Astor Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Interessen for trawlere er stor. Det merket vi etter vår ferietur i år. Vår Grand Banks klubb har nå 33 medlemsbåter allerede. Vi stfitet den i januar! Vi hadde aldri trodd det skulle fylles så raskt. Trawlerklubben har nå drøye 60 medlemsbåter av ulike fabrikat. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Børsy Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Det er så riktig Astor,selv slusevaktene i Telemarkskanalen måtte ha en prat med oss om vår GB. Tror ikke jeg har noen aning om hvor mange bilder det ble tatt av oss i slusene. Ett tysk ektepar fulgte oss 5 fem sluser opp, å knipset hele turen begge to til vi hvar oppe, å så kom de å slo av en prat før vi tøffet videre. De sto å så etter oss så lenge vi var synelige. Lurte nesten på om desto der når vi 14 dgr senere kom til samme slusa. Interessen for trawlere er stor. Det merket vi etter vår ferietur i år. Vår Grand Banks klubb har nå 33 medlemsbåter allerede. Vi stfitet den i januar! Vi hadde aldri trodd det skulle fylles så raskt. Trawlerklubben har nå drøye 60 medlemsbåter av ulike fabrikat. Link to post
sap_2000 Svart 26.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2013 Ligger p.t. i Nørresundby i Ålborg. Kom i prat med en hyggelig lokal kar som har en Marine Trader liggende her havna. Han hadde fått den totaltestaurert på et verft her i DK og hadde brukt over 1 mill på renovering. Nye tanker, elektrisk, interiør og overhalt Lehman motor. La merke til hvor hvit og "ny" den så ut da jeg kom inn i går. Fyren var sjømann og virker som han hadde ting og tang på stell. Nå var kona syk og han skulle selge. Prisen var 800k DKK. Tenkte jeg skulle poste det her om det kunne være av interesse for noen. Fant annonsen også her: http://www.yachtbroker.dk/baad/marine-trader-36/1076.aspx SAP -from my iPad using Tapatalk Mvh. SAP Link to post
Laholm Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Noen som har peiling på hva det ville koste å ta denne inn i Norge? Laholm Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Kurs ca 1,05 for DKK, hk avgift for 120 hk, et par tusen i diesel og norsk mva. Litt tuborg og kød må også påregnes :-) Den er nok hjemme for ca 1,070' Han sa den kunne slippes for syvhundre og fjers ett-eller-annet. Han sa båtmarkedet i DK var dødt... Kanskje mulig å få en enda bedre pris om man står der og vifter med sedlene og er på vei til å gå. Ikke vet jeg.... Redigert 27.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Mariell Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Der var Sap noget raskere enn meg. HK avgift og MVA. Hva var nå denne HK avgiften? 170,-kr pr hk. mener jeg å huske? Om det er med eller uten mva husker jeg heller ikke ikke. Blir vel sånn ca. Dkr. 800000,- kurs DKR/NOK mer eller mindre 1-1 +hk123 x 170 = Nok 20910.- + 25% mva av 820910= Nok 205227,- Totalt = Nok1026137,- Med alle mulige forbehold. Syns det er ett par hundre over markedspris, slik markedet er nå. Spessielt med såpass gammel og liten motor. Selv om den er overhalt. PS. Tar du henteturen som en ferie, slipper du mva på dieselutgiftene. Redigert 27.Juli.2013 av Mariell (see edit history) MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Er den ikke 155 +mva? Kursen på appen min sier 1,05 Kjøpesum, fraktutgifter og hk avg legges sammen. Så pluss mva. Enig at den er gammel, men det er brukt en mill på den også. Han sa båten stod han i 1,6 mill DKK. Det er den selvfølgelig ikke verdt. Det som gjør denne og alt annet dyrere inn til norge er at vi er utenfor EU. Hk avg bidrar beskjedent i dette tilfellet. Ta den til Sverige, så kommer den på et hakk over 800' med dagens kurs. Edit: det kunne se ut som det var ny gelcoat på den. Den var vesentlig hvitere enn noen annen båt fra slutten av 70-tallet jeg har sett. Redigert 27.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Mariell Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Har 200hk i Mariell. Med det kan jeg gå i skrogfart uten å belaste motoren med mer enn 2200- 2500 av tilgjenglige 3600 omdreininger. Med den Ford Mermaid motoren, trodde den var på 135hk. som "alle" Trawlere ble levert med på den tiden. Må man vel gå med høyere belastning for å få skrogfart. Resultat høyere forbruk og mer slitasje? Redigert 27.Juli.2013 av Mariell (see edit history) MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
oivindg Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hk-avgiften ble justert til 158,50 + mva ved årsskiftet. Øivind Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Var det ikke Perkins som var 135 og (Ford)Lehman som var 120? Dette er vel en lavturtallsmotor uten turbo (max 2400 o/min?) på nesten 6 liter som sikkert tåler å bli kjørt på full pine året rundt såfremt kjølere er riktig dimensjonert, så da kan man gå på høyere pådrag enn en høyturtallsmotor det er tatt mye ut av. Samme fordmotoren (sabre) med turbo og IC nådde vel 300 hk på slutten av karrieren. Cumminsen min har HD rating på 5000 timer i året med opptil 75% av tiden på fullt og brukes mye i fiskebåter etc. 230 hk på 2600. Samme motor leveres opp til 480 hk, da med større turbo og en annen intercooler (330 og opp). Kjølere og det andre er. 380 og opp har pleasure rating på 300 timer i året med 5% av tiden på full spiker. Jeg kan se loadfaktoren digitalt. Jeg tar typisk ut 20-22% av de 230 hestene når jeg marsjer. Dvs ca 10-11% av de 480. Går på 1250-1500 stort sett. Håper og tror den vil leve lenge med godt og hyppig stell :-) Redigert 27.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
giver Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Hei Jeg har hatt motorhavari på den ene av to Fordmotorer, kun blokk, veivaksel og stempler og ringer. De ble levert til Oslo Motorservice 17/7-13 og ble lovt påbegynt reparert dagen etter. http://www.facebook.com/pages/Oslo-Motorservice/143961175641237?fref=ts Sliping av veiv og honing av sylindere. Honing ble gjort etter en uke, sliping er ikke påbegynt ennå. Om bestilling av lagre og stempelringer er bestilt ennå var de ikke sikre på når jeg ringte i dag Jeg har purret flere ganger, og "vi tar den i morgen" hver gang de svarer. Føler meg grunnlurt og kan ikke anbefales. mvh giver Redigert 29.Juli.2013 av giver (see edit history) Link to post
ErikN Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Mimrer litt fra barndommen her og fant dette bilde: min far hadde denne på på slutten av 80 tallet.. Mener den het Trade Wind 40? er dette en trawler? Heter Marie idag så vidt jeg vet.. Ligger på Kongen Marina i Oslo.. Noen her? Vi hadde også en 32/36? fots Grand Banks som het Relax før det på 80 tallet en gang.. husker ikke type.. en kamerat av pappa hadde maken.. hvit og og blå.. het Victoria den gangen. Mener jeg har sett denne liggende på Blommenholm.. noen her? Men veldig lik denne: Redigert 1.August.2013 av Panax (see edit history) Link to post
Astor Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Båten øverst er det vi kaller en trader. Båten under er en trawler. Men ingen Grand Banks. Den er produsert av en annen produsent under ett annet navn. Ofte blir trawlerne sett under ett som en Grand Banks. Som Stomatol i gamle dager når vi kjøpte Colgate tannkrem. Håper dette var oppklarende. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Et vennepar av foreldrene mine maken som den på øverste bildet på slutten av 80-tallet. Lå på Oslo Motorbåtforening og hadde VP 61A motorer. Det er en Tradewind 40(42). Tarqiun Trader, mer kjent som bare "Trader" er noe annet. Vi var stort sett sammen med de hver eneste helg i en årrekke. De hadde voksne barn på den tiden, så mulig ikke samme båt? Mvh. SAP Link to post
Trawler 42 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Hei båtvenner ! En stund siden jeg var her sist, men nå passer det med tiden og tråden Mange flotte Trawlere å skue her i tråden og jeg må jo få vist frem min anskaffelse for året. Båten ble hentet på Sotra i Mai og kjørt sjøveien til Kristiansand med ovenatting i Stavanger. En flott tur. Fremdeles vet jeg ikke hvem fabrikaten er, bortsett fra at den er fra Taiwan og har blitt importert fra Hong Kong av tidligere eier. Så om noen kjenner merket hadde jeg satt pris på info. Her er damen. 42 fot og 2 x V8 Cat 3208 marine diesel motorer. Samt en Westerbeke 12.5 kw diesel generator. 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Astor Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) En nydelig trawler Marex-32. Gratulerer med en flott båt. Redigert 1.August.2013 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Trawler 42 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Takk takk Astor Nå får jeg vel bytte profilnavn også, prøver å få solgt Friendshipen, men markedet er som brakkvann for tiden 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Den båten var til salgs lenge, (hvis det er den jeg tenker på). Utrolig at den ikke ble solgt mye tidligere. En flott båt. Grattis "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Astor Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Var det denne Friendship? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Trawler 42 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Takk Fru Jacobsen. Den lå vistnok en god stund på Finn ja. Den har en del arbeid som må gjøres, men jeg håper tid og penger strekker til fremover. Astor, hvis du mener den som Fru Jacobsen referer til så vil jeg tro det. 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Astor Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Den ser pen ut skrogmessig. Detaljene kjenner jeg ikke. Er det mye som må oppgraderes? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Trawler 42 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Den ser pen ut skrogmessig. Detaljene kjenner jeg ikke. Er det mye som må oppgraderes? Det meste av teaken på dekk fra styrhus og frem må saneres, vann inntrengning og frostspreng vil jeg tro har skjedd. Pluss dårlig vedlikehold tidligere. Dette har resultert i at under takplatene innevendig i sidelugar er det rett og slett råte in "bjelkelaget" som platene er skrudd opp i. "Kommer noen få drypp i sidelugaren nå og da" sa tidligere eier da jeg spurt om båten var tett. For nok ta en del skyld selv som ikke innspiserte kroker og krinkler nøyere før handelen. Teaken tenkte jeg egentlig å bli kvitt. Få en proff til å legge ny glassfiber/gelcoat og eventuelt senere bruke Easy Teak. Elsker alt som gjør vedlikeholdet enklere Ellers har den fått nye batterier (2 ganger) da det var hentet ut 12 V midt på 24 V batteribanken slik at skjevladning førte til ødelagte batterier. Dette er ordnet opp i med 24 til 12 V omformer. En dyse på styrbord motor har en feil så den går bare på 7 sylindere, men ny dyse kommer til Tirsdag. Samme motor har også vandrende oljetrykk (2 til 5 bar), kan det komme av at den ene sylinderen ikke tenner ? Har fått gang i generatoren etter handelen, det viste seg å bare være en kalkpropp i et 90 graders bend før sjøvannspumpen. Nå får den kjølevann og går uten å bli for varm. En tempføler stanset generatoren før den overhetet heldigvis, så da virket i allefall den. Nå kan jeg nyte 12.5 kw kap med 220 V (overkill, men den fulgte nå med båten) Båten har ikke vært på slipp siste to år og benyttet meg av et tilbud som hang på mitt lokale supermarked: "Trenger du dykker? " Det viste seg å være sønn til en arbeidskollega som har dykking som hobby og gjerne ville tjene litt peng på hobbyen. Han og en kamerat skrubbet båten under, innspiserte skroget og byttet ut zink anodene for den pene sum av 6000 kr. De holdt på 12 timer totalt og ville egentlig bare ha 5000 for jobben, men kjekk ungdom skal ha litt påskjønnelse synes nå jeg. Folk som bor i Kristiansand og vil benytte seg av dykker tilbudet kan kontakte meg for tlf nummer, kan anbefale begge to. 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Astor Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Fint å høre at ditt pågangsmot er til stede. Utseende er båten lekker. Håper du bruker tiden godt å fårcet resultat du blir fornøyd med. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 (redigert) Det meste av teaken på dekk fra styrhus og frem må saneres, vann inntrengning og frostspreng vil jeg tro har skjedd. Teaken tenkte jeg egentlig å bli kvitt. Få en proff til å legge ny glassfiber/gelcoat og eventuelt senere bruke Easy Teak. Elsker alt som gjør vedlikeholdet enklere Jeg leste i Båtmagasinets April-utgave om Hallgeir Skorpen. Han er en hardbarka båtmann som kjøpte en spiller ny Clipper 40 og brukte over 1000 timer på oppgraderinger slik at båten skulle bli "noenlunde i orden"(les artikkelen om dere har bladet, denne båten har blitt helt rå). Når det gjaldt dekket så gikk han for Treadmaster friksjonbelegg. Etter hva jeg kan lese i Båtmagasinet er dette mye benyttet i arbeidsbåter og det ser slett ikke så galt ut heller. Det er kuttet i ganske store deler som passer inn på dekket slik at det ser pent ut. Her er hjemmesiden til Treadmaster: http://www.treadmaster.co.uk/ Hallgeir Skorpen valgte denne typen i lys brun: http://www.treadmaster.co.uk/original.html PS Han ville egentlig ha en GB 40, men den kunne bare leveres med pod-drev og kunne heller ikke leveres uten motor og hans krav var 2 motorer(Cummins 5.9) og strak aksel. (elektronikkpakken han har montert er Simrad NSO med 2 skjermer og OP40 autopilot. Ser ut som brua på et nyttefartøy) Redigert 2.August.2013 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roald Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Nå er det ikke lenge til NTK's høst treff i Oslofjorden. Treffet er på Oscarsborg fra 6-8 september. Har du ikke husket å melde deg på er det fremdeles mulighet her. Trawlig hilsen Roald Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn