Jump to content

Trawlertråden

giver

Recommended Posts

bilde

10.- til 12. Mai er det trawlertreff på Horten Indre havn. 15 trawlere er påmeldt så langt. Fra 34 fot til drøye 50 fot i ulike varianter og fabrikat. Mer om treffet på trawlere.no.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tanker rundt interessen for Trawler: den siste uke er vi vitne til en enorm entusiasme på Sap sin hentetråd fra Nedreland. Er det kun Sap sin dyktige markedsføring, kunnskaper etc som gjør interessen stor? Eller er det også spesielt at dette er en trawler? En meget flott sådan....

Som fersk trawlereier har jeg fått merke at folk stopper på brygga og fatter interessen. Slik vil det vel være som før tenker jeg. Men vil slik oppmerksomhet rundt trawler gjøre sitt til at flere ønsker å kjøpe disse båtene fremfor å kjøpe CC. For min del håper jeg jo det, for det er fantastiske båter. Og livet ombord er herlig.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

2 motorer og marsj 12-14 knop.

Et trawlerskrog kan være rendyrket deplasementskrog. Det er det optimale med tanke på sjøsikkerhet. Et slikt skrog er det optimale sjømessig, det tåler det meste og er også det mest økonomiske i drift. Gamle RSkryssere, seilbåter. Nesten uansett motorisering kommer du ikke stort over skrogfart. Du lager bare bølger.

Skroget kan være modifisert i en eller annen grad for å kunne slippe vannet. Du har da et skrog med egenskaper, ulemper og fordeler, et eller annet sted mellom et deplasementskrog og et planende skrog. Da kan du øke farten betraktelig, men fytterakkern, det koster, både for motorinstallasjon og ikke minst, dieselforbruk.

En Swift Trawler er eksempel på skrog tatt helt mot et planende skrog. Utseende er som en trawler men oppførselen er som en planende båt.

En Flemming f.eks. er mye mer forsiktig modifisert, slik at mer av sjøegenskaper er beholdt, og du kan få mer fart på den, kostbar fart riktignok.

En GrandBanks er igrunnen noe for seg selv. Skroget kan slippe vannet bak, uten at skroget allikevel blir planende. Skarp baug skjærer igjennom, så den er behagelig, men våt i sjø.

En Swift trawler er etter mitt syn en planene båt med trawler overbygg.

Riktig Regina. Du definerer det vi erfarer. Våt og myk i sjø. Sjelden vi bruker stor motorkraft. Vi kompenserer slingring og mangel på stabilisatorer med motorkraft.

Vi har siden vi overtok vår Astor hatt gjenstand for stor oppmerksomhet i havner vi besøker. Det samme hører jeg fra andre trawlereiere.

• 2 uker senere...

bilde

Neste helg, 10.- 12. mai er det duket for trawlertreff på Horten indre havn. Vi blir en 14 - 15 trawlere og de alle første glir inn på plass allerede neste onsdag. Det er duket for et herlig skua av mange ulike trawlere både av fabrikat og type. Det er på lørdag den 11. mai den store treffdagen finner sted med storflagging fra flere av trawlerne på treffet.

Vi på Astor gleder oss til å treffe igjen gaamle kjente og ikke minst dere nye som har meldt dere på.

Redigert av Astor (see edit history)

Jeg har veldig lyst til og komme på treffet :) Må bare finne ut når....

Er påmelding nødvending nå, eller kan det vente litt?

Har vært noen mildt sagt hektiske uker helt frem til helgen som var, og i dag ble/ blir svigermor by-pass operert på toppen av det hele :worry:

Slappe av og kikke på andre trawlere hadde vært toppers nå kjenner jeg :yesnod:

Her er Karma i sin nye hjemmehavn. Må få ordnet med navnskilt etc, ser jeg :lol:

bilde

Mvh. SAP

To spørsmål samtidig.

Det første. Denne trawleren har vært annonsert tidligere. Flere ganger. Lever den opp til bilder og opplysninger er det en grei pris. Personlig liker jeg fasonger på trawleren godt.

Til deg SAP: kall opp på 77 når du går inn Vealøsrenna så finner vi en plass til deg. Du må regne med å legge den ved siden av et par andre vil jeg tro. Velkommen innom!

Til deg SAP: kall opp på 77 når du går inn Vealøsrenna så finner vi en plass til deg. Du må regne med å legge den ved siden av et par andre vil jeg tro. Velkommen innom!

Takk Astor. Skal gjøre det :)

Håper på at det blir en tur på Fredag til Lørdag, men den blir nok alene denne gangen...

Kan sende deg nummeret mitt på PM, jeg Astor, så har du det :)

Fikk et bilde fra Europaimortøren i dag av min båt ved siden av en Integrity 526CE på Europapremieren sent 2009 da de kom til Europa samtidig med en 3. båt.

526'en har førøvrig vært i importørens eie helt fra ny og er til salgs nå til en grei pris ex EU MVA. ca 260 timer til og fra messer. Masse utstyr, samt wing engine. Cummins QSC 8.3 på 540 hk @ 2.600 rpm.

Har en PDF brosjyre om noen kunne tenke seg en stor Trawler fra en seriøs aktør. Registrert under 15 meter.

Integrity346og525BoatshowNL2009.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...