Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Var i Kristiansand i dag. Det var strøken båt. Kunne ha på pendressen i motorrommet. Masse utstyr. Eier var pensjonert LOS mann, og han var litt petimeter. Og det var bra. Nå gleder jeg meg til Påsken. Planen er å bruke Påsken til å tusle opp langs kysten. Så får vel melde meg inn i Tawlerklubben. Originalt og morsomt navn på båten.

"M.T. Pockets" det skal nok beholdes. Nå sprettes litt bobler i kveld. Dette må feires.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

 

"Sto den på land i Kristiansand i en båthavn ved Lund? Var å så en der i fjor.. Husker jeg ble fascinert av hvor svær den var på land;)"

 

 

Du er ikke den første som blir overasket over hvor store Trawlere er.

 

Første gang jeg var i Strømstad med Mariell spurte havnevakten om størrelsen.

Da jeg sa som sant var 36 fot, kikket han på meg så "inte faan".

Jeg pekte på skiltet som sa "36 Sun deck trawler". Svaret hans var det. "Dette er den største 36 foteren jeg har sett".

Stemmer nok det. Ofte er "føttene" målt ved vannlijen.

I følge papirene er Mariell 10.98 mtr. Men faktisk LOA er drøye 12 meter med baugspyd og plattform

Ps. Ikke fortell havnevaktene dette :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Linkenhttp://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40035164

 

Kjøpte ikke du akkurat en Trawler i UK...? Noe jeg har gått glipp av?

Noen nevnte at denne på finn var overpriset... Fikk du prutet noe?

Grattis med skute!

KK

Den i UK var full av feil og mangler. Såpass mye at takstmannen ikke anbefalte et kjøp. Så jeg trakk meg, og når denne kom på finn, gikk jeg i forhandlinger. Han måtte jo ned i pris, da jeg mente den var for høyt priset. Men det får være;-) Ved å handle i Norge, måtte jeg opp endel i pris, men nå fikk jeg en strøken båt. Som skal bringe mange gode stunder med familien.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

I morgen kveld flyr jeg til NL for og ha sea trial og skrive endelig kontrakt på Tirsdag.

Håper det ikke dukker opp noe ulumskheter på prøveturen :pray:

Har laget meg en sjekkliste på EDB maskinen nå i kveld som jeg skal krysse av på underveis så jeg ikke glemmer for mye i kampens hete.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38058256 og motorvalget har såvidt vært tema tidligere. Er det noen som har tanker rundt dette. Uten å være motorkjenner, er vel dette en motor med turbo lignende egenskaper? Ikke en saktegående variant som trives bedre jo flere timer som logges. Båten er jo ikke solgt enda, så kanskje det er mismatch.

 

Forøvrig har jo båten mange gode kvaliteter og er av nyere årgang. Ikke gal pris heller?

 

Henrik

 

 

Har også stusset på motorvalget på den.

Det er liksom noe som blir galt når man beveger seg i 8-9 knop på over 3000 rpm.

Hva var egentlig galt med denne da?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ikke noe galt med den. (har vært og kikket på den i Tyskland).

D4 260 i akselvariant har ikke kompressor, og det er vel bra for en slik båt.

 

Men hadde jeg kunnet velge fritt, ville jeg ikke satt en 3.500 rpm leisure duty motor i en saktegående depl båt som må ganske høyt opp på turtall for og få marsjfart (om den er satt opp med riktig propell som gir maks rpm ved WOT).

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ikke helt vanlig med en stk. 4-syl i trawler. Sjelden vi hører om dette.

Vi har to stk. motorer som max går på 3700 omdr men i 10 knop ligger vi på 2200 omdr. Da går maskinene lett og uten særlig anstrengelser.

Hvor tung er trawleren?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sprsm嬠litt p堳iden. Astor.

Hva bruker du av drivstoff nar du rusler i 7-10mils fart ?

 

Ligger en Flemming pa finn og jeg kjenner eieren. Den har rekkevidde 3000mil pa 4000 liter fuel, synes det er mistenkelig lavt forbruk men kan det stemme. Er disse trawlerskrogene saa lettdrevne at man kan rusle rett over tomgang og klare seg med vel en liter pa mila ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sprsm嬠litt p堳iden. Astor. Hva bruker du av drivstoff nar du rusler i 7-10mils fart ? Ligger en Flemming pa finn og jeg kjenner eieren. Den har rekkevidde 3000mil pa 4000 liter fuel, synes det er mistenkelig lavt forbruk men kan det stemme. Er disse trawlerskrogene saa lettdrevne at man kan rusle rett over tomgang og klare seg med vel en liter pa mila ?

 

Høres ikke usannsynlig ut.

 

Regina II har vel også fortalt om forbruk på under 1 ltr.pr. mil på turene sine.

 

 

Mariell har 50% av motorkraften til Astor.

1 stk 41a.

 

I 6,7kn har jeg ett forbruk på temmelig nøyaktig 1 liter pr mil.

Forbrukskurven er rimelig bratt derfra.

ved 8 kn nærmer jeg meg 2 liter pr mil.

Max hastighet er 9.5-10kn. Da er forbruket noe sånnt som 35 ltr pr time.

 

Lønner seg å ha god tid på vannet med Trawler.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...