Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Det er noe så grenseløst avslappet over en tradisjonell trawler ... den har all verdens tid, på en måte, haster ikke av sted, har det ikke travelt med å komme seg hit eller dit og tar alt med knusende ro. Et meget godt konsept som jeg har stor sans for. Kanskje jeg skulle re-motorisere Hangarskibet med en 125 hk Ford Lehman?? :eek::lol:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Skipper Worse, det alltid litt nedtur når vi begynne å prate penger/båt. Helt enig, det er

veldig mange båtpenger. Har en realtivt ny GB i nabobåsen. Mener 2004 Classico. Samme motorinnst.

Men alt av utstyr.

 

Clipper kan være en godt alt til en hyggelig penge.

Vi sees!

Link to post
Måtte bare legge inn bildet av denne vakre trawleren jeg møtte i Smøgen. Et eldre ektepar? som hadde sitt tilholdsted i Bremerhaven. Båten var et flytende smykke.....

.....særlig tatt i betraktning at det faktisk var en 1977 modell. (Bygget i Taiwan)

Grand Banks startet produksjon av sine båter i Taiwan på -60 tallet. De "glemte" å sikre eierskap til produksjonsunderlaget slik at tegninger ble spredt og produksjon etterhvert startet opp av flere taiwanverft. Kvalitet og finish skal være helt på høyde med originalen ifølge de som har greie på det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Europa og Sedan er samme sak. Du mener sikker Classic, Astor, modellen med "trunk cabin" dvs akterlugar med walk-around?

 

Skal man ha trawler, kan man gjerne bare ta den helt ut. For mange blir det Nordhavn, som anses for å være crème de la crème. Men det finnes enda verre, verre ting: m/v BIG BUD -- hun er til salgs, for de som ønsker å gjøre drøm om til virkelighet ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Europa og Sedan er samme sak. Du mener sikker Classic, Astor, modellen med "trunk cabin" dvs akterlugar med walk-around?

 

Skal man ha trawler, kan man gjerne bare ta den helt ut. For mange blir det Nordhavn, som anses for å være crème de la crème. Men det finnes enda verre, verre ting: m/v BIG BUD -- hun er til salgs, for de som ønsker å gjøre drøm om til virkelighet ...

 

 

Sedan-modeller som annonseres har akterhytte som tar en del av uteplassen bak.

Europamodellen som annonseres har FB som går over akterdekket.

Se annonser på Finn.

Om de annonseres med feil navn vet ikke jeg. Men slik står det nå i annonsene.

 

Uansett så er det den med stor FB som er tiltrekkende. Her kan man sette opp en kallesje rundt den aktere delen slik vi har det nå i vår Nord West.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Er det pumpetoalett ?

 

Aner ikke. Har ikke vært om bord og sett ... ennå. Dette er vel hytte på sjøen, lano2?? :wink:

 

Sedan-modeller som annonseres har akterhytte som tar en del av uteplassen bak.

Europamodellen som annonseres har FB som går over akterdekket.

 

Nei og atter nei. Europa-serien til GB er en sedan pr. def. mens GB har valgt å navngi den som Europa (nå Heritage EU). Modellene med inntrukket akterkabin heter Classic (nå Herigae CL), mens modellene med akterlugar i full bredde hette Motoryacht (bygges ikke lenger, dessverre).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ingen stor sak Worse, men får å bringe klarhet i hva som er hva vil jeg legge ut tre modeller.

 

 

 

gb_classic.jpg

Dette er en GB Classic

 

gb_sedan.jpg

Dette er en GB sedan

 

gb_europa.jpg

Dette er en GB Europa

 

Alt i flg. annonsering på www.yachtworld.com


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Bitteliten, du tenker på den nye Heritage EU 47. Den som ikke lenger ser helt ut som en ekte GB men har likhetstrekk med Monk og DeFever og diverse taiwanesisk som GB-eiere ikke liker å bli sammenliknet med. Den samme som de måtte forlenge skroget på for å få den til å gå noenlunde vetig i sjøen.

 

De eldre Europa sedan variantene har samme skrog som Classic og MY, det er bare overbygget som er forskjellig disse imellom (og forskjellen fra Europa til ordinær sedan er ikke mer dramatisk enn at overbygget strekker seg ut over dollbordene). Også dette skroget kan gjøre fart, men for å få det i plan må man investere hardt på motorsiden og bunkre tankene fulle for å si det mildt. Om jeg husker rett så kan eksempelvis 42-foteren gjøre opp mot 17-19 knop med 2X425 hk. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Trawler-konseptet er jo (egentlig) ikke ment å omfatte båter med slikt hastighetspotensieale. Men det er igjen en evighetsdiskusjon i retning av "hva er egentlig en fugl". Man blir neppe enig.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Hva er det som bestemmer om det er en Classic eller en Sedan?

 

 

Se Astor sine bilder. Den øverste -- den som har inntrukket akterkabin med sidedekk rundt -- er en Classic. Denne typen akterlugar kalles "trunk cabin".

 

De andre to er sedan-varianter. Forskjellen disse imellem er som sagt at Europa-varianten har overbygde sidedekk mens den ordinære sedan ikke har det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Ja, jeg leste en test av denne 47 foteren i et av de engelske magasinene der det stod noe om dette - om at de måtte forlenge skroget under badeplatformen for å få nok bæring. Virket som en litt "klæddete" konstruksjonsløsning for et så anerkjent merke som GB. Men er den dårlig i sjøen?

Og en ting til så man får lagt tankene i rett skuff i kommoden: hvor mye koster Grand Bankser i dag - nye altså

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Mange annonserer sin classic som sedan. Det skaper selvsagt misforståelser. Uansett så er det bildene som forteller hvordan fartøyet ser ut. Og da spiller det mindre rolle hva annosøren kaller modellen.

 

Pratet med en kar i Stømstad i sommer som hadde en GB med 2 x VP 40. Den gjorde 16 knop på fullt med oppførte seg dårlig på roret i denne hastigheten.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...