Jump to content

Bruk av vannscooter


Skrotnisse

Recommended Posts

I så fall er jeg en lovbryter, og tar min straff som en mann.

 

Men først må jeg pågripes på fersk gjerning. Inntil videre har jeg kun blitt anholdt en gang, og da unnskyldte polisen seg før de dro videre med uforrettet sak.

 

Derimot ble foreldrene til noen Zodiac-unger bøtelagt senere samme kveld.

 

:smash:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nop. De går ikke som båt.

Hjelper ikke hva verden sier. I Norge er det en scooter e.l. selv om den blir drevet med påhengsmotor.

 

http://www.odin.no/md/norsk/dok/andre_dok/...141/dok-bn.html

 

mvh tuffff

 

Står ikke noe om Vannscooter med påhenger her ergo er de lov ref :Alle vannscooterliknende motordrevne mindre fartøy, hva enten disse kan karakteriseres og betegnes som jetski, vannmotorsykler, vannmopeder, motorisert surfebrett, undervannsscootere eller liknende omfattes. Mindre luftputefartøy vil også falle inn under definisjonen av vannscootere og liknende. Normalt vil denne type fartøy mangle reling.

 

De utenbordscooterene har reling og :wink:

Link to post
Share on other sites

Nei, det står alle vannscooterliknende motordrevne mindre fartøyer. I forarbeidene til loven blir det også skilt mellom nyttefartøy (vår normale lystbåter) og fartøy kun til fornøyelse (vannscootere og vannscooterliknende mindre fartøyer).

Vannscooter er forbudt i Norge - helt uavhengig av fremdriftsmiddel.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

He, he...... litt pussig formulering kanskje, men helt ordrett så står det slik:

De nye reglene retter seg mot bruk av motoriserte fartøy som er konstruert for forlystelseskjøring, ikke for nyttekjøring, og som også på denne måten skiller seg fra vanlige motorbåter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei, det står alle vannscooterliknende motordrevne mindre fartøyer. I forarbeidene til loven blir det også skilt mellom nyttefartøy (vår normale lystbåter) og fartøy kun til fornøyelse (vannscootere og vannscooterliknende mindre fartøyer).

Vannscooter er forbudt i Norge - helt uavhengig av fremdriftsmiddel.

 

mvh tuffff

 

Skal man tolke den loven uten skjønn så er små RIBer med jockeysete forbudt og da, siden de ikke har den største bruksnytten utenom lek vannski.

Min rib på 11fort ser lik ut i skroget som en vannscooter med utenbords men den er lov fordet , plassen oppi er strengt tatt ikke større enn i en vannscooter heller.

En lov må sees med skjønn hvis ikke kan alle båter under 4m uten større bruksnytte være en scooter, de små vannjetbåtene som selges blir registrert som båter og går under båt selv med vannjett.

Det samme gjør en utenbords scooter, den går ikke under den loven men under båt

Link to post
Share on other sites

Skal man tolke den loven uten skjønn så er små RIBer med jockeysete forbudt og da, siden de ikke har den største bruksnytten utenom lek vannski.

Min rib på 11fort ser lik ut i skroget som en vannscooter med utenbords men den er lov fordet , plassen oppi er strengt tatt ikke større enn i en vannscooter heller.

En lov må sees med skjønn hvis ikke kan alle båter under 4m uten større bruksnytte være en scooter, de små vannjetbåtene som selges blir registrert som båter og går under båt selv med vannjett.

Det samme gjør en utenbords scooter, den går ikke under den loven men under båt

 

Problemet i dag er at både rådgivende og utøvende maktinstanser er fylt opp av folk som ikke duger til noe annet, selv på vernet bedrift. Og slike har ofte et markeringsbehov på toppen av det hele.

 

Penna var fremme og klar til utfylling da jeg ble anholdt også, men da jeg ga uttrykk for at jeg uansett ikke hadde til hensikt å akseptere bøtelegging uten å ta veien innom de rettslige instanser jeg ville finne nødvendig, samtidig som jeg henviste til ISO-standarden og utba hans personlige mening av hva som var forskjellen mellom "båten" min og de andre, nådde jeg til slutt frem med det. Det finnes en og annen som det fortsatt går an å prate med, og utviser lovens intensjon fremfor lovens bokstav.

 

Så kan vi jo diskutere hvorvidt jeg heller skulle fulgt lovens intensjon fremfor lovens bokstav, jeg også...? :wink:

 

Uansett hva vi så kommer frem til har jeg en vannscooter med påhengsmotor, som jeg anser som lovlig å kjøre med grunnet internasjonale fartøysdefininisjoner, og som jeg kommer til å fortsette og kose meg med uansett om det etterhvert innebærer både rettsak og bot. Og har jeg mulighet til å terge noen gretne gamle gubber, skal jeg benytte enhver mulighet.

 

Inntil videre i god tro, og med laminert ISO-utskrift under salen.

 

:cool::lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det finnes en og annen som det fortsatt går an å prate med, og utviser lovens intensjon fremfor lovens bokstav.

 

Så kan vi jo diskutere hvorvidt jeg heller skulle fulgt lovens intensjon fremfor lovens bokstav, jeg også...?

Skjønner du helt hva du sier nå? Lovens intensjon er vel ganske klar. Den skal hindre folk fra å benytte "vannscootere", aka små scootere som bråker og kan benyttes til noe annet enn lek. De fleste vil med et halvt øye se at scooteren din kommer inn under denne intensjonen uansett om den har påhenger eller vannjet.

 

Lovens bokstav derimot, den sier noe annet. Du har funnet en lur formulering i en ISO-standard, og ved bokstavtro tolkning av denne finner du at din scooter ikke kan forbys i Norge. Meget kreativt, men neppe i samsvar med lovens intensjon.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Skjønner du helt hva du sier nå?

 

Jepp, jeg skjønner. Nettopp derfor formulerte jeg meg som gjort i setningen som omhandlet meg sjøl.

 

Om lovens intensjon ble fulgt, ville båter med forbrenningsmotor og plass til en eller flere personer vært forbudt, for de bråker.

 

Apropos en eller flere personer:

 

Har noen av dere hørt lyden av fjernstyrte modellbåter med bensinmotor? Den dagen jeg får bot for å kjøre vannscoo... hups, båten min, skal jeg kjøpe en slik. Deretter skal jeg ta ferie samtidig med dommeren som bøtela meg...

 

:lol:

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Problemet i dag er at både rådgivende og utøvende maktinstanser er fylt opp av folk som ikke duger til noe annet, selv på vernet bedrift. Og slike har ofte et markeringsbehov på toppen av det hele.

 

Jeg imponeres over din selvinnsikt og selvironi! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel, siden jeg ikke duger til noe annet så duger jeg vel ikke til å vurdere det heller?

Men på den annen side så kan det jo være greit å være fem stykker når vi skal skifte en lyspære? Si bare ifra hvis du føler deg kvalifisert! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...