Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

At den ruller som en snekke i sidesjø er jeg helt enig i.

Trawler/Trader diskusjonen gidder jeg ikke gå inn i.

Er så mange forskjellige typer og fasonger at en klar definisjon på hva som er en "ekte" Trawler nærmest er umulig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Subjektiv oppfatning det der. Ekte trawler er vel GB, og helst classic, hehe ;)

I mine øyne er både denne og Mariell fullverdig trawler.

 

Det som talte imot denne for mitt vedkomne er trang planløsning med mange nivåer. Det sammen med alt det mørke treverket får den til å fremstå som litt gammeldags for en 2007 modell. Hadde også ønsket meg et annet motorvalg (stor bamse med lavt turtall) eller 2 motorer.

Clipper 36 med 2 kabiner er båt jeg kunne tenkt meg om prisen ble riktig

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå bestandig trodd at "trawler" betegnelsen går på skrogform, ikke overbygg. Skrogformen er tilnærmet deplasement, men heller mot halvplaner da den slipper vannet bak med stor nok motor. GB er ganske vellykket i halvplanerfart (se på Astor), Marine Trader er det ikke. Vi hadde en 36 som i vårform kunne finne på å løfte seg. Det gikk vesentlig fortere, men det føltes livsfarlig!

 

Båten vi har nå er vel egentlig ikke en trawler, i utlandet kalles den "passagemaker" (langturbåt for åpent hav.) Uansett motor er det ikke mulig å få den til å gå fort, bare lage mye sjø. Men til gjengjeld lager den ikke sjø og forbruker heller ikke stort i normalfart. Viktigst av alt håndterer den også sjøen på en helt annen måte, skroget er som på de gamle deplasement RS.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen her med erfaring av Beneteau 34 Swift.

Fin båt - for to personer, ikke flere. Synes nå jeg, da. Lugar nr. to er alt for trang, noe som gjelder for de fleste moderne trawlere i denne størrelsen.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Er nok en Marine trader som det står i annonsen.

 

Sendte en mail til selger og fortalte han om dette. Dumt å selge en GB hvis det i realiteten er noe annet.

 

Har møtt folk som stolt har vist fram båten sin og fortalt at dette er en GB. I realiteten var det en annen Asia-produsent som hadde laget trawleren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Man er ganske snøblind. hvis man tror man har kjøpt Gb, når det er noe helt annet. Når man skriver kontrakt på båten, vil det vel fremgå av den hva slags fabrikat båten er. Hvis noen sier de har Gb, men i realiteten har noe annet, så ønsker de nok at de hadde Gb, og håper at de som de snakker med ikke skjønner bedre :-)

Link to post
Share on other sites

Her skriver selger Marine Trader i annonsen, dog med Grand banks i parrantes.

Tror nok selger veldig godt hvilken båt han har, men at annonsen skrevet med tanke på finn's søkemotor.

 

Riktig at mange forbinder GB med båttype og ikke merke. Når jeg sier jeg har en Trawler, har mange ikke peiling på hva jeg snakker om, Uttyper jeg det med "likner på en GB". vet straks flere hva jeg mener.

Selv om de sikkert tror jeg har noe som likner på en GB classic.

Hadde jeg sagt "Flush aft deck trawler" eller "Trader", hadde de nok skjønt enda mindre.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Trenger gode råd for å løsne eksosslange uten å ødelegge noe, må ha den løs for å komme til fueltanken. Etter mange år med varme og stramme slangeklemmer sitter den godt fast i manifoil, sølet på bildet er fordi jeg har helt inn litt olje, kanskje den løsner om noen dager... :-)

 

 

eksos.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er vi kommet så langt i vårt interimstyre at vi skal få inn forslag til lover til Grand Banks Club, Norway. Vi skal se litt på lovene til søsterklubben i Nederland som er den nærmeste GB-klubben i Europa. Interesserte GB-eiere og andre som ønsker å bidra kan melde seg via IM til meg. Vinteren er en fin planleggingstid for slikt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da er vi kommet så langt i vårt interimstyre at vi skal få inn forslag til lover til Grand Banks Club, Norway. Vi skal se litt på lovene til søsterklubben i Nederland som er den nærmeste GB-klubben i Europa. Interesserte GB-eiere og andre som ønsker å bidra kan melde seg via IM til meg. Vinteren er en fin planleggingstid for slikt.

 

Hva med GBC-Scandinavia?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...