Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=218&page=2

 

Er dette båten Astor. Ser flott ut

 

 

Nydelig båt, spør du meg.

Spør du kona så sier hun fiskebåt. :headbang:

 

Hyggelig at dere følger med rundt om. Først må jeg selge Nord Westen. Tror ikke det er så vanskelig.

Så må jeg skaffe meg en 5-meters båtplass. Det er vanskeligere. :headbang:

 

Kona kan overtales. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Please.

Kan dere ikke legge Trawler strengen død for en periode. :wink:

 

Jeg er blitt helt sjuk.Satt til 03.00 i natt og kikka på trawlere til salgs i USA. Starter på skift 0600.

 

Hjertet og hue sier. Jeg vil ha trawler nå.

 

Men lommeboka sier. Vent i 3-4 år. :cryin:

 

Tiden vil vise hvem som vinner.

 

Eneste som er sikkert. Er at denne gang skal det ikke bli ett nytt impuls kjøp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Please.

Kan dere ikke legge Trawler strengen død for en periode. :wink:

 

Jeg er blitt helt sjuk.Satt til 03.00 i natt og kikka på trawlere til salgs i USA. Starter på skift 0600.

 

Hjertet og hue sier. Jeg vil ha trawler nå.

 

Men lommeboka sier. Vent i 3-4 år. :cryin:

 

Tiden vil vise hvem som vinner.

 

Eneste som er sikkert. Er at denne gang skal det ikke bli ett nytt impuls kjøp.

 

Det var derfor nettet gikk tregt da jeg også satt og søkte på de samme trådene. :lol:

 

 

Den var jo utrtrolig fin, mye båt for pengene ser det også ut til. Er denne spesielt lavt priset eller er det der markedet ligger for disse båtene?

 

Det er nok en riktig pris den som ble annonsert fra Drøbak. Etter å ha vært ombord i Taiwan-kopier er ikke disse noe mindreverdig enn engelske og org. GB.

Man får mye båt for pengene dersom man finner en trawler fra USA. Dollarkursen er nå ganske så hyggelig sett med våre øyne.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Man får mye båt for pengene dersom man finner en trawler fra USA.

Får jeg bli med å seilen hjem Astor? Gleder meg allerede. Vi tar vel Nord-West Passasjen? Hmm?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Når det blir aktuelt for meg å handle en 38 foter fra USA, merk jeg skriver NÅR ikke Hvis.

Så sier vel økonomien at det må bli en fra mitt/sent 80 tall.

Hvordan er det da med denne CE merkingen. Tenker da spessielt på utslippskrav til motor. En 88 modell diesel tilfredstiller vel ikke akkurat dagens krav.

 

Regner vel med at Astor slår til først. Så jeg følger spent med.

 

PS. Når det gjelder det mitt forslag om å legge strengen død for en periode. Så ikke hør på meg.

Må bare drive litt selvjustis så jeg får gjort noe annet også, enn bare å følge med her.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt, spør du meg.

Spør du kona så sier hun fiskebåt. :headbang:

 

Hyggelig at dere følger med rundt om. Først må jeg selge Nord Westen. Tror ikke det er så vanskelig.

Så må jeg skaffe meg en 5-meters båtplass. Det er vanskeligere. :headbang:

 

Kona kan overtales. :cheers:

Hei Astor

Kjøp på "impuls", etter lang overveing, hvilket du nå har gjort.

DU KOMMER IKKE TIL Å ANGRE.

Heiagjengen står fortsatt bak deg og applauderer, :flag:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Takk for omvisningen, Giver!

 

Jeg var så heldig å møte deg ute på fjorden på fredag og du kalte meg opp på K-16. Vi la Astor langs siden på din Ellin. Vi fikk en prat og jeg fikk se meg omkring ombord. Håper det går bedre med din kone.

 

Du kastet enda mer "bensin på bålet". Og takk for det!

 

Her er et par bilder av linjeflotte M/Y Ellin.

 

giver_1.jpg

 

 

 

giver_2.jpg

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Pascal har sagt det meget treffende om trawel-konseptet i en annen tråd her på BP.

 

Stavern.jpg

 

Vi har nå hatt vår Marin Trader trawler i 15 år og har ingen planer om noe annet. De gangene vi kommer over noen annen å drømme om - er det i så fall også en trawlertype !

Helt korrekt som kommentert - det går ikke fort, og nettopp der ligger også noe av poenget. Hele båtopplevelsen er annerledes. En sitter ikke lenger og "kjører" båt, nå er en underveis, kan ta en tur på dekk, rusle rundt hele båten - på dekk, koke kaffe o.s.v. (Autopilot er absolutt en fordel.) Jeg vet, for båten før denne "kjørte" i over 20. Odd Børresen vet det også: "Jeg seiler så seint det går an" og "Reisen tar slutt når du kommer til havn!" Jada, det ruller. Men skal ikke en BÅT følge sjøen da ? Hva gjelder sjødyktighet, så tåler båten mer enn oss. En kommer fram. Jeg opplever faktisk at aksjonsradiusen er større - det er jo så trivelig å være underveis. Når jeg ser akterover, kan jeg konstatere at fiskende småbåteierer også er fornøyd, vi lager langt mindre sjø i 7-8 knop enn det båter som er konstruert for helt andre hastigheter gjør i denne farten.

En ting til, det har blitt trivelig i regnvær også - "og det regner mye når en er i båt", vi har tak, med fremspring, og kan ha dører og vinduer oppe også i regnvær.

Vi har god plass, og en trenger det når en bor i båt, særlig etter at barna har blitt store og ikke er med leger. Joda, så absolutt på besøk. Den yngste har ikke funnet seg noen enda, men et av kvalitetskravene er at vedkommende må være glad i båtliv - så noe må vi ha gjort riktig!

Mat blir tilberedt og fortært ombord, kveldsolen nytes fra akterdekk, en tar bare turer på land. Skipshunden krever det! Vi ligger mye på svai, det er trivelig, og det er alltid plass. God plass. Og på steder en eller ikke kunne ligge. Men selvfølgelig, en må ha en skikkelig lettbåt, RIB, og DEN går fort -- !

Det som undrer oss mest er at det er så relativt få trawlere å se på sjøen ?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor ligger vel bra an til å bli president i Norges første trawler-klubb. Makan til overbevisende argumentasjonsrekke skal det letes etter en stund. Har lyst til å meddele at det nå i Norge er solgt 10 stk Swifter, 4 i Oslofjorden og 6 i området Stavanger - Harstad. Det er stor etterspørsel etter flere, men Normar i Son klarer faktisk ikke å få tak i flere. De har "støvsugd" Europa-markedet og fått tak i en som skal presenters på Båter i Sjøen. Videre har de klart å få tak i tre eksemplarer for hele 2008. Beneteau produserer ca en Swift i uka, dvs 50 i året. En annen observasjon i Norge: så langt jeg har registrert er ingen av Swiftene solgt videre til annen-håndskjøper. I USA har prisen på båten steget en god del siden den ble lansert. Vel, dette var litt om Swiften. Jeg skriver dette som signal om at det virker som at trawlereiere er fornøyd med båten sin. Blir spennende å se hvordan markedet utvikler seg. Jeg kommer til å stemme for Astor som Trawler-president. Selv om trawler-erfarngen kanskje er noe begrenset, er entusiasmen til Astor tilsvarende større. Astor veier ogsål ganske markert opp mot "myten" om at trawlereiere er litt sky og lever et noe tilbaketrukket maritimt liv (slik som meg selv).

Link to post
Share on other sites

...men hvorfor ikke kjøpe seg seilbåt da heller ?

 

Da kan du også cruise rundt i 6-7-8 knop Astor.

Dessuten ødelegger du den globale oppvarmingen, siden seilene gjør jobben like godt som grønt eller grått metall...

I tillegg slipper du rullingsen....

Og: Det trenger jo for alt i verden ikke være en Bavaria du kjøper....

Link to post
Share on other sites

Dessuten ødelegger du den globale oppvarmingen, siden seilene gjør jobben like godt som grønt eller grått metall...

Ja, når man ser på biloppstillingsplassen til KNS/Bygdøy seilforening, ser man jo raskt hvor opptatt de kjekke brunbarkede seilerguttene er av miljøet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...