Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Dette utfallet aktualiserer én ting - vi trenger en mere fritidsbåtvennlig politikk! :smash:

 

Foreslår derfor at baatplassen.no stiller egen liste ved neste stortingsvalg! :wink: Ingar som statsminister og Andreas som ny finansminister....... :flag:

 

 

Lurer på hvor mye det vil koste staten å kontrolere dette??

 

Antageligvis det dobbelte av forventet inntekt........ :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For oss utgjør dette 120 kr for en kveldstur til landstedet... Trøsten er at det med den gamle båten hadde det kostet oss 260 kr ekstra på allerede dagens 500 kroner... Altså 760 kroner for èn lusen tur.

 

JEG er glad jeg byttet til båt med lavere forbruk, men er jo svært overrasket over at det kom allerede nå, så her har vi bare hatt flaks...

 

MEN jeg ser lyst på det, enda et argument for å få meg seilbåt igjen om noen år!!!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mye det vil koste staten å kontrolere dette??

 

tja lurer på hva det kostet staten/tollvesnet/oss den gangen de feis rundt i båter til samtlige småbåthavner osv for å se om båtene var registrert og hva f.n skule de gjrøe hvis de ikke var registert forresten?

taue de med seg?

 

rein sightseeing på vår bekostning - det og.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med en avgiftsøkning på kr 3.68 pr liter så kommer jo literprisen opp mot 12 kr .

 

Var det ikke kr 3,02 det stod pluss 1,7%. Det blir vel kr 3,07 i avgift. Dersom marinaene tar seg litt i nakken og ikke beregner seg himmelstupende avanser, slik du kan lese i drivstoffbarometeret, så er det fullt mulig å havne på rundt kr. 10,- pr. liter. Autodiesel med samme avgift gjør jo det.

Vi får ellers kjøre med kanner fra den lokale bensinstasjonen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er litt morsomt med sånne diskusjoner.

Jo større båt med tilsvarende større motor, jo mer klager man på avgifter.

Og sånn tolker jeg det; jo mer penger man har, jo mindre har man lyst å betale til fellesskapet.

 

Er det ikke de som har størst motor og dermed antagelig størst forbruk som kommer til å lide mest av økningen? Og for å være helt ærlig så tror jeg svært få av de som har råd til å ha dyre båter (og betale for dyre båtplasser og dyrt opplag og som heller ikke har noe problem med å betale 3 ganger så mye for utstyr bare fordi det får merkelappen "båt" og selges i maritime butikker) kommer til å lide noen nød med den nye avgiften.

 

Og er det noen grunn til at man har hatt avgiftsfri diesel for småbåtbrukere og ikke avgiftsfri bensin?

 

Hilsen en som ikke nødvendigvis lovpriser avgiftsøkningen, men som lever i et land hvor vi egentlig har det usedvanlig greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synes dieselavgiften bare er greit på grunnlag av at det er rettferdig i forhold til bensindrevne båter. Er ellers av den oppfatning at ganske mange av særavgiftene her til lands er høl i hue

Ja, jeg har lagt merke til det Andreas. Du har skjelden latt en anledning gå fra deg til å peke på urimligheten av at fritidsflåten har hatt tilgangen på ”avgiftsfri” båtdiesel, mens de med bensinmotor skal flås til skinnet. Uretferdigheten bør rettes opp, har vi skjønt, med innførsel av avgift på båtdiesel. Tanken er vel da at med en slik avgift vil vi alle leve lykkelige i landet.

Dette blir en form for negativ-negativ argumentasjon som jeg har liten sans for. Kunne du ikke heller argumentere for fritak også for båtbensin? Eller er det motorbåter generellt du har imot?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette utfallet aktualiserer én ting - vi trenger en mere fritidsbåtvennlig politikk! :smash:

 

Foreslår derfor at baatplassen.no stiller egen liste ved neste stortingsvalg! :wink: Ingar som statsminister og Andreas som ny finansminister....... :flag:

Godt foslag !

Etter det jeg har lest fra deres innlegg på båtplassen, er det ingen tvil om at de også har andre kvaliteter enn å samle enda mere penger inn i statskassa.

Hadde myndighetene benyttet pengene til å gjøre livet litt enklere for de gamle i dette landet, hadde jeg betalt med glede, men nei da !, pengene skal brukes på å rydde opp i alle verdens kriger.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg reagerte litt (ikke bare litt!)jeg og, men etter å ha tenkt litt (leeeenge)over en kopp kaffe kom jeg til at den andre leiren klarte jo heller ikke å gjøre noe positivt for oss båtfolk. Han ene halvskjeggete karen fra høyre stod jo frem på TV en varm sommerkveld på kaikanten med en halv pils i hånden (!!!!)og skulle snakke positivt om og til båtfolket da de satt med makten, vel hk. avgiften bestod jo likevel......

Så er redd disse avgiftene hadde kommet likevel når de ser hva vi er villig til å betale inn i felleskassen.

Link to post
Share on other sites

Nå skal man vel ikke stikke under en stol at mer enn halvparten av dere der ute valgte nettopp denne regjeringen.

Det er faktisk en sannhet med modifikasjoner. Mindre en halvparten av de avgitte stemmer gikk til den sittende regjering, men siden en stemme fra distriktene er mer verdt en en stemme fra sentrale strøk ble mandatfordelingen slik. Flertall i folket har denne regjeringen aldri hatt!

 

goggen tar en ekstraskatt på båtlivet på ca 10-12000 i året til etterretning. Jeg kan imidlertid garantere to ting - båten blir ikke mindre brukt av den grunn, ei heller blir hekkbølgene mindre. :smash: Hvordan enkelte her kan forsvare en slik skattlegging av fritid er for meg en gåte. :headbang:

 

Strengt tatt er forslaget ikke vedtatt ennå, så dette bør være en sak for KNBF, uansett hva de har gjort så langt bør høygiret legges inn nå!

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For dere som har bensindrevne båter !

Føles det bedre å betale 11kr. for bensin nå når "diseldyra" også skal flåes,

eller hadde det vært bedre å jobbet med å få bort veiavgiften på bensin til båtfolket?

Hei Hå!! det går greit likevell, vi venner oss til det.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Jamen godt at dette er et forum hvor vi ikke skal diskutere politikk!

 

Humor samt en og annen "off topic" post er ok, men postinger som går på politikk og sport er uønsket og vil bli slettet. (Såsant det ikke er direkte båtrelatert.)

Innlegg som ikke er båtrelatert skal ha "OT:" (off topic) først i tittelen.

 

Ship o hoi!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

goggen tar en ekstraskatt på båtlivet på ca 10-12000 i året til etterretning. Jeg kan imidlertid garantere en ting - båten blir ikke mindre brukt av den grunn, ei heller blir hekkbølgene mindre. Hvordan enkelte her kan forsvare en slik skattlegging av fritid er for meg en gåte.

 

:yesnod: enig -- heller skal hekkbølgene rase, og slå meterhøit oppad svaberg og brygger; i brølende protest mot sammensvergelsen, utplyndringen og undertrykkelsen. :smash: At "noen" ikke har så mye imot avgiftene får vi leve med ... husk at det er jo mange sysselsatte i offentlig sektor :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Herregud, hva er problemet? Statsbudsjettet har en inntekts og en utgiftsside. Disse må naturlig nok balansere, slik de må for alle oss også. Så må altså inntektene taes fra et sted. Alle skriker opp om sine særinteresser, og ingen vil at det skal avgiftsbelegges noe derfra. Da blir det heller ingen inntekter noen sted fra. De samme alle hyler om for lite offentlige penger til all verdens gode formål.

Det hele koker som tidligere nevnt ned til et spørsmål om prioriteringer, og der er vi like uenige som om hvor pengene skal tas fra. Skulle like å se den "baatplasseren" som hadde gjort dette noe bedre. Opposisjonens jobb er jo nettopp å være i opposisjon.

 

Jeg forstår ikke hvorfor hylekoret kommer hver gang.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

For dere som har bensindrevne båter !

Føles det bedre å betale 11kr. for bensin nå når "diseldyra" også skal flåes,

Helt klart. Med et forbruk på flere tusen liter bensin og med en følelse av å ha sponset halve E6, så er det bare rett og rimelig at dere andre skal sponse resten av E6. Strengt-tatt, en "blå-disel" og en "blå-bensin" hvor avgiften utelukkende gikk til merking, fyr og annet snadder langs kysten hadde føltes mye bedre. Siden en avgift aldri forsvinner i Norge, og stadig bare blir større, så lurer jeg på hvordan det er om 100 år.
Link to post
Share on other sites

Her må det vel bli en overgangsordning, man kan jo ikke helle ut det man har på tanken.

Og alle har vel fulle tanker pr 01.01...... :rolleyes:

Kan dere ikke registrere dere som fiskere da... så får dere avgiftsfri diesel på Princess'n.. :cool:
Lurer på hvor mye det vil koste staten å kontrolere dette??

 

Så da vet vi alle her inne hva vi IKKE skal stemme ved neste valg!

 

Ordningen er selvsagt umulig å kontrollerer. Nok en ordning der håndhevelse ikke er gjennomtenkt. Eller er det politiet som skal rundt å kikke folk i tankene??! De har jo knapt penger til egen diesel!

 

Og her er løsningen følkens: fyll diesel der fiskeflåten fyller! Det kan da ikke komme forbud for disse å selge til andre en fiskere! Her i Kr.sand har vi jo Nilsen på Flekkerøy som fyller for fiskeflåten. Skal jammen sjekke om ikke vi fortsatt kan fylle til samme pris der. Tilsvarende steder finnes jo langs hele kysten.

 

Ordingen blir nok innført fra 1/1 -07, men selvsagt kan ingen nekte noen å kjøre på diesel fyllt i år!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hele koker som tidligere nevnt ned til et spørsmål om prioriteringer
Just precis. Og hovedproblemet ligger på Statens "utgiftsside". De evner ikke annet enn å søle bort pengene våre på all verdens meningsløse formål. Millioner til Yassir Arafat & Co., for eksempel. Det er ingen ende på hvilke probpemer og problemstillinger Staten skal ordne opp i og betale for...

 

Siden en avgift aldri forsvinner i Norge, og stadig bare blir større, så lurer jeg på hvordan det er om 100 år.

Da har sistemann ut for lengst slukket lyset.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at innføring av dieselavgift til fritidsbåter skyldes EU tilpasning. Innen EU er det bare Nederland og Storbritania som har hatt avgiftsfri diesel. Vet at iallefall Storbritania har blitt pålagt å innføre diesel avgift fra 2007, de har protestert. Om protesten hjelper gjenstår å se. Mens Norge som ikke engang er medlem av EU, jo vi skal følge EU reglene til punkt og prikke tydligvis. Brundtland fikk jo ikke folkets godkjennelse til å søke medlemskap i EU, men via EØS avtalen som ble snekret sammen på bakrommet og senere Schengen avtalen er vi så nærme EU medlem som vi kan bli.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Just precis. Og hovedproblemet ligger på Statens "utgiftsside". De evner ikke annet enn å søle bort pengene våre på all verdens meningsløse formål. Millioner til Yassir Arafat & Co., for eksempel. Det er ingen ende på hvilke probpemer og problemstillinger Staten skal ordne opp i og betale for...

 

Ja, det kunne da i det minste blitt en fruktbar diskusjon, Skipper. Men jeg tror ikke salig Arafat hadde båt, så da blir det ikke båtrelatert, og egner seg dermed ikke som tema i dette forum. :eek:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...