Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg skal på land i midten av neste måned. Om det ikke er for seint for deg, og du minner meg på det, skal jeg ta noen bilder av hvor på kjølen min båt har anlegg og hvor den har støttepunkter. Om det er etter boka vet jeg ikke, men båttypen er så solid at det spiller liten rolle. Tar da forbehold om at det er plast i skroget. De eldre mahognybåtene har jeg ikke peiling på.

 

Kom til å tenke på at "krybba mi" ganske sikkert står inntakt der jeg forlot den ved påsketider. Vil du kopiere måla på den er det bare å ta kontakt for henvisning.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde gleden av å være på tur med Granny II på lørdag. 53 fot Grand Banks, 2 x 375 Cat, 40 tonn pluss 4 tonn diesel og 2 tonn vann. Kjørte inn en vestlandsfjord i havblikk. Helt fantastisk tur i en utrolig flott skute. Han kjente godt til den 36 fot store Granny som noen her inne kjenner godt.

Link to post
Share on other sites

Flere opplagsspørsmål... GB36 har en tørrvekt på ca 11 800kg (i 1973), men hva veier den på høsten når den skal løftes? Krana klarer ca 12 tonn - "kranfører" antar at en gammel woodie veier opp mot 15 tonn på høsten. Noen som har peiling på "høstvekta"?

Regner med at det er Finn du har snakket med. Kan ikke Tore trøkk løfte mer enn Finn?

Link to post
Share on other sites

Til helgen blir det trawlertreff på "Borgen". Vi blir trolig en 10 - 12 trawlere av forskjellige typer og fabrikat. Størrelser fra 35 til 52 fot, med andrerd noe for enhver smak. Så er dete i området er det mulighet for å kikke og slå av en prat bryggelangs. De første ankommer høsttreffet allerede torsdag.

Norsk Trawler Klubb er arrangør og har alltid et tema rundt sikkerhet på treffene. I år er det VHF og radiobruk og prosedyrer. Tjøme radio stiller på lørdag og vil prate rundt tema og stiller seg til rådighet for de av båteierne som vil få målt utgNgseffekten og stående bølger i antennen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen tips til vinterklargjøring? Motorer er nå ferdig ferskvannskjørt med frostveske de siste 10 -15 literne. Synlig frostveske kom ut av alle eksosrør. Er det noen steder som det bør dreneres for vann i motor/eksos? F.eks lyddemperne (de store bøttene....)? Eller hva med kjølingen til akslingene? Mulig dette er litt dumme spørsmål, men vi har aldri hatt "fast aksling", jeg har kun erfaring med drev...

Link to post
Share on other sites

Hei André

 

De originale "bøttene" av eksosanlegg vi hadde, var ikke drenert. Når jeg lagde nye eksospotter, lagde jeg drenering der jeg var redd det skulle legge seg vann. Det problemet er ikke noe å bry seg om så lenge du har kjørt frostvæske gjennom kjøleanlegget, og ikke ligger er på vannet.

Når det gjelder kjøling av aksling, pleier det og "piple" ut frostvæske der i løpet av vinteren på vår båt, frostvæsken kommer fra kjøling av akslingene som nå har fått frostvæske.

Noe annet som er fort gjort å glemme er WC, ferskvannsrørene (sikkert kobberrør hos deg også, varmt og kalt vann), VVB, ferskvannspumpe og aggregatet.

 

Husk en liten dråpe med ferskvann kan gjøre stor skade, når frosten kommer. :sad:

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

Hei André

 

De originale "bøttene" av eksosanlegg vi hadde, var ikke drenert. Når jeg lagde nye eksospotter, lagde jeg drenering der jeg var redd det skulle legge seg vann. Det problemet er ikke noe å bry seg om så lenge du har kjørt frostvæske gjennom kjøleanlegget, og ikke ligger er på vannet.

Jeg forstår ikke at dette skal være et større problem om en ligger på vannet. Da vil jo vannet holde undervannskroget varmere enn om båten ligger kaldt på land.

 

Jeg kjører litt rikelig gjennom motorene og satser på at lyddemperne får såpass frostvæske at de ikke fryser.

For å spare litt på frostvæska blander jeg ca 20 %. Jeg ligger i boblehavn.

 

Kaldeste i motorrom siste 4 år er -8°C før jeg begynte å tette motorromventilasjonen. Etterpå ca -4°C. Dette med 200 W varme på.

Link to post
Share on other sites

Kom ut en nyere trawler på finn i dag. Noen som kjenner til typen/ fabrikanten?

Av utseende minner den om noe eldre greier uten at jeg kommer på hvilken.

Likte motorromet, selv om selve motorvalget var litt merkelig meg en høyhastighets d4 i et deplassenent skrog.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37371358

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Av utseende minner den om noe eldre greier uten at jeg kommer på hvilken.

 

http://www.finn.no/f...nnkode=37371358

 

Nå er jeg sikker på at Mariell hadde blitt veldig lei seg om den kunne lese. "Noe eldre greier!!!!!" :cryin:

 

Utvendig likner den ganske mye på en Marine Trader Sundeck Trawler. En del andre planløsninger innvendig i forhold til Mariell, men også mye likt.

Skulle bare mangle om det ikke var gjort noen forandringer på 20 år.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skjønte det. :yesnod:

 

Det jeg kan se av undervannsskroget er tilnærmet identiskt med Marine traderen jeg har.

 

Min erfaring med skroget er at det liker seg best rundt 7 kn. Noe jeg greier med 2300 omdreininger på den gamle 41a motoren som står i Mariell. Da med ett forbruk rett i overkant av 1ltr pr nm.

Øker jeg til 8.5 - 9 kn som jeg får ved 3200. Flyttes mye sjø og forbruket er minst ganget med 3.

 

Å dra Den Baltic Trawleren opp i 10-11 knop med den D4 motoren blir nok ingen rimelig fornøyelse.

 

Prisen i seg selv var vel ikke så helt gale.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skjønte det. :yesnod:

 

Det jeg kan se av undervannsskroget er tilnærmet identiskt med Marine traderen jeg har.

 

Min erfaring med skroget er at det liker seg best rundt 7 kn. Noe jeg greier med 2300 omdreininger på den gamle 41a motoren som står i Mariell. Da med ett forbruk rett i overkant av 1ltr pr nm.

Øker jeg til 8.5 - 9 kn som jeg får ved 3200. Flyttes mye sjø og forbruket er minst ganget med 3.

 

Å dra Den Baltic Trawleren opp i 10-11 knop med den D4 motoren blir nok ingen rimelig fornøyelse.

 

Prisen i seg selv var vel ikke så helt gale.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei André

 

De originale "bøttene" av eksosanlegg vi hadde, var ikke drenert. Når jeg lagde nye eksospotter, lagde jeg drenering der jeg var redd det skulle legge seg vann. Det problemet er ikke noe å bry seg om så lenge du har kjørt frostvæske gjennom kjøleanlegget, og ikke ligger er på vannet.

Når det gjelder kjøling av aksling, pleier det og "piple" ut frostvæske der i løpet av vinteren på vår båt, frostvæsken kommer fra kjøling av akslingene som nå har fått frostvæske.

Noe annet som er fort gjort å glemme er WC, ferskvannsrørene (sikkert kobberrør hos deg også, varmt og kalt vann), VVB, ferskvannspumpe og aggregatet.

 

Husk en liten dråpe med ferskvann kan gjøre stor skade, når frosten kommer. :sad:

 

Trawlig hilsen

Roald

 

OK, da går det nok bra - De bøttene vi har hos oss ser ganske så nye ut - godt at ikke alt er like gammelt i båten... :smiley: Ble overrasket hvor fort frostvesken gikk gjennom systemet, 15 literskanne ble tømt på utrolig tid på tomgang, vi brukte vanlig hageslange til varmkjøringen, og den ga ikke nok vann til mer en ca 1200 rpm på motorene. Fikk tatt oljeskift også, det ble ikke mindre enn 30 liter olje...godt at det er mulig å kjøpe store kvanta rimelig på FK- butikken. De gode gamle Fordene ble vel også brukt i landbruket en gang i tiden...så da antar jeg at det er ok. Gjør dere det samme med oljeinnkjøpene?

 

Har husket aggregat, WC og alle avløpene men avløpspumpe til dusjen er det lett å glemme.... Blir stående på land uten varme så det er best å gjøre det ordentlig. Sjekklisten du har laget er kjempe bra - den kan jeg anbefale!

Link to post
Share on other sites

Denne "trawleren" det snakkes om er det vi trawlerfolk kaller en trader. Traderen forbindes med en cabinbcruiser med deplasementskrog og ikke det vi forbinder med en trawler med dør på siden og brede dekk rundt hytta/styrhuset. Traderen kan også ha dør ut fra styreposisjon på en avseidene utren at det forandrer på betegnelsen trader. Den store forskjellen er vel også at traderene ruller godt i sidesjø med sitt relativt høye overbygg og lave motorkraft.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...