Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) De har ingenting med å bordre båter for å sjekke om det er nok redningsvester i båten, når de høflig blir fortalt at de ikke er "velkommen" ombord da de ikke har hjemmel i loven til det så blir de provoserte og mer pågående for å prøve å ta deg for annet. Tull og pølsevev. Kongen har bestemt at at både politi og Kystvakten ( egen forskrift) har rett til borde og sågar ta båten i arrest. Jeg er enig at det er dumt at ikke tjenestemennene ikke viste det. Og gjett hvilken lov det står i? § 26 forøvrig. Redigert 19.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Hvis dommene er korrekt gjengitt i Båtliv, viser det at det er flere enn baatplassen.no’s venner som bruker uttrykket ”kjøre” i forbindelse men manøvrering av sjøgående fartøy. Ordet ”kjøre” eksisterer ikke til sjøs i likhet med f.eks. ordene gulv, vegg, tak, seng, sengetøy, kjøkken, bestikk, tallerken, sengetøy, ullteppe (kommer ikke på flere eksempler i farten). Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Hvis dommene er korrekt gjengitt i Båtliv, viser det at det er flere enn baatplassen.no’s venner som bruker uttrykket ”kjøre” i forbindelse men manøvrering av sjøgående fartøy. Ordet ”kjøre” eksisterer ikke til sjøs i likhet med f.eks. ................... bestikk, ..............(kommer ikke på flere eksempler i farten). Eivind Hej eivindch joda ordet "bestikk" förekommer ombord, men har en helt annen betydelse..... att göra en markering i sjökartet där man setter in posisjon,kurs o tid o kansje även fart....... (ikke ment som kritikk, förstår ditt inlegg, men ville berätta ifall noen ikke visste) o vad domstolarna skriver...det får vi ha överseende med dom består ju av 'landkrabber' Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Damer blir ikke kjørt, ikke pene damer ihvertfall. De føres... som i en elegant wienervals Redigert 19.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Tidi Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Åpenbart at det er stort behov for å innføre sertifikat for fritidsbåter. Må si meg forundret over holdningene enkelte fremviser i innleggene. Utgangspunktet burde være at alle tok hensyn til hverandre på sjøen og etter beste evne prøvde å etterleve det regelverket som er laget for at vi alle skal kunne ferdes trykt på sjøen. Dette gjelder om man kjører jolle med 9,9 eller Princess 45. I stedet virker det som om enkelte er mer opptatt av å gjøre jobben til håndheverne vanskeligst mulig, finne smutthull i lovverket og sette de ulike lovovertredelsene opp mot hverandre. Å vinkle det som om avgjørelsen i denne saken nærmest er en seier for båtfolket, vitner for meg om totalt feil fokus. Har vanskelig for å tro at politimennene på sørlandet har som motivasjon å plage flest mulig lovlydige båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene for øvrig. Ikke ta dette sitatet personlig, K. M. Det er ikke myntet direkte til deg. Jeg er ikke uenig i det som står der, bare så det er nevnt. Men nå ser det ut til at en del her har glemt at det finnes noe som heter nyttetrafikk igjen. Jeg bare lurer på om dere klager like mye på hekkbølgene etter dem? Når jeg legger meg til et sted, passer ihvertfall jeg alltid på å sjekke om det er mulig at jeg kan bli rammet av store bølger, og da tar jeg mine forholdsregler, slik at båt og mannskap rammes minst mulig. Dette later til å være et glemt kapittel hos mange. En kan da ikke legge seg til i midt i leia, og forvente at det ikke kommer bølger der. Og attpåtil syte og klage på det etterpå. Det blir bare for dumt. Fartsgrensen i nevnte område i Tromøysundet er jo satt til 12 knop, og jeg er ganske sikker på at lasteskip som går der holder den farten hvis det passer med deres videre seilas. Hva vil dere gjøre med det da? Ringer politiet? Så får de komme og bøtlegge kapteinen fordi han lager hekkbølger.... Jeg bare spør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Tull og pølsevev. Kongen har bestemt at at både politi og Kystvakten ( egen forskrift) har rett til borde og sågar ta båten i arrest. Jeg er enig at det er dumt at ikke tjenestemennene ikke viste det. Og gjett hvilken lov det står i? § 26 forøvrig. Politiet har også hjemmel i loven å ransake boligen din men da må de være på ferske spor eller ha ranskelsesordre, det gjaldt bilen før og men nå kan de kreve å se i bagasjerom uten dette. Kystvakten bordrer ingen båter uten å melde ifra til kontoret og loggføre dette og da skal de ha en grunn/mistanke. Båten er privat område og da kan ikke politi bordre den og snoke gjennom private eiendreler grunnet at de såkalt ser etter redningsvester, ja de har loven i ryggen men trenger faktisk en ransakelsesordre for å gå inn i cabin. Skal en båt taes i arrest så skal den ha blitt benyttet til kriminelt formål og en arrestordre på båten er satt ut. Loven er ikke så enkel som den ser ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Kongen har bestemt at at både politi og Kystvakten ( egen forskrift) har rett til borde og sågar ta båten i arrest. Jeg er enig at det er dumt at ikke tjenestemennene ikke viste det. Og gjett hvilken lov det står i? § 26 forøvrig. Det der visste jeg faktisk ikke. Fortell Krisida Magni, fortell!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Har vanskelig for å tro at politimennene på sørlandet har som motivasjon å plage flest mulig lovlydige båtfolk. Ikke politimennene nei, men politimannen... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Politiet har også hjemmel i loven å ransake boligen din men da må de være på ferske spor eller ha ranskelsesordre, det gjaldt bilen før og men nå kan de kreve å se i bagasjerom uten dette. Hvor står det at de nå kan se i bagasjerommet? Merkelig at de ikke har benyttet seg av den regelen ovenfor meg.. De bruker fortsatt bare den gode gamle "få se varseltrekanten din", hvor jeg så ber de stå foran bilen mens jeg henter den. Gjør de ikke det åpner jeg ikke bagasjerommet heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) § 26. Besiktigelse m.m. Kongen utpeker en offentlig myndighet som skal påse at bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her blir overholdt. Vedkommende myndighet kan gå om bord i en fritidsbåt for å besiktige den. Om nødvendig kan også båter i fart stanses og bordes for besiktigelse. Båtens eier eller fører skal medvirke til gjennomføringen av besiktigelsen. Kongen kan gi nærmere regler om besiktigelsen. Her er hele loven. Finner ikke forskriften vedr. kystverket akkurat nå. Redigert 19.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Båten er privat område og da kan ikke politi bordre den og snoke gjennom private eiendreler grunnet at de såkalt ser etter redningsvester, ja de har loven i ryggen men trenger faktisk en ransakelsesordre for å gå inn i cabin. Hva mener du ? Du sier at politiet ikke kan borde båten samtidig som du sier at de har loven i ryggen? Redningsvester er jo en ting, men det er flere andre ting også, bla. sjødyktighet jfr. havneloven. Redigert 19.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Plomma I Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) K.Ms : Fartsgrensen i nevnte område i Tromøysundet er jo satt til 12 knop, og jeg er ganske sikker på at lasteskip som går der holder den farten hvis det passer med deres videre seilas. Hva vil dere gjøre med det da? Ringer politiet? Så får de komme og bøtlegge kapteinen fordi han lager hekkbølger.... Jeg bare spør. Selv om det er 12 knop eller syv knop så betyr ikke det at en MÅ kjøre i fartsgrensa i området, det må jo være greit hvis en er på ferie og ta det med ro for er du på ferie og har det travelt da er du ute på feil premisser da er det ikke kos men stress, har mått rydde mye etter 25 fotere og oppover som innhenter en og legger seg ti meter fra en så en ikke kan gå opp mot sjøen og jeg er enig med at sånne "egoister" skal tas..... :nono: Redigert 19.Januar.2007 av Plomma (see edit history) Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Ærlig talt folkens..... hva er problemet med at politiet har rett til å se i mitt og ditt bagasjerom (på bilen) eller komme ombord og ta båten vår i besiktigelse? Personlig synes jeg dette bare er bra og slett ikke noe problem. De er hjertelig velkommen ombord til meg for å sjekke redningsvester eller annet. Har jeg det travelt får jeg bare håpe de er raske og effektive. Om det finnes en eller annen dri***ekk blant politifolk er i så fall DET problemet og ikke at politi generelt kan foreta kontroller. Men joda, jeg hører folk klager på fartskontroller etc også....... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Ikke ta dette sitatet personlig, K. M. Det er ikke myntet direkte til deg.Det er ikke jeg som er forfatteren heller. Det er direkte avskrift av loven. Fartsgrensen i nevnte område i Tromøysundet er jo satt til 12 knop, og jeg er ganske sikker på at lasteskip som går der holder den farten hvis det passer med deres videre seilas. Hva vil dere gjøre med det da? Ringer politiet? Så får de komme og bøtlegge kapteinen fordi han lager hekkbølger.... Jeg bare spør. Loven gjelder også nyttetrafikken. Evt. anmeldelse på samme måte. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 (redigert) Hvor står det at de nå kan se i bagasjerommet? Merkelig at de ikke har benyttet seg av den regelen ovenfor meg.. De bruker fortsatt bare den gode gamle "få se varseltrekanten din", hvor jeg så ber de stå foran bilen mens jeg henter den. Gjør de ikke det åpner jeg ikke bagasjerommet heller. Mener den ble innført for et par år siden, Saken har vært diskutert i media i forkant da den krenker privatpersonen. Hva mener du ? Du sier at politiet ikke kan borde båten samtidig som du sier at de har loven i ryggen? Redningsvester er jo en ting, men det er flere andre ting også, bla. sjødyktighet jfr. havneloven. Ja de kan bordre og ransake med loven i ryggen men da må de ha en ransakelsesordre utstedt . Og skal de få det må det foreligge ferske spor eller båt/fartøy eller eier vært innblandet i noe "kriminelt" i nær forkant. Og det er bra da det verner om privatpersonen og unngår faren for politistat. Bedre at en kriminell går fri enn at 10 uskyldige "plages" på vei til fangst er nå min mening. Redigert 19.Januar.2007 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg er overhodet ikke uenig med deg jeg, Plomma. Jeg ligger stort sett i 7-8 knop når jeg er på tur. Det hender at jeg øker farten litt hvis jeg skal over en åpen strekke, men slakker som regel av igjen når jeg går nærme land. Ikke noe problem det. Men jeg lurer fortsatt på hva hylekoret sier om hekksjøene som nyttetrafikken graver opp. For de er jo ikke mindre enn det en fritidsbåt klarer å lage. Men det virker som ingen bryr seg om det. Det er kun "svære digre cruisere på 30 fot eller så, med en svær diger dieselmotor på 200 hk" eller no' sånt som lager hekksjø. Det virlker på meg som om folk forventer at sjøen skal være like flat som stuegulvet hjemme. Og da detter jeg litt av lasset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 ransakelsesordre Midtfjords? Sier ikke mer før jeg har snakket med min advokat Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg tror ikke vi skal glemme at politi og tollere - i alle fall sommeren 2005 og sommeren 2006 - hadde en rekke besøk i fritidsbåter. I ytre Olsofjord fikk en god del fritidsbåtførere spørsmål både om alkoholmengde, redningsvester og skipspapirer ombord. Jeg bel overrasket over at bekjente av oss med en noe eldre båt (fra 1980 tallet) fikk spørsmål om å legge frem skipsdokumenter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Midtfjords? Sier ikke mer før jeg har snakket med min advokat Ja til ransakelse trengs ransakelsesordre selv midtfjords, og advokaten din trenger du ikke før etter ransakelsen Er faktisk ikke kriminelt enda å ha raske båter, være skinnet , fin solbrun hud, ha gullkjeder og en del kg mer muskler enn folk flest . I politiets øyne er jo det ensbetydende med kriminell og da er det det virkelig bra at denne loven finnes så man kan nyte en fin sommerdag uten å bli stoppet /kontrollert hver gang man passerer en politibåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Plomma I Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Jeg er overhodet ikke uenig med deg jeg, Plomma.Jeg ligger stort sett i 7-8 knop når jeg er på tur. Det hender at jeg øker farten litt hvis jeg skal over en åpen strekke, men slakker som regel av igjen når jeg går nærme land. Ikke noe problem det. Men jeg lurer fortsatt på hva hylekoret sier om hekksjøene som nyttetrafikken graver opp. For de er jo ikke mindre enn det en fritidsbåt klarer å lage. Men det virker som ingen bryr seg om det. Det er kun "svære digre cruisere på 30 fot eller så, med en svær diger dieselmotor på 200 hk" eller no' sånt som lager hekksjø. Det virlker på meg som om folk forventer at sjøen skal være like flat som stuegulvet hjemme. Og da detter jeg litt av lasset. Jeg skjønner hva du mener men nyttetrafikken er no vi må ha, men den går vell ikke innaskjærs og en ser jo disse svære båtene på lang avstand så det går jo an og ta noen forholdsregler.... men det er klart at hvis en legger til for natten der det er nyttetrafikk sååå....... Jeg har ikke mer enn 9 knop maks men ligger gjerne på 7,5 det er fin fart men der det folk som ligger med båter da bare tøffer jeg i 2-3 knop... har lært det av min bestefar som jeg var mye på vannet med da leg var liten... selv den gangen hvor det var lite båt på vannet i forhold til dag men det var jo ikke så store hurtiggående båter heller da.... jeg prøver å oppføre meg på vannet slik jeg vil at andre skal oppføre seg mot meg.... men noen ganger er lysten til å si "takk for sist" der men har besinnet meg for jeg drar en del hekksjø hvis jeg vill... Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 For å presisere, bukt har rett mht ransakelesordre, dog kan det enten rekvireres, eller man kan taue båten for deretter få den utstedt. Og videre så er det forskjell på ransaking og kontroll. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 For å presisere, bukt har rett mht ransakelesordre, dog kan det enten rekvireres, eller man kan taue båten for deretter få den utstedt. Og videre så er det forskjell på ransaking og kontroll. Ja er en vesentlig forskjell på det. Og jeg er overhode ikke imot kontroll på fjorden, det er allmenheten tjent med. Det er først når politiet blander disse begrepene og går over hjemmelen sin jeg reagerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Åpenbart at det er stort behov for å innføre sertifikat for fritidsbåter. Kapteinen på Server har sertifikat opp til albuen, likevel må vi spa olje her. Et stykke papir kan IKKE kompensere for dumskap, heller ikke for manglende sjømannskap. Så dette vil ikke løse noenting... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Januar.2007 Del på Facebook Svart 19.Januar.2007 Det kan kanskje være greit å vise til en av de viktigste reglene i sjøvensreglene, som er regel nr 2 om ansvar. Denne sier at vi alltid skal vise aktsomhet og hensynstagen ut fra alminnelig sjømannsskikk. Utfordringen for mange sjøfarende er at de verken har forståelse for aktomhet, eller hensynstagen, eller alminnelig sjømannsskikk. Så hvordan løser vi dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.