Jump to content

Batterier fra Biltema


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hvis det f.eks. er 80-421 du tenker på så får jeg håpe de er OK. Jeg installerte nettopp 6 av disse ombord.
Det var håpet som brast... Har ikke belastet batteriene noe særlig før nå og det viser seg at hele batteribanken går tom allerede når jeg kun har tatt ut 30-40 Ah av bankens totale 810 Ah. Biltema tok tilbake alle 300 kiloene uten diskusjon så nå har jeg kjøpt meg 5 stk 80-31201. Fikk kun plass til 5 stk på totalt 600 Ah så det får være godt nok... Dette var den typen Biltema i utgangspunktet anbefalte men anbefalingen kom så alt for seint for meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vekt og blyinnhold er en viktig indikator på batteriets kvalitet.

For meg virker det som enkelte batterier er lette sammenlignet

med andre merker som kom best ut på Motors Batteritest.

Spare på blyet og senke pris , er det det den type batterier vi er

ute etter til båtene våre.?

Link to post
Share on other sites

Forbruksbatteriene har jeg kjøpt på Biltema. Vedlikeholdsfrie. Til nå har de fungert veldig bra.

Startbatteriet har jeg Maxima batteriet til Sønnak. (Bluetopp). Hadde det vanlige maxima batteriet som er helt svart før. Dette batteriet holdt i hele 7 år før jeg måtte bytte det. Tar fort til seg lading så jeg får bedre og lengre lading på forbruksbatteriene. I år som jeg måtte bytte start batteriet kostet maxima batteriet 1650 kroner. Syns det er bilig når det holder så lenge.

Link to post
Share on other sites

Maxima batteriet er kun på ca 50 amp kapasitet men har høy starteffekt.

At et batteri varer i 7 år er ikke uvanlig hvis ikke uvanlige situasjoner oppstår

og batteriet holdes korrekt oppladet. Prisen er så høy at det kan kjøpes et

140 amp batteri for samme beløp i et godt merke (ref i Motors batteritest)

Link to post
Share on other sites

Skikkelig lading er nok likevel svaret på om du skal ha en sjans til å ha gode batterier over lengre tid. Med lengre tid menes alt over 4 uker. Etter den tid går det bare nedover om ikke ting er på stell.

 

For min del har jeg gitt Excide Freeline batteriene en sjane til etter at jeg nå har installert Sterling PDAR ekstern laderegulator og ny Excide forbruksbank. Så langt har jeg merket stor forskjell på min Hitachi 80A dynamo. Får si som Lotus, at dynaomen er komt ut av hvilehjemsmodusen. :lol:

 

Dette mener jeg, som andre bl.a Jon Winge ("Strøm om bord") og Jørg Becker m.fl. har sagt før, dynamoen din er batteridødare nr. 1 om den ikke får gitt nok strøm til batteriene, dvs 14,4V målt på batteripolene mens motoren går. Alt annet er garantert batteridød, unntatt hyppig landstrømslading.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Vekt og blyinnhold er en viktig indikator på batteriets kvalitet.
Vel... De batteriene som absolutt ikke var brukende var på 135 Ah og veide 47 kg. De nye, som Biltema anbefaler, er på 120 Ah og vesentlig lettere (vekt ikke oppgitt) så etter vektmålestokken burde disse være dårligere. Tror nok vekt har mest med levetid å gjøre: Tyngre batteri=mer bly å tære på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En stor fordel med maxima batteriet er at det lades fort opp igjen. Har laderegulator som lader startbatteriet først for så å lade forbruksbatteriene. Monterte en 90 ampers dynamo for 2 år siden. Har aldri hatt så bra forbruksbatterier før!!. Strøm er ikke noe problem lengre ombord. Kjører også baugpropellen på startbatteriet med noen feite 95 kvadrats kabler.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en grunn til Biltema ikke fører disse 135Ah batteriene lengere vil jeg tro, og det kan være årsaken som SveinHa har avdekket her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått noen forklaring på at batteriene ikke selges lenger annet enn

Det er ingen spesifikk grunn uten att de har vært lite salg på disse siden dei nå er gått ut av sortemanget.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Dette temaet har sikkert vært oppe før, men spør dere alikevel. Har tenkt å oppgradere batteribanken med 1 ellr 2 stk forbruksbatterier på ca 120-140ah

hver. Er det noen som har erfaring med de vedlikeholdsfrie batteriene de selger på Biltema? Jeg er klar over at tidligher vat Biltema batterier dårligere, men det er jo mulig de har forbedret seg. Er det andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke de nye batteriene, liker best de man kan etterfylle vann på. Har brukt biltema tidligere og har ikke opplevd at disse har vert dårlige. De siste batteriene jeg skifte var et fra Biltema(forbruk) og et Sønnak(start). Begge varte like lenge, ca 12 år og det er jeg fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at tidligher vat Biltema batterier dårligere, men det er jo mulig de har forbedret seg.

 

Min gamle Amazon gikk med samme Biltema batteri fra 1988 til 2001, uten problemer av noe slag. Mener jeg betalte ca 200 kroner for dette den gang. Så om Biltema batteriene har blitt bedre siden den gang må de da være rett og slett helt fantastiske nå! :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Meget betenkelig at Exide/sønnak og Varta bare får 3 stjerner. Har disse merkene i min båt og trodde jeg hadde det ypperste av kvalitet.....

Det er meget mulig de er av ypperste kvalitet, men det kan jo tenkes at Biltema har batterier som er bedre.... Har også et par Varta i båten, og de funker de også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

har selv sønnak og forhandler de , men er ikke imponert over nautic batteriene . synes de holder kleint på strømmen. ellers har jeg aldri opplevd reklamasjoner på "bilbatterier " ( men dette er vel diskutert masse i en annen tråd )

har også hørt masse bra om biltema batterier . (de vant jo\vel en test for hundre år siden også ), mener jeg å huske .

har ingen erfaring med de selv..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En slik batteriundersøkelse som det her er snakk om ligger det jo litt tyngde i, men overdreven skepsis til et batteri med en stjerne mindre trenger man ikke å ha. Først og fremst er vel dette en test av startbatterier i størrelsene som benyttes i personbiler.

 

At Global kommer godt ut på testen var ingen overraskelse, for disse batteriene har vist seg å være kraftige i mange år. Det var heller ingen overraskelse at Exide Maxxima kom godt ut. At denne batteritypen med rørceller er kostbare kan forsvares og aksepteres, for de virker usedvanlig godt når man trenger høy startstrøm.

 

At Sønnak og Fulmen kommer middels ut kan ha sin forklaring i at de er produsert på samme fabrikk. Jeg tror Sønnak, Fulmen og Tudor kommer fra samme sted / produsent, og distribueres ut fra et felles lager i Sverige.

 

Så er det jo slik at noen batterier selges under merkenavn som er mindre kjent eller som i vertfall ikke direkte knyttet til en produsent. Dette gjør vel forutsigbarheten frem i tid noe vanskelig. Kanskje er det Global som neste gang gir det beste anbudet på en million biltema batterier på forespørsel?

 

Men så har vi jo så mange batterier som ikke er representert i testen, og som da er i kategorien forbruksbatterier. Kostnadsmessig er det jo her de virkelige forskjellene kommer frem i båt.

 

Derfor tror jeg det er viktig for leserne å ikke blande kortene her ved å koble testresultatene direkte opp mot de faktiske utgiftene på batteriholdet i båten.

Denne testen det her vises til har relevans for startbatteriet, men ikke for forbruksbatteriet tror jeg det er riktig å legge til.

Link to post
Share on other sites

Denne testen det her vises til har relevans for startbatteriet, men ikke for forbruksbatteriet tror jeg det er riktig å legge til.

Dessuten ble egenskapene ved -30ºC vektlagt, noe som er uinteressant for de fleste båtfolk, og for den slks skyld, de fleste på vestlandet.

Link to post
Share on other sites

har en kammerat av meg som innstallerte biltema sitt batteri i bil for ett par år siden.

dettte fungere vistnok utmerket den dag i dag..

selv har jeg liten erfaring med biltema sine batterier,men tror jeg hadde tatt sjansen i og med at de er såpass prisgunstig som de trossalt er.

de har sikkert ikke like god kvalitet som mange andre batterier,men kansje god nok..?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Er de prisgunstige enda? De to fritidsbatteriene jeg skulle kjøpe, 80-31101, 110ah har nå steget med ca 50%, fra 798,- til 1199,-

Med kanskje alle andre har steget like mye eller mer?

Alle batterier har steget på grunn av en formidabel økning i råvareprisen på bly.

Link to post
Share on other sites

Har to biler, begge med batterier fra Biltema og disse kostet omtrent 1/3 av hva merkeforhandlere av bilene anbefalte meg å kjøpe. Batteriene har nå fungert henholdsvis 4 og 6 år og hvor gode eller dårlige der er vet ikke jeg, men bilene starter nå hver gang jeg vrir på nøkkelen, også på kalde dager om vinteren, så da er jeg fornøyd!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...