Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

Intresser og komflikt er noe som alltid kommer i forbindelse med et forbud.

 

Noe som gjengs over og er leit er at det alltid er interesse for å stoppe/forby farkoster som ikke har den standard bruksnytten iform av transport ol.

Ting/farkoster som har en bruksnytte iform av rekreasjon og velvære er styggedom og må forenhver pris forbys.

Har man en gård uten naboer og vil kjøre cross eller snøscooter på jordet sitt som ikke sjenerer noen er det alltid en eller annen dust som blander seg inn og ringer politi og får stoppet dette pga at det ikke er lov å kjøre i utmark/dyrket mark ifølge loven og ser det da som sin "plikt" å stikke kjepper i hjulene for andre ved stoppe dette :nonod:

Denne mentaliteten er det mye av på vannet og, kjører noen vannscooter utaskjærs så sjenerer det ingen, men hvem venter når man kommer inn, jo politiet grunnet en eller annen person har ringt inn og klaget.

 

Mye av forbudet mot farkoster er slått igjenom av slike mennesker som ikke tålererer at andre kan glede seg over litt lek med et produkt og skal da på dødogliv forby dette.

I fjor var det RIB som var styggedommen da de var farlige i motstandernes øyne, finnes ingen sikrere båter enn RIBer da disse ikke synker og er stabile å kjøre.

Bare vent er nok noen forbud på RIBer snart i regjeringens lovforslag og. :headbang:

Forbudet mot vannscooter er noe som bør revurderes da loven ble slåttigjennom av støy som hovedargument noe som ikke er tilfelle nå.

 

Får å få bort forbudet bør flest mulig utøve sivil ulydighet :smash: her for å få igang debatten igjen, loven er like tøvete som loven mot skateboard tidligere.

Kjører ikke vannscooter selv men kjøper gjerne en for å hjelpe til for å få de lovlige igjen hvis andre er for ideen med sivil ulydyghet her.

Link to post
Share on other sites

riktignok finnes det jo noen "tøffinger" som ikke bruker det, men der hjelper det neppe med holdningskampanjer så lenge de vet at treskaller flyter

 

Når vi har seilt regattaer, bruker vi vest. Men veldig mange som seiler regatta på 25 + fot, bruker ikke det.

Er en av de som seilte i drøbak-sundet i min ungdom. Fikk bommen i panna, gikk ombord. Bruker vest

slik att også våre kjære små skal vite att det er vanlig. Må si att barn/ungdom er veldig flinke på vestbruk.

Vestprodusenter har forstått dette, og langer litt fancy utgaver. Ofte lettere å få de til å bruke det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Som Sydvesten skriver, at han vil være mer trygg på sjøen når et båtførerbevis blir innført støtter jeg 100%.

 

I dag, i Indre Oslofjord kan man møte mye rart på sin ferd.

 

Og sikkert andre steder også.

 

Jeg ville bli mer trygg dersom jeg hadde vist at den andre båtføreren også besatte en viss minimumskunnskap.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg definitivt IKKE trygg på veiene, selv om jeg VET at alle har sertifikat..........

 

Jeg spør og spør hva dette obligatoriske båtførerbevis skal inneholde/ hvem det skal gjelde for/ hvor osv osv.. :crazy:

 

Hvordan være for noe en ikke vet innholdet av......er det bare prinsippet om at noe skal være obligatorisk?

 

Hva med å gi økte ressurser til å kontrollere under dagens regelverk? Kontroll i Oslofjorden/ Blindleia osv der "hvor en ser så mye rart".

 

PS....hvor mange ulykker er det mennesker som har Båtførerbevis? Noen som har svar på det.......neppe

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg definitivt IKKE trygg på veiene, selv om jeg VET at alle har sertifikat..........

Da er det nærliggende å spørre om du tror du ville følt deg tryggere på veien om det var frivillig å ta lappen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flere ulykker i 2005

 

Det er fritidsbåtflåten som står for den største økningen. Nye grupper uerfarne båtførere kjøper fritidsbåter som er større og går fortere uten at de har nødvendig kunnskap og respekt for utfordringene de møter på sjøen, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet.

 

– Utviklingen underbygger også viktigheten av arbeidet som er satt i gang med obligatorisk båtføreropplæring, sier han.

 

(...og Øyvind Stene er ikke en fjomp: Min mening) :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nå har dreiningen gått fra vannscooter eller ikke vannscooter og over til en diskusjon hvorvidt vi bør ha et obligatorisk båtførerbevis? (er jo greit med litt avsporing da:))

 

Generelt er jeg i mot forbud som ingen greier å forklare ut fra "SUNN FORNUFT" og vannscooterforbudet er ett av dem. Jeg er imidlertid enig i at lyden av de kan være utrolig irriterende og at det blir skummelt hvis de kjører sikk-sakk mellom badende osv.

 

Ett forbud er alikevel, etter min mening, ikke riktig vei å gå. Alle de irritasjonsmomentene jeg har nevnt ovenfor kan man fint få til med en vanlig båt også. Selv er jeg så heldig at jeg bor med strandlinje til ei elv med relativt mye båttraffikk på sommeren. Spesielt er det mage guter i 13-14 års alderen som suser fram og tilbake i GH11med 9,9hk osv. Dette kunne jeg jo selvfølgelig bruke tid og energi på å irritere meg over men så husker jeg hvor morsomt jeg selv syntes å gjøre akkurat det samme da jeg var 13-14 år. Jeg tar det derfor med et smil og hilser når de suser forbi og de hilser tilbake. Av og til stopper de også opp for å ta en prat. Etterhvert har dette blitt slik at "alle" hilser på "alle", og båtførerne (også de unge) sakker ned farten for å ta hensyn dersom de ser at jeg er nede ved brygga/uteplassen.

 

Uansettt, dette handler om å ta hensyn til andre, uansett om vi har ulike interesser eller holdninger. Felles holdninger tror jeg bare vi kan glemme, uansett om vi måtte være medlem av en interesseorganisasjon eller ikke. Vi kan imidlertid lære oss til å ta hensyn til andres holdninger og interesser. Etter min mening er det eksisterende vannscooterforbudet like meningsløst som forbudet mot skateboard som eksisterte på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80 tallet. Og hvem vet- NÅR (ikke hvis) forbudet blir opphevet skal dere ikke se bort i fra at "Skippy" får selskap av en liten farkost til fartsfyllt moro på solrike dager :lol:

Link to post
Share on other sites

Da er det nærliggende å spørre om du tror du ville følt deg tryggere på veien om det var frivillig å ta lappen?

 

Selvfølgelig ikke.

 

Det har noe med trafikkbildet å gjøre. Kriteriene for farer på sjøen er helt anderledes. Været spiller en helt annen rolle. Maskinstopp kan ha mye større konsekvenser, fall overbord osv osv.

 

Spørsmålet mitt er om et påtvunget båtførerbevis er løsningen. Vil et så ressurskrevende tiltak ha den ønskede virkning? Vil holdningene endres selv om kontrollene ikke blir økt? Det er ofte en sammenheng mellom lovbrudd og kontrollhyppighet.

Er spent på å se hva obligatorisk båtførerbevis skal inneholde, hvem det skal gjelde for osv osv.

Link to post
Share on other sites

Så konklusjenen blir da:

Det er mye viktigere at jeg har det gøy!

 

 

Hvorfor skal du ha det gøy da? :lol:

 

Ingen er imot sertifikat, de som tar det er int i båtliv. T o m min datter på 11 leser på dette og synes det er artig.

Tatt tester på nettet flere ganger. Men de som kjører i fylla, skitet i fartsbegrensininger. Sjekk 5 knop grensen ved Stømstad, de driter i dette. Her må det holdningsendringer til, mer synlig politi.

 

Så lenge de kan holde på slik, uten att noe blir gjordt, kan det føre til att flere tar etter. Vi har vel alle lagt merke

til holdningsendringene ute på sjøen, hvordan enkelte gir på for å komme først i drivstoff-køen, spinner forbi når

man skal til havner, uthavner osv. Denne holdningen bør endres, og her må KNBF, KNS RSSR osv. bruke media

til å opplyse båteierne.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Så konklusjenen blir da:

Drit i omgivelsene! Det er mye viktigere at jeg har det gøy!

 

Konklusjonen blir heller; så lenge jeg tar hensyn til andre, må jeg kunne få lov til å ha det gøy! :cool:

 

PS. Jeg har ikke vannscooter, og kjører mest i 5 knop, selv om jeg kunne kjørt i 30. Ser alikevel ikke noe galt i at andre kan ha det gøy så lenge de tar en viss grad av hensyn.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og forbudet kom nettopp fordi brukerne ikke tok tilstrekkelig hensyn.

Er det noen grunn til å tro at de vil ta mer hensyn i dag?

 

Forbudet kom ikke førstogfremst av det, husker debatten.

Argumentene var at de ikke var "båt" , ingen bruksnytte annet enn til lek, støyende for omgivelsene, og gjerne ble sjøsatt i forbindelse med badeannlegg/strender( kunne skje ulykker ikke at de ikke tok hensyn gjengs over).

 

Var en hel haug med sære eldre mennesker som så på dette som en uting da dette ikke hadde bruksnytte i deres øyne og fikk igjennom forbud mot det.

 

Og over på påbudt sertifisering så er ikke det løsningen, blir bare en melkeku for staten.

Jobber som dørvakt og her ble det sent i 1999 innført påbudt dørvaktkurs fra politiet for å sile ut vakter som i politiets øyne ikke var bra for yrket.

Kurset kostet da kun 250kr noe som er aksepterbart, men hva skjer i 2006 :nono:

Da bestemmer flere politidistrikter at de skal ha et annet kurs noe som blir gjennomført landet over iløpet av en toårsperiode nå, dette kurset koster ikke 250kr men 2500kr som er en økning på 10 ganger :headbang:

Kurset er i utgangspunktet helt unyttig når du har jobbet i et yrke i 10 år, lærer ingen matnyttige ting men 250kr og noen kvelder er til å leve med men å måtte betale 2500kr for det samme mølet og i tillegg måtte kaste bort fem kvelder (25t) er helt på tryne.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig ikke.

Det har noe med trafikkbildet å gjøre. Kriteriene for farer på sjøen er helt anderledes.

Er spent på å se hva obligatorisk båtførerbevis skal inneholde, hvem det skal gjelde for osv osv.

 

Dette er tøv. Både på sjøen og på landeveien er vi avhengige av at de trafikkerende har en felles forståelse for:

* hvilken side av veien de skal kjøre på

* vikepliktsregler

* regler for hvordan mann håndterer myke trafikanter (fotgjengere, badende, dykkere osv.)

* fartsgrenser

* osv, osv.

 

En obligatorisk opplæring kan jo feks. inneholde det samme som båtførerbeviset gjør idag, og gjelde for alle som fører båt som gjør over 10 kn. eller har større motor enn 10 Hk. En trenger ikke gjøre det vanskeligere en det

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Okay da kan vi jo gjøre følgende:

Forby hunder fordi hundeeierne ikke plukker opp etter seg-tar ikke hensyn

Forby motorbåter fordi de forurenser og lager bølger -tar ikke hensyn

Forby fyrverkeri fordi noen ikke utviser normalt vett -tar ikke hensyn

osv osv osv

 

Vil vi ha et samfunn der alt skal reguleres av lover og regler? Skal den kommende generasjon sosialiseres til å opptrå hensynsfullt i ulike situasjoner, eller skal vi skjerme de for alle de situasjonene der de kan komme til å "trå over streken"? En del prinsipielle spørsmål her synes jeg.

Link to post
Share on other sites

På hytta har vi aldri hatt mere støy enn etter at forbudet mot vannscootere tredde i kraft.

 

Der vi tidligere hadde noe trafikk med vannscootere i ordets rette forstand, dvs innenbords motorer og vannjet, fikk vi en voldsom oppblomstring av Zodiac'er og Steady'er med eksostrimmede påhengsmotorer. Kjennere vil straks vite hva som støyer mest av disse.

 

Et annet moment er at en vannscooter er betydelig mer fysisk slitsom å kjøre. Etter 2 timer er det som oftest behov for dobbelt så lang tid med hvile. En liten båt derimot, kan kjøres døgnet rundt av langt yngre førere med dertil hørende overentusiasme. I tillegg er denne kategorien fartøy ofte en slags form for barnevakt, som engasjerer barna mens mor og far drikker vin med hytte- eller båtnabo. Og da overholdes ikke normale leggetider, for å si det mildt...

 

Som et resultat av dette valgte jeg for en tid tilbake å slå til på en handel ang en eldre påhengsmotordrevet vannscooter, som skal brukes for alt den er verdt til sommeren også. Hele natta gjennom. Både fordi det er gøy, fordi jeg har tenkt å skape presedens, fordi det vil belyse vanlige folk om hvor lite gjennomtenkt forbudet egentlig var, og til slutt ikke minst fordi jeg liker å sette fokus på problemstillinger skapt av jantelov, sjalu politikere som avskyr individualisme, og gretne gamle gubber som kun forbinder sjøen med enten lystall eller dieselbunkrende hekksjømonstre.

 

En baugpropell eller ankervinsj forstyrrer mer enn en vannscooter. Forby handicappropellen, det er ingen menneskerett å føre båt. Klarer du deg ikke å manøvrere med båtens fremdriftsanlegg, eller trekke opp dreggen din manuelt, bør du heller holde deg på land.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Dette er tøv.

 

At det er vesentlig forskjell på de grunnleggende forholdene på sjøen v land?

 

At jeg lurer på hva det obligatoriske båtførerbeviset skal inneholde?

 

At avgrensninger mht fart/ båtstørrelse er problematisk?

 

Er alle disse problemstillingene tøv Rem?

 

Har vi ikke regler og krav til dagens båttrafikk?

Båtførere i dag må forholde seg til alkoholgrense, stadig mer fartsbegrensninger, restriksjoner mht båttype (vannscooter) osv.

 

Etter min mening vil økt kontroll, holdningsarbeid, mer målrettet arbeid være veien å gå.

Link to post
Share on other sites

Påhengsmotordrevet vannscooter er også forbudt, skipperMorse.

 

I følge den internasjonale standarden ISO 13590 er en vannscooter en farkost på mindre enn 4 meter beregnet for en eller flere personer og som drives av forbrenningsmotor tilkoblet vannjetpumpe.

 

Verden har talt. Og jeg betaler gjerne saksomkostninger.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Klarer du deg ikke å manøvrere med båtens fremdriftsanlegg, eller trekke opp dreggen din manuelt, bør du heller holde deg på land.[/b]

 

Det kommer an på hvordan ting blir brukt .der har du det med og skjære all over en kam

hvis det er din oppriktige mening så lever du i steinalderen eller har bare en 8 kilos dregg og ligger bare der hvor det er 2/3 meter vann under kjølen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...