Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

For å åpne denne litt igjen så har jeg fått høre nå at om ikke lenge er det fritt frem for vannscootere igjen i Norge med unntak av de komuner som lager egene regler. (opplyst under båtmessen)

 

Så nå er det snart bare å feire en stor seier over falne idiotiske regler :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg håper dette forbudet blir opphevet, eller at alle tolker det slik at det er snakk om nyttefartøy og plass til 3 personer, slik at det er lov. At hytteeiere skal ha en slik makt, at de kan klare å få til et slikt forbud, er forkastelig. Hytteeiere kan godt ha strandlinje og hytte nær vannet, men de har da for h....... ingenting med hva som foregår ute på sjøen å gjøre? Jeg er av den typen som godt kunne tenkt meg å ligge litt på en slik strand det er skrevet "privat" på. Det er jo min fulle rett å kunne gjøre nettopp dette.

 

Hytteeiere ja.. jeg skiller mellom de som har jobbet og slitt og betalt mye for hytten sin, og de som har gjort krav på tomt for mange år siden og smekket opp hytte og breiet seg ut som de vil, og også de som har arvet nettopp dette. De som har tatt seg tilrette på den måten liker jeg ikke. Blir vel litt camping hos disse til sommeren. Noen som kunne tenkt seg å være med?

Link to post
Share on other sites

Jeg hører nok til de som er mot et generelt forbud mot vannscooter, men absolutt for det å ha en ydmyk holdning til at andre ikke mener det samme som meg, og heller ikke liker de samme tingene som meg. NÅr det gjelder dette spesielle forbuet synes jeg det faller litt på sin egen urimelighet. Hva er en båt, hva er en vannscooter? Hvordan kategoriserer man en 8 fots rib med Jockeysete? Eller hva med en vannscooter med påhengsmotor? Støyer det mindre fra en GH10 med 15hk enn fra en vannscooter? At et forbud er legalt betyr ikke nødvendigvis at det er legitimt.

 

Når det er sagt synes jeg det er viktig at alle viser respekt og hensyn når vi ferdes til vanns. Og det er vel her mye av problemstillingen ligger. En vannscooter er jo bygd som et "leketøy" for rekreasjon og moro på vannet, altså ikke noe nyttefartøy. Men hvor mange kan egentlig si at båten er et nyttefartøy? Når jeg tøffer avgårde i 5 knop oppover elva, med en kaffekopp i hånda, er jo også dette for rekreasjonens skyld? :flag: Og hvem kan bestemme avgjøre at min måte å få rekreasjon på er riktigere enn andres?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg hører nok til de som er mot et generelt forbud mot vannscooter, men absolutt for det å ha en ydmyk holdning til at andre ikke mener det samme som meg, og heller ikke liker de samme tingene som meg. NÅr det gjelder dette spesielle forbuet synes jeg det faller litt på sin egen urimelighet. Hva er en båt, hva er en vannscooter? Hvordan kategoriserer man en 8 fots rib med Jockeysete? Eller hva med en vannscooter med påhengsmotor? Støyer det mindre fra en GH10 med 15hk enn fra en vannscooter? At et forbud er legalt betyr ikke nødvendigvis at det er legitimt.

Når det er sagt synes jeg det er viktig at alle viser respekt og hensyn når vi ferdes til vanns. Og det er vel her mye av problemstillingen ligger. En vannscooter er jo bygd som et "leketøy" for rekreasjon og moro på vannet, altså ikke noe nyttefartøy. Men hvor mange kan egentlig si at båten er et nyttefartøy? Når jeg tøffer avgårde i 5 knop oppover elva, med en kaffekopp i hånda, er jo også dette for rekreasjonens skyld? :flag: Og hvem kan bestemme avgjøre at min måte å få rekreasjon på er riktigere enn andres?



Og for å dra den litt lengere så er rekreasjon veldig viktig for at mennesker skal trives og holde seg friske , og da er båten uansett type nyttig og kan betegnes som nyttefartøy for eieren :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Tiltredes. Rekreasjon er HELT KLART NYTTIG :flag: (og kanskje nødvendig?)

 

 

Båter er helt klart nødvendigt for de som er vant til det, hvis båter skulle bli forbudt for de ville det resultert i mistrivsel da et rekreasjonsgode blir borte. :yesnod:

Dette blir som å kjøre bil , å være vant med sertifikatet og friheten det innebærer, mister man lappen så føles det som man "bures" inne og friheten borte.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
For å åpne denne litt igjen så har jeg fått høre nå at om ikke lenge er det fritt frem for vannscootere igjen i Norge med unntak av de komuner som lager egene regler. (opplyst under båtmessen)

 

Så nå er det snart bare å feire en stor seier over falne idiotiske regler :flag:

Noen som har en oppdatering på denne saken? For å si det litt forsiktig har jeg kanskje en anelse lyst på en slik vannscooter :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Om jet`en er minimum 2,5m lang, og kan ta mer enn en person er det fullt lovlign for da defineres den i regelverket som båt.. Har kjørt en kawasaki 1200 endel sist sommer, og vær obs på at mange tror det ikke er lov. Da er det litt artig å lese opp reglene for eventuelle sutrekopper på brygga. Det skal også sies at onkel er følger deg med argus øyne når du er på fjorden med en slik sak.. Men hold deg innenfor fartsreglene så er det ingen problem.

Det minste krusning på vannet kan få deg til å fly litt mer enn du liker, så en skal være litt forsiktig med disse sakene. Jeg har personlig rekord på 101miles/t på en slik sak og da er vannet hardt om du mister kontrollen..

Men å sitte på "bare en motor" i nesten hundre knop er et sinnsykt kick :flag:

Link to post
Share on other sites

Da er det litt artig å lese opp reglene for eventuelle sutrekopper på brygga.

Og hvor står disse reglene da? Om Jeten skulle tilfredstille en eller annen lov, slik at den faller inn under begrepet båt, gjør ikke dette den mer lovlig av den grunn. Forbudet er vel utformet slik at hvis farkosten rent subjektivt ser ut som en vannscooter, er det en vannscooter, og dermed pr. def. ulovlig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kva med ein Viksund 320 Rider med styrekonsoll? Får jo litt av Vannscooter følelsen av å kjøre den, og dessutan er den fult loveleg :yesnod:

Godt poeng Sabeltann :yesnod:

 

Er ikkje alltid så godt å forstå seg på desse politikkarane her til lands :nonod: ,dei meiner tydlegvis at det er tryggare å føre båtar på storleik med eit hus (og det utan noko form for båtførarbevis) enn det er å føre ein liten vannscooter. Lurer på kva piller dei går på av og til :rolleyes:

 

Ja det er så sant som det er skrevet, det er noe dobbelt moralsk det dem driver med i regjeringen, man kan noen ganger lure på om slipset strammer for hardt, så oxygenet i kommer opp til hjernen :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ja det er så sant som det er skrevet, det er noe dobbelt moralsk det dem driver med i regjeringen, man kan noen ganger lure på om slipset strammer for hardt, så oxygenet i kommer opp til hjernen :cryin:

 

Vel, går utifra at du ikke bruker slips(?) så kanskje du kunne forklare en enkel sjel som meg hva dette forbudet består i, er det unntak til regelen, og ikke minst hva er lovens intensjon og bakgrunn osv.

 

Jeg har selv brukt slips daglig i 25 år så derfor trenger jeg litt hjelp!

 

HJELP!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er tilhenger av vannscooter jeg også. Litt sporty må vi kunne være i dette lille samfunnet vårt. :yesnod:

 

Hva politikere anngår så er det nok klart for majoriteten i dette land at de fleste utspill er uten mål og mening og at slipset til tider stenger for nødvenig surstoff til hjernen. Husk at luften først går til lungene :eek:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv brukt slips daglig i 25 år så derfor trenger jeg litt hjelp!

Det er helt uforståelig at dette idiotiske plagget har overlevd i år etter år. Ikke er nyttig, ikke er det pent, ikke er det behaglig og det er alltid i veien. Ante ikke at du hadde slike laster, Mouche :wink:

 

Hjelpen er nær:

 

1. Legg alle slipsene i en bærepose fra REMA 1000, og knyt godt igjen. Hvis du ikke har en slik pose, er de lette å få tak i på nærmeste REMA 1000 butikk. Har du mange slips, så bruker du flere poser. Posene koster nesten ingenting.

 

2. Merk deg når renovasjonsarbeiderne kommer for å hente søppel. Det skjer normalt på en fast ukedag, f.eks hver torsdag.

 

3. Når renovasjonsbilen nærmer seg, så legger du posene i søppelcontaineren og løper vekk fra stedet så fort du kan. Du kan også bruke sykkel.

 

Hold deg borte i 10 - 15 minutter, gjerne mer. Når du kommer tilbake er slipsepoken et tilbakelagt stadium.

 

Viktig:

 

For å unngå tilbakefall så informer slekt og venner om at hvis de gir deg slips til bursdag eller jul, så kan det få de alvorligste konsekvenser. Det første året bør du også unngå steder der de selger slips.

Link to post
Share on other sites

I fjor var jeg ute og kjørte med Dromedillen min i Gangsfjorden, så kom det ein .. (kremt) hekkans idiot med vannscooter opp i hekkbølgen min. Han var ikke mer enn 2 meter bak akterspeilet mitt :boxing::crazy::headbang:

Hadde jeg vert over 80 år, og klar til å dø så hadde jeg hevet båten i free og blitt påkjørt bakfra!

Forsøkte derfor å svinge mest mulig og kjøre vinglete for å riste tulling av meg (kørte rundt 26 knop)

Så kom tulling opp på siden av meg når kjer kjørte rett igjen. Fremdeles med den samme lille avstanden. Da oppdaget jeg til min forskrekkelse at idioten hadde en ølflaske i hånda mens han kjørte. :nono: :nono:

 

Etter å ha vist fingen xantall ganger fikk jeg tullingen vekk.

 

Alle vannscootere skulle blitt kondemnert, og båtførerbevis skulle vert obligatorisk :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...