Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Ja det begynner å bli en stund siden nå Roald.

Kommer desverre ikke på treffet i år heller. Er på jobb i Angola hele Mai. Kommer ikke hjem før ca.25.05.

Men er hjemme og i nordre del av Bohuslen fra 21.03 og frem til ett par dager inn i April, om dere er på vannet.

Mariell skal på land i en uke fra 04.04

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Gratuleter med flott båt :thumbsup: . Denne tar du vel hjem på egen kjøl? Finfin tur det.

Har vurdert det, men den har ikke autopilot nå. Heller ikke ekkolodd og radar som jeg ville sett på som et pluss på en så lang tur.

 

Streket opp distansen hjem til Oslo. Over 600 nm via kielerkanalen. 7 knop marsjfart gir nesten 100 timers kjøring. Hadde vel hatt gnagsår i hendene da, lol :)

En annen ting er at det er MVA i båten og det vil bli lettere med spedisjon med tanke på eksporten eks mva.

 

Skal hvertfall sjekke opp transport på skip i første omgang.

Tar svært gjerne i mot tips :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Har vurdert det, men den har ikke autopilot nå. Heller ikke ekkolodd og radar som jeg ville sett på som et pluss på en så lang tur.

 

Streket opp distansen hjem til Oslo. Over 600 nm via kielerkanalen. 7 knop marsjfart gir nesten 100 timers kjøring. Hadde vel hatt gnagsår i hendene da, lol :)

 

 

Enig i at i allefall autopilot og ekkolodd er ett must for en slik tur.

Hva med å få montert autopilot, ekkolodd og Radar før du henter'n i Holland?

Kan aldri tenke meg at dette blir noe dyrere i Holland enn i Norge.

Ta turen hjem som en ferie og ikke kun som en transport etappe. Da slipper du også mva på transport kostnadden.

Gikk 720nm. på Danmarkscruiset alene med Mariell i fjor, med en snitt hastighet på 6.8kn.

10-12 timers dagsettapper med en Trawler i bra vær er 0 problem. Sitte å slappe av oppe på fly uten motorstøy.Timene bare raser avgårde. Men som sagt enig, Autopilot er ett must for sånne etapper.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for hyggelige gratulasjoner :smiley:

Når båten kommer til landet får det bli medlemskap i NTK :)

 

Har forøvrig allerede rukket og bli mobbet av "gode" kamerater og gratulert med "pensjonistbåt" før fyllte 40 :lol:

 

Er fortsatt uvirkelig dette her, og en stor investering, så det kiler endel i magen nå. Håper alt går greit videre :pray:

Skal betale 10% dep nå, så reise ned og ta "sea trial" innen et par uker før jeg betaler resten. Skal også sjekke ut mulighet og pris for og få montert inn noe utstyr der nede (hekkthruster, autopilot og vinsj foran).

 

Kommer helt sikkert til og plage forumet med endel spørsmål og vurderinger underveis, hehe :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fin båt! Gratulerer.

 

Linjene er for mine øyne veldig like på klassiske Kong&Halvorsen design. Spesielt det lave fribordet akterut og springet forover, og proporsjonene der dekkshuset ser større ut enn selve skroget enn det man ser på andre design.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja det har vært en lang prosess og komme frem til neste båt.

Har vurdert og kikket på mye forskjellig underveis.

 

Har vært innom alt fra nyere sportcruiser med HT og drev, til noe eldre FB båt med 2x strake aksler. Alle har sine fordeler og ulemper og vi er alle forskjellige med tanke på preferanser og hva vi vektlegger.

 

2x drev og D-motor hadde jeg lite lyst på selv om flere av båtene i seg selv fristet. Men budsjettet tilsa båter som nærmet seg utløp for reklamasjonstiden dessverre. Sealine SC 35 var en båt jeg absolutt kunne tenkt meg. Så også på Bav 37 HT. Flott båt med mye plass.

 

Så var det FB båtene med 2x strake aksler. Slet med og finne noe innenfor budsjett som ikke var for gammelt og nedslitt. Var jo nære på med den AZ39 før jul, men sett i etterkant så ble det for meg for mye usikkerhet rundt motorene, samt mye utilgjengelig i motorrom + stort oppgraderingsbehov som avgjorde den saken. Men prisen var absolutt god.

 

Så på Ph38 og P40 også, men slet med og finne noe som var godt tatt vare på til riktig pris.

Synes det er mye båter på markedet som bærer preg av lite vedlikehold og mindre kyndige eiere. Potensielle utgiftsbomber når vi snakker om 10-12 år gamle båter som ikke har hatt elementært vedlikehold på mange år. Men jeg er nok litt sær selv også og har kanskje for høye krav til en brukt båt.

 

Etterhvert ble jeg mer klar over at jeg ville ha nyere båt med god tilgang til alt av teknisk og spesielt motor.

 

En annen tanke som begynte og kverne mer og mer i hodet mitt var hva fremtiden bringer med tanke på økende klimahysteri og tilhørende drivstoffpriser og hva det kan gjøre med salgbarheten til visse typer båter i fremtiden når de er blitt gamle.

 

De båtene jeg var intr i hadde 2 store motorer i trang installasjon som garantert ville trenge omfattende vedlikehold og oppgraderinger med tiden om jeg begynte på en nå 10 år gammel båt.

 

Men ingen båt er perfekt, heller ikke denne.

Vi ofrer Bl.a fart og den kunne gjerne hatt en større kabin nummer 2, men tror og håper det veies opp i form av enklere tilgang til alt teknisk og vedlikehold, lavere driftsutgifter, forsikring osv, samt god uteplass og stor flybridge for fine dager. På dårlige dager kan man gå inn og lukke døra. På sikt vil en akterkalesje kunne utvide inneplassen betraktelig.

Motorinstallasjonen var også noe jeg verdsatte. 5,9 Cummins på bare 230 hk ved 2600 o/min med HD rating. Samme motor leveres med opp til 480 hk.

 

Blir mer en liten hytte på sjøen som forflytter seg i bedagelig tempo (autopilot er et must). Jeg ble også meget positivt overrasket over over kvalitetsølelsen og hvor gjennomtenkt mye av de tekniske installasjoner og detaljer var når jeg fikk se den live. Alt virket meget solid, overdimensjonert og gjennomtenkt.

Men time will show. Jeg håper og tror dette blir bra :)

 

Kan poste noen bilder med litt detaljer etterhvert.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for at du ga meg mer abstinenser, Roald :lol:

 

Den på videoen er en 350 som er facelift av 346. Annen innredning på fly og L sofa istendenfor U bl.a, men samme båten.

 

En ting jeg er fornøyd med på denne er at Europeisk imortør har spekket stående del av dashbord både oppe og nede slik at plottere står tilnærmet vertikalt.

De jeg har sett fra AU og USA har ikke dette.

 

IMG_3973.jpg

 

IMG_4008.jpg

 

 

USA/ AU båtene ser slik ut:

 

Integrity346.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du har et veldig fornuftig og gjennomtenkt ressonement Sap. At mange av de "aktuelle" båtene du tenkte på begyner å bli gamle er det jo ingen tvil om, heller ikke at drivstoffprisene kommer til å øke ytterligere. Som du sier så ofrer du kanskje noe, personlig er jeg veldig glad i to motorer da, men med litt sideproppellere her og der er vel det problemet løst. Så alt i alt vil jeg anta at båten du til slutt kjøpte er den som vil gi deg minst problemer og utgifter de neste årene. Grattis :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du har et veldig fornuftig og gjennomtenkt ressonement Sap.

Grattis :-)

Takker frue :)

To motorer er jeg også veldig glad i. Elsker finmanøvrering i trange havner med to motorer og ikke minst autoriteten man har når det blåser skikkelig og man trenger krefter.

 

Denne har et stort vindfang, så det får heller veies opp med pysevisp i hekken :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...