Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg trenger å kjøpe 2 nye kartplottere (multifunksjonsdisplay), til en 39ft trawler. Jeg har et valg mellom Raymarine E90W (med 9 "berøringsskjerm) og den eldre Raymarine C140W (14" uten berøringsskjerm).
Jeg tenker større er bedre, og går mot C140W - selv om alt har en berøringsskjerm i disse dager. Pixel oppløsning og prisen er den samme på begge enhetene.

Noen meninger om valget og størrelse?

(Den gamle Raytheon radar i bildet vil bli tatt ut og erstattet med en av kartplotterne er den andre på flybridge)

 

instrumentpanel.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er seatrialen unnagjort på en hollandsk kanal. Kun mindre småplukk dukket opp som selger skal fikse det meste av.

Båten fungerte bra. Kunne lese av 4,3 liter ved 6 knop. 7 knop var ca 7,5 liter.

Over det, setter den seg på rumpa og forbruket stiger i taket.

Maksfart var 9,8 knop og 43 liter i timen.

 

Sitter på kontoret til megleren nå og venter på at skriver ut endelig kontrakt, så benyttet sjansen til og ta en tur innom BP hehe.. :)

 

Skal også sjekke opp om og få montert mer NAV utstyr og hekkthruster.

 

So far, so good :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sounds good. Gratulere, og lykke til.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Takker så meget :)

Ser dog ut som det er muligheter for at jeg går på en smell ang utstyr som monteres før henting av båten ;)

 

Alt i alt gikk det meget bra i dag. Sitter på Sciphool nå og fordøyer inntrykkene fra i dag men jeg venter på flyet hjem.

 

Sol og 15 grader i dag. Gjorde ikke abstinensene mindre, hehe ;)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sounds good. Gratulere, og lykke til.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Takker så meget :)

Ser dog ut som det er muligheter for at jeg går på en smell ang utstyr som monteres før henting av båten ;)

Alt i alt gikk det meget bra i dag. Sitter på Sciphool nå og fordøyer inntrykkene fra i dag men jeg venter på flyet hjem.

Sol og 15 grader i dag. Gjorde ikke abstinensene mindre, hehe ;)

hadde den Baltic to eller tre lugarer? Jeg har en kompis som trenger tre lugarer. Noe trawler å anbefale her?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra gårsdagen i Nederland.

Summa sumarum gikk alt bra. Noen småting som skal ordnes var det eneste jeg kom over i går.

 

Avtalen er underskrevet og jeg sender over resten av pengene :sweat: Følger med på kursen nå. Den ser heldigvis ut til og være på vei nedover og er pr. nå litt lavere enn det jeg hadde regnet med tidligere, så det er en liten bonus :smiley:

 

Det neste nå er og utrede frakten. Har funnet et par alternativer som ser lovende ut, men noen detaljer gjenstår. Alternativene hittil er fra Eemshaven som er en dagsmarsj eller to via kanaler mesteparten av veien.

 

Forsikring må ordnes. Har sjekket litt rundt. Har pr. i dag alt i IF, så har tenkt til og prøve og forhandle litt pris kontra andre tilbud jeg har fått.

 

Forhandler også om og sette inn endel utstyr der nede.

Går alt etter planen, så snakker vi midten av April. Fryktelig lenge og vente med abstinensene jeg har nå, hehe :lol:

 

IMG_1503.jpg

 

 

IMG_1526.jpg

 

 

IMG_1514.jpg

Seatrialen bød ikke på de store utfordingene ang vær og bølgeforhold...

 

 

IMG_1513.jpg

 

 

IMG_1511.jpg

7.2 knop. Ved ca 6 knop kunne jeg lese 4.3 l/t

 


51_1673762409_xl.jpg

Bryterpanelet

 

 

IMG_1520.jpg
Baksiden av bryterpanelet.

 

 

IMG_1522.jpg

Synes dette så ryddig ut


IMG_1517.jpg

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker Enzo :)

Tror og håper dette blir bra.

 

Båten ligger i Elburg, Nederland. Broen du ser på bildet forover, er den du ser på kartutsnittet jeg prøver og linke til. Bildet er tatt noen hundre meter NE for broen.

https://maps.google.no/maps?hl=no&ll=52.465214,5.83271&spn=0.043559,0.107632&t=h&z=14

 

Går alt bra på langturen din? Hvor i den store verden er du nå?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ahh det er rett innenfor markermeer og ijselmeer. Vi seilte der i fjor sommer, veldig fint.

Jo takk det gaar fint her, vi er ved jomfruyene naa blir her et par maneder.

Synes forvrig denne trawlertraaden er veldig interessant selv om vi ferdes i seilbaat vi ser endel trawlere her nede, mye store baater og det gaar det mest i nordhavn og lignende men ogsaa GBs osv synes det er interessante baater for oss som bruker baat litt over gjennomsnittet mye. Kona er blitt litt begeistret for to spesielle trawlere og vi skal se litt naermere paa nar vi kommer hjem, kanskje vi konverterer om vi finner oss baatplass i Tonsberg der vi kan fortsette baatboerlivet.

Der vi har plass naa faar man ikke bo i baat om vinteren lenger

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo takk det gaar fint her, vi er ved jomfruyene naa blir her et par maneder.

 

Har fulgt litt med dere Enzo. Så dere har ligget utenfor St. Wincent i en periode. Er dette en del av Jomfruøyene kanskje? Svarer sydhavslivet til forventningene, eller kan det bli lange dager?

Vi drar mot Koster i Påsken i år igjen. Traff jo dere der i fjor. Når planlegger dere å være tilbake?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Astor.

Vi har seilt siden 1995 i stor baat og i tillegg har vi bodd flere aar i seilbaat, vi har aldri eid motorbaat saa vi er litt nysgjerrige kan vi jo si, men vi trenger ikke mye fart og vi liker aa ikke bruke en haug med tusen for aa komme oss 300mil. Vi faar se.

Er som sagt et par baater vi vil se litt naermere paa

 

REM.

Hyggelig at du folger med paa www.baatboer.com

Du ser paa AIS den fungerer daarlig her nede, St.Vincent er i grenadinene og der har vi vaert på AIS i maaneder, vi er paa Tortola som er British virgin islands, altsaa mye lengre nord, nesten paa linje med Cuba.

 

http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0DXASyzm0NyqYj3r1N8Nb80DDCkq2sptt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kun mva og HK avgift. Feks 450 000 kr, 140 kr x 120 HK, pluss mva. Kommer da på 583000 inn i Norge. Og det tror jeg den absolutt er verdt. Spørs hva som kommer av påkost, det kjenner jeg ikke til. Men tenker det er mest kosmetisk. Men spørs jo hva eier sier om et slikt bud.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Er ett par andre ting jeg ville sjekket før jeg kjøpte denne.

 

Bygge år 1983

Motor fra 1983

Importert fra Florida 2006

 

Nå vet jeg ikke hvor båten er bygd, men regner med Taiwan.

Hvordan i all verden har den med det maskineriet fått CE godkjenning? Eller mangler den CE merking?

Om den mangler CE godkjenning. Er det ikke lov å bruke båten hverken i Norge, Sverige eller noe annet EU land. Kanskje ok som hytte i Strømstad

 

Når jeg planla å imortere en 1987model Marine Trader med 2 stk VP TAMD 40B motorer fra USA i 2007/2008.

Fikk jeg beskjed fra CE proof.se, at motorene IKKE under noen omstendighet ville bli CE godkjente. Fordi de både var for gamle og at de ikke tilfredstilte dagens miljøkrav.

 

Dette kan bli en dyr båt om ikke papirene er i orden.

Nytt/brukt maskineri + 70000,- for CE merkingen?

 

Om båten er produsert i ett Europeiskt land og exportert til USA før 1996 faller CE kravet bort. Da er det bare å reimportere til EU/EØS.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...