskatten jeg fikk i dag med glede).

mvh tuffff

Jo, selvstendig næringsdrivere er vel de fleste som stemmer rød/grønt. Bla fiskere og bønder. Likefullt får disse sk. selvstendig næringsdrivende brorparten av sin lønn gjennom offentlige budsjetter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda, tuffff - ingen vil være uenig i at et budsjett må balanseres - men det går an å være uenig i mange av utgiftene som igjen tvinger fram slike inntektsøkninger vi ser her......

 

Ja, det var jo nettopp det jeg ville fram til, Walter_S. Det er jo utgiftsida som er interessant å diskutere. Nå den er lagt, så må jo uansett pengene tas fra et sted.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dette er BRA, hvor lenge skal vi fortsette å pøse ut ufornybare, forurensende energi bare for morro? Det at du trenger å bruke ufornybare energi for å slappe av så en orker å jobbe for så å skatte til staten er jo det største sprøyt som er skrevet på lenge!

 

Det ligger en Fairline 50 i havna der jeg har Ynglingen. Den bruker 6 liter pr mil! Tar vedkommende kona med og reiser til Bergen en helg går det med 540 liter diesel... for at TO personer av 5 mrd i verden skal ha det litt morro en helg!!!!!

 

Jeg tror det kommer en dag der våre etterkommere kommer til å fortelle sine barn om en tid der oldefar og oldemor reiste til by`n for morro og brukte 540 liter diesel!!!! Det kommer ikke til å bli umulig for dem å forstå at vi var så lite opplyste på den tiden til at vi både gjorde det, og ikke minst, syntes det var helt greit...

 

Takk Bjoris! Det er godt det er noen fornuftige mennesker her!

 

Autodieselen er jo mer miljøvennlig en marindieselen - da den inneholder mindre svovel.

 

Til dere som ikke har råd til denne avgiftsøkninen - kjøp mindre båt! Evt begynn å seile!

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

For dere som har bensindrevne båter !

Føles det bedre å betale 11kr. for bensin nå når "diseldyra" også skal flåes,

eller hadde det vært bedre å jobbet med å få bort veiavgiften på bensin til båtfolket?

Hei Hå!! det går greit likevell, vi venner oss til det.

 

nei, det føles ikke bedre men ønsket at samme logikk som lå til grunn avgiftsfri diesel for båt burde kunne komme oss bensinere til gode og - kanskje spesielt siden bensinmotorer forurenser mindre mht giftutslipp og partikkel/sot enn diesler.

 

hvis dette blir noe av da - gjenstår jo å se - kan det kanskje ha noe betydning for prisen å brukte båter med besninmotorer - forutsatt at motoren er godt vedlikehold da.

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke behov for noen kontroll i og med at den farga dieselen faller bort.

Tror du ja. :crazy:

Da hadde det jo ikke vært noe problem da.

Vi fortsetter jo da bare å fylle billig avgiftsfri MGO som før.

 

Men MGO kommer nok desverre til å forbli farget ja.

 

Men som sagt før, dette tror jeg ikke kommer til å la seg gjennomføre langs vår lange kyst.

Det lar seg ikke gjennomføre i praksis.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dårlig argument !

Hvis du mener dette må vi låse oss inne hjemme og kle på oss vadmelsklærn igjen. Det komme ny teknologi, men inntil da må vi kunne nyte livet enten det er i 15 fot eller 50 fot.

 

Fint innlegg fra Bjoris.

Og enig med bwh, det er klart vi skal nyte livet uavhengig av størrelse på båten. Men normalt forurenser man vel en del mer når man nyter livet med 50 fot kontra 15, og da synes jeg det er helt greit at man betaler for det.

Link to post
Share on other sites

hmmmm ligger ikke den derre hytta til Kristin i Horten?

hvis den ligger ved sjøen kan vi jo ta en dugnad - samle alle som gidder - legger oss med hekken inn og la den gå på 1500 o/minnoen døgn for å lade batteriene - men hun er der.

 

neibeklager, vi har ikke råd til å kjøre med båten etter at du foravgiftet oss så vi må ligge her å bare lade batterier.....

 

i allefall 1 alternativ...

Link to post
Share on other sites

Jo, selvstendig næringsdrivere er vel de fleste som stemmer rød/grønt. Bla fiskere og bønder. Likefullt får disse sk. selvstendig næringsdrivende brorparten av sin lønn gjennom offentlige budsjetter

 

Har 553m2 fjelltomt midt i byen og har fått en torsk og en sei i løpet av siste halvannet år, rem, så bonde eller fisker er jeg nok ikke. Dermed lite å personlig hale fra statskassen.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er BRA, hvor lenge skal vi fortsette å pøse ut ufornybare, forurensende energi bare for morro?

 

Enig, men det er tydeligvis noen her som ikke ser realiteter selv om det treffer dem mellom øya.

 

At det kan bli så mye ståk fordi en avgiftsskjevhet er rettet opp.

 

For meg personlig er prisen på diesel knekkende likegyldig.

Link to post
Share on other sites

Fint innlegg fra Bjoris.

Og enig med bwh, det er klart vi skal nyte livet uavhengig av størrelse på båten. Men normalt forurenser man vel en del mer når man nyter livet med 50 fot kontra 15, og da synes jeg det er helt greit at man betaler for det.

Dårlig argument !

Hvis du mener dette må vi låse oss inne hjemme og kle på oss vadmelsklærn igjen. Det komme ny teknologi, men inntil da må vi kunne nyte livet enten det er i 15 fot eller 50 fot.

 

Meningene vil alltid være delte og det er jo mye penger det er snakk om for de som bruker båten mye og/eller for de som har båter med høyt dieselforbruk. Her er det jo ikke bare snakk om de kronene som kommer ekstra hver gang man ligger ved pumpene, men også et stort spørsmål om ikke båter med høyt forbruk kan bli vanskeligere å få solgt / få lavere verdi!

 

Jeg syns jo heller ikke det er morro å få en regning på kr. 4-5.000 ekstra pr år som jeg forventer meg nå! Men det ER BRA at vi blir styrt mot mer fornuftige miljøvalg. Det kan vel ikke være UENIGHET om det???

 

Bare så det er sagt, jeg er IKKE en miljøforkjemper i praksis. I fjor gikk det med 3000 liter diesel til båten, kanskje det ikke gikk så mye mer på Fairlinen, den er ikke så ofte å se på fjorden... Til neste år vurderer jeg 4-hjulstrekk med stor diesel, disse kommer veldig gunstig ut av foreslåtte avgiftsregler til min store glede. Dessverre vet jeg at disse nok ikke er det beste bilene sette fra et miljøperspektiv...

 

Poenget er at når det dras såpass til som det er gjort på disse områdene så vil majoriteten gjøre valg i tråd med dette og (dersom det er miljøvennlige tiltak) bidrar det positivt for miljøet. DET vil aldri kunne bli slik at den gemene hop gjør riktige miljøvalg av egen interesse... 99% av oss driter i om verden går til h... om 100 år. DERFOR er det bra at vi har en regjering som tar ansvar. PROBLEMET er at neste periode har vi stemt dem nord og ner fordi det ble dyrt for oss å ikke fortsette som før. Oposisjonen kommer til å bruke disse upopulære tiltakene for alt de er verdt og enkelt komme til makten ved neste korsvei... HVIS de i det hele tatt får vedtatt dette, noe jeg dessverre tviler på...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

.....At det kan bli så mye ståk fordi en avgiftsskjevhet er rettet opp. For meg personlig er prisen på diesel knekkende likegyldig.

 

Jeg går ut i fra at du med avgiftsskjevhet sikter til "veiavgiften" på bensin - som du tydeligvis bruker i båten din.

 

Enig at det er en skjevhet - MEN å bøte på en urettferdighet med å innfør en annen urettferdighet - blir det ikke noe mere rettferdighet av! Snarere tvert i mot :smash:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvornår ble det urettferdig å avgiftsbelegge drivstoff??

Det har jeg heller aldri skjønt. "Dieseldyrene" var nokså beskjedne i sin kamp for å få avgiften fjernet på bensin. Nå har utjevningen skjedd.

 

Hvis det er slik at man er motstander av all avgift på drivstoff er jo det greit nok. Men jeg har aldri skjønt hvorfor båtdieselen skulle være avgiftsmessig gunstigere enn bensin.

Link to post
Share on other sites

Hvornår ble det urettferdig å avgiftsbelegge drivstoff??

 

mvh tuffff

 

Fordi vi HK avgift, eller er vi for å få bompenger på sjøen oxo nå.

Har vi sagt ja ti HK avgift er det ikke gitt at vi har sagt ja til dieselavgift eller bompeng hver gang du passerer en fyr lykt.

Men bompeng på sjø kan bli et tema om vi ikke stopper dette avgiftsystem :smash:

Link to post
Share on other sites

Det som er utrolig her er at de 22 millionene kommer de til å tape på bilavgiftene. En masse dieselbiler blir mye billigere.

 

Har selv kikket litt på en BMW 530 D, ser at nybilavgiftene på denne settes ned med opptil 51 000.-

 

Sjekk ut denne kalkulatoren!

 

Nybil kalkulator

 

Så de millionene de henter inn på båt diesel vil kanskje forsvinne i tapte bilavgifter?

Link to post
Share on other sites

Så de millionene de henter inn på båt diesel vil kanskje forsvinne i tapte bilavgifter?

Hallo, vi snakker om 22 mill i inntekter for staten her !

Det er som piss i havet å regne !

Dette dusteriet må kun være vedtatt for å irritere folk med båt ! :puke:

 

Det må jo koste hundrevis av mill for bunkers stasjoner langs den vidtrakte kyst å installere egne tanker og pumper for farget MGO og ufarget Autodiesel.

 

Belag dere på å bære ufarget Autodiesel på kanner heretter folkens. :lol::lol::lol:

 

Dette forslaget virker like lite gjennomtenkt som sykelønnsordningen !

Om det er mulig ! :lol::lol::lol:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det som er utrolig her er at de 22 millionene kommer de til å tape på bilavgiftene. En masse dieselbiler blir mye billigere.

Her tar du feil. Det er et uttalt mål fra Regjeringen at det totale avgiftstrykket skal holdes på dagens nivå når det gjelder engangsavgiften. Noen biler blir billigere, mens andre blir dyrere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...