Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Det som er utrolig her er at de 22 millionene kommer de til å tape på bilavgiftene.

 

Tapte bilavgifter, hva er det??

2/3 av bilens nybilpris er jo avgifter til staten.

Satt i det offentlige i sin tid, der kjøpte jeg en ny 4hjulstrekker til 129 000 fri for alle avgifter. Fordi det var en utrykningsbil.

 

Ut til oss dødelige fikk du den billigste til 360 000. Så hva skulle dissesse pengene gå til da????

gikk ikke til utbygging av veinettet, der satte de opp bompengeavgift, ikke gikk di til miljøavgifter men økte avgiftene på drivstoffet. Hvor ble pengene av????

:smash:

Link to post
Share on other sites

Den som leter etter logikk og rettferdighet i systemet med skatter og avgifter finner som regel lite av begge deler. :crazy:

 

Merket meg foresten også at hk avgiften går opp til 140 kr/hk.

 

Og så inneholder budsjettet også en gavepakke til mafiaen: høyere avgifter på brennevin og tobakk. :flag:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

broen er jo tross alt bygd for at man skal seile under den, ikke kjøre oppå den!

 

:yesnod: Det er vanlig renslig norsk finansministerlogikk, det!! :flag: :flag:

 

Innen finansdepartementsutplyndreriet/SV/AP/SP synes man å mene at "logikk" er imperfektum av "la gå".

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette her er jo ikke noe å skrike for, det har jo lagt i kortene en stund... Husk bare hva du synes om dette ved neste valg. Ikke det at tåpelige avgifter forsvinner særlig lett med annen styring men en kan i alle fall begrense avgiftskreativiteten vha. stemmeseddelen.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Som om jeg skulle sakt det selv. Vi har ingen andre enn oss " Selv " og takke for det som nå skjer. Det er jo det som er det flotte i et moderne demokrati.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Her tar du feil. Det er et uttalt mål fra Regjeringen at det totale avgiftstrykket skal holdes på dagens nivå når det gjelder engangsavgiften. Noen biler blir billigere, mens andre blir dyrere.

 

Stemmer det, men tror du noen vil kjøpe disse dyrere bilene? Det som skjer er at folk kommer til å handle disse billigere diesel bilene, og da får ikke staten inn de pengene de hadde beregnet på salg av de "dyrere" bilene med stort CO2 utslipp. Og da kommer det nye avgifter for å dekke inn budgett underskuddet.

Link to post
Share on other sites

At det kom avgift på båtdieselen er jo ikke akkurat noen bombe :eek:

 

Det er akkurat det flesteparten av det norske folk har bedt om (bravo for det) :flag:

 

Personlig synes jeg det er vanvittig tåpelig, vi betaler allerede ekstremt mye avgifter, og har ingen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet for at vi betaler for lite til fellsskapet, men som sagt, demokratiet bestemmer. Husk også at offentlig sektor drives på en særdeles ineffektiv måte som aldri hadde blitt godtatt i det private.

 

Jeg er spent på hvordan de skal forholde seg i forhold til de som bor i båt og bruker diesel til oppvarming, jeg har i hvertfall ingen som helst plan om å legge inn egen dieseltank for varme og en for fremdrift, og kommer således til å fylle avgiftsfritt så lenge det finnes, selv om det må bæres i kanner. For min del utgjør ikke dieselavgiften så mye da jeg har seilbåt, men jeg synes fortsatt at dette er smålig av regjeringen, da alle som kjenner disse luringene vet at de kommer til å bruke omtrent like mye som de tjener inn på å innføre, kontrollere og håndheve dette , mao; ingen eller ubetydelig gevinst, kun mer byråkrati (ja, forresten, enda flere arbeidsplasser i offentlig sektor).

 

Uansett, dette er bare begynnelsen, jeg tror vi kan regne med at avgiftene på båter kommer til å bli betydelig høyere i tiden som kommer, bl.a. i miljøavgifter. Det kommer sikkert til å merkes på nybåtsalget/prisnivået over sikt. At miljøavgiften kommer til å bli nærmere 50000 på en 30 fots båt ila noen år tror jeg ikke er urealistisk, spørsmålet er vel heller når. Jeg blir heller ikke overrasket om det kommer fordelsskatt for oss som benytter vind til fremdrift istedetfor avgifspliktig diesel, men dette ligger nok litt lengre frem i tid :diving:

 

God helg :drink:

Link to post
Share on other sites

Glad jeg har en liten dieselgjerrig Yanmar :lol:

 

Bilen har blitt mer verdt også (vel 40000,- dyrere som ny iflg din-side-bil) :wink:

 

.... synes det er bra at bensin og diesel får samme avgift. Skulle ønske det var en lavere sats, men det blir det nok ikke, desverre.

 

Det positive er kanskje at mange vil ha lavere fart på sjøen - det koster å "dra på" :yesnod:

 

Siden dieselen på marinaene er dyrere enn på stasjonen så vil vi nok se 11-tallet og vel så det til neste år pr liter diesel. Kan nok hende at det vil dempe kjøpelysten en del når det gjelder å kjøpe ny og større båt.

 

Hvis det skjer - hva da? Jo, da vil nok båtbransjen få svi litt. Skatteinntekten fra denne bransjen vil gå ned, og "inntekten" til staten vil således stå på stedet hvil eller gå ned når det gjelder bidraget fra båtfolket til statskassen. Er det lurt da?

 

Det kan vel sikkert Stotreberg med sin sosialøkonomiske utdannelse besvare, eller kanskje ikke :sleep:

 

Luringene som har regnet ut hvilke merinntekter som skal komme har kanskje ikke tenkt "totalen". Forbruket vil også helt sikkert gå ned. Ikke alle har råd til å bruke båten like mye.... selv om de tar det pent (les:lav fart).

 

Skal bli spennende å se virkningene av avgiftsøkningen hvis den blir gjennomført - det blir den nok.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spiller neppe så stor rolle i praksis dette her. Prisene har jo vært nesten like høye en stund allerede fordi marinaeierne har sett sitt snitt til å stikke halve avgiftsrabatten i egen lomme. Nå blir dette kanskje noe vanskeligere da folk ellers vil tanke i kanner på nærmeste bensinstasjon eller ringe etter tankbil.

 

Men synes jo regjeringen er rimelig dum som erter på seg hele kystbefolkningen for å spare 22 millioner eller hva det var. Dette tror jeg ikke folk i Nord-Norge og på Vestlandet ser med blide øyne på.

 

Vil jo også tro salg av diesel vil bli en god biinntekt for mange bønder og fiskere fremover. Forklarer vel hvorfor senterpartiet er med på prosjektet kanskje ;)

 

Ser ut til at regjeringen satser på folk i området rundt oslofjorden som velgere til neste valg. Det er kanskje ikke så lurt?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det blir det ingen forskjell på diesel fargen. Bønder, fiskere og firma med maskinpark får refundert avgiften. Så da blir det val mange som bærer fra bonden etc til båten. Da får vi vel tilbake momsen og slik at vi kan spleise med gårdbrukeren etc. på denne :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

......Luringene som har regnet ut hvilke merinntektene som skal komme har kanskje ikke tenkt "totalen". Forbruket vil også helt sikkert gå ned.

 

Jeg tror ikke at Departementet og / eller politikerne gjør slike "stunt" uten å få den fulle oversikt (konsekvensanalyse, som det så fint heter....) og at de vurderer alle sider av en slik sak - min personlige mening er at dette er noe som SV fikk lov til å innføre - "koste hva det koste vill" - bare for at Kristing og Heikki kan slå seg på brystet og si - joda, vi har innført begrensende tiltak på miljøsiden - se på økning i båtdiesel, f.eks."

 

SV sin lovede miljøpolitkk har jo vært "på tynn is" i den senere tiden.........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du får sende rundt hatten, Mulligan - eller kanskje vi kommer til å synes så synd på deg, etter disse avslørende og katastofale tallene, at vi starter en kronerulling for deg......... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei

Postulatet til gamle ærverdige finansminister Brofoss (Ap)

 

Brofoss, Erik, 1908—79, jurist, økonom og politiker (A), finansminister 1945—47, handelsminister 1947—54, sjef for Norges Bank 1954—70, dir. for Det internasjonale valutafond 1970—73. Hadde hovedansvaret for planleggingen av gjenreisningen etter krigen. Innførte nasjonalbudsjettet som grunnlag for den økon. planlegging.

 

har blitt en evig sannhet her hjemme i de politiske korridorer:

"Det er utrolig hva de tåler av skatter, bare folk blir vant til det".

Hvorvidt avgiftøkningen gir et påskudd til økt avanse til de som selger

stoffet, skal jeg ikke ha sagt noe om, men enhver kan ha sine tanker om det.

Hvor mange er det som reduserer forbruket?

Statens innteksproveny seier ingen, kun større inntekt til staten.

"Staten det er meg", sa en tidligere fransk konge,

men hvem er jeg i denne sammenheng?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det blir det ingen forskjell på diesel fargen. Bønder, fiskere og firma med maskinpark får refundert avgiften. Så da blir det val mange som bærer fra bonden etc til båten. Da får vi vel tilbake momsen og slik at vi kan spleise med gårdbrukeren etc. på denne :cheers:

Samtidig kan bønder og andre som får refundert avgift, fylle på bilen uten noen som helst risiko..

kjempebra.....

Link to post
Share on other sites

Dette er jo utmerket, gjør det vanskelig for båtfolket. Slik at de priviligerte med hytte og egen strandlinje slipper å plages av disse. Hva med å tilføye marinediesel en "båtavgift" i tillegg, bare for å riste treet godt nok og bli kvitt en del av de rotne eplene som nyter den urimelige luksusen å ha fritidsbåt. ..dette bør jo være forbeholdt de rike.

 

Den beste måten til et skikkelig klassesamfunn er en passelig feilslått politikk fra de røde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...