hifo Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 takker og bukker.. men hvis batteriene er 3 år gamle alle sammen og testet ok. jeg tar sjangsen og heller etterkontrollerer de etter en tid. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 tok ut to ett år gamle batterier fra forbruk banken min i dag.. ene var 12,6 v det andre var dypfryst og 2 volt.. hva kan dette ha seg?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Brutus Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 tok ut to ett år gamle batterier fra forbruk banken min i dag.. ene var 12,6 v det andre var dypfryst og 2 volt.. hva kan dette ha seg?? Da kan det være at det dypfryste har blitt utladet, siden det frøs. Var det Biltema.?? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 sønnak nautilus Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hilmar 2 Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 sto batteriet koblet til noe? var det nyladet? trodde nautilus var av god kvalitet Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
index Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Du har nok fått en kortslutning i en celle på det ene batteriet som har tappet det ned. Men det var jo veldig snodig at det ikke har tappet ned det andre batteriet i samme banken da... Var de kanskje frakoplet da dette skjedde? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Javi Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Var innom Biltema i Karlstad i dag. De har halv pris på en mengde bil- og marine- batterier, f. eks. 120 Ah til under SEK 500! Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Jeg stjeler denne tråden litt, da jeg har Biltema batteri... Jeg har et batteri som står i båten min nå. Batteriet er koblet, men hoedstrømbryteren er slått av. Det jeg lurer på er: MÅ jeg lade dette batteriet iløpet av vinteren, eller kan det stå slik frem til våren og bare lades da, før jeg skal ha båten på vannet? Batteriet er en sesong gammelt. (Det har nok ikke blitt ladet så mye iløpet av sesongen, da det er koblet til en '97 model 75hk Yamaha) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Espen C Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Batteriet bør være fullladet før vinteropplag ellers så kan det bli ødelagt\fryse, jeg anbefaler deg å lade dette en gang i løpet av vinteren også vist det står ute. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Lad det opp for sikkerhets skyld. Jeg lader batteriene ved opplag,skrur av batteribryterene, og lar batteriene stå sånn til våren. Sikkert ikke vitenskapelig korrekt men det funker ok syntes jeg. Og som nevnt tidligere i tråden,Sønnak skyr jeg som pesten. 2 batterier døde ganske raskt. De beste jeg har hatt var noen gule billige batterier fra Mekonomen til under halv pris av Sønnak. De holdt i nesten 7 år hvilket var nesten 3 ganger lenger en hva Sønnak batteriene klarte. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 31.Januar.2007 Del på Facebook Svart 31.Januar.2007 Flotte greier. Da får jeg vel lade det litt da. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Harald- Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Finner ikke igjenn 180 ah startbatteriene på hjemmesiden til Biltema. Tenker da på blyakkumulatorbatterier med påfylling av batterivann/syre. Flere av nr. som er nemnt tidligere i innleggene kommer heller ikke opp. Har de gått ut av sortemanget?? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Jeg målte mine 3 x 120 Ah batterier i dag. Alle viste 12.53V. Har ikke vært ladet siden i høst. Står i båten med alle ledninger frakoblet. Da jeg målte de for vel en mnd siden var spenningen 12.54V Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 jeg finner langt fler batterier i hyllene enn de som er i katalogen/ på web. Er ikke sikker på hvorfor, mulig fordi de ikke sender batterier? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Espen C Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Finner ikke igjenn 180 ah startbatteriene på hjemmesiden til Biltema.Tenker da på blyakkumulatorbatterier med påfylling av batterivann/syre. Flere av nr. som er nemnt tidligere i innleggene kommer heller ikke opp. Har de gått ut av sortemanget?? Vist du ser på side 51 i denne pdf fila så finner du det du leter etter tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Da jeg var å handla var det endel fritidsbatterier som var på vei ut av sortimentet, men ellers var alle batteriene på plass. De hadde fult sortiment av typen som måtte fylles med syre/vann. Dette var i Bergen i Januar. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 En liten historie fra virkeligheten... Vi hadde en liten sesongstart med båten nå i påsken - en overnattingstur i vinden. Dagen før avreise så satte jeg på batteriladeren til batteriet jeg har som startbatteri til dieselgeneratoren. Både batteriladeren og batteriet er fra Biltema av disse typene: Da vi ankom båten for å legge ut på tur så ble vi møtt av en skikkelig "råttent egg" lukt. Jeg fryktet at lukta kom fra hovedbatteribanken eller startbatterienen. Heldigvis var det ikke noe lukt derifra. Da jeg åpnet luka hvor generatoren står forsto jeg imidlertid raskt at det var her noe hadde skjedd... Ladeindikatoren på Biltema batteriet funker i alle fall - den står på "replace batteri"..... Batteriet og laderen ble kjøpt i juni i fjor, og er ikke spesielt mye brukt. Tusenkronersspørsmålet blir om det er laderen eller batteriet som har skylden for dette? Har ikke veldig lyst til å bruke den laderen på andre batterier, men det er mulig noen her kan forklare meg hvordan jeg måler om den er OK? Må jeg da koble den på et batteri og måle spenningen når den har stått tilkoblet en stund? Batteriet forstår jeg at jeg må kvitte meg med... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 a) Batteriet og laderen ble kjøpt i juni i fjor b)Har ikke veldig lyst til å bruke den laderen på andre batterier, men det er mulig noen her kan forklare meg hvordan jeg måler om den er OK? Må jeg da koble den på et batteri og måle spenningen når den har stått tilkoblet en stund? c) Batteriet forstår jeg at jeg må kvitte meg med... Hei Goggen, b) det må du vel, hvis du du ønsker å finne feilkilden. Laderen må belastes og så må du se hvor hvilespenningen havner. Og så må du samligne resultatet med det som batteriet er beregnet for. a & c) Det finnes jo garanti, ikke sant? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 En liten historie fra virkeligheten... Ladeindikatoren på Biltema batteriet funker i alle fall - den står på "replace batteri"..... Batteriet og laderen ble kjøpt i juni i fjor, og er ikke spesielt mye brukt. Tusenkronersspørsmålet blir om det er laderen eller batteriet som har skylden for dette? Har ikke veldig lyst til å bruke den laderen på andre batterier, men det er mulig noen her kan forklare meg hvordan jeg måler om den er OK? Må jeg da koble den på et batteri og måle spenningen når den har stått tilkoblet en stund? Batteriet forstår jeg at jeg må kvitte meg med... Jeg tror det er laderen. Den du avbilder er antakelig 37-709. Jeg tror denne er av typen 'uintelligent', dvs. at den lader full pakke uten hensyn til hvilken spenning batteriet etter hvert kommer opp i. Altså er dette i såfall ikke en lader man setter på uten at man kjenner tilstanden til batteriet. For 'ukritisk' lading kan man bruke f.eks. 37-7136. Batteriet som du avbilder er lukket og har fargekode som viser om det er fulladet eller ikke. Du har trolig ødelagt batteriet med overlading, men du kan jo prøve om det funker. For syrebatteier med propper kan man bruke syrevektmåler for å sjekke batteriene. For alle batterier kan man kontrollere ved å måle spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Her er utdrag fra laderens brukerveiledning: Det kan se ut til at Hulda har rett dersom jeg har hatt laderen på MAKS, men dersom den står på MIN så skulle den vel fungere med innkobling over lenger tid? Basert på lukt og batteriets tilstand så er det nok sansynlig at det er overladet ja.. Det virker uansett helt kaputt. Det er vel da sansynlig at jeg har latt laderen stå på maks, og at det har medført overlading - min feil altså.... Jeg får prøve å sjekke spenning på batteriet og laderen mot et annet batteri. Synes imidlertid det virker rart at et batteri skal bli ødelagt etter mindre en 20 timers lading uansett innstilling. Er det å forvente? I fremtiden skal jeg være forsiktig med denne laderen, og i allefall sjekke at den ikke står på maks.... Så får jeg se om jeg gidder å kontakte Biltema - hadde det vært et av Jørgs mer kostbare kvalitetsprodukter så hadde det selvsagt blitt en reklamasjon, - men her er det jo tross alt snakk om lader og batteri som tilsammen koster under tusen kroner. Det kan jo også se ut som om det er feilbruk fra min side dersom jeg har satt laderen på maks og batteriet har vært fulladet. (Heldigvis ble ikke båtturen ødelagt heller - hadde tilfeldigvis et ladet batteri ekstra stående i båten.) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 (redigert) Så får jeg se om jeg gidder å kontakte Biltema - hadde det vært et av Jørgs mer kostbare kvalitetsprodukter så hadde det selvsagt blitt en reklamasjon, - men her er det jo tross alt snakk om lader og batteri som tilsammen koster under tusen kroner. Det kan jo også se ut som om det er feilbruk fra min side dersom jeg har satt laderen på maks og batteriet har vært fulladet. For min skyld har dette ikke noe å gjøre med prisen. Forresten er en tusenlapp også mye penge som kan brukes for noe bedre også. Men jeg kan ikke se at der står at laderen må tas borte fra tid (eller spenning) "X". Så er det for min skyld klart en grunn for reklamsjon. ...du kan jo levere dette tilbake og kjøpe deg en Sterling med disse penger Nei, men det jeg vil ut i fra: jeg vet ikke om du fortsatt hadde tatt det med slik humør hvis båten hadde blitt aske. I så fall er det deg som kanskje må føre bevis at ikke du har gjort grøv feil, hvis du skal få erstattning fra forsikringen din. Og 36 ft. brenner både kraftig og lenge. ...må man prøve det pga. en lader man kanskje ikke kan satse på? Jørg Redigert 10.April.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
goggen Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Du har som vanlig rett Jørg Skal jammen ta en sjekk med Biltema så får vi se hva de sier. Jeg har bra lading i båten ellers, men jeg har av og til behov for å toppe startbatteriet til generatoren - derfor var det greit med en noe rimeligere løsning der... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Jeg har bra lading i båten ellers, men jeg har av og til behov for å toppe startbatteriet til generatoren - derfor var det greit med en noe rimeligere løsning der... Finnes det ikke noe mulighet med å "stjele" litt fra hovedladeren, eller fra dynamoet mens du kjører motoren? Ellers, hvis det er ikke for forsyning, kan du godt bruke en annen vedlikeholdslader med lite Ampere. Bare kjøp en som man kan stole på, ellers minst en som er angitt for permanent tilkobling/vedlikeholdslading allerede. ...og som passer til spenningsbehovet av generatorbatteriet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjeilman Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hei. Kan vel såvidt nevne grunnen til at Biltema batterier ikke bør være nevneverdig dårligere enn andre. Det finnes nemlig snart ikke batterifabrikker igjen i Europa. Dette gjør at de fleste batteriene vi har tilgjengelig, er produsert ved samme fabrikk, men under eget navn. Selvfølgelig finnes det fabrikker utenfor europa, men dog... Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Har samme batteri som du har i bilen, har hatt det i et par år. Funker helt uproblematisk. Er nok mer kritisk til bruken av en uintelligent lader. Har selv en intelligent lader fra Biltema, den funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.