Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Ikke så lenge motorene ble sendt ut av EU på en pall og montert i en båt utenfor EU. Da er det i det landet BÅTEN er ferdigstilt i som gjelder. Ikke hvor motoren er produsert.

 

At det gikk/går tusenvis av båter med VP TAMB 40B motorer rundt om i EU land spilte ingen rolle. Når den ble importert tilbake til EU, var det dagens utslipskravkrav som gjalt. Motorer eldre enn 10 år(tror jeg det var) ble uansett ikke godkjent.

Jeg hadde selv i den perioden en Scand Baltic med! akkurat, en Tamd 40b motor 1986model

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sitter og blar i en trawler-bibel men kan ikke finne denne Trawler 38 fot, United Ocean. Det finnes et utall av båtbyggerier og mange av dem produserer trawlere i små serier.

Bibelen heter:The Boat Byers Guide, Motor Yachts and Trawlers, . Min er fra 2006.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette er samme som Marine Trader (evt Albin). MT, CHB, Clipper, Mariner m fl er samme båt fra samme produsent med forskjellige valg. LItt sånn som Mercury fikk med Yamaha da de fant opp Mariner på 70-tallet.

 

Så lenge båten er i Sverige og kommer derfra til Norge, er ikke CE-status et tema. Det er bare ved import fra land UTENFOR EU at dette blir en deal-breaker.

 

Mht motoren som er en Lehman 120 så er det etter hva jeg har blitt fortalt visse papirer i sirkulasjon som dokumenterer likeverdig samsvar, slik at denne motortypen kan tas inn i EU. Dvs at den tilfredsstiller diesel-kravene som gjelder nå. (ikke spør meg hvordan). Men jeg ville ikke ha forsøkt i stalinist-staten Norge...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten er i Sverige og kommer derfra til Norge, er ikke CE-status et tema. Det er bare ved import fra land UTENFOR EU at dette blir en deal-breaker.

 

Mht motoren som er en Lehman 120 så er det etter hva jeg har blitt fortalt visse papirer i sirkulasjon som dokumenterer likeverdig samsvar, slik at denne motortypen kan tas inn i EU. Dvs at den tilfredsstiller diesel-kravene som gjelder nå. (ikke spør meg hvordan). Men jeg ville ikke ha forsøkt i stalinist-staten Norge...

Fullstendig klar over det.

 

At den kan tas inn fra Sverige til Norge forutsetter vel at den ble CE godkjent ved ankomst Sverige?

 

Hvis det sirkulerer papirer på at en Lehman 120 tilfredstiller dagens EU krav. Hvilket høres utrolig ut (noen med store lommer)?

Betyr vel det at det faktisk er mulig at båten er blitt CE godkjent med en Dieselmotor fra 1983. og da fritt kan omsettes innen EU/EØS området.

 

Ok noe hk avgift og mva tikommer selvfølgelig, hvis båten skal inn i Norge.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mariell; poenget er at det er ikke krav til noen særlig prosedyre ang CE-merking ved innførsel fra EU-land til Norge. Når båten kommer fra et EU-land er dette irrelevant bl a fordi det er første importstat som skal håndtere CE-merkingen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er samme som Marine Trader (evt Albin). MT, CHB, Clipper, Mariner m fl er samme båt fra samme produsent med forskjellige valg.Norge...

 

Mye lik Marine Trader 38 Doule Cabin både i fasong og utførelse. Du har helt rett. Personlig syntes jeg denne skrogfasongen er flott på en trawler. Her kan det bli mye båt for pengene. Litt sparsomt med bilder i annonsen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mariell; poenget er at det er ikke krav til noen særlig prosedyre ang CE-merking ved innførsel fra EU-land til Norge. Når båten kommer fra et EU-land er dette irrelevant bl a fordi det er første

Mens jeg var på en båt jakt så jeg to båter som hadde nylig blitt importert fra USA til Norge via Sverige, som hadde ingen CE-merket. Jeg ringte Sjøfartsdirektoratet og spurte hvordan dette var mulig, forklarte de at disse båtene skulle vært CE-merket i sverige, men de var ikke riktig kontrollert av svenske toll. Jeg antar at norsk toll kan kanskje be om CE dokumentasjon når båten er importert til Norge, hvis de tror det ikke er i henhold til dispensasjonsreglene nedenfor (???). Den endelige råd fra Sjøfartsdirektoratet var ikke kjøpe en importert båt uten CE-merket.

 

Hvilke fartøy er unntatt fra krav om CE-merking?

• Fritidsbåter som er satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998

• Konkurransebåter, merket som sådan av produsenten

• Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter

• Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk

 

Satalog....

Redigert av satalog (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye båt det der.

Uvanlig motorisering. Tyder på at motorene muligens er byttet. Om motorer også er fra 1980

syns jeg den er priset noe høyt. Hadde vært rimelig i 2007 men ikke i dagens marked.

 

Liker ikke helt de fremoverlente sidevinduene.

Syns også fremstikket over frontvinduene er for fremtredende.

Men den største mangelen. Er tomt for toalettpapir.

 

For all del, det er MYE plass i en 48 fots Trawler

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Er det noen selskap som har spesialisert seg på å forsikre trawlere? Har sjekket de mest kjente. Men fortsatt synes jeg 8000 kr pr år er i meste laget. Ville tro at om man tar kundegruppen og måler mot skaderisiko, vil en komme godt ut. Har sjekket Gjensidige, Trygg, Norwegian Broker, IF, Atlantica og Norske Sjø.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Fikk 11k hos IF (totalkunde) med 12k i egenandel og 1,8 i forsikringssum.

Kunne få noe billigere hos atlantica og NB, men valgte IF da jeg og familien kjenner assurandøren godt og båten ligger i Nederland og skal enten kjøres hjem eller til havn i NL Osv. Får heller gå en runde til neste år...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg undres litt om noen har vært på visning på denne båten, eller har vurdert den. Etter mitt syn, så må dette være et veldig godt kjøp. Kan jo alltids diskutere om prisen som har stått lenge er for høy, men prøv å sjekk prisen for å importere selv, da kommer den på flere båtkroner. Her er alt "nytt", fantastisk plass på fly, supre motorer, tidsriktig og moderne interiør. Om noen som ønsker et behagelig trawlerliv, så ville jeg absolutt vurdert denne, spesielt opp mot Swift34. Jeg bare undrer....;-)

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37518442

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jeg snuste litt på denne før jeg kjøpte Integrityen, men slo den etterhvert fra meg av flere grunner. Jeg var ikke og kikket på den, men fikktilsendt litt mer info og bilder.

 

En av grunnene var at motorene er 6BY og ikke 6BY2 som kom sent 2008 mindre enn et par år etter lansering av 6BY grunnet endel tildels alvorlige og designmessige feil og problemer. Husker ikke alt som ble endret, men det var mye. Både elektronisk og teknisk. Kjølesystem som var underdimmensjonet og eksosbend Bl.a...

Litt som med VP D3 som ble erstattet med en helt ny D3 i 2010. Jeg innrømmer gladelig at jeg er noe sær på motorer og teknisk installasjon, så dette er bare mine preferanser.

 

Fikk også tilsendt endel bilder som viste krakkeleringer i gelcoat og båten bar litt preg av og ha ligget ute året rundt uten for mye vedlikehold og polering etc.

 

Men helt klart en god pris for en forholdsvis ny båt, det er det :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...