Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Selvfølgelig er fullt mulig å kutte ut en masse avgifter! Staten må bare kutte på utgiftene sine. Men da kommer det evindelige, ja men tenker du ikke på de stakkars eldre, eller barnefamiliene uten eget hus, de syke osv. Det er ikke nødvendigvis disse vi bør ta ifra, vi har et altfor stort, og ubrukelig byråkrati, som uten problemer kunne vært slanket for mye mer enn disse 22 millionene det her er snakk om.

 

Det er vanlig skremsels propaganda, spesiellt fra venstre siden, at om ikke de får til denne nye avgiftsøkningen kommer skolene til å forfalle, helsetilbudet kolapser, de eldre dør osv.

 

Det værste er at vi har hørt det så mange ganger nå at en begynner å tro på det også.................!

 

Nei, Staten må også lære seg å prioritere, de har en sum penger de har fått av oss, og det får holde, skal de ha mer, må de stryke et annet sted!

Link to post
Share on other sites

Den såkalte ''avgifstfrie'' dieselen har jo aldri vært avgiftsfri.

Den har alltid hatt både miljø, co2 avgift og merverdiavgift.

Det som har skjedd nå er at den tillegg har blit tilagt veiavgiften på 3,02 kr/l +mva.

 

Hvorfor båtfolket skal betale veiavgift på sjøen er- og vil alltid forbli en gåte for meg.

 

Kristin sier dette er er for å utgjevne prisforskjellen (urettferdigheten) mellom bensin og diesel på sjøen.

 

Mao. retter hun én urettferdighet ved å innføre en ny urettferdighet (veiavgift på sjøen for diesel) isteden for å gjøre det eneste riktige (og totalt usannsynelige) ved å fjerne veiavgift på båtbensinen.

 

Skjønn det den som kan...

 

Den lokale marinaen solgte ''avgiftsfri'' diesel til 8,99 sist jeg kikket. Hvis vi forutsetter at han beholder avansen sin, vil da prisen til neste år bli 12,75 kr/l

 

Det vil bli en vesentlig økning fra de 6,70 tankbilen har tatt for literen i år. For det å fylle fra tankbil er vel uaktuellt neste år om man skal holde seg på rett side av loven??

 

Godt valg :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det vil bli en vesentlig økning fra de 6,70 tankbilen har tatt for literen i år. For det å fylle fra tankbil er vel uaktuellt neste år om man skal holde seg på rett side av loven??

 

Godt valg :yesnod:

 

Hvis du fyller fra tankbil blir du jo kriminell og da kan det ansettes enda flere statlige kontrollører som kan sjekke deg. JO vi har det godt i Norge men slik det legges opp til nå gjør det "den vanlige mann" kriminell sånn de har gjort med tollkvoter etc. i årevis. Vi skal visst leve med dårlig samvittighet vi normenn for alt det "gale" vi gjør og kommer til å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Det vil bli en vesentlig økning fra de 6,70 tankbilen har tatt for literen i år. For det å fylle fra tankbil er vel uaktuellt neste år om man skal holde seg på rett side av loven??

Godt valg :yesnod:

Hei

Jeg ga 6,00 før ferien fra tankbil.

På mandag skal jeg og naboen be om tilbud for fylling på land.

Til sammen skal vi ha ca. 1 kbm.

Vi gjør det mens det er lovlig, men må inrømme et jeg er spent

på hva det koster nå.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Et annet problem med ufarget vs. farget diesel er at andelen av farget diesel må være under 10% for at et skal være på et akseptabelt nivå. For meg som nå ligger med toppede tanker (800 l) så forbruker vel jeg kanskje 2000 liter i neste sesong (d.v.s. 4 x 500 liters påfyllinger da tanken aldri kjøres tommere enn det). Blandingsforholdet mellom farget og ufarget vil mest sannsynlig ikke være innenfor lovlige grenser ved neste høst. Antar at det er andre båter som har et enda større bunkersforråd enn jeg har så det skal bli morro å se hvordan dette vil bli løst sånn rent praktisk...

 

 

Hvis det blir sydenferie neste år (som kona nå vil ha enda bedre argumenter for) så halveres timetallet på motoren, feriepenga legges igjen i utlandet etter god sosialistisk ånd og andel farget diesel på mine tanker vil være for høyt langt ut i 2008...

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grynt. Slik er det jo allerede??

 

Kan ikke uttale meg om hvordan det er der du bor, men her i Asker har vi nå en standard på skolene som er meget bra! Helsetilbudet tør jeg påstå likeså! Kanskje på tide at du engasjerer deg i politikken lokalt slik at det blir litt "swung" over tingene på den andre siden av fjellet også? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje politikerne i verdens riksete land besinner seg med å ause penger ut i et overmett byråkrati, da mener jeg ikke sykehus, kommuner etc men offentlig administrasjon som holder liv i "halve Oslo" og heller investerer direkte der det trenges. f.eks. skolebygg, veier etc.

 

Offentlig administrasjon&utvalg&komiteer etc. etc. utgjør titusener av stillinger i dag...og fler blir det.... saken er at nok er nok og jo, dieselavgift er en liten fillesak i det hele men .....dråpen som fikk begeret til å flyte over kom nå.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at denne økningen vil utgjøre ganske mye mer (prosentvis) for dere på vestlandet og nordover. For oss i oslo fjorden og østlandet vil denne økningen bli endel mindre, i hvertfall i forhold til ifjor sommer. Selv regner jeg med ca. 1,50 pr liter (fra 7,80 til litt over 9) om ikke oljeprisen stiger til over 70 dollar igjen da!

 

Så det blir nok ingen forsjell i min bruk av båten, men for all del, jeg skjønner godt at man blir oppgitt over disse krumspringa til Halvorsen og co.

 

Desverre må en nok regne denne saken for opp og avgjort, om en ikke vil gjøre som RV en gang hadde programfestet da!

 

Væpna Revolusjon!!!

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir sydenferie neste år (som kona nå vil ha enda bedre argumenter for) så halveres timetallet på motoren, feriepenga legges igjen i utlandet etter god sosialistisk ånd og andel farget diesel på mine tanker vil være for høyt langt ut i 2008...

 

Nemlig. Her har du et poeng som jeg støtter fullt ut. Og ikke bare er det snakk om hvor vi legger igjen feriepengene ("Norge - ditt nærmeste ferieland" - joda, særlig... De legger jo tilrette for det framover...) Jeg tenker også på utslipp og forurensning:

 

Vi har flere venner med egen leilighet i utlandet, både i Spania, på Kanariøyene og i Tyrkia. Disse vennene våre har ca 3-4 "hytteturer" i løpet av et år. For hver tur / retur til hytta si, bidrar de til CO2 utslipp tilsvarende bilkjøring for hele familiens aktiviteter / jobbkjøring osv. for et helt år. På hver eneste tur. Og dette kommer i tillegg til bilkjøringen!

 

Så mens de drar med rimelige flybilletter fra vår lokale flyplass, med god samvittighet, og legger igjen alle feriepengene sine i utlandet, så skal båtfolket nå skvises og "straffes" ytterligere for den båtdrømmen de endelig har tatt seg råd til, med alt som allerede finnes av hk avgifter og gudene vet hva. Båten er vårt paradis, VÅR ferieform, vår "hytte"! Vi kunne kjøpt 3-4 leiligheter i Tyrkia hvis vi solgte den nye båten vår. Er det dette myndighetene ønsker?

 

Og i tillegg kommer alle arbeidsplassene som vil bli rammet, både i båtbyggerbransjen og i gjestehavner og marinaer rundt om i hele landet.

 

Det blir den vanlige familien som blir skviset igjen - som å skyte spurv med kanoner.

Link to post
Share on other sites

se til h....... å bytt ut alle suppehuene,det eneste du ikke må betale for nå er å nyse.

 

Oppslag i Aftenposten om høstens kommende (?) influensa. Man blir oppfordret til å nyse ved å stikke nesen under armen heller enn å holde for munnen. Hvis man holder for munnen så vil man i langt større grad påføre andre smitte. Dette vil resultere i økt grad av sykdom og dette igjen vil medføre at sykefraværet øker, ikke synker. Husk at regjeringen har ganske enkelt bare tatt sjansen på at kostnadene ved sykefraværet skal gå ned med 2.500.000.000 helt uten å kunne sannsynliggjøre det!

Hvis dette ikke skulle holde stikk og de skulle få inn disse pengene ved å øke f.eks avgiften på diesel så vil prisen ikke øke med 3,68 per liter, men med rundt 418 kroner per liter! Det hadde vært noe det! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at denne økningen vil utgjøre ganske mye mer (prosentvis) for dere på vestlandet og nordover. For oss i oslo fjorden og østlandet vil denne økningen bli endel mindre, i hvertfall i forhold til ifjor sommer. Selv regner jeg med ca. 1,50 pr liter (fra 7,80 til litt over 9) om ikke

 

 

Av nyskjerrighet: Hvorfor tror du at den lokale marinaen din ikke bare vil legge avgiftsøkningen rett på dagens pris for a beholde samme avanse?

 

Hvis min lokale marina gjør det, vil prisen neste år være 12,75 kr/l + vanlig årlig prisstigning. I så fall kommer det ikke til å bli fyllt en eneste liter der :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bare et forsøk på å sette det i et litt større perspektiv, for denne diskusjonen er meget meget navlebeskuende! Viser bare hvor godt, ja egentlig for godt, vi har det!

 

Kan vi virkelig ikke finne noe litt "større" å engasjere oss FOR og ikke bare være negative og sloss MOT! Synes vi er noen bortskjemte drittunger!

 

ps

Legg merke til at jeg sa "vi"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En del bagatelliserer avgiftsøkningen, sier at det er uten betydning i den store sammenheng. At det hyles over tilnærmet ingenting....

 

For å trekke en parlell, dersom fradraget for fagforeningskontingenten falt bort ville det skjedd lydløst?

Ville fagforeningen LO, Gerd Liv osv osv sagt at det er ok?

 

Hva utgjør så denne kontingenten? for 2007 er det 2.700, skattefradraget utgjør kr 756....

 

Poenget er at de som er rammet av avgiftsøkninger må ha rett til å hyle....

Link to post
Share on other sites

Synes vi er noen bortskjemte drittunger!

 

Og verre kommer vi til å bli, dessverre.

 

Og som jeg oppfordrer til lengre oppe. Dere som kritiserer våre folkevalgte politikere så til de grader, hvilke løsninger har dere siden dere vet best ? Har dere vervet dere til politikken, istedet for å kun sitte på sidelinjen og kritisere?

Link to post
Share on other sites

Poenget er at de som er rammet av avgiftsøkninger må ha rett til å hyle....

 

Jada, det er en rett man har, men ikke en plikt! Og i dette "forferdelige" landet så kan det skje uten noen negative konsekvenser for deg eller meg!

 

Kan love deg at du kommer til å hyle hvert eneste år fremover, uansett farge på regjeringen, for avgiftene kommer til å gå opp, NRK-avgift, renovasjonsavgift, el-avgift osv osv. Synes dog at du skal ta med i regnestykket at lønningene går opp mere enn utgiftene og at din, min og alles levestandard er forventet å dobles over de neste 20 årene. Pensjonsfondet vil være det dobbelte av dagens i løpet av fem år, Fru Halvorsen kan regne med å bruke rundt 100 milliarder av avkastningen om et par år mot dagens rundt 65/70 miliarder.

 

Men klage skal vi, og klage må vi, og mere or mere bortskjemte blir vi! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvordan dette ender til slutt, avgifter/priser øker jo i takt med lønningene.

Får vi en situasjon som Sverige hadde noen år tilbake, da nordmenn dro til Sverige og skaffet seg jobber.

Jeg fulgte ikke politikk den gangen, så er litt usikker på hva som var årsaken

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett-års jubileum i disse dager!

 

Jeg har ventet i et år på en operasjon, uten å få komme til. Heldigvis ikke fatal, jeg fungerer uten, men...

Jeg har flere i min nærmeste familie som har opplevd det samme: En måtte vente i 8 måneder på en kne-operasjon som det ikke var ventetid på i Europa (vart sjekket, men måtte da betale det selv), gikk sykemeldt i hele ventetiden, en annen ventet i over et år for en håndoperasjon, når han fikk operasjonen, var det for sent, og skaden kunne ikke utbedres. Gikk sykemeldt hele tiden både før og etter og er nå ufør. (Også lurer de på hvordan redusere sykefraværet - fix helsekøene sier nå jeg)

 

Skolene i distriktene og spesielt inni byen er så slitte at det nesten bare lønner seg å rive de og bygge nytt, skolebøkene i grunnskolen er utdaterte og uleselige, man må kjøpe blyantene selv, for skolen har ikke råd.

 

Det lokale helsevesenet klarer ikke å gi de eldre på hjem mat etter 17:00

 

Skal jeg bruke bussen til og fra jobb, går det 5 (!) timer hver dag i reise, men jeg må likefullt betale høye drivstoffkostnader selv om det altså ikke finnes reelle alternativ, og hver gang de øker avgiftene på bensinen sier de det er for å spare miljøet. Hàr jeg altså kjøpt meg ren samvittighet? Hver gang jeg kjører til og fra arbeidet, så blir miljøet bedre?

 

Hvis alt annet var "perfekt", ville jeg med glede betale min skatt. Noen avgifter også. Men i det minste har vi rett til å klage når vi betaler for en vare vi ikke får, med staten får vi det ikke!

Ikke på andre måter enn i dette og lignende forum...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen her (oftest seilbåtfolk) mener at denne innføring av dieselavgift/veiavgift på båt er en ubetydelig kostnad som man ikke skal "hyle" over. Vi har det jo godt her i landet er et agrument.

Man må da få inn penger på et vis - er det som går igjen.

Sannheten er vel at vi i Norge har mye lettere for å dilte etter enn å ta opp kampen når åpnebart urettferdige skatter blir krevd inn. Se bare på skattene ifm med bil som langt overstiger kotsnadene med bilbruk. De fleste er kanskje enig i at disse avgiftene burde vært lavere, men ingenting skjer - folk godtar. Så er det argumentene om at unga må få mer så disse avgiftene må kreves inn. Hvorfor det? Skal de som ha bil sponse de som har unger, bare fordi de har bil? Det blir feil. Greit at vi skal dra sammen, men skatteinnkrevingen bør i det minste bli tatt fra alle, også de som bor i Oslogryta og ikke har bil. Det blir liksom en luxusskatt både på bil og båt som skal dekke inn gud hjelpe meg alt mulig.

 

Til Suzuki som mener at dieselvgift på båt i Norge selvfølgelig har med "Peak oil" å gjøre er det trolig lite jeg kan gjøre for å overbevise ham at det er feil når han ikke skjønner det selv. Se på verdenskartet kan kanskje hjelpe noe.

Ser du på mitt forrige innlegg så skrev jeg også noe mer enn av biodiesel skulle være det eneste saliggørende. Jeg er ikke helt bak mål selv om du tilsynelatende tror det.

 

At vi har det godt i Norge er jeg enig i, men det betyr ikke at man ikke skal kreve inn avgifter etter en rettferdig fordeling. Veiskatt på båtbruk er ikke en sådan. Det rammer også de med minst inntekt, og har lite å si for de med stor båt og mye inntekt som uansett vil bruke båten like mye og forurense like mye selv om det toltalt sett er en dråpe i havet. De med lavest inntekt har det heller ikke så bra idag som mange ser ut til å mene her på forumet. Mye er dyrt i Norge og når båtbruk også skal skattelegges urimelig mye så rammer det mange hobbyfiskere som har et stykke å dra for å komme ut til fiskeplassen sin. De som i åresvis har råd til en billig båtferie et stykke avsted må nå revurdere og kanskje holde seg i skjærgården ved hjemplassen. Er det slik vi vil ha det?

Kjøp seilbåt er rådet - ikke alle kan seile av flere årsaker. Tenk litt mer på hva som er fornuftig og ikke fornuftig så kanskje det også går et lys opp for de som hevder at veiavgift på båtdiesel er nødvendig. Tenk utover deg selv og din omgangskrets. Tenk også på de som ikke har så god råd som deg.

 

Nei, behold farget diesel og farg heller båtbensinen slik at denne også kan bli såkalt avgiftsfri selv om det ikke er en fullstendig sannhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...