andre Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Jeg vet det er litt tidlig... men vi trenger gode tips, snekker-tegninger eller bilder av opplagsbukker etc. til en GB-36. Usikker på hvordan vi skal legge den trygt på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Her www.grandbanksowners.com finner du svar på alt og mye mindre synsing enn du kan risikere på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andre Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Ja, har sett litt der, men der er vanskelig å finne bilder av båter på land / på bukker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Jeg skal på land i midten av neste måned. Om det ikke er for seint for deg, og du minner meg på det, skal jeg ta noen bilder av hvor på kjølen min båt har anlegg og hvor den har støttepunkter. Om det er etter boka vet jeg ikke, men båttypen er så solid at det spiller liten rolle. Tar da forbehold om at det er plast i skroget. De eldre mahognybåtene har jeg ikke peiling på. Kom til å tenke på at "krybba mi" ganske sikkert står inntakt der jeg forlot den ved påsketider. Vil du kopiere måla på den er det bare å ta kontakt for henvisning. Redigert 17.August.2012 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Homborsund båt Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Jeg vet det er litt tidlig... men vi trenger gode tips, snekker-tegninger eller bilder av opplagsbukker etc. til en GB-36. Usikker på hvordan vi skal legge den trygt på land. Sjekk her: http://www.grandbanks.com/discovery/ownership/retiredmodels/retired.cfm?mid=36cl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 I "Astortråden" mener jeg det er bilder av vår båt på slipp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Hadde gleden av å være på tur med Granny II på lørdag. 53 fot Grand Banks, 2 x 375 Cat, 40 tonn pluss 4 tonn diesel og 2 tonn vann. Kjørte inn en vestlandsfjord i havblikk. Helt fantastisk tur i en utrolig flott skute. Han kjente godt til den 36 fot store Granny som noen her inne kjenner godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Granny ligger på Vestlandet mener jeg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
andre Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Flere opplagsspørsmål... GB36 har en tørrvekt på ca 11 800kg (i 1973), men hva veier den på høsten når den skal løftes? Krana klarer ca 12 tonn - "kranfører" antar at en gammel woodie veier opp mot 15 tonn på høsten. Noen som har peiling på "høstvekta"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GB36 Embla Svart 29.August.2012 Del på Facebook Svart 29.August.2012 Kjenner ikke eksakt vekta, men jeg regner minimum 14 tonn 'våtvekt'. Dette avhenger selvfølgelig av mengde diesel, vann og løsøre, men jeg tror nok kranfører er 'på rett kurs'! Lykke til allikevel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Flere opplagsspørsmål... GB36 har en tørrvekt på ca 11 800kg (i 1973), men hva veier den på høsten når den skal løftes? Krana klarer ca 12 tonn - "kranfører" antar at en gammel woodie veier opp mot 15 tonn på høsten. Noen som har peiling på "høstvekta"? Regner med at det er Finn du har snakket med. Kan ikke Tore trøkk løfte mer enn Finn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andre Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Ja, det var Finn, han klarer 12 t med bilen. Tore klarer 18 med trucken, men det er jo betydelig mye billigere å ligge på VB plassen. Han får ikke kjørt båten dit med trucken... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Børsy Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Hei Andre. Gå inn på facebook NTK sine sider, der legger jeg ut bilde av min båt da den sto på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 5.September.2012 Del på Facebook Svart 5.September.2012 Til helgen blir det trawlertreff på "Borgen". Vi blir trolig en 10 - 12 trawlere av forskjellige typer og fabrikat. Størrelser fra 35 til 52 fot, med andrerd noe for enhver smak. Så er dete i området er det mulighet for å kikke og slå av en prat bryggelangs. De første ankommer høsttreffet allerede torsdag. Norsk Trawler Klubb er arrangør og har alltid et tema rundt sikkerhet på treffene. I år er det VHF og radiobruk og prosedyrer. Tjøme radio stiller på lørdag og vil prate rundt tema og stiller seg til rådighet for de av båteierne som vil få målt utgNgseffekten og stående bølger i antennen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
andre Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Noen tips til vinterklargjøring? Motorer er nå ferdig ferskvannskjørt med frostveske de siste 10 -15 literne. Synlig frostveske kom ut av alle eksosrør. Er det noen steder som det bør dreneres for vann i motor/eksos? F.eks lyddemperne (de store bøttene....)? Eller hva med kjølingen til akslingene? Mulig dette er litt dumme spørsmål, men vi har aldri hatt "fast aksling", jeg har kun erfaring med drev... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roald Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hei André De originale "bøttene" av eksosanlegg vi hadde, var ikke drenert. Når jeg lagde nye eksospotter, lagde jeg drenering der jeg var redd det skulle legge seg vann. Det problemet er ikke noe å bry seg om så lenge du har kjørt frostvæske gjennom kjøleanlegget, og ikke ligger er på vannet. Når det gjelder kjøling av aksling, pleier det og "piple" ut frostvæske der i løpet av vinteren på vår båt, frostvæsken kommer fra kjøling av akslingene som nå har fått frostvæske. Noe annet som er fort gjort å glemme er WC, ferskvannsrørene (sikkert kobberrør hos deg også, varmt og kalt vann), VVB, ferskvannspumpe og aggregatet. Husk en liten dråpe med ferskvann kan gjøre stor skade, når frosten kommer. Trawlig hilsen Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Noen av dere som kjenner denne ? Hva er fabrikatet ? Ser jo ut som en kjempebåt eller? http://www.finn.no/f...nnkode=37239267 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hei André De originale "bøttene" av eksosanlegg vi hadde, var ikke drenert. Når jeg lagde nye eksospotter, lagde jeg drenering der jeg var redd det skulle legge seg vann. Det problemet er ikke noe å bry seg om så lenge du har kjørt frostvæske gjennom kjøleanlegget, og ikke ligger er på vannet. Jeg forstår ikke at dette skal være et større problem om en ligger på vannet. Da vil jo vannet holde undervannskroget varmere enn om båten ligger kaldt på land. Jeg kjører litt rikelig gjennom motorene og satser på at lyddemperne får såpass frostvæske at de ikke fryser. For å spare litt på frostvæska blander jeg ca 20 %. Jeg ligger i boblehavn. Kaldeste i motorrom siste 4 år er -8°C før jeg begynte å tette motorromventilasjonen. Etterpå ca -4°C. Dette med 200 W varme på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Kom ut en nyere trawler på finn i dag. Noen som kjenner til typen/ fabrikanten? Av utseende minner den om noe eldre greier uten at jeg kommer på hvilken. Likte motorromet, selv om selve motorvalget var litt merkelig meg en høyhastighets d4 i et deplassenent skrog. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37371358 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Av utseende minner den om noe eldre greier uten at jeg kommer på hvilken. http://www.finn.no/f...nnkode=37371358 Nå er jeg sikker på at Mariell hadde blitt veldig lei seg om den kunne lese. "Noe eldre greier!!!!!" Utvendig likner den ganske mye på en Marine Trader Sundeck Trawler. En del andre planløsninger innvendig i forhold til Mariell, men også mye likt. Skulle bare mangle om det ikke var gjort noen forandringer på 20 år. Redigert 24.September.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Var ikke vondt ment mot mariell ;) Men det virker som et eldre design som tydeligvis har blitt produsert en stund. Hadde fortjent en en stor saktegående diesel denne her. Hva synes om prisen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Skjønte det. Det jeg kan se av undervannsskroget er tilnærmet identiskt med Marine traderen jeg har. Min erfaring med skroget er at det liker seg best rundt 7 kn. Noe jeg greier med 2300 omdreininger på den gamle 41a motoren som står i Mariell. Da med ett forbruk rett i overkant av 1ltr pr nm. Øker jeg til 8.5 - 9 kn som jeg får ved 3200. Flyttes mye sjø og forbruket er minst ganget med 3. Å dra Den Baltic Trawleren opp i 10-11 knop med den D4 motoren blir nok ingen rimelig fornøyelse. Prisen i seg selv var vel ikke så helt gale. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Skjønte det. Det jeg kan se av undervannsskroget er tilnærmet identiskt med Marine traderen jeg har. Min erfaring med skroget er at det liker seg best rundt 7 kn. Noe jeg greier med 2300 omdreininger på den gamle 41a motoren som står i Mariell. Da med ett forbruk rett i overkant av 1ltr pr nm. Øker jeg til 8.5 - 9 kn som jeg får ved 3200. Flyttes mye sjø og forbruket er minst ganget med 3. Å dra Den Baltic Trawleren opp i 10-11 knop med den D4 motoren blir nok ingen rimelig fornøyelse. Prisen i seg selv var vel ikke så helt gale. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
andre Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Hei André De originale "bøttene" av eksosanlegg vi hadde, var ikke drenert. Når jeg lagde nye eksospotter, lagde jeg drenering der jeg var redd det skulle legge seg vann. Det problemet er ikke noe å bry seg om så lenge du har kjørt frostvæske gjennom kjøleanlegget, og ikke ligger er på vannet. Når det gjelder kjøling av aksling, pleier det og "piple" ut frostvæske der i løpet av vinteren på vår båt, frostvæsken kommer fra kjøling av akslingene som nå har fått frostvæske. Noe annet som er fort gjort å glemme er WC, ferskvannsrørene (sikkert kobberrør hos deg også, varmt og kalt vann), VVB, ferskvannspumpe og aggregatet. Husk en liten dråpe med ferskvann kan gjøre stor skade, når frosten kommer. Trawlig hilsen Roald OK, da går det nok bra - De bøttene vi har hos oss ser ganske så nye ut - godt at ikke alt er like gammelt i båten... Ble overrasket hvor fort frostvesken gikk gjennom systemet, 15 literskanne ble tømt på utrolig tid på tomgang, vi brukte vanlig hageslange til varmkjøringen, og den ga ikke nok vann til mer en ca 1200 rpm på motorene. Fikk tatt oljeskift også, det ble ikke mindre enn 30 liter olje...godt at det er mulig å kjøpe store kvanta rimelig på FK- butikken. De gode gamle Fordene ble vel også brukt i landbruket en gang i tiden...så da antar jeg at det er ok. Gjør dere det samme med oljeinnkjøpene? Har husket aggregat, WC og alle avløpene men avløpspumpe til dusjen er det lett å glemme.... Blir stående på land uten varme så det er best å gjøre det ordentlig. Sjekklisten du har laget er kjempe bra - den kan jeg anbefale! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Denne "trawleren" det snakkes om er det vi trawlerfolk kaller en trader. Traderen forbindes med en cabinbcruiser med deplasementskrog og ikke det vi forbinder med en trawler med dør på siden og brede dekk rundt hytta/styrhuset. Traderen kan også ha dør ut fra styreposisjon på en avseidene utren at det forandrer på betegnelsen trader. Den store forskjellen er vel også at traderene ruller godt i sidesjø med sitt relativt høye overbygg og lave motorkraft. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.