Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg viste fruen noen bilder av flere trawler for et par dage siden, og hun likte virkelig det hun så. Så kanskje jeg får løyve til å oppfylde en gammel drøm. Men det ligger uannsett min. 10 år frem i tid. Men det kan jeg leve med.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Da er det første steget i mulig retning av en Trawler tatt ved at jeg har lagt ut Nimbusen på Finn.no.

 

 

Den så jo veldig fin ut da! Vet ikke så mye om hva som er "normal" pris for båten din, men for meg virker 850K som en fornuftig pris.

Lykke til med salget, mitt tips er at du slipper vinterkonserveringen :yesnod:

 

Mvh

 

Spinner

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

"ser ut som denne har rigg for å tråle med div fiskeredskap. "

 

Hvis du mener de stengene som står vertikalt på hver side av masten. så tror jeg heller det er stagene til paravaner.

Paravaner er enkel form for stabilisatorer som ikke trenger noe hydraulikk eller annet kompliserende maskineri.

Stagene senkes ut vinkelrett fra skutesiden, og fra enden henger en "flyndre" 3- 4m under havflaten. Flyndren motsetter seg bevegelse oppover og virker dermed stabiliserende.

 

Det nederste bildet i linken til Astor viser en litt annen konstruksjon for samme sak.

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig at dette er et eksempel på "tidlige" versjoner av stabilisatorer. Det har etter dette skjedd en revolusjon når det gjelder stabilisator-teknologi. Vil minne om at mange av de som seiler med trawler i USA mangler våre vakre skjærgårder med mange naturgite dempinger av vind og sjø. De har i USA - enten de seiler på kysten eller på de store innsjøene - ofte sterke vinder og bølger å forholde seg til. Derfor er det ofte et "must" å ha stabilisatorer ombord dersom skroget bestemmer farten. Dette er ikke et like sterkt behov i Norge. Jeg ville derfor tro at det blir enklere å seile trawler i Norge. Det hadde vært spennende å få et tall på antall trawlere i Norge i dag. Jeg tipper på at dette talet vil dobles i løpet av de neste 4 - 5 år slik Astor nå jobber med saken.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stor er forskjellen i kvalitet fra en "billig" Clipper 40 ( se bildet ) og en "ekte" Grand Banks 42 ?

Hei

Taiwanbåtene har vist gjennom tiden at de er solid bygget, håndverk hele veien.

Båter som blir produsert i Europa nå for tiden er vel bygget etter spesifikasjoner som EU

har bestemt, og ikke mer enn det.

Sikkert bra nok, men ettersom tiden går vil det vise seg hva som er holdbart.

Jeg har ingen faglig bakgrunn for mine påstander, men når et båt bli produsert

nesten uforandret i over 40 år og fortsatt er salgbar forteller deg meg noe. :wink:

Ikke et vondt ord om Benetau.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Ikke et vondt ord om Benetau.
Jeg har verken aksjer i Beneteau eller økonomiske interesser av at Beneteau øker salget av sine trawlere i Norge, men jeg har et visst håp om at øket salg av trawlere generelt og av Beneteau spesielt vil gi økt erfaringsgrunnlag til å håndtere utbedringsoppgavene etter hvert som de kommer. Det er nå - hva jeg har fått opplyst - solgt 10 Swifter i Norge, en ny kommer på messa båter i sjøen, og 3 er under bestilling for 2008. Jeg kjenner ganske bra de andre tre Swiftene i Oslofjorden, og har registrert at ingen av disse tre har noen spesielle negative kommentarer til båten så langt. Men erfaringene kommer over tid. En av de store forskjellene på Beneteau trawlerne og de klassiske taiwan bygde, slik jeg har oppfattetdet, er konstruksjonen av selve skroget. Jeg skal i ettermiddag forsøke å legge ut noen bilder av hvorledes beneteauskroget tilvirkes. Det spesielle er at en nøye tilpasset og avstivet innerliner limes og presses til hovedskroget og har nøye avsatte avmerkinger for motorlagger og forskjellige skroggjennomføringer. Det hadde vært interessant om det ble gjennomført testkjøringer i noenlunde likt farvann/sjøforhold for å få erfaringer med noen forskjellige skrogtyper. Jeg vet ikke om de ulike trawlerskrogene oppfører seg så vidt forskjellig i sjøen. Skroget på Swiften er relativt smal i baugen og min oppfatning er at den går relativt mykt i motsjø. Men jeg har ikke mye erfaring fra andre trawlere. Bruk av kraftige innerlinere i produksjonen av skrogene er forøvrig noe Beneteau også benytter i sine seilbåter.
Link to post
Share on other sites

Bruk av kraftige innerlinere i produksjonen av skrogene er forøvrig noe Beneteau også benytter i sine seilbåter.

 

Ja, dessverre.... Kondolerer hvis du også har innerliner..... :eek:

 

All min erfaring med innerliner er negativ, i motsetning til båter uten. ( Jeg har hatt båter med innerliner også )

 

Innerlineren, etter min mening kan skjule "problemene" fra produksjonen, og også evt. skader etter grunnstøting. I tillegg har jeg sett båter ( Jeanneau ) hvor innerlineren har forflyttet seg, etter seilas i dårlig vær.

...pluss noen Dufourer, som skjuler mye kondens mellom skrog og innerliner... ( D-34 )

 

...men andre har vel helt andre synspunkter her ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...