Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Dere må huske det, wellcraft23, marna, sydvesten og andre som har ytret seg her at denne tråden liksom skulle være reservert for dem som skal ta opp kampen mot dieslavgiften, og at de ikke ønsket noen form for divergerende synspunkter her.

Poenget til trådstarter var vel at argumentene for avgiften kjenner vi godt nok bla. etter omtale i media og argumentasjonen fra regjeringen. Vi trenger ikke flere argumenter for. Hensikten med tråden var å liste, og systematisere argumenter mot

En fånyttes tanke kan det synes som da en ser hva som bringes til torgs.

 

Jeg hadde en naiv tro på at "båtfolket" og et forum som båtplassen.no kanskje kunne framstå noe mer samstemt enn hva det kan tyde på så langt. Solidaritet heter det visst. Solidaritet er noe de rød/grønne forstår seg på og betyr at en lojalt stiller seg bak et krav eller en aksjon selv om en ikke nødvendigvis er direkte berørt eller har direkte og personlige interesser i saken.

Skal vi ha sjans om å nå fram bør Båtfolket her framstå med en stemme da en ting ihvertfall er hevet over tvil, er vi splittet vil det bli kynisk utnyttet av motparten.

Om vi seiler eller går for motor, det være seg bensin eller diesel, har vi jo en ting til felles, nemlig en genuin interesse av båt og båtliv og alt det som hører med.

En annen gang kan det være seilbåtfolket kanskje som blir rammet og som har behov for oppbakkeng og støtte fra det samme båtfolket. Regne da med støtte fra meg Lasse. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva med et realistisk regnestykke på hva avgiften vil bety for en vanlig familie med f.eks en eldre scan 29 med moderat motor/fart og som reiser 3 uker på ferie langs kysten + noen helger til favorittplassene ?

 

Er det mulig å få fram noe slikt (så kort og enkelt som mulig), som er realistisk og lett forstålig (uten juks :wink: ) ?

 

Da har man en slags mal på hva det innebærer i økte utgifter for folk flest.

 

Jeg kan prøve meg: 240 hk motor som er en vanlig installasjon i en Scand 29 har et ca forbruk på marsj på ca. 25 l t. Hva forbruket på en 14 dagers tur er kan være svært individuelt men for enkelhets skyld la oss ta utgangspukt i et snitt på 3 timers forflytning pr. dag i snitt. 3x14=42 gangtimer på motor. Hvis snittet er 25 L time så blir det da 42 timer * 25 l/t som blir et antatt forbruk på 1050 liter. Vi kan for enkelthets skyld runde det ned til 1000 liter. Delta økning er vel kringkastet til 3,68 pr. liter noe som skulle gi en ØKNING på kostnadene på kr. 3,688,- for en vanlig familie i en vanlig båt på en vanlig båttur. :headbang:

 

Nå kan det diskuteres om snitt på 3 timer er mye eller ei hver dag , men i størrelsesorden mellom 2.500 til 4.000 vil jeg anta en kan regne med.

 

Båt brukes jo som kjent også utenom ferie. På min timeteller står det mellom 100 og 150 timer på en sesong så da er det bare å regne da...

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen gang kan det være seilbåtfolket kanskje som blir rammet og som har behov for oppbakkeng og støtte fra det samme båtfolket. Regne da med støtte fra meg Lasse. :yesnod:

Støtten fra det navlebeskuende kommunsitpakket og co2 forurenserne kommer nok, men da må du og andre gjøre noe for å fortjene den. Den kommer nok ikke av seg selv, og den kommer hvertfall ikke ved å sitte på baatplassen og slenge :puke: 'er slik enkelte gjør.

 

Alvito er godt igang med flere aktiviteter, og jeg er sikker på at flere kommer til å støtte ham i denne prosessen. Håper han holder oss oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Turen på 14 dager som Alvito har regnet på er nok ikke så langt unna et realistisk forbruk. Må bør jo imdlertid ha med at båten brukes mer en 14 dager i en sommersesong. Kanskje 2000l på en sesong er mer vanlig på en slik båt. Da blir merkostnaden opp mot 8000,- på en sesong, og det er mye! Dvs at man istedet for utgifter på ca 16000,- i løpet av sesongen må ut med 24000,-

Peanuts sier seibåtfolket som øker utgiftene fra 800,- til 1200,- i drivstoffutgifter på samme sesong. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det vine med internett og plasser som båtplassen er at en får brynet argumentene og innspill fra andre våpendragere. Det som skjer her på båtplassen.no er å betrakte som et forspill før en setter inn kreftene for alvor.

 

Dette er bra tankegang, men desverre har denne tråden blitt rammet av en del usakelig :puke:

drittslenging osv fordi man har forskjellig syn på ting.. og tråden har da tatt helt feil vending i mitt syn.

Men all ære dersom det du virkelig drar i gang noe stort her..

 

Støtten fra det navlebeskuende kommunsitpakket og co2 forurenserne kommer nok, men da må du og andre gjøre noe for å fortjene den. Den kommer nok ikke av seg selv, og den kommer hvertfall ikke ved å sitte på baatplassen og slenge :puke: 'er slik enkelte gjør.

 

Alvito er godt igang med flere aktiviteter, og jeg er sikker på at flere kommer til å støtte ham i denne prosessen. Håper han holder oss oppdatert.

 

Enig med Lasse her, tråden har rett og slett blitt usakelig.. men kjøper mange av deres argumenter og selvfølgelig syns også jeg det er nok avgifter som det er, men det er argumentene og all dritten som har blitt slengt her, som har fått meg til og le av hele greie og ikke klart og ta dere seriøst..

Link to post
Share on other sites

Turen på 14 dager som Alvito har regnet på er nok ikke så langt unna et realistisk forbruk. Må bør jo imdlertid ha med at båten brukes mer en 14 dager i en sommersesong. Kanskje 2000l på en sesong er mer vanlig på en slik båt. Da blir merkostnaden opp mot 8000,- på en sesong, og det er mye! Dvs at man istedet for utgifter på ca 16000,- i løpet av sesongen må ut med 24000,-

Peanuts sier seibåtfolket som øker utgiftene fra 800,- til 1200,- i drivstoffutgifter på samme sesong. :headbang:

Men båt koster, og det er noe vi alle er klar over.. hytteeiere får også større kostnader med tanke på skatt, elektrisitet, osv... kostnadene er mange der og..

Link to post
Share on other sites

Turen på 14 dager som Alvito har regnet på er nok ikke så langt unna et realistisk forbruk. Må bør jo imdlertid ha med at båten brukes mer en 14 dager i en sommersesong. Kanskje 2000l på en sesong er mer vanlig på en slik båt. Da blir merkostnaden opp mot 8000,- på en sesong, og det er mye! Dvs at man istedet for utgifter på ca 16000,- i løpet av sesongen må ut med 24000,-

Peanuts sier seibåtfolket som øker utgiftene fra 800,- til 1200,- i drivstoffutgifter på samme sesong. :headbang:

 

Ja dette er et realistisk regnestykke for mange. De i båtlaget jeg er leder for, som har båter av familietypen 27-32 fot (Viksund, NB, Viknes, Skorgenes, osv) snakker om 8-10k i ØKNING.

Link to post
Share on other sites

Med seilbåt og snekkefolket i flertall legges ansiktene i alvorlige folder, pekefingrene heves, og vi uvitende blir overøst med visdomsord om budsjettbalanse og solidaritet.

 

Arnulf Øverland sa det omtrent slik: ”Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg sjæl”. Men det har dere vel ikke lest.

 

Jo då. det har eg lest, til og med heile diktet. Å bruka Arnulf Øverland sine ord for å beskriva manglande empati i forhold auka kostnader knytta til auka dieselavgift, som fleire har gjort i denne tråden er mildt sagt misbruk av teksten. Her er heile diktet:

 

Du må ikke sove

 

Jeg våknet en natt av en underlig drøm

det var som en stemme talte til meg

fjern som en underjordisk strøm-

og jeg reiste meg opp: Hva er det du vil meg?

 

- Du må ikke sove! Du må ikke sove.

Du må ikke tro at du bare har drømt

I går ble jeg dømt

I natt reiste de skafottet i gården

De henter meg klokken fem i morgen

 

Hele kjelleren her er full

og alle kaserner har kjeller ved kjeller

Vi ligger og venter i stenkalde celler

Vi ligger og råtner i mørke hull!

 

Vi vet ikke selv hva vi ligger og venter

og hvem der kan bli den neste de henter

Vi stønner vi skriker - men kan dere høre?

Kan dere absolutt ingen ting gjøre?

 

Ingen får se oss

Ingen får vite hva der skal skje oss

Ennu mer:

Ingen kan tro hva her daglig skjer

Du mener det kan ikke være sant

så onde kan da ikke mennesker være

Der fins da vel skikkelige folk i blant?

Bror, du har ennu meget å lære!

 

Man sa: Du skal gi ditt liv om det kreves

Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves

Verden har glemt oss! Vi er bedratt!

Du må ikke sove mer i natt!

 

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap

og tenke på hva der gir vinning og tap!

Du må ikke skylde på åker og fe

og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer deg selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme

Du har ikke lov å gå der og glemme!

 

Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør!

De puster på hatets og ondskapens glør!

De liker å drepe, de frydes ved jammer,

de ønsker å se vår verden i flammer!

De ønsker å drukne oss alle i blod!

Tror du det ikke? Du vet det jo!

 

Du vet jo at skolebarn er soldater

som stimer med sang over torg og gater

og oppglødd av mødrenes fromme svik

vil verge sitt land og gå i krig

 

Du kjenner det nedrige folke bedrag

med heltemot og med tro og ære-

du vet at en helt, det vil barnet være,

du vet han vil vifte med sabel og flagg!

 

Og så skal han ut i en skur av stål

og henge igjen i en piggtrådvase

og råtne for Hitlers ariske rase!

Du vet det er menneskets mening og mål!

 

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.

Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent

Jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred

på arbeid, på samhold, på kjærlighet!

Men den som ikke vil dø i en flokk

får prøve alene, på bøddelens blokk!

 

Jeg roper i mørket- å, kunne du høre

Det er en eneste ting å gjøre:

Verg deg, men du har frie hender!

Frels dine barn! Europa brenner!

 

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på meg klær

Ute var glitrende stjerne vær

Bare en ulmende stripe i øst

varslet det samme som drømmens røst:

 

Dagen bakenom jordens rand

steg med et skjær av blod og brann

steg med en angst så åndeløs

at det var som om selve stjernene frøs!

 

Jeg tenkte: Nu er det noe som hender.-

Vår tid er forbi - Europa brenner!

 

 

(Redigert skrivefeil)

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja dette er et realistisk regnestykke for mange. De i båtlaget jeg er leder for, som har båter av familietypen 27-32 fot (Viksund, NB, Viknes, Skorgenes, osv) snakker om 8-10k i ØKNING.

 

Men tror du de bruker båten mer enn gjennomsnittet? Grunnen til at jeg tok opp dette var for å forsøke å fram et tall på hva vi tror er et typisk gjennomsnitt for den vanlige norske båteier (hvis det finnes noe som heter det :wink: )

Link to post
Share on other sites

Regnestykket vårt:

Vi kjører ca 100 timer i året. I snitt går det vel 30-40 liter i timen totalt. Økningen er 3,5 kroner/liter. For oss snakker vi da om et sted mellom 10.000 og 15.000 kroner i teorien.

 

Teorien består av at minst halvparten av timene går i Sverige. Vi har pleid å fylle opp i Norge før og etter ferien, men min lille protest mot avgiften fremover blir at nå blir så mye som mulig fylt i Sverige.

 

Utover det mener jeg det er rettferdig og greit at vi må betale de samme avgiftene som bensinbåtbrukerne. Men jeg synes jo også at det er smålig at staten drar inn 22 mill når overskuddet er over 300mrd kroner.

Link to post
Share on other sites

Hvis 1000 familier bruker sin mellomstore overnattingsbåt a la Scand Baltic halvparten så mye neste år og heller tar seg en tur til et eller annet kjekt land og kjernefamilien bruker 20.000 der? Vet man hva som skjer da? Jo, 20 millioner kroner havner ikke i den norske turistnæringa.

 

20 millioner. Var ikke det summen Kristin Halvorsen regner med å få inn på avgiftsøkningen?

 

Hva hvis tallet ikke er 1000 blandt 200.000 dieselbåteiere som har norskekysten som feriemål nr. 1? Dette tegner til å bli den dyreste avgiftsøkningen på lenge. Ikke først og fremst for Ola Nordmann, men for onkel Stat.

 

Det fine med dette er at denne lille fillesaken antagelig er den saken som gjør at venstresiden taper stemmer så det virkelig svir.

 

Forslaget til statsbudsjett er faktisk i hovedsak bra. Likevel vil jeg tro at det på grunn av enkelte små teite glipper vil føre til enda større velgerflukt til høyresiden. Flukten har jo pågått jevnt og trutt fra den dag de rødgrønne satt sin fot i regjeringsbygget og oppdaget at med regjeringsmakt følger det ikke automatisk med en tabbekvote. Ikke engang en liten tabbekvote.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dieselavgiften, som nå foreslås innført, er i utgangspunktet en veiavgift/kilometeravgift. Denne ble inntil på nittitallet beregnet ved hjelp av egne, plomberte tellere på dieselbiler og innkrevd for all kjøring på norske VEIER. Denne avgiften var i utgangspunktet tuftet på behovet for midler til veiutbygging/vedlikehold. "Avgiftsfri" diesel (hva med moms etc.) var med andre ord kun fri for KILOMETERAVGIFT, men så kunne vel staten heller ikke påberope seg stor slitasje på vannveiene som følge av båttrafikk, for ikke å nevne kostnader til utbygging.

 

Innføring av nok en avgift rammer også i dette tilfellet skjevt og vil neppe redusere drivstofforbruket til den gruppen båtførere som bl.a. Fremtiden i våre hender refererer til i sin henvendelse til finansministeren. KILOMETERAVGIFTEN vil derimot påføre deler av befolkningen langs kysten, som er avhengige av å dekke sitt kommunikasjonsbehov med egen båt, store ekstrautgifter. I tillegg vil barnefamilier og pensjonister som finner rekreasjon i sjølivet, rammes. Solidaritet?

 

I Norge har vi i de senere å sett en hyggelig vekst i innenlands båtturisme. Dette har igjen dannet grunnlag for kjærkommen virksomhet på land i flere fraflyttingstruede områder samt gitt grunnlag for vedlikehold og utnyttelse av gammel kystkultur. Er det dette det ønskes å settes stopper for?

 

Miljøalibiet for avgiftsiveren overbeviser absolutt ikke og konsekvensanalyse forefinnes neppe. Forslaget synes derfor fremmet av grupperinger med liten kunnskap om kystnorge (kanskje med unntak av Indre Oslofjord og Blindleia). Er dette rød/grønn politikk????

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte rundt 1500 liter i sommer, brukte båten i mai, juli og noe i august. Denne økningen vil da tilsi 1500* kanskje 2 kroner, som gir merutgift på 3000,- kroner.

 

Grunnen til at Marinaene har kunnet ta så høy pris på bensinen har vært at dieselen har vært billig, og kundene har kommet uanset. Nå som dieselen også stiger vil de, mer enn før måtte konkurere mot bensinstasjonene, og da tror jeg ikke de kan ta 2 til 3 kroner mer pr. liter enn det bensinstasjonene gjør. Det står dem selvsagt fritt, men om jeg ser at dieselen koster f.eks. 13 kroner literen på min nermeste marina, og 10 på JET, så er det fullt mulig å fylle i kanner. For meg som ikke bor så langt unna bensinstasjonene vil ikke det koste meg allverdens alikevel.

 

Som sagt før, vi i Oslofjorden har levd med dieselpriser på rundt 8 kroner literen i hele sommer, og jeg så ingen tydelig begrensing på båtbruken der jeg var ihvertfall.

 

Ps. kjøper du 30 3 litere rød-vin i sverige har du spart inn de 3000 ekstra på drivstoff! :drink:

Link to post
Share on other sites

Mitt budskap er vel at her er en del flinke folk som sitter over det ganske land som kan påvirke både sammen og hver for seg. Jeg har f.eks. skrevet et leserinnlegg til lokalavisa og vil snakke med en journalist på mandag for å se om hun kan gjøre en sak på arbeidsplasser etc.

 

Flott initiativ! Endelig har noen skjønt at man må bruke de muligheter som finnes i et land med ytringsfrihet, pressefrihet og demokrati! Hva enn jeg måtte ha sagt, eller blitt tolket til å ha ment, om deg og dine argumenter er herved trukket tilbake og lagt døde!

Det du sier om å teste argmenter her FØR man går ut offentlig er veldig fornuftig tenkt og noe vi alle burde ta med oss videre!

 

Fra å, kanskje (?), ha blitt oppfattet som en motstander så er jeg nå snudd til en tilhenger av "din" sak!

 

Stå på! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bra Mouche

 

Bare så trist for Alvito at de som burde støttet og hjulpet ham er mest opptatt av å rakke ned på alt og alle. Jeg kunne godt tenkt meg å stille meg solidarisk her, men har problemer med det så lenge Jolo og andre holder på med sine :puke: , nedrakking på folk med seilbåter, bensinmotorer samt Stuttum innlegg om hvilke idioter vi har som politikere.

 

Spesielt skuffet er jeg over en viss hekkbølge general fra Bergen som desverre også har lagt seg på denne "lavmål" linja.

 

PS! Jeg stemmer hverken rødt eller grønt bare for å ha det klart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bra Mouche

Bare så trist for Alvito at de som burde støttet og hjulpet ham er mest opptatt av å rakke ned på alt og alle. Jeg kunne godt tenkt meg å stille meg solidarisk her, men har problemer med det så lenge Jolo og andre holder på med sine :puke: , nedrakking på folk med seilbåter, bensinmotorer samt Stuttum innlegg om hvilke idioter vi har som politikere.

Det var da voldsomt så fintfølende du har blitt da Lasse. Lenge siden du har besøkt feks. Båtmagasinets sider skjønner jeg. Ellers er jeg vel enig om at innlegg ala det nedenfor kunne vi godt klart oss foruten. :wink:

 

Støtten fra det navlebeskuende kommunsitpakket og co2 forurenserne kommer nok, men da må du og andre gjøre noe for å fortjene den.
Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler hvert år medlemskap i KNBF. Jeg gjør det fordi jeg ønsker å være med i og støtte en organisasjon som tar vare på båteieres interesser. Så nå venter jeg i spenning på at Syvert tråkker til. :yesnod: Dette er en syretest på KNBF's politiske gjennomslagskraft

 

Men regjeringen har jo allerede slukt en svær kamel i budsjettet i år i og med at de ikke turde å stå i mot LO i sykelønnsordningen. Så at de nå skal gi seg mot KNBF er jeg vel litt i tvil om. Jeg tror at toget har gått her.

Link to post
Share on other sites

Står forøvrig også i bladet i dag at avgiten skal justeres slik at prisen på bensin og diesel skal bli lik.

 

Mener vel også at minst et av regjeringspartiene tidligere har antydet at en bensin og dieselpris rundt 15 kr pr liter er det riktige.

 

Men skjønner ikke at noe av dette kommer som noen overraskelse. De gikk jo til valg på dette og ble valgt av noe nær et flertall.

Link to post
Share on other sites

I Sverige er det omtrent lik diesel og bensinpris. Der selges det svært få mindre båter med dieselmotor. Jeg tror vi får samme utvikling i Norge, dvs at i mindre båter som fungerer helt utmerket (og ofte bedre) med bensinmotor vil flere og flere kjøpere velge innenbords bensin motor. På større båter tror jeg nok at dieselmotorer fortsatt vil velges fordi en stor bensinmotor bruker i følge "ryktene" mye mer drivstoff enn en dieselmotor. Så får vi håpe at folk passer på eksplosjonsfaren

 

Etter min mening lykkes regjeringen med sin politikk: De med mindre båter kommer bedre ut av det totalt sett fordi det er billigere å kjøpe en mindre båt med bensinmotor. De som "klås" er de"rike" med store båter.

 

Etter at regjeringen definerte at alle som tjener over 400.000 kroner og har formue på over 200.000 kroner er rikinger i Norge (det var her de nå satt toppskatt og formueskattgrensene) forstår man jo at det er mange som føler at regjeringen vrir sin politikk mange hakk til venstre og at de fordeler midler fra de rike til de som har mindre. Men er man virkelig rik om man tjener over 400.000 og har formue på over 200.000?

 

De som man kanskje virkelig vil ha midler fra - dvs de med stor inntekt og eventuelt stor formue har jo en lei tendens til å tilpasse seg uansett slik at de kommer gunstig ut. Eneste ulempen er at advokatene og rådgiverne nok en gang tjener gode penger - den grad det er en ulempe da

Link to post
Share on other sites

Jeg tror "Bitteliten" er inne på noe vesentlig. Den nye avgiften, som etter sigende skal gi 20-22 mill i statskassa, er ikke innført for pengenes skyld. Dette er en avgift som kun blir innført for å endre forbruksmønsteret vårt. De som over tid har har skaffet seg en 30 foter med en 200 hk diesel i kjelleren (med normal inntekt) vil muligens tenke seg om litt mer før de øker farten til neste år. Våre nye båtvenner tror jeg i større grad enn tidligere vil vurdere båt med bensinmotor. Importen av brukte båter med bensinmotor fra f.eks. USA vil øke. De "rike" kommer ikke til å bry seg om prisøkningen på diesel uansett,- de kjører på "regning" (les firmaet). Jeg tolker derfor forslaget fra Kristin slik at hun vil ha en dreining fra diesel til bensin. Så får vi håpe at det ikke fører til flere ulykker. Dieselbåter brenner,- men jeg tror båter med bensin er mer utsatt for slike ulykker.

Link to post
Share on other sites

nedrakking på folk med seilbåter, bensinmotorer
Skadefryden fra disse kom først. Da får de finne seg i svar på tiltale, selv om formen på enkelte innlegg kanskje er over streken

 

Stuttum innlegg om hvilke idioter vi har som politikere.

Er det ikke minst like "stuttum" å karakterisere andres argumentasjon/følelsesutbrudd på denne måten, da, Lasse? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Først og fremst; Honnør til Alvito for at han kjemper for sin sak med saklige og demokratiske midler ved å ta kontakt med journalister, skrive leserinnlegg etc. Enig i sak er jeg ikke, men demokratiet tillater uenighet å komme til torgs, og det er bra i seg selv.

 

Hvorvidt man er rik med en inntekt på kr. 400 000,- er en større diskusjon, noe sier meg at at denne "grensen" er noe smålig.

 

Hvis det skal bli lik pris på bensin og diesel, blir dette noe selvmotsigende. Diesel skal jo liksom være mer miljøvennlig, og bør prises under bensinen, hvor mye er en annen sak.

 

Flere bensinmotorer? Er ikke sikker på det. En god diesel har god energiutnyttelsesgrad, mindre ekslosjonsfare og bedre dreimoment.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...