Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

......urettferdige........

 

......rettferdig..........

 

Hvis du kan finne en allmengyldig universell og akseptabel definisjon på begrepet rettferdig og rettferdighet så skal jeg garantere deg en Nobels fredspris! :yesnod:

 

Det som synes å være definisjonen per idag er; hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen. Eller sagt på en annen måte - egoisme! Passer i hvertfall meget godt i denne diskusjonen? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eller sagt på en annen måte - egoisme! Passer i hvertfall meget godt i denne diskusjonen? :wink:

Egoisme er drivkraften til etvert levende vesen - handler om å forsvare SITT territorie, forplante SINE gen videre osv. Menneskedyret er ikke annerledes i så henseende.

 

For hvis det står om å redde ditt eget barn ELLER et vilt fremmed barn, så velger vi vårt barn først. Hver gang. Jeg også.

 

MEn når det er sagt, mangler de fleste mennesker ikke evnen til å sette seg inn i andres situasjon, vi kan forstå deres behov, såfremt våre egne ikke blir for mye tilsidesatt.

Link to post
Share on other sites

En gruppe med så mange særinteresser og lite samhold som båtfolk skal man lete lenge etter. Som flere har påpekt har dette ikke noe med miljø å gjøre. Som det meste i norge er dette å regne for rene fiskalavgifter, dvs innkreving av penger uten noe bestemt formål. Båtfolk burde stå solidarisk mot ethvert forsøk på å begrense eller forringe retten til å ferdes på sjøen, dette må da gjelde alt økonomisk og annet press fra politikere uansett parti.

 

Istedet står noen frem og synes 'diesel' folket får som fortjent. Andre er så prektige at de vil betale hva som helst; 'vi har det jo så godt her i norge'. Gjenta det mange nok ganger så tror alle det, også de som må søke hjelp hos Frelsearmeen. Seilbåt eierne tror det ikke kommer noen særavgift på seilbåter, mange av dem har BLY både i kjøl og som ballast ! (Det siste skal jeg meddele imbisilene i Fremtiden i våre hender.)

 

En venn av meg (har rundt 10 mill. kr. i årsinntekt) kommenterte oppstyret rundt avgiftsfri diesel:

 

" Burde vært mye dyrere slik at det meste av småbåtene under 52 fot ikke har rå til å ta en tur, kan ikke skjønne hvorfor folk som ikke kan anskaffe en anstendig båt ikke kan være fornøyd med de offentlige badestrendene. Det blir jo nesten ingen forurensing i Norge om 80% av småbåtene forsvinner."

 

Vedkommende synes forøvrig at billigste bil i Norge burde kostet rundt 700.000,-

 

Det fine med avgifter er at de har ingen sosial profil. Dette er noe den rödgrönna röran virkelig har fått sansen opp for. Glem personskatten, øk avgifter. Eneste måte å få 'Rikfolk' til å betale. I følge Jens: "Hvis de køper dyrere ting så betaler de mer i moms".

 

Jøss, han må da være realist fra Blindern + Økonom fra Bergen, regnemakeren. Hvorfor foreslår geniet ikke flat skatt på inntekt ?

 

Stemt rødgrønt ? :nono:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor foreslår geniet ikke flat skatt på inntekt ?

Artig spørsmål. Ïkke for å dra i gang en generell skattedebatt, men det er forundrende at alt de klarer å finne på, ALLTID rammer dem med minst sterkest. Forstå det den som kan...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Eneste måte å få 'Rikfolk' til å betale. I følge Jens: "Hvis de køper dyrere ting så betaler de mer i moms".

Har vært med på flere ganger å montere moringer og fortøyninger som er ført opp som "ankerkjetting" på en rederibåt som vedkommende eide. Altså ble det ingen moms der heller...

Link to post
Share on other sites

Må få si meg enig Messy her. At folk med bensin båter mener at dette er rett og rimelig syntes jeg er horibelt, og vitner til ukultur og misunnelse. Rett og rimelig hadde vel vært å ta bort avgift på bensin og beholdt dagens satser på diesel. Noen som er uenig?? Og kom ikke med spøryt om forurensing og "crap" Begge typer motorer forurenser på ulike måter. At de røgrønne stadig finner måter å ødelegge for alle som ønsker litt frihet uten å bli ruinert, er vel ingen nyhet. Usaklige argument som sier at man har råd så lenge man har penger til en båt, faller på sin egen urimeligehet. Jeg personlig har feks latt vær å bygge garasje et par ganger å kjøpt båt istede. Personlig har psyken min mye bedre av å eie en båt. La oss alle slå et slag for friheten vi alle føler på sjøen.

 

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Du tror ikke at statlige " stimuleringer" til å velge mindre drivstoffslukende båter, virker på samme viset som statlige " stimuleringer til å velge mindre drivstoffslukende biler påvirker etterspørslen og forbruket av drivstoff totalt sett da ?

 

Suzuki

 

Men dette er jo en statlig "stimulering" til å velge mer drivstoffslukende båter !

En bensinmotor har et høyere forbruk enn en dieselmotor med samme antall HK. Mange båteiere som ville ha valgt dieselmotor før avgiften ble inført, vil nå velge bensin, pga at selv om en dieselmotor har lavere forbruk, er det ikke nok til å oppveie den høyere innkjøpsprisen for en dieselmotor med mindre dieselolje er betydelig billigere enn bensin.

Link to post
Share on other sites

Men dette er jo en statlig "stimulering" til å velge mer drivstoffslukende båter !

En bensinmotor har et høyere forbruk enn en dieselmotor med samme antall HK. Mange båteiere som ville ha valgt dieselmotor før avgiften ble inført, vil nå velge bensin, pga at selv om en dieselmotor har lavere forbruk, er det ikke nok til å oppveie den høyere innkjøpsprisen for en dieselmotor med mindre dieselolje er betydelig billigere enn bensin.

 

egentlig litt galt dette.

bensinmotorene som er tilgjengelige for innenbordsbruk har steinalderteknologi fra 70 tallet som er fliket litt på - dog enkle og driftsikre mens nyere dieselmotor som brukes som referanse har nyeste nytt av dieselteknologi.

 

postet dette tidligere men det ble visst borte i diseselstøyen:

550/625 hk, 320 kg, 4 ventiler pr sylinder..

noe mindre spesifikk energiutnyttelse enn diesel fortsatt men det jevner seg mer ut med moderne bensinmotorteknologi.

ikke noe turborall eller liknende heller;.....

 

om ikke annet en virkelig nyhet;

Ilmor har lansert to modene marinemotorer basert på Viper V10 motorer.

de bygget Mercedes F1 motorer inntil nylig og har en lang historikk innen high end motor racing.

 

kommer vel ikke mange hit men nydelige å se på er de og nokså lette: 360kg "dry" inkl manifoiler.

 

550 og 625 hk:

http://www.ilmor.com/625.html

 

ilmor.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig vil jeg ikke merke altfor mye til denne avgiftsøkningen. Stort sett er det bare i ferien det er snakk om distanser av betydning. Ellers i året er det alt fra en halvtim til time ut på en øy på fredag og returen på torsdag.

 

Jeg ser også at det kan være fornuftig at bensin og diesel er noe likere priset, men det kunne man lett fått til med å senke bensinavgiften.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

egentlig litt galt dette.

bensinmotorene som er tilgjengelige for innenbordsbruk har steinalderteknologi fra 70 tallet som er fliket litt på - dog enkle og driftsikre mens nyere dieselmotor som brukes som referanse har nyeste nytt av dieselteknologi.

 

Jeg er enig i at det blir galt å sammenligne bensinmotorer fra 70-tallet med moderne dieselmotorer. Men om man sammenligner bensinmotorer fra 70-tallet med dieselmotorer fra 70-tallet, eventuelt moderne dieselmotorer med moderne bensinmotorer, blir uansett konklusjonen at dieselmotoren har lavest forbruk. Det er en følge av termodynamiske lover, jo høyere kompresjon på en forbrenningsmotor, desto mer effektiv utnyttelse av brennstoffet.

 

Det jeg vil fram til, er at denne avgiften ikke kan forsvares ut fra miljøvernshensyn eller ønske om redusert forbruk av ufornybare ressurser. Dieselmotorer har lavere forbruk enn bensinmotorer, selv om det kan diskuteres hvor mye dette utgjør

Link to post
Share on other sites

550/625 hk, 320 kg, 4 ventiler pr sylinder..

 

Rart ikke Ilmor har lagt ved noen forbrukskurver på hjemmesiden sin..?

V10, 8,3 liter, rødstrek ved 6000rpm. Uansett hvordan du vender og vrir på dette. Disse maskinene bruker suppe, mye suppe. Men de var jo veldig fine da. Men tror ikke karbonfiberpanelene gjør de tilstrekkelig økonomiske.

Link to post
Share on other sites

For det første ser jeg dette som en bagatell. Så greit de fleste av oss har det økonomisk vil ikke dette bety noe som helst.

Skjønner at det prinsippielle i saken engasjerer.

 

Selv er jeg av den oppfatning at dette er en helt ok avgift å innføre. Og ja, jeg har bensinmotor uten at det har noe med saken å gjøre.

 

Uten at det har med misunnelse å gjøre skjønner jeg ikke hvorfor den ene bensindrevne delen av båtflåten skal biddra til fellesgodene vi alle mer eller mindre er brukere av mens den andre dieseldrevne delen ikke skal...

Det er ufattbart for meg.

At en kanskje ikke burde hatt disse avgiftene på drivstoff til båt er en helt annen sak.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en følge av termodynamiske lover, jo høyere kompresjon på en forbrenningsmotor, desto mer effektiv utnyttelse av brennstoffet.

 

En sannhet med modifikasjoner. Den økte kompresjonen belaster stempler, råder og veivaksel i en slik grad av motoren må overdimensjoneres ift en bensinmotor med samme effekt på mindre kompresjon og mykere gange.

 

På lettplanende båter under en gitt lengde, si 23fot, vil dermed en høyeffektiv moderne dieselmotor med over dobbel kompresjon ift en bensinmotor, måtte være så overdimensjonert at besparelsen går bort i vekt. Og på så små båter betyr vekta veldig mye, siden de i utgangspunktet er så lette at enhver 20kg plassert langt akterut merkes på forbruket. Differansen i energiforbruk forsvinner fordi dieselmotoren har større masse, og dermed trenger mere energitilførsel for å skyve sin egen tyngde.

 

At diesel er mer miljøvennlig enn bensin, er en oppfatning jeg ikke helt skjønner hvor kommer fra. Diesel i moderne form har lavere CO2-utslipp, javel. Men hva med partikkelutslipp?

 

Ny gave til Kristin: Når kommer krav om partikkelrensing for dieselmotorer på sjøen?

 

Noen som blir med på sokkerøyking denne gangen...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...