Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Min kommentar til statsbudsjettets største irritasjon for egen del:

 

Etter en stressende jobb hverdag bruker jeg båten til rekreasjon slik at jeg kan yte mitt til fellesskapets beste gjennom skatt av min lønnsinntekt. For å ha krefter til å yte maksimalt på jobb lader jeg opp batteriene gjennom avkobling på sjøen. Jeg bruker båten omlag 800 nm pr. år med forbruk på 2,5 liter pr nm. Min ekstraskatt på kr. 7.360,- pr. år vil merkes i lommeboken. Jeg kan legge til at jeg har en "billig" båt fra 70- tallet verd ca 300.000,- kr. Jeg kan tenke meg å skifte ut motoren med en moderne, mer miljøvennlig motor. Det setter HK avgiften en effektiv stopper for!

 

Nok om min personlige syting, så kommer HOVEDPOENGET:

 

Staten vil ta inn 22 mill kr. gjennom dette forslaget. Farget diesel vil etter det jeg forstår forsvinne. Bønder, fiskere og andre gardbrukarar vil få refundert dieselavgiften. Mitt postulat er at statens utgifter ifm. å administrere refusjonen av dieselavgiften, samt merarbeid fra landets fiskere, bønder, entreprenører, yrkesflåten og andre som har krav på diesel uten avgift vil LANGT OVERSTIGE de 22 mill som staten får i ekstrainntekt.

 

HEIA Norge og de rødgrønne. :headbang:

 

...og en liten ting til, jeg sørger alltid for å gjøre noen innkjøp hos de lokale landhandlerne rundt om på kysten, slik at grunnlaget for fortsatt drift i distriktene opprettholdes. Med redusert aksjonsradius pga høye drivstoffpriser får "butikken på skjæret" klare seg uten min støtte.

Redigert av Stranna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og her er løsningen følkens: fyll diesel der fiskeflåten fyller! Det kan da ikke komme forbud for disse å selge til andre en fiskere! Her i Kr.sand har vi jo Nilsen på Flekkerøy som fyller for fiskeflåten. Skal jammen sjekke om ikke vi fortsatt kan fylle til samme pris der. Tilsvarende steder finnes jo langs hele kysten.

:eek::cryin::cryin: ..så var det selvsagt ikke så enkelt likevel. Nilsen mener at avgiften blir lagt på all båtdiesel og så vil fiskere få kompensert i etterkant ved dokumentasjon. Da er det bare en ting igjen å gjøre: :boxing:

Link to post
Share on other sites

:eek::cryin::cryin: ..så var det selvsagt ikke så enkelt likevel. Nilsen mener at avgiften blir lagt på all båtdiesel og så vil fiskere få kompensert i etterkant ved dokumentasjon. Da er det bare en ting igjen å gjøre: :boxing:

Hva da ? alliere seg med en fisker?

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Nei kjære båtbrukere, da er vel heller dette viktigere og fokusere på, siste nytt fra KNS

 

Det har aldri så mange skader og båtulykker til sjøs som sommeren 2006, som ble preget av flere dødsulykker. Forsikringsselskapet If har betalt ut 40 millioner kroner til nå, og mener reglene for ferdsel på sjøen er helt foreldet, skriver avisen Fædrelandsvennen i Kristiansand

Link to post
Share on other sites

Båtrelatert politikk (og sport) har aldri vært forbudt å diskutere på BP. :smiley:

 

Bare litt morsomt å se hvordan enkelte hiver seg på "partipolitikk diskusjonen" og da trodde jeg man beveget seg i grenseland eller litt utenfor? Spiller ingen rolle for meg , jeg liker å diskutere politikk, og gjerne religion også!

 

En stor feil som gjøres i politikken er å sette alle mulige "fine" navn på enhver skatt og/eller avgift som skal innkreves uten at noen av disse pengene er øremerket for noe som helst!

Balansere budsjettet? Ja, vi kan vel putte et par hundre milliarder på konto i år også og det betyr vel balanse og vel så det? Men siden vi setter et annet navn på dette så "teller" det liksom ikke. Folketrygsfondet - hva betyr det? Hvorfor ikke Lønnsgarantifondet, Veivedlikeholdsfondet, Syehusfondet, Drift av skolenefondet osv osv osv, for vi skal vel få noen utgifter her også i fremtiden?

 

Men forøvrig så har vi aldri hatt bedre råd, og aldri har bensin og diesel vært billigere enn i dag tatt i betraktning lønnsutviklingen.

 

Dessuten har jeg kun bensinmotorer, ingen planer om å kjøpe dieselmotor og blåser hele greia en lang marsj, men mye engasjement på dette forumet angående denne saken da! Tenk om alle kunne engasjere seg like mye på andre fronter også, noe som var litt mere allmennyttig og sosialt vinklet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan noen med hånda på hjertet si at de virkelig ble sjokkert? Man skal ha levd eremitt-tilværelsen relativt lenge på en avsidesliggende holme for å ha unngått å få med seg at dette var på trappene, vel?

 

Og kritikk mot bensinbåteiere 100% fornuftig ressursbruk i sådan stund, ikke sant?

 

Samtidig som den stilltiende aksepten for at dette skjer, alt er i gang. Ola Dunk...

 

Det ironiske er at på bilfronten, senkes avgiftene for dieselbiler, og økes for bensinbiler. Partikkelutslipp er sikkert ikke miljøskadelig i det hele tatt, hvertfall i SV's miljøhoder?

 

Og som tidligere påvist øker denne omleggingen etterspørselen etter diesel ytterligere, og fremskynder en generell prisøkning på diesel som følge av mangel på raffinierier. Mesteparten av raffineriene er bygd for fremstilling av bensin, så kostnaden med bygging av nye raffinerier eller ombygging av gamle, blir en hodepine i det neste budsjettet. Og for andre land og kontinenter, selvfølgelig. Dieseltrenden er jo worldwide for tida.

 

Men neida, dette slipper sikkert vi forbrukere å betale. Bygging av dieselraffinerier finansieres sikkert over bensinavgiftene, det også.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Mitt postulat er at statens utgifter ifm. å administrere refusjonen av dieselavgiften, samt merarbeid fra landets fiskere, bønder, entreprenører, yrkesflåten og andre som har krav på diesel uten avgift vil LANGT OVERSTIGE de 22 mill som staten får i ekstrainntekt.

 

HEIA Norge og de rødgrønne. :headbang:

 

Dette er grunnen til avgiftsøkningen! De trenger disse 22 millionene til å lønne nye byråkrater som skal administrere disse refusjonene fra fiskeflåten. Samtidig som de kan slå seg på brystet med at de satser på distriktene ved å legge dette nye administrasjons senteret i en fraflyttet bygd langt til fjells/nordpå.

Link to post
Share on other sites

Mitt postulat er at statens utgifter ifm. å administrere refusjonen av dieselavgiften, samt merarbeid fra landets fiskere, bønder, entreprenører, yrkesflåten og andre som har krav på diesel uten avgift vil LANGT OVERSTIGE de 22 mill som staten får i ekstrainntekt.

HEIA Norge og de rødgrønne. :headbang:

Begynner du å skjønne tegninga? Av de som stemmer rød/grønt får 8 av 10 sin lønn gjennom offentlige budsjetter. Med dieselavgiften må det tilsettes ytterligere kontrollører i offentlig sektor, som igjen vil være med å trygge en ny rød/grøn valgseier om 3 år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Balansere budsjettet? Ja, vi kan vel putte et par hundre milliarder på konto i år også og det betyr vel balanse og vel så det?

 

For å holde oss til riktig terminologi. Når skuta har slagside pumper man gjerne ut vannet (les: gir skatteletter [vi har 1500 milliarder å ta av]) eller tar inn ballast (les: tar inn skatt) slik at skuta ballanseres.

 

Problemet er bare det at når man stadig tar inn ballast går skuta lavere/tregere i vannet (kan synke også :eek: ).

 

Man kan vel si at Norgesskuta ikke kommer til å gå noe fortere i vannet med denne politikken....

Om jeg stemte rødtgrønt ved siste valg ? :nonod:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke hvordan dette lar seg gjøre i praksis jeg.

I grisgrente strøk i landet er det kun Marin Gass Olje beregnet på fiske/frakte flåten å få kjøpt !

Skal 90 % av småbåtflåten i landet begynne å bære Autodiesel i kanner eller ??

Skal 90 % av tankanleggene langs kysten installere egne tanker/pumper for Autodiesel + dyr og forurensende frakt på denne fordi at staten skal ta inn lusne 22 mill ekstra i avgifter !!

Har de tørna helt nå ! :confused:

Herregud det får da være grenser til tull. :puke:

 

 

Link to post
Share on other sites

Bare de ikke skattlegger vinden neste gang. Den utgjør jo en verdi

Ellers så har vi det nok godt her på berget

:flag::seeya:

Du er inne på noe, på mørekysten skal de sette opp vindmøller til havs,

det vil si at du enten må seile rundt eller ha kjøpt med egen vind.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Herregud, hva er problemet? Statsbudsjettet har en inntekts og en utgiftsside. Disse må naturlig nok balansere, ....... Så må altså inntektene taes fra et sted.

 

Joda, tuffff - ingen vil være uenig i at et budsjett må balanseres - men det går an å være uenig i mange av utgiftene som igjen tvinger fram slike inntektsøkninger vi ser her......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Begynner du å skjønne tegninga? Av de som stemmer rød/grønt får 8 av 10 sin lønn gjennom offentlige budsjetter.

 

Jeg er en av de 2 som er med og oppebærer det offentlige system uten å få personlig glede av det da. :eek: Er selvstendig næringsdrivende, stemmer rød/grønt (og betaler restskatten jeg fikk i dag med glede).

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dette er BRA, hvor lenge skal vi fortsette å pøse ut ufornybare, forurensende energi bare for morro? Det at du trenger å bruke ufornybare energi for å slappe av så en orker å jobbe for så å skatte til staten er jo det største sprøyt som er skrevet på lenge!

 

Det ligger en Fairline 50 i havna der jeg har Ynglingen. Den bruker 6 liter pr mil! Tar vedkommende kona med og reiser til Bergen en helg går det med 540 liter diesel... for at TO personer av 5 mrd i verden skal ha det litt morro en helg!!!!!

 

Jeg tror det kommer en dag der våre etterkommere kommer til å fortelle sine barn om en tid der oldefar og oldemor reiste til by`n for morro og brukte 540 liter diesel!!!! Det kommer ikke til å bli mulig for dem å forstå at vi var så lite opplyste på den tiden til at vi gjorde det, og ikke minst, syntes det var helt greit...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

94 innlegg i samme tråd på 3 1/2 time, må vel være rekord!

 

Det er jo helt tydelig at alle som er aktive på dette forum jobber i det offentlige for det er bare der man finner slubberter som bruker arbeidsdagen sin til alt annet enn det de skal!

 

Heia det private herlighetslivet! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...en inntekts og en utgiftsside. Disse må naturlig nok balansere, slik de må for alle oss også.
Forskjellen er bare at oss privatpersoner og de fleste bedrifter må redusere sine utgifter for å få balanse, staten har litt andre muligheter :cryin::headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...