Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Merkelig dette her, bruker jeg gal Deodorant? :lol:

 

Som vanlig er treffet mens jeg er på jobb.

Reiser ut 3. September.

 

Kanskje vårtreffet passer, hakke peiling på når jeg er hjemme så langt frem i tid.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen alle !

 

Nå prøver jeg å finne ut hvilket fabrikat min Trawler er.

Alt jeg vet er at den er bygget i Taiwan 1983 og har blitt importert til Norge fra Hong Kong hvor den hvistnok gikk som charter/sightseing båt.

Noen som kjenner fabrikatet eller våger seg på et forslag ? Har ikke funnet bilde av maken under mine Google søk.

 

Grattis med treff rekorden Roald :thumbsup:

 

 

bilde

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

Det ble tidenes største trawlertreff her i landet denne helgen. I alt 23 trawlere var på lørdag samlet på Oscarsborg gjestehavn. Av ulike fabrikat og størrelse. Colvic og Grand Banks var de merker som var flest representert på treffet. Ett herlig skue for oss trawlerfolk. Trawlerklubben er nå oppe i drøye sytti medlemsbåter. At trawlerinteressen er stigende fikk jeg bekreftet da vi ankom hjemmehavn. En båtnabo kom akkurat fra båtmessa med signert kontrakt på en 44 fots splitter ny trawler. Og dermed er vi fire trawlere bare i vår båthavn!

bilde

bilde

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Egret er til salgs!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

6883.jpg
Nå er verdens mest kjente og jeg vil tro også best vedlikeholdte Nordhavn 46 tilsalgs. Mary og Scott holder nå på å klargjøre Egret for overvintring (6-7 måneder) på Island, og reiser tilbake til USA neste måned. De sier at de har besluttet seg for å selge av flere grunner. Den viktigste er at de nå har besøkt de fleste steder på jordkloden de har drømt om. Det eneste som mangler er Skandinavia. De har forøvrig kjøpt seg 4x4 bobil (som går inn i en container for eventuell sjøfrakt) og en liten Willys Jeep på slep, så planene er tydeligvis å fortsette utforskingen av landarealet.
Siden de har reist til de mest fjerntliggende og øde områder har båten hele tiden fått et ekstremt godt vedlikehold, bla. er alle slanger byttet ut, stabilisatorene har blitt utstyrt med ny digital kontroll, mye bedre enn gyro. Det følger med reservedeler til alt, ekstra dieselblæretanker til dekkslagring, skikkelig drivanker, osv og osv.
Her ligger jo hele nøkkelen! De kan få fullført drømmen om Skandinavia og kjøper i Skandinavia kan få båten levert til kai hjemme og derved spare store fraktkostnader fra USA!
Er det noen som tenner? Vi ville bli overbegeistret over å få søsken her!
Vi har vært mye i kontakt med Mary og Scott. Hvis de ikke hadde avbrutt nå var det meningen at neste overvintring skulle være ved vår brygge.
Hvis noen er interessert så si ifra og vi kan gi dem en anbefaling.
Her er alt av info om Egret, mannskap og reiser:
Her kan man få info om CE-merking og hva som kreves:
Og ikke mist, adressen til Egret:
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei. Etter mange år med seilbåt, har vi nå kjøpt oss en GB 36 Classic. Eg prøver nå å lære båten å kjenne, da det er ganske så forskjellig fra seilbåt.

Båten er fra -87, og har selvfølgelig behov for litt fornyelse. Det elektriske anlegget mangler f.eks. En forbruksbank. Det er kun et stort batteri på ca. 230 Ah til hver motor. Dette skal dekke både forbruk og start.

En ting eg lurer på er hvor en forbruksbank best kan plasseres.

Mvh

Granny

Link to post
Share on other sites

Hei Granny!

Jeg ville ha brukt de eksisterende batteriene til forbruk, og satt inn ett batteri på f. eks. 90-120Ah til start av begge motorer. Tipper dette vil holde fint til start. Batteriet får du vel plassert på dørken i motorrommet mellom de andre to, eventuelt bakerst i motorrommet?

 

Mvh

Embla

Link to post
Share on other sites

Hei Embla, Takk for raskt svar.

Begge startbatteriene bør nok byttes ut. Motorene er Ford Lehman og yter 225 hk hver. Bak motorene er det ikke plass for der står generatoren.

Muligens kan dørken mellom motorene senkes noe, og gi plass til forbruksbanken. Denne dørken er ca 50 cm bred og tilsvarende dyp.

På styrbord side står batterikassen foran motoren. Denne har bra tilkomst.

På BB side står batterikassen mellom motor og skutesiden. Der må man være slangemenneske for å komme frem. På grunn av den dårlige tilkomsten vil eg gjerne ha et minst mulig startbatteri på BB side, men vet ikke helt hvor stort det må være.

Mvh

Granny.

Link to post
Share on other sites

Hvor store startbatterier har du Astor?

Det er mulig eg har noe plass på SB side, men der er ferskvanns utstyret plassert.

På BB side er det startbatterier for BB motor og for Generatoren. Pga de store hovedmotorene er det vanskelig tilkomst foran motorene.

Skal kjøpe ny lader. Den skal plasseres i skapet i lugaren foran. Det blir på andre siden av veggen der laderen står i dag.

Dersom eg går ned på størrelsen på startbatteriene, så kan eg frigjøre en del plass.

Mvh

Granny.

Link to post
Share on other sites

Hei. Etter mange år med seilbåt, har vi nå kjøpt oss en GB 36 Classic. Eg prøver nå å lære båten å kjenne, da det er ganske så forskjellig fra seilbåt.

Båten er fra -87, og har selvfølgelig behov for litt fornyelse. Det elektriske anlegget mangler f.eks. En forbruksbank. Det er kun et stort batteri på ca. 230 Ah til hver motor. Dette skal dekke både forbruk og start.

En ting eg lurer på er hvor en forbruksbank best kan plasseres.

Mvh

Granny

Har tenk litt på problemet ditt med å plassert batteriene. Hva med å lage ett oppsett under benkene på styrbord side i salongen? Ville vel hatt noen kassetter å plasserte batteriene i.

PS: vi har laget en egen GB tråd. Søk etter denne.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

bilde

Denne båten Kjøpte jeg i mai 2013 etter at jeg solgte min Scand Baltic, jeg har to barn på 2 og 3år, så nå bor i i denne trawleren her og stortrives alle 3 :-)
Båten er typen Royal Trader 47 Sundeck men dette er isåfall en stor 47foter da etter hva jeg har funnet ut så ble denne fiskeriregistrert som 56fot tidligere en gang men så målt ned til 49 fot her for noen år siden.
Har lagt ved siden av flere 50fotere og denne er større, tilogmed Princess 54 og 57 er omtrent like lang men med en bredde på 470cm så er det nesten samme som 57/58 Princess.
Dette er ihvertfall en fantastisk skute å bo i med ett hav av plass, men jeg kunne tenke meg nå å bygge litt større badeplattform og tak over akterdekk til neste sesong.

Her vil jeg gjerne ha hjelp og tips, har tenkt litt på aluminium som jeg lakkerer i båtens farve slik at dette blir nesten likt som glassfiber, har også forstått det slik at jeg her bør ha rammevert i u-pofil med 60cm avstand mellom dragerene og 3-4mm aluminiumsplater.
Er det noen som vet hvor man får kjøpt dette billigst? med 3mm plater og rammeverket så trenger jeg nok rundt 300kg alu. ++

Holder til i Bergen og tar gjerne i mot alle gode tips :-)

Redigert av M/Y Linnea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden det er spørsmål rundt bygging av større badeplattform du primært er ute etter svar på, vile jeg postet innlegget direktet på forumet for å nå en større lesergruppe,og forhåpentligvis få større respons. Forøvrig så er bygging av badeplatformer beskrevet tidligere og resultatene har vært imponerende. Kan ikke huske noen som er bygget i alu, men der er sikkert mye ekspertise der ute som har gode råd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...