Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

Det hjelper ikke med obligatoriske båtførerbevis, hvis det ikke jobbes med holdningene.

Hei baatsmann :seeya:

Jeg skal avstå fra å delta i debatten om obligatorisk båtførerbevis, men også politikere har vært opptatt av dette med å satse på holdningsskapende tiltak. Det har stort sett endt opp med bare preik. Poenget er at holdninger må være basert på kunnskaper. Man kan ikke ha holdninger til noe man ikke vet noe om. Dessverre er et et faktum at antall båtførere uten kunnskaper øker, hvilket også bekreftes av assistansestatistikkene til Hovedredningssentralene, kystradiostasjonene og Redningsselskapet. Arbeidsgruppen er i alle fall i full sving med saken, så får vi se hva det hele ender opp med.

Hilsen Syvert :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dessverre er et et faktum at antall båtførere uten kunnskaper øker, hvilket også bekreftes av assistansestatistikkene til Hovedredningssentralene, kystradiostasjonene og Redningsselskapet.

 

Det er vel hevet over enhver tvil at antall båter og båtførere øker. Men hva vet vi egentlig om kompetansen til båtførere i snitt nå i motsetning til før? An antall ulykker går opp, javel, men mindre/mere, eller like mye som økningen i antall båter, eller tidsmessig bruk av båtene osv osv

 

Hva vet vi (ikke synsing, men fakta) egentlig om disse tingene hva angår utvikling? Hvordan ser skadestatistikken ut m.h.t. f.eks antall drukningsulykker nå i motsetning til over de siste 30/40 år osv.

 

La oss få en del fakta på bordet og så diskuterte, ikke omvendt?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig der... ser vi på drukninger så har de vel ikke øket de siste årene. Det ble i flere år drevet med holdningskampanjer for bruk av redningsvest og det å ha slike ombord. Etter at påbudet kom så vil jeg tro at flere har fått dette ombord i båten og at flere bruker det også. riktignok finnes det jo noen "tøffinger" som ikke bruker det, men der hjelper det neppe med holdningskampanjer så lenge de vet at treskaller flyter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Det har stort sett endt opp med bare preik. Poenget er at holdninger må være basert på kunnskaper. Man kan ikke ha holdninger til noe man ikke vet noe om. Dessverre er et et faktum at antall båtførere uten kunnskaper øker, hvilket også bekreftes av assistansestatistikkene til Hovedredningssentralene, kystradiostasjonene og Redningsselskapet. Arbeidsgruppen er i alle fall i full sving med saken, så får vi se hva det hele ender opp med.

Hilsen Syvert :smiley:

 

 

Jeg er helt enig att det er gjordt lite fra de høyere makter. Men som skrevet tidliger har "lappen" men hadde ikke

jeg av egen interesse fulgt med og oppdatert kunnskapene, hadde alt blitt glemt i løpet av kort tid.

 

Interessen må derfor være til stede, samt informasjon om hvorfor, og hvor du kan få det. Er medlem i

RSSR og leser om "banale" ulykker som kunne vært ungått. Noe bør gjøres er klart , men hva bør tenkes nøye over.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om det er en sammenheng eller ikke er jo vanskelig å uttale seg om med sikkerhet, men det er jo ikke umulig at påbudet kan ha medvirket til denne reduksjonen av ulykker. Da er det jo nærliggende å tro at et påbud om opplæring til sjøs også kan ha en preventiv utvikling på ulykkesstatistikken.

 

For meg personlig så ser jeg det som betryggende at jeg vet at kryssende båt har grunnleggende kjennskap til de regler som gjelder til sjøs. Ei heller er jeg allergisk mot at en innhar dokumenterbar minimumsopplæring hverken til lands, vanns eller i lufta med, men så er jeg ikke utlært som en del andre åpenbart er.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ei heller er jeg allergisk mot at en innhar dokumenterbar minimumsopplæring hverken til lands, vanns eller i lufta med, men så er jeg ikke utlært som en del andre åpenbart er.

 

Jeg har tilgode å se at noen har vedkjent seg både allergi og ufeilbarlighet her på BP ennå. Det er nok bare en uenighet om virkemidler og deres eventuelle effekt, sydvesten.

 

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg personlig så ser jeg det som betryggende at jeg vet at kryssende båt har grunnleggende kjennskap til de regler som gjelder til sjøs.

 

Akkurat det ville også jeg ha sett som betryggende. Det ville kanskje også bidratt til å bringe stressnivået og pulstakten noe ned når det står på som værst i Oslofjorden enkelte helger på sommeren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For meg personlig så ser jeg det som betryggende at jeg vet at kryssende båt har grunnleggende kjennskap til de regler som gjelder til sjøs.

 

Da er det greit å vite om en seiler for styrbord eller babord halser. Har lagt merke til att der er det ikke alle

som kjenner til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

For meg personlig så ser jeg det som betryggende at jeg vet at kryssende båt har grunnleggende kjennskap til de regler som gjelder til sjøs.

 

Hvilket de vel plikter å kjenne til uten at det er innført noe krav om obligatorisk båtførerprøve? Denne diskusjonen har jo pågått i "noen tid" her på forumet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har sagt noe om om at de ikke "plikter" heller Mouche så vidt jeg kan erindre. Problemet som kan oppstå når dette ikke er obligatorisk er jo en ikke vet om de har kjennskap til dette. Har de avlagt en prøve gjerne praktisk også så føler jeg meg litt tryggere på den andre båten har grunnleggende kjennskap til reglene, men garanti har jeg aldri.

 

Jeg er jo selvsagt klar over at andre her på forumet har en annen oppfatning av dette og sikkert også vil ha det i overskuelig fremtid. Det er vel gjerne derfor vi har slike debatter som foregår over tid.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at alle du vil møte på din vei på sjøen vil være klar over, kan, repsekterer og praktiserer alle reglene fra og med den dagen en, eventuelt, båtførerprøve blir vedtatt?

 

Den sjansen vil jeg personlig aldri ta, men jeg er på alle måter opptatt av økt kompetanse og forståelse for vettig båtbruk og regler.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at alle du vil møte på din vei på sjøen vil være klar over, kan, repsekterer og praktiserer alle reglene fra og med den dagen en, eventuelt, båtførerprøve blir vedtatt?

Einig med dette Mouche.

 

Det er jo sertefikat på bil, men likevel er det mange idiotar som "tull-kjører" på vegane. Seier ikkje at obligatorisk båtførarprøve ikkje vil hjelpe for å få det tryggare på sjøen, men trur det hadde hjulpe minst like mykje viss politiet viste seg oftare på fjorden og kanskje utførte liknande kontrollar som på vegane.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at alle du vil møte på din vei på sjøen vil være klar over, kan, repsekterer og praktiserer alle reglene fra og med den dagen en, eventuelt, båtførerprøve blir vedtatt?

Jeg regner med at denne var myntet på meg...

Jeg har nok aldri skrevet, tenkt eller sagt det du spør om her. Men jeg kan selvsagt gjenta hva jeg har skrevet siden du åpenbart ikke har fått det med deg ennå.

 

Jeg ser det som betryggende at den jeg møter på min ferd på sjøen har kjennskap til sjøens regler som h*n har fått via opplæring, og siden den er obligatorisk så har h*n vært gjennom den og en test. Om han overholder sine forpliktelser i henhold til sjøloven er en annen sak som ikke jeg skrevet eller ment noe om, men jeg føler meg rimelig trygg på at h*n har hørt om dem om kurset og testen er bestått.

 

For ordens skyld så nevner jeg at første del av avsnittet over her baserer seg på at obligatorisk opplæring bli innført.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke mye tro på et byråkratisk påbud om sertifikat. For hvem skal det gjelde? Hva skal opplæringen inneholde? Hundretusener på kurs av 2 uker varighet..........?

 

Hva med å praktisere dagens regler? Hvilke ressurser har politiet i dag til å overvåke sjølivet? Lillesand kommune er vel et av de mest traffikerte områdene om sommeren, hvor mange politibåter så jeg der i sommer? 0-stk!

 

Frykter at politikerne vedtar et eller annet svada; for å si at DE gjorde noe med problemet... De folkevalgte er noe av det mest kortsiktige og tabloide jeg vet om.....horisonten er neste valg......

 

PS: lærte noe nyttig under MC-opplæring....forvent at medtrafikanter er idioter som ikke tar hensyn.....større avstander til det meste og marginer (dvs kjør fra alt.... :cool: )

 

Dersom båtførere ikke tror de er verdensmestre er en kommet et stykke på vei, holdningene må jobbes med.........

 

Føler meg ikke som utlært på noe som helst måte selv om jeg har mitt frivillige sertifikat i boks, det var interessen som drev meg....

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg prøver etter beste evne (ikke rare greiene, men dog!) å etterleve siteringsreglene som jeg har oppfattet slik at man ikke skal sitere foregående innlegg hvis det er det man kommenterer, men dette er jeg ikke noe flink på så du får ha meg unnskyldt hvis jeg har tatt feil eller misforstått for det er ikke bare bare så lett heller?

 

Vel, jeg kommer fortsatt ikke til å ta sjansen på at h*n vil vike etter innføring av en, eventuell, obligatorisk båtførerprøve bl.a. fordi jeg ikke har noen tro på at h*n vil etterleve påbudet om å avlegge en sådan!

 

 

Men hva vet jeg? Ikke så mye sier noen!

 

:sailing:

 

Men nå så jeg jo at noen hadde "sneket" seg i mellom så for ordens skyld så bekrefter jeg herved at mitt forrige innlegg var et tilsvar til innlegg #166 fra Sydvesten.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

(dvs kjør fra alt.... :cool: )

 

holdningene må jobbes med.........

Er ikke uenig i at det må jobbes med holdninger, men vi har nok ikke samme syn på holdninger ut fra det du skriver over..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...