Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Interessen for trawlere er stor. Det merket vi etter vår ferietur i år.

Vår Grand Banks klubb har nå 33 medlemsbåter allerede. Vi stfitet den i januar! Vi hadde aldri trodd det skulle fylles så raskt.

Trawlerklubben har nå drøye 60 medlemsbåter av ulike fabrikat.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det er så riktig Astor,selv slusevaktene i Telemarkskanalen måtte ha en prat med oss om vår GB. Tror ikke jeg har noen aning om hvor mange bilder det ble tatt av oss i slusene. Ett tysk ektepar fulgte oss 5 fem sluser opp, å knipset hele turen begge to til vi hvar oppe, å så kom de å slo av en prat før vi tøffet videre. De sto å så etter oss så lenge vi var synelige. Lurte nesten på om desto der når vi 14 dgr senere kom til samme slusa.

Interessen for trawlere er stor. Det merket vi etter vår ferietur i år.

Vår Grand Banks klubb har nå 33 medlemsbåter allerede. Vi stfitet den i januar! Vi hadde aldri trodd det skulle fylles så raskt.

Trawlerklubben har nå drøye 60 medlemsbåter av ulike fabrikat.

Link to post
  • 2 uker senere...

Ligger p.t. i Nørresundby i Ålborg.

 

Kom i prat med en hyggelig lokal kar som har en Marine Trader liggende her havna.

 

Han hadde fått den totaltestaurert på et verft her i DK og hadde brukt over 1 mill på renovering. Nye tanker, elektrisk, interiør og overhalt Lehman motor. La merke til hvor hvit og "ny" den så ut da jeg kom inn i går. Fyren var sjømann og virker som han hadde ting og tang på stell.

 

 

Nå var kona syk og han skulle selge. Prisen var 800k DKK.

Tenkte jeg skulle poste det her om det kunne være av interesse for noen.

 

 

Fant annonsen også her: http://www.yachtbroker.dk/baad/marine-trader-36/1076.aspxbilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Kurs ca 1,05 for DKK, hk avgift for 120 hk, et par tusen i diesel og norsk mva.

Litt tuborg og kød må også påregnes :-)

 

Den er nok hjemme for ca 1,070'

Han sa den kunne slippes for syvhundre og fjers ett-eller-annet.

Han sa båtmarkedet i DK var dødt... Kanskje mulig å få en enda bedre pris om man står der og vifter med sedlene og er på vei til å gå.

 

Ikke vet jeg....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Der var Sap noget raskere enn meg.

HK avgift og MVA.

 

Hva var nå denne HK avgiften? 170,-kr pr hk. mener jeg å huske?

Om det er med eller uten mva husker jeg heller ikke ikke.

Blir vel sånn ca.

Dkr. 800000,- kurs DKR/NOK mer eller mindre 1-1

+hk123 x 170 = Nok 20910.-

+ 25% mva av 820910= Nok 205227,-

Totalt = Nok1026137,-

 

Med alle mulige forbehold.

Syns det er ett par hundre over markedspris, slik markedet er nå.

Spessielt med såpass gammel og liten motor. Selv om den er overhalt.

 

PS.

Tar du henteturen som en ferie, slipper du mva på dieselutgiftene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Er den ikke 155 +mva?

Kursen på appen min sier 1,05

 

Kjøpesum, fraktutgifter og hk avg legges sammen. Så pluss mva.

 

Enig at den er gammel, men det er brukt en mill på den også. Han sa båten stod han i 1,6 mill DKK.

Det er den selvfølgelig ikke verdt.

 

Det som gjør denne og alt annet dyrere inn til norge er at vi er utenfor EU. Hk avg bidrar beskjedent i dette tilfellet.

Ta den til Sverige, så kommer den på et hakk over 800' med dagens kurs.

 

Edit: det kunne se ut som det var ny gelcoat på den. Den var vesentlig hvitere enn noen annen båt fra slutten av 70-tallet jeg har sett.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Har 200hk i Mariell. Med det kan jeg gå i skrogfart uten å belaste motoren med mer enn 2200- 2500 av tilgjenglige 3600 omdreininger.

Med den Ford Mermaid motoren, trodde den var på 135hk. som "alle" Trawlere ble levert med på den tiden.

Må man vel gå med høyere belastning for å få skrogfart.

Resultat høyere forbruk og mer slitasje?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Var det ikke Perkins som var 135 og (Ford)Lehman som var 120?

 

Dette er vel en lavturtallsmotor uten turbo (max 2400 o/min?) på nesten 6 liter som sikkert tåler å bli kjørt på full pine året rundt såfremt kjølere er riktig dimensjonert, så da kan man gå på høyere pådrag enn en høyturtallsmotor det er tatt mye ut av.

 

Samme fordmotoren (sabre) med turbo og IC nådde vel 300 hk på slutten av karrieren.

 

Cumminsen min har HD rating på 5000 timer i året med opptil 75% av tiden på fullt og brukes mye i fiskebåter etc. 230 hk på 2600.

 

Samme motor leveres opp til 480 hk, da med større turbo og en annen intercooler (330 og opp).

Kjølere og det andre er. 380 og opp har pleasure rating på 300 timer i året med 5% av tiden på full spiker.

 

Jeg kan se loadfaktoren digitalt. Jeg tar typisk ut 20-22% av de 230 hestene når jeg marsjer. Dvs ca 10-11% av de 480. Går på 1250-1500 stort sett.

 

Håper og tror den vil leve lenge med godt og hyppig stell :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Hei

Jeg har hatt motorhavari på den ene av to Fordmotorer, kun blokk, veivaksel og stempler og ringer.

De ble levert til Oslo Motorservice 17/7-13 og ble lovt påbegynt reparert dagen etter.

http://www.facebook.com/pages/Oslo-Motorservice/143961175641237?fref=ts

Sliping av veiv og honing av sylindere.

Honing ble gjort etter en uke, sliping er ikke påbegynt ennå.

Om bestilling av lagre og stempelringer er bestilt ennå var de ikke sikre på når jeg ringte i dag

Jeg har purret flere ganger, og "vi tar den i morgen" hver gang de svarer.

Føler meg grunnlurt og kan ikke anbefales.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post

Mimrer litt fra barndommen her og fant dette bilde: min far hadde denne på på slutten av 80 tallet.. Mener den het Trade Wind 40? er dette en trawler? Heter Marie idag så vidt jeg vet.. Ligger på Kongen Marina i Oslo.. Noen her?

 

bilde

 

Vi hadde også en 32/36? fots Grand Banks som het Relax før det på 80 tallet en gang.. husker ikke type.. en kamerat av pappa hadde maken.. hvit og og blå.. het Victoria den gangen. Mener jeg har sett denne liggende på Blommenholm.. noen her? Men veldig lik denne: bilde

Redigert av Panax (see edit history)
Link to post

Båten øverst er det vi kaller en trader.

Båten under er en trawler. Men ingen Grand Banks. Den er produsert av en annen produsent under ett annet navn.

Ofte blir trawlerne sett under ett som en Grand Banks. Som Stomatol i gamle dager når vi kjøpte Colgate tannkrem.

 

Håper dette var oppklarende.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Et vennepar av foreldrene mine maken som den på øverste bildet på slutten av 80-tallet.

Lå på Oslo Motorbåtforening og hadde VP 61A motorer.

 

Det er en Tradewind 40(42). Tarqiun Trader, mer kjent som bare "Trader" er noe annet.

 

Vi var stort sett sammen med de hver eneste helg i en årrekke.

De hadde voksne barn på den tiden, så mulig ikke samme båt?

Mvh. SAP

Link to post

Hei båtvenner !

 

En stund siden jeg var her sist, men nå passer det med tiden og tråden :yesnod:

Mange flotte Trawlere å skue her i tråden og jeg må jo få vist frem min anskaffelse for året.

Båten ble hentet på Sotra i Mai og kjørt sjøveien til Kristiansand med ovenatting i Stavanger. En flott tur.

 

Fremdeles vet jeg ikke hvem fabrikaten er, bortsett fra at den er fra Taiwan og har blitt importert fra Hong Kong av tidligere eier.

Så om noen kjenner merket hadde jeg satt pris på info.

 

Her er damen. 42 fot og 2 x V8 Cat 3208 marine diesel motorer. Samt en Westerbeke 12.5 kw diesel generator.

 

bilde

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Takk takk Astor

Nå får jeg vel bytte profilnavn også, prøver å få solgt Friendshipen, men markedet er som brakkvann for tiden :nonod:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Takk Fru Jacobsen.

 

Den lå vistnok en god stund på Finn ja.

Den har en del arbeid som må gjøres, men jeg håper tid og penger strekker til fremover. :pray::lol:


Astor, hvis du mener den som Fru Jacobsen referer til så vil jeg tro det.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Den ser pen ut skrogmessig. Detaljene kjenner jeg ikke.

Er det mye som må oppgraderes?

Det meste av teaken på dekk fra styrhus og frem må saneres, vann inntrengning og frostspreng vil jeg tro har skjedd. Pluss dårlig vedlikehold tidligere.

Dette har resultert i at under takplatene innevendig i sidelugar er det rett og slett råte in "bjelkelaget" som platene er skrudd opp i.

"Kommer noen få drypp i sidelugaren nå og da" sa tidligere eier da jeg spurt om båten var tett. :nonod:

For nok ta en del skyld selv som ikke innspiserte kroker og krinkler nøyere før handelen.

Teaken tenkte jeg egentlig å bli kvitt. Få en proff til å legge ny glassfiber/gelcoat og eventuelt senere bruke Easy Teak. Elsker alt som gjør vedlikeholdet enklere :saint:

 

Ellers har den fått nye batterier (2 ganger) da det var hentet ut 12 V midt på 24 V batteribanken slik at skjevladning førte til ødelagte batterier. Dette er ordnet opp i med 24 til 12 V omformer.

En dyse på styrbord motor har en feil så den går bare på 7 sylindere, men ny dyse kommer til Tirsdag. Samme motor har også vandrende oljetrykk (2 til 5 bar), kan det komme av at den ene sylinderen ikke tenner ?

 

Har fått gang i generatoren etter handelen, det viste seg å bare være en kalkpropp i et 90 graders bend før sjøvannspumpen. Nå får den kjølevann og går uten å bli for varm. En tempføler stanset generatoren før den overhetet heldigvis, så da virket i allefall den. Nå kan jeg nyte 12.5 kw kap med 220 V (overkill, men den fulgte nå med båten)

 

Båten har ikke vært på slipp siste to år og benyttet meg av et tilbud som hang på mitt lokale supermarked: "Trenger du dykker? " Det viste seg å være sønn til en arbeidskollega som har dykking som hobby og gjerne ville tjene litt peng på hobbyen.

Han og en kamerat skrubbet båten under, innspiserte skroget og byttet ut zink anodene for den pene sum av 6000 kr. De holdt på 12 timer totalt og ville egentlig bare ha 5000 for jobben, men kjekk ungdom skal ha litt påskjønnelse synes nå jeg.

Folk som bor i Kristiansand og vil benytte seg av dykker tilbudet kan kontakte meg for tlf nummer, kan anbefale begge to.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Det meste av teaken på dekk fra styrhus og frem må saneres, vann inntrengning og frostspreng vil jeg tro har skjedd.

Teaken tenkte jeg egentlig å bli kvitt. Få en proff til å legge ny glassfiber/gelcoat og eventuelt senere bruke Easy Teak. Elsker alt som gjør vedlikeholdet enklere :saint:

 

Jeg leste i Båtmagasinets April-utgave om Hallgeir Skorpen. Han er en hardbarka båtmann som kjøpte en spiller ny Clipper 40 og brukte over 1000 timer på oppgraderinger slik at båten skulle bli "noenlunde i orden"(les artikkelen om dere har bladet, denne båten har blitt helt rå). Når det gjaldt dekket så gikk han for Treadmaster friksjonbelegg. Etter hva jeg kan lese i Båtmagasinet er dette mye benyttet i arbeidsbåter og det ser slett ikke så galt ut heller. Det er kuttet i ganske store deler som passer inn på dekket slik at det ser pent ut.

Her er hjemmesiden til Treadmaster: http://www.treadmaster.co.uk/

Hallgeir Skorpen valgte denne typen i lys brun: http://www.treadmaster.co.uk/original.html

 

PS

Han ville egentlig ha en GB 40, men den kunne bare leveres med pod-drev og kunne heller ikke leveres uten motor og hans krav var 2 motorer(Cummins 5.9) og strak aksel.

(elektronikkpakken han har montert er Simrad NSO med 2 skjermer og OP40 autopilot. Ser ut som brua på et nyttefartøy)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...