Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Her er en grei 49-foter av Europa-type, som passer dine preferanser, Astor.

 

Kunne vel tenkt meg et blått skrog..... :cool:

 

Jeg har nok stukket fingern i jorda og sagt, maks 38 fot.

 

Det er først og fremst kaiplassen som må ordnes først. I mellomtiden teller mor opp det som ligger i pengebingen. :headbang:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok stukket fingern i jorda og sagt, maks 38 fot.Det er først og fremst kaiplassen som må ordnes først.

I vesrte fall kan du første sesong ligge på bøye. Jeg tror det er fornuftig å tenke på størrelsen. Når du går over ca 50 fot blir bredden gjerne omkring 5 meter. Da blir det MYE å holde styr på. Prisen på litt eldre trawlere er nødvendigvis ikke betydelig større for en ca 50 foter sammenlignet med en 38 foter. Men du verden så mye mer det er å holde ved like i de større trawlerne. Som skrevet litt her og der, har jeg i sommer besøkt endel mellomstore trawlere (området 50 - 60 fot). Det er imponerende alt hva som finnes ombord. Store lugarer (gjerne captains + guest + seamen), alle med dusj og toilett, ståhøyde og vel så det i maskinrom, "watermaker", aircondition, generatorer, avansert strømsystem for 12 - 24 - 110 - 220 volt, stabilisatorer, ismaskiner, avanserte komfyrer, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrmmel mv - alt i beste amerikanske standard. Og: et svært styrehus. Men, det skal holdes ved like. Å løfte opp en 20 tonns båt kan ikke utføres like enkelt som en 5 tonns båt. Jeg synes du har en klok tilnærming til valg av trawler. Det kan være en støtte i beslutningsprosessen å ta en tur til Middelhavet (eksempelvis Italia) eller til enkelte større havner i USA og vandre litt omkring. Det er ikke alltid at det største er det beste. Dersom man forventer primært å være to personer ombord fremover - et konsept som GB bruker mye for sine standard trawlere - er størrelser på omløag 38 fot et klokt valg. Vår på 42 fot er i største laget for to personer. Både lugarer og to toilettrom synes jeg er noe i største laget. Dess større båt - dess mer begrensning i havneplass.

Link to post
Share on other sites

Det er først og fremst kaiplassen som må ordnes først. I mellomtiden teller mor opp det som ligger i pengebingen.

Skjønner det kan ta tid å telle opp pengene om ikke mor er ferdig før kaiplassen er i orden..

 

Er enig med de btrakningen som Roalbj har her.... dess større båt dess mere å hanskes med... både tillegging, forøyning, tilkomst i uthavner osv.... Nå blir det vel mere ankirg for svai med en trawler enne med en vanlig båt... Ser for meg et baugen mot land i en del tilfeller kan by på problemer om men ikke veltrent og spretten siden baugen vanligvis er noe høy og åpning i baugrekken ikke er vanlig her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Baugen er "forferdelig" høy Sydvesten. Jeg skal ikke si at det er umulig, men det er atskillig vanskeligere å gå inn til lave svaberg med en trawler sammenlignet med mange andre motorbåter. Det blir til at man må bruke noen tekniske hjelpemidler i form av å kaste et lite anker på land og håpe at det fester seg i en bergsprekk eller i annet feste. Et alternativ jeg har benyttet et par ganger er å legge trawleren på svai med akterdreggen og deretter dra i land et tau fra baugen med hjelp av lettbåten. Dette blir noe omstendelig, men er en sikker fremgangsmåte. Det har imidlertid blitt slik at trawleren har så mange steder å ferdes for barn og voksne at vi mest ligger for svai i uthavner, og tar lettbåten rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

Er enig i dine betrakninger her Roaldbj og med en trawler av høvelig storleik så kan en ha en høvelig lettbåt også som duger til å frakte folk og fe litt rundt omkring...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Baugen er "forferdelig" høy Sydvesten. Jeg skal ikke si at det er umulig, men det er atskillig vanskeligere å gå inn til lave svaberg med en trawler sammenlignet med mange andre motorbåter.

Hei

Dette er omtrent det eneste som taler mot trawleren.

Jeg har fått til baugfortøyning ved å legge tauverket klart i baugstigen og akterdreggen ute.

Dette forutsetter blikkstille vann og en thruster som fungerer.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Vi legger oss sjelden mot svaberg. Hvis vi gjør det ligger vi longside. Kroppen tåler lite med sprell.

Mye av vår tid går mot brygga i Sandspollen. Enten baug, hekk eller longside til brygga. Ligger vi ikke her ligger vi i en gjestehavn. Det er det sosiale som teller og vi liker som oftest å treffe folk. Den delen vil vi miste ved å legge oss på svai.

 

Når det gjelder vedlikehold, så går jeg med svamp eller fille rundt båten rett som det er i dag. Det blir mye klatring. Det slipper jeg med en trawler. Her vil jeg kunne gå stødig rundt overbygget uten å være balansekunstner.

 

 

Mye ligger til rette for en langsomtgående båt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye ligger til rette for en langsomtgående båt.

Jeg begynner nesten å bli litt bekymret på dine vegne Astor. Nå må du snart begynne å trekke frem fordelene med Nord Westen, ellers blir det trawler før du vet ordet av det. Men du er vel i stand til å prioritere og å gjøre en ting om gangen. Dersom vennene dine ombord - de i bur - begyner å si trawler, trawler i kor - da har du kanskje ikke noe mer valg? Makan til snakkesalige papegøyer har jeg trolig ikke opplevd.

Link to post
Share on other sites

Joda, vi stortives i Nord Westen. Vi har mye båt lenge her hvis vi ønsker å beholde skuta. Nå som hele båten innvendig er fornyet, er det snart bare maskineriet igjen før alt er nytt. Og det er viktig, syntes vi dersom båten skal være en helårsbåt for hele familien.

 

Vi prater mye båt hjemme og de to papegøyene tar fort etter hvis noe blir sagt for ofte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg var ombord i en GB 36 sedan i går kveld. En Tønsberg-familie som tok oss ombord på en alldeles hyggelig måte.

I og med at han ikke skulle selge båten fikk jeg noen ærlige svar på endel spørsmål. Og dette gjaldt blant annet sjøegenskapene på denne båttypen.

 

Han kunne medele at båten var særdeles våt i motsjø. Sjøen fløt godt rundt på dekket. På FB var det godt og tørt. Og den slingrer ganske mye. Med en maksfart på 10 - 11 knop er båten på 12.5 tonn med i hver eneste bølge.

I medsjø må man ratte ganske mye for å holde båten på rett kurs.

 

GB har en relativ rett skrogfasong i motsetning til sine Taiwan-kopier som har en mer uthellende skrogform i skipets forkant. Den vil kaste sjøen mer ut til siden og dermed hindre sjøsprut i større grad på dekket.

 

Båten vi var ombord i hadde en motor på drøye 200 hk., og var et meget velholdt eksemplar.

 

gb_classic.jpg

Båten vi var ombord i var av samme type som denne.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Joda, vi stortives i Nord Westen. Vi har mye båt lenge her hvis vi ønsker å beholde skuta.

 

Men hva med farten? Mener å huske at det var en av grunnene til at Elwaroen ble solgt.

Kanskje du lider av samme syndrom (aldri slå seg til ro med noe som helst) som meg, og ender i seilbåt :wink:

Skjønner lett at du er litt giret på trawler!

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Astor, de egenskapene til GB du trekker frem er ofte omtalt i GB forum (det er et stort slikt forum i USA som omtaler alle mulige typer opplysninger, bl.a. fargekode til maling på hver eneste malt gjenstand ombord - har ikke lenken tilgjengelig). Dette er også grunnen til at endel GB eiere er svært opptatt av å montere gode stabilisatorer. Båten er særdeles våt i motsjø av to grunner: skroget er ganske rankt i baugen, og det er lite løft av baugen i skrogfart. Da vil baugpartiet nesten med nødvendighet bli vått. Jeg har det samme med vår trawler. Et rankt baugparti. Dersom jeg øker farten over skrogfart (ca 9.5 knop) får jeg løft av baugen og den blir "relativt" tørr. I sidesjø vil trawlerne rulle. Dette kan motvirkes ved en av to teknikker: bruk av stabilisator eller økt hastighet slik at man ikke følger bølgebevegelsene. Vi har ikke stabilisator på vår trawler, men fartspotensiale (26 knop fullastet - en fart vi så og si aldri benytter). I sidesjø på 1 1/2 - 2 meter bølger forsøker jeg å holde fart på ca 16 knop - da avtar rullebevegelsene betraktelig. Forøvrig har jeg etter at v i fikk trawler brukt mer og mer tid på å følge med på værmeldingene, både på NAVTEX og internett. Dette gjør at vi er i bedre stand til å velge seilingstidspunkt tilpasset vind- og bølgeforhold. Hadde GBen bare en motor? I så fall er den noe vanskelig å manøvrere i trange farvann ifølge overnevnte forum. Når det gjelder sjø bakenfor tvers er etter mitt skjønn tre forhold sentrale: a) stabilisatorer, b) fart. c) en hurtig arbeidende autopilot. Den autopiloten vi har nå er så rask at det er helt umulig for meg å utføre tilsvarende styring. Dette har jeg fått erfart mange ganger i løpet av 7 ukers sammenhengende opphold ombord i båten i sommer.

Link to post
Share on other sites

For de trawler-interesserte som abonnerer på Passagemaker får man stadig slike lenker: http://app.e2ma.net/app/view:CampaignPubli...5b0efaadc421667

Ganske spennende - bare synd at avstanden er litt lang/tidkrevende. Jeg har merket meg at det er relativt høy deltageravgift på disse trawler-møtene i USA. Håper at vi i Norge kan klare å lage trawler treff til "selv-kost".

Link to post
Share on other sites

Men hva med farten? Mener å huske at det var en av grunnene til at Elwaroen ble solgt.

Kanskje du lider av samme syndrom (aldri slå seg til ro med noe som helst) som meg, og ender i seilbåt :wink:

Skjønner lett at du er litt giret på trawler!

 

Riktig det at jeg byttet til NW mye pga farten. Når man nå etter en tid har sittet i lukket avdeling, vil man ikke bytte tilbake. Seilbåt? Nei nå går du for langt. Jeg kan strekke meg til et mesan seil. Men der går grensen. :wink:

Vi er svært glad i vår NW, etter at vi nå har lagt ned endel timer og fått den slik vi ønsker. Farten på underkant av 20 er opptimalt, og noe vi skjelden legger oss i. 10-12 er vanl. marsjfart over lengre distanser.

 

Det er mer helsen som tilsier en båt man slipper å klatre over alt på. Og at man slipper å ballansere på et dollbord når man skal i land. Og dersom man velger en trawler med 2 x 200 hk, så kan man oppnå en fart på rundt 16 mil maks. pr. time. Ikke mange har en slik bestykning, men endel har det iflg. bruktannonsene.

 

Det er derfor vi bruker endel tid på å lose oss inn på den rette båten, og det vil vi bruke litt tid på.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er mer helsen som tilsier en båt man slipper å klatre over alt på. Og at man slipper å ballansere på et dollbord når man skal i land.

Dette var hovedargumentet fra økonomisjefen i familien som førte at vi byttet fra vår tidligere svært så gode Scand Atlantic (med Yanmar 6LYA-STE og aktermontert ror) til nåværende trawler. Særlig for henne har trawleren gitt bedre bevegelsesmuligheter ombord. Jeg vil imidlertid ikke anbefale fritidsseilere å starte med trawler som sin første båt.

Link to post
Share on other sites

Det krever vel en del erfaring å "kjenne" på kroppen hvordan båten påvirkes av vind, strøm, bølger, ror, propellthrust osv. Det er nok mye lettere å lære dette i mindre båter, det vil i alle fall tendere til å være mindre kostbart etter hvert som man gjør de feil man skal lære av.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...