Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Hei Havfisker

 

Flere av europamodellene leveres med 2 lugarer. Vi har en IG 36' Europa, den er levert med både 1 og 2 lugarer akkurat på samme måten som GB'n.

 

innredning.jpg

 

 

Den som har en lugar har dobbel seng + dusj og wc. Den som har to lugarer har bare ett felles dusj og wc rom.

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nei disse er vanlige cabincruisere som produsenten har satt navnet trawler på.

De planende trawlerne som Benetau-trawlerne er vel også i grenseland.

Men dette er min definisjon. Jeg går ut fra reglene i Norsk Trawler Klubb.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Prøver å legge ut noen bilder a min ELwaro 33 (ekte fot vannlinje) trawler. som vistnok heter 3300 C eller noe?

Har flere bilder om det ønskes lagt ut :)

 

 

dscn1026.jpg

 

På slipp i Fitjar, helga før jeg kjørte den hjem.

 

dscn1030.jpg

 

dscn1034.jpg

Flybridgen der jeg skal fjerne kassene og sette inn rottingmøbler :)

 

dscn1052.jpg

 

Kjekk bysse/cabin :)

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

Fin trawler du har Lykkepille! Husker Båtmagasinet hadde omtale av den på 80-tallet.

Det lå en slik i opplag på Tofte for noen vintre siden. Mener også at det ligger en i leangbukta i Asker. Vet ikke hvor mange Kroken båtbyggeri lagde av denne?

 

Men et medlemskap i Norsk Trawler Klubb bør du ha!

 

www.trawler.no

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Astor,

 

Takke, jeg forstår det slik at det er bygget ca 16. Noen med halvtak bak og andre som min med heldekkende flybridge.

Det var visst kostnaden som gjorde at det ikke ble bygget mer, den vare rett og slett for dyr til at markedet ville ha den.

Jeg har hørt 875 000 + utstyr!

 

Jeg har også meldt meg inn i Trawler.no NÅ! hehe så nå er jeg nok medlem der snart :)

 

Min trawler startet livet sitt i Fredirikstad før den gikk til Bodø, så til Fitjar der den var de siste 10 årene før jeg nå kjøpte den :)

Og i motsetning til mange andre her som går til trawler etter seilbåt og mange andre typer så har jeg tatt tipsene og gått rett til trawler som min andre båttype, dog er drømmen en Lagoon 450 og lignende.. :)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

Her er link til den artikkelen om Elwaro trawleren :) fra BÅTmagasinet

 

http://www.batmagasi...04?OpenDocument

 

Elwaro 33

EN NORSK "TRAWLER"

AV HANS DUE

 

"Hvem tør bygge en norsk motorbåt?" skrev vi i lederen i forrige nummer. "Det gjør Kroken Båtbyggeri med sin Elwaro 33", skrev Tore Jørgensen i et brev til oss et par dager etter at bladet var i salg. Vi har sett nærmere på båten...

 

Vi etterlyste en båt med kjøl og ror som beskytter propellen på en strak aksel drevet av en pålitelig dieselmotor. Marsjfart oppunder 15 knop, to atskilte sovelugarer, utvendig og innvendig styreposisjon, tak og ikke "telt", og maksimal lengde 33-34 fot.

Kundebestilt

Elwaros 33-foter er virkelig et interessant prosjekt. Prototypen er laget på bestilling fra en kunde som presenterte sine behov omtrent i tråd med det vi etterlyste. Han hadde kastet sine øyne på fiskesjark-skroget til Elwaro. Oppå dette skroget ble det laget et overbygg for hånd og uten bruk av støpte

former. "Lag en bruksbåt, la finishen komme i annen rekke", sa kunden.

I båten sitter en Ford 6/363 TIM, en seksylindret dieselmotor på 195 hk. Max turtall er på 2500 omdreininger, og gearet har utveksling på 2:1. Propellen er 23" X 23". Overbygget er i sandwich med divinycell kjerne. Skroget er også isolert.

Høy marsjfart

Toppfarten ble målt til 20 knop med halvfulle diesel- og vanntanker. Marsjfart med fulle tanker, folk og utstyr ombord vil ligge noen knop lavere. Skroget slipper vannet lett, og drar ikke med seg "halve havet" på full fart. Båten går mykt i sjøen.

Utseendet minner om en trawler, med stort overbygg og gangvei rundt hele bßåßten. Akterdekket er overbygget, og man entrer toppdekket via en leider og gjennom en luke. Her er det en enkel styreposisjon kun med ratt og gear/gasshendel. Uteplassen oppe er enorm. Hyttetaket er drenert gjennom to rustfrie stolper akterut.

I styrhus-salongen er det meget god plass. Byssa er uvanlig romslig, og sofaen tar fint 5-6 personer. Styreposisjonen har en enkel stol, mens det er plass til to personer i dobbeltsetet til babord. Fra styreposisjonen kan man komme ut av styrhuset gjennom en sidedør.

Det er to separate sovelugarer, en med dobbeltkøye og hengslet dør,og en med to enkle køyer og skyvedør. Toalettet er atskilt fra de to sovelugarene.

Helårsbruk

Denne båten er bygget for helårsbruk. Sandwich i overbygget gjør den vinterisolert. I tillegg er det satt inn isolerglass.

Helt akter er det stor støpt badeplattform. Du kan spasere rett ut på denne gjennom en dekksport.

I maskinrommet er det nesten danseplass, i likhet med hva man finner i trawlerbåtene som er bygget for langturer. Vi savnet likevel stuerom under dekket akterut. Fire drivstofftanker på tilsammen 800 liter rekker et stykke for den som vil på langtur. Her har motorleverandøren gjort en bra jobb. Dieselrørene fra de fire tankene samles i en egen liten tank med vannavtappingsplugg. Dieseltilførselen fra hver av de fire

tankene kan stenges uavhengig av hverandre.

Positiv opplevelse

Båten var en positiv opplevelse og bør absolutt videreutvikles. Prototypen var "røff", men solid. Forbedrer man finishen noen hakk, og justerer på detaljer, tror vi at Kroken Båtbyggeri har kommet fram til "en norsk båt". Prisen på ca. 875.000 kroner vil nok ekskludere en del potensielle kjøpere. På den annen side kan man redusere dette beløpet betraktelig dersom man velger en mindre motor, og satser på selvbyggeralternativet.

Innredningsmessig er denne båten meget fleksibel. Med i prisen ligger gasskomfyr og kjøleskap, vannvarmeanlegg på 7 kW, trykkvann og 290 liters septiktank.

DATA:

Lengde: 9,90m

Bredde: 3,70m

Dypgående: 1,05m

Diesel: 800 liter i fire tanker

Vann: 400 liter i to tanker

Takhøyde: 1,95m

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

Vi ankommer treffet trolig sent 17. mai da vi går til hovedbyen i fjorden først, MOSS. Skal feire nasjonaldagen på ettermiddagen med min eldste sønn og hans familie. Tror det kan bli masete å ligge i kanalen på 17.mai kvelden.

Vi gleder oss til treffet!

 

De første er allerede ankommet, Glum og Old Smugler. Snowstorm er vel trolig også på plass vil jeg tro.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...