Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Ja jeg vet at om den også har blitt brukt som til utleie vil det vere greit og registrere den over 50fot. men så er vi jo inne på dette med fot igjen, hvor mye er det (her er mangen måter å regne, og varierer mellom 3 til 3,4fot per meter, og hva skal regnes med. Noen måles totalt, noen i vannlinje, noen 60cm over laveste punkt osv. men da jeg skulle ha båtplass målte vi hvor mye kai jeg trengte og med gummibåten i daviterene og til baugspyd ble den da 19,8meter, badeplattform til baugspyd 18,5meter, uten baugspyd og badeplattform da ca. 16,8meter og vannlinje måldt på midten av båten 15meter.

Skal også legges til at bredden måles forskjellig for veftet selv sier 4,7meter bred noe jeg og har målt selv, så kansje 4,60 er i vannlinje også?

 

Aldrig lett å bli klok på hvordan båtene måles da dette har vert mye forandringer på opp igjennom årene :-)


Grunnen til at den gjerne var registrert i fiske var vel at rederen var fisker og de da kan kjøre lovlig på fiskeridiesel til halv pris av oss andre ?

Link to post
Share on other sites

Vi merker en stor interesse for trawlere. I Grand Banks klubben vet jeg om to som vil importere hver sin GB fra utlandet. Etter ett år nærmer klubben seg seksti medlemmer og har i disse dager startet sitt eget nettforum for båttypen. Det første GB-treffet finner sted på Bohus Malmøen sist i juni der det jobbes med stedlig overnatting for langveisfarende.

Trawlerklubben har sitt vårtreff i Horten allerede i juni.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjent båt fra trawlertreffet :-)

Den lå vel ute til rundt 2.8' i sommer? Nå 3,2'.

 

Steike flott båt :-)

Godt nyttår alle der ute! Det er mye plass om bord i Adigoen, men har Dere sjekket Belure 48 som er til salgs på: boats.com ???? Vi var å snuste på den i april 2013. Det er den beste Trawleren jeg har sett og prøvet. Det utrolige er at hun lett marsjer 15+knop og brenner 16 liter pr time i 10 knop ! nam nam. Den ble 3-400 tusen for dyr for oss, men nå er prisen gått ned !!!!! Løp og kjøp.... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser etter en akter ankervinsj løsning. Tråleren min har en akterkabin, så det er ingen sjanse for å mate tauet gjennom hekken, jeg også har begrenset plass på badeplattformen, og en dusj dør som jeg helst ikke vil blokkere på hekken. De fleste monterer en vinsj kasse på badeplattform, men jeg lurer på om det er noen gode alternativer. Jeg har funnet et fritt fall trommelvinsj som er produsert i Australia som ser interessant ut.

 

Er det noen grunn til at dette er en dårlig idé?

 

bilde

Redigert av satalog (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei satalog

 

Jeg ser at vinsjen du har avbildet har tau + kjetting. Sikkert bra på små båter (vi hadde det på en snekke for mange år siden, ikke stort å skryte av etter min mening), båten din med stort vindfang og relativt stor tyngde, tror jeg det blir for "spett". Hadde selv vinsj bak med bly tau på vår båt, dette ble byttet ut med kjetting (8mm) i år. Faktis merkbar forskjell. Vekten på kjettingen er vesentlig tyngre enn bly tau, og vil med den økende vekten holde ankeret langs bunnen og ikke nappe det opp. Vektforskjellen er så stor, så båten må balanseres opp etter den økende vekten på BB side etter skifte.

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

God morgen Satalog. Har selv dårlig erfaring med å ligge for dregg akter :thumbsdown: . Dette er tunge båter og har mye vindfang. Har prøvet mange ganger, men driver av etter kort tid. Det må brukes stor tung dregg og mye kjetting ,for å få godt nok dreggfeste. Om jeg var deg,så hadde jeg brukt disse pengene på kjøp av 4 store fendere! Ei kule +3 pølser. Det er veldig trygt og enkelt å ligge longside med så stor båt. Det er smart å få på fendertrekk på disse,så fenderne ikke lager merker i skutesiden .Fin båt du har ! Hilsen: Baar

Link to post
Share on other sites

Hei Roald,
min nåværende løsning er en 15kg anker med noen meter kjetting som jeg kaster over kanten. Vi bruker dette på steder i indre oslofjord som Middagsbukta der det er vind beskyttet. Dette ser ut til å være ok, men det er vanskelig på ryggen å trekke den tilbake til båten.

Båten vår veier 14tonn, og vi har 25kg anker og 80m av kjetting foran hvis ting blir spennende (ja at ankeret er kanskje for lite).

Akter ankervinsj har en ca 50m tau med holdekraft av 2 tonn, men min badeplattform vil trolig bli revet av før det. 12mm tau har en bruddstyrke på ca 2,5 tonn, igjen plattformen er det svake leddet.

Vinsjen selv er ment for et hovedanker en 8m båt, og papiret det er under dimensjonert. Men basert på min nåværende bruk løsningen den skal gjøre jobben.

Ideelt sett ville jeg gjerne ha en kjede løsning, ja. Kanskje jeg skal prøve denne b-løsning for å se hvordan det fungerer.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt at du tør å ligge fortøyd til land med akteranker med så stor og tung båt. Hva gjør du hvis (når) det blåser opp bakfra og ankeret ikke holder?

At jeg ikke gjør det med båten vi har nå er nok forståelig, men heller ikke med forrige båt, Marine Trader 36 benyttet vi akteranker som fulgte med båten. Å ligge langsetter med god fendring er ihvertfall en trygg løsning, selv om man kanskje resikerer å måtte vente litt for å komme ut hvis vinden står for mye på fra tvers.

På svai med bauganker derimot,..... jeg reklamerer for det. Passer det, kan en ha landtaug i tillegg. Er det dypt kan en spasere fra platform til land. Er det for grunt til det så kan jolla være ei fin linjeferge/bro til land!

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg veldig misunnelig på Astors landgang ! Matrosa og jeg har planer om å skaffe oss en slik. En veldig smart løsning der det er vanskelig å komme i land. Det fulgte med en 82kg planke, som liksom skulle benyttes til landgang;da vi kjøpte båten. Denne er jo alt for tung. Må prøve å finne ut av en løsning i aluminium eller lignende. Om noen av Dere har et tips til en slik løsning, så er vi veldig glade for det ! Møtte en Danske i sommer, som hadde en landgang i alu; som var hengslet på midten. Veldig smart og lett sak. Den veide ca 8-9 kg, og var 2,8 meter lang. Fikk lov til å prøve den. Den var stødig og fin, for å være en såpass lett sak. Han hadde fått den laget, til sin båt. Sammenslått tok den liten plass. Jeg var tom for strøm på kamera og telefon da, så jeg fikk ikke tatt noen bilder av den. Tips og råd om noe lignende er veldig interessant !!!! Vennlig hilsen Baar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...