Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Nå fikk vi besøk av en riktig voksen Trawler her i Holmsbu !

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den var helt rå. Sto på akterdekket med styring til gear/gass og trustere når han la til. Var litt grom-lyd i den også :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Veldig fin`` spør du meg !!!

Trawler ? Det er jo det da !!!

Greenline er også velinnredet , og finishen er også bra !

Jo da. Denne var stooor `He he.

Var ombord i en 40 foter i fjor. Den var flott, på mange måter.

Det eneste som var litt kjipt,var motor rommet. Trangt og lavt .

De hadde frest ut et stykke av gulv bjelken, i taket i motorrom `for å få plass til motorene :confused: .Det var noe merkelig du ?

VW motorene er jo veldig lave, og tar liten plass også. Det er jo bra.

Men at en så stor båt, ikke har satt av plass selv til så små motorer `er jo noe rart.

Plassen i motor rommet på denne 70 foteren, er nok helt grei ! He he

Link to post
Share on other sites

Hei !

En oppdatering på skuta mi som ligger i Danmark for rep og renovering !

Det viste seg at shortblokken jeg hadde skaffet hadde en kraftigere dimensjon på veivtappen enn den gamle, så der passet ingenting :nonod:

Meget skuffet og frustrert ringte jeg til verftet for råd om hva jeg kunne gjøre.

Verftseier må ha fått sympati for meg med alt trøbbel jeg har hatt og tilbød meg 2 stk nyoverhalte Cummins 5.9 ltr dieselmotorer på 180 hk hver for kr 120.000 tilsammen :yesnod:

Så nå blir det ut med Caterpillarene og inn med to Cummins istedet. Har kun hørt godt om disse motorene så det skal nok bli meget bra.

Har bedt verftet sende meg noen bilder etterhvert som arbeidet fremskrider og håper å få delt noen med forumet.

 

Ha en vidunderlig båthelg :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Dette blir kjempebra ! Sjekk at vannpumpene er skiftet og at montasjen blir slik at motorlabben blir montert litt lengre unna blokka enn originalt ellers er det for trangt å skifte impeller(BTA Motor).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker masse for veldig hyggelig treff Roald !

Det var jammen litt av en "familiefølelse" som hersket i NTK og vi storkoste oss deres selskap den korte tiden vi fikk tilbrakt på land(ikke alltid så enkelt med trassige 5-åringer).

Vi kommer sterkt tilbake ved neste anledning :thumbsup:

 

@Astor

Så ikke innlegget ditt før nå, men takker for hilsningen. Vi storkoser oss og blir mer og mer glad i båten :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kona ønsker seg trawler og kom dragende med denne: http://www.finn.no/49251713 :-) Så jo sjarmerende ut, men grunnleggende skeptisk til 2 motorer + at de så litt "herjet ut". Motorene er jo tross alt snart 35 år. Hva tenker ekspertisen? Drar jeg på meg en båt som blir liggende i båsen med uopphørlig behov for vedlikehold. Jeg skrur ikke selv. Det bør sies. Gjør enkel service, men ikke noe særlig mer.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Steinknusermotorer. Om de er i god stand må det være mye båt for pengene synes jeg. Ene motoren ser ut til å være byttet (grønn) og slengt på mariniseringsutstyret fra den gamle (rødt)

Men arbeidsledig blir du neppe med en 35 år gammel båt. Stort pluss for teaken som er byttet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg var også ganske skeptisk til å kjøpe så gamle motorer når vi kjøpte vår båt. Jeg undersøkte dette før vi kjøpte båten hos noen gamle båtmekanikere. Det var bare å kjøpe og ta vare på dem, jeg kom til å stryke med før motorene, i følge mekanikeren. De regnet ca 20 000 timer på motorene.

Som sap-2000 skriver: Men arbeidsledig blir du neppe med en 35 år gammel båt. Stort pluss for teaken som er byttet. Det må jeg si meg enig i.

Det blir båtliv på en annen måte en det du er vant med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sjekk/ få sjekket tilstanden på motorer og gir meget nøye. Komptest, oljeanalyse osv.

Sjekk også deletilgang på motorene og mariniseringsutstyr. Får man tak i deler fremdeles, motorene er friske og raske nå og du tar vare på de, så bør de holde lenge :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen godtfolk !

 

Da har jeg hatt en tur til Danmark igjen for å sjekke hvordan det står til med skuta.

Her er litt bilder:

 

Her har man fjernet stolen på flybridge og kappet ut en luke for å få ut Caterpillarene.

20140620_120218.jpg

 

Slik ser det ut i fra salongen.

20140620_120113.jpg

 

Godt om plass i motor rommet for tiden :giggle: Ypperlig tidspunkt for en god vask og litt maling !

20140620_120029.jpg

 

Ser pt ut som en slagmark inne ! Westerbeke'n skimtes der nede.

20140620_120040.jpg

 

 

Her har verfet startet med å fikse "stokken" som gikk igjennom dekket og som er feste for baugspydet. Denne var knekt rett under dørken og vann hadde

lekt igjennom og ødelagt den fullstendig under dekk. :nonod:

Den rustbrune saken i nedre billedkant er et tungt lodd som ble plassert på baugen for å tynge ned båten framme etter at motorene ble tatt ut.

Dette fordi eksosrørene akter kom under vann og det begynte å renne inn.

20140620_120004.jpg

 

Her er "mitt" hjørne i verkstedet :giggle:

Helt til høyre motoren som tok meg til Danmark, den er også tært opp, men har unngått å blåse hull i blokka.

I midten ser dere en Cummins'n med svinghjul og gir fra Cat'n. Cummins nr 2 er pt straks ferdig overhalt :thumbsup:

Til venstre er restene av motoren som blåste hull i sylinderen pga tæring.

20140620_120458.jpg

 

Tømreren skulle komme i dag og begynne på utskifting av teak dekk over det hele, så det vil nok bli fremgang fra i dag av :pray::giggle:

Nå er det fire uker til ferien, så vi skal nok ikke regne med å ses på fjorden i sommerferien i allefall :nonod:

 

Ha en vidunderlig sommer alle sammen og god St Hans feiring :cheers:

Redigert av Trawler 42 (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...