Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Var det ikke en som sa i en annen tråd at "jo mer lys en båt fører, jo lenger unna holder jeg"? :wink: Store båter (skip) har alltid dekkslys og lys fra lugarer når de er ankret opp, i tillegg til ankerlanterner.

Husk i allfall hva dere skal gjøre etter ankring! :cheers:

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

.... i en på millimeteren riktig høyde enn at man, ja f.eks blir sett. Det er ofte sånn det er når man nettop har fått et nytt bevis på sin kompetanse i form av sertifikater ........

 

Nå trenger man ikke mer enn bestått leseprøve for å skjønne at det i regelen står "der den best kan ses" - men det passer vel ikke poenget ditt?

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Tja, nå er det også en og annen større båt som er ute om natten. Da er det greit om ankerlanternen er mer enn 2-3 meter over dekk. :wink:

 

Det blir jo det samme uansett om båten er 2 meter høy eller 20 meter høy. Ankerkulen henger 2-3 meter over dekk/rekka.

Ankerkulen som skal være synlig burde jo plaseres helt forut på stang. Blir noe komplisert på en mindre båt. Ankerlanternen vises i tillegg. :smiley:

 

Man skal ikke blande lanterner tilfeldig. Riktige kombinasjoner av lanterner er beskrevet i sjøveisreglene. Ankerlanterne over topplanterne på en båt som ligger for anker er feil, og da er det ikke nødvendig å diskutere hva andre kan oppfatte slike signaler som.

 

Tror det er en liten misforståelse ute å går. I mitt innlegg viste jeg til ankerlanterne 2-3 meter over dekk. Ikke i tillegg til ankerlanterne i mastetoppen, da denne ikke altid er lett å få øye på i disig vær. Ikke alle fritidsbåter har 15-20 meter mast. Om det er nødvendig å diskutere hva andre kan oppfatte ser man jo av denne tråden med sine mange forslag. LED lys ditto plasert, med mer. Reglene er der og bør følges så godt det lar seg gjøre.

 

Om det er mitt innlegg du tenker på så bruker jeg ikke radarreflektor som dagsignal. Jeg bruker den som radarreflektor. Det jeg påpekte er at i spesielle lysforhold kan det hende at den ser ut som et sortfarget dagsignal, og at det er uheldig. Det er derimot ikke noen ulempe med en radarreflektor når man ligger for anker. (Et tiltak for å unngå forveksling er å bruke et dagsignal med størrelse beregnet på båter over 20 meter. Du ser lett forskjell på min lille terning av en radarreflektor og en kule med 60 cm diameter. :lol: )

 

Om det var ditt innlegg jeg leste er jeg ikke sikker på. Men sort radarreflektor kan oppfattes som et signal du sender ut. Nei det er ikke noe ulempe å bruke reflektoren, heller et must. :smiley: Regelen sier også noe om størrelse på ankerkulen, men det må være lov å bruke eget hue også. Har ikke opplevd at havnevesen har påpekt mangel ved min kule (i størrelse med en fotball). Heller det motsatte. Det er mange nok som ikke anvender disse og således skaper situasjoner til bry for andre.

 

Når vi først er inne på reglene og en tenkt situasjon. I Blindleia hvor båt får motorstopp ved ebbe/flo. Lar ankerett gå for å fikse motor problemet. Følger han/hun reglene skal jo kula opp i dagslys når ankeret går. De fleste bryr seg ikke, for de gjør regning med at andre ser at han har ankret ute. Om natta tenner han ankerlanterne på grun av at dette er enkelt gjort ved hjelp av en bryter.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Om det var ditt innlegg jeg leste er jeg ikke sikker på. Men sort radarreflektor kan oppfattes som et signal du sender ut.

Noen sort radarreflektor har jeg ikke. Leser du hva jeg faktisk skriver så kan en slik reflektor se sort ut under noen lysforhold, og det er ikke heldig.

 

Dersom båten din er mindre enn 20 meter behøver du ikke tenke så mye på dimensjonene til dagsignaler. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var derfor mitt forslag ikke var å henge opp en ekstra lanterne, men heller å belyse båten. Slik jeg ser det har ikke det noe med lanterneføfing å gjøre.

Jo da, det har det. Les sjøveisregel 30 bokstav c:

Et fartøy kan, og et fartøy på 100 meters lengde eller mer skal når det ligger til ankers også bruke de tilgjengelige dekkslys eller liknende lys for å belyse dekkene.

 

Det er helt greit å belyse dekket. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter hvert som jeg har fulgt denne tråden og påny fundert på sjøveisregel 30, er det vel ikke noe som forhindrer oss fra å bruke all verdens tilgjengelig kunstig belysning når vi ligger for anker,

 

forutsatt at lyset ikke kommer i konflikt med andre av sjøveisreglene.

 

Da kan jeg kanskje bruke den blinkende LED lanterna likevel, jfr. innlegg # 104.

 

Dilemmaet mitt er at ankerlanterna sitter litt høyt på båten og jeg vil gjerne ha et tilleggslys som er plassert noe lavere.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke montere et par dekkslys da roaldbj? Et som du monterer over vinduene foran (under vindskjermen til flybridgen) og et bak - slik at for- og akterdekk lyses opp?

 

finnes i en mengde varianter. her er et par eks jeg fant i farta

ec34e29cd4.jpg

 

11401_1_2.jpg

 

Problemet er som du sier at det kan komme i konflikt med annen belsyning. Jeg observerte en slepebåt som hadde søkt ly bak Revlingen i vinter og lagt seg for anker. den hadde så mye belysning på at man ikke så noen lanterner. Greit nok - for ser du så mye lys som ligger i ro så har jo de flest vett nok til å holde seg på passende avstand

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det finnes en del varianter av disse led-lampene til bruk som lanterne. Men de som blinker liker jeg ikke.

Lå i nærheten av en seiler i en bukt utenfor Grimstad i sommer. Og han hadde en sånn montert i toppen av masta. Den blinket så skarpt at jeg så lyset gjennom gardinene i kabinen når vi hadde lagt oss for kvelden. Forferdelig irriterende! Og det kan da umulig være lovlig. Regner med at blinkingen var synlig langt over åskammene og utover sjøen, og vil tro at det var noen og enhver utpå der som stusset over det lyset, siden det blinket som et sjømerke av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Dersom båten din er mindre enn 20 meter behøver du ikke tenke så mye på dimensjonene til dagsignaler. :wink:

 

Ville ikke være så mye hjelp i en kule på størrelse med en tennisball :smiley: Reglene gjelder jo ikke bare i norge og nu som så mange drar utfor våre kyster ville det ikke skadet å være forberedt.

 

Mulig det finnes en del varianter av disse led-lampene til bruk som lanterne. Men de som blinker liker jeg ikke.

Lå i nærheten av en seiler i en bukt utenfor Grimstad i sommer. Og han hadde en sånn montert i toppen av masta. Den blinket så skarpt at jeg så lyset gjennom gardinene i kabinen når vi hadde lagt oss for kvelden. Forferdelig irriterende! Og det kan da umulig være lovlig. Regner med at blinkingen var synlig langt over åskammene og utover sjøen, og vil tro at det var noen og enhver utpå der som stusset over det lyset, siden det blinket som et sjømerke av noe slag.

 

Helt enig i dette. Blinkende lys nær kysten burde en ikke anvende. Derrimot ute på åpne havet ville større skip bli oppmerksom på oss småruslinger. Har selv anvendt gult stobolys i intervaller når skipene har blit nærgående.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Etter hvert som jeg har fulgt denne tråden og påny fundert på sjøveisregel 30, er det vel ikke noe som forhindrer oss fra å bruke all verdens tilgjengelig kunstig belysning når vi ligger for anker,

 

forutsatt at lyset ikke kommer i konflikt med andre av sjøveisreglene.

 

Forutsatt at ikke lyset fra ankerlanternen drukner i lyshavet, kan du egentlig belyse båten hvor mye du vil når du ligger til ankers. Men du skal ikke bruke lys eller lyskombinasjoner som kan forveksles med andre lyssignaler som er fastsatt i sjøveisreglene.

Link to post
Share on other sites

Hvor stort er problemet med at man pårent når man ligger til ankers da pga at ankerlanternen som muligens henger noen meter over sjøen ikke blir sett av pårennende fartøy av en annen årsak? Det bør jo være relativt stort siden dette åpenbart er et stort problem for svært mange av oss. I tåke og nedsatt siktså skal en jo gi lydsignal om en ligger for ankers også i henhold til regel 35, så dette kan vel ikke være noe stort problem vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor stort er problemet med at man pårent når man ligger til ankers da pga at .....

 

Vi kan jo la spørsmålet gå til forumets 10.000 medlemmer? Hvor mange har blitt pårent, selv rent på eller vet med sikkerhet om noen som har eller er blitt pårent til ankers?

 

Med tanke på alle de idiotene på sjøen med store båter, mye penger, intet vett og ingen formalkompetanse burde jo antallet være betydelig? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg kanskje bruke den blinkende LED lanterna likevel, jfr. innlegg # 104.

 

Kan ikke skjønne annet enn at dette bryter med Regel 36.

 

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.

1Blitzlys: engelsk «strobe lights».

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er det mange som bør gå på kurs, D5L eller lignende, det er regler for lanterner og det er et system på dette og begynne med egne oppsett er meningsløst.

 

Hva med: jeg syntes at det røde lyset skinner dårligt og bytter dem ut med noen kraftige blinkende gule strober på babord side, men for at de også skal se min styrbord side så plukker jeg med meg et roterende lys fra traktoren og putter dette på styrbord side - da har jeg mitt på det tørre hvis det skulle skje noe.

 

Når jeg ligger på svai så setter jeg lyskasteren på taket på sveip, på avstand så minner det muligens om Lindesnes fyr, men da ligger jeg trygt for det har aldri blitt rent i senk.

Link to post
Share on other sites

Båten vår er utstyrt med en ankerlanterne. Den brukes ved overnattninger på svai. Når vi ligger for svai er det i egnende

bukter.

 

Ved Vetnet, Koster er det mange som synder ved svai. Her er det gjennomgangstrafikk i sundet. Her har jeg opplevet ofte

at mange ikke bruker ankerlanterne. Ifjor førte det til en "nesten" kollisjon. Hørte skriking så det holdt. Alle med ankerlanterne var lette å se, mens det vanskelig å se de uten. Tettheten som er ved havner nå, vil gjøre svai til en mer

brukt form for landligge.

 

Er strømbanken en utfordring, skift til LED-pærer. Ellers enig at man trenger ingen "juletre-belysning" på båten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp i farvannene omkring Koster og videre nedover Sveriges vestkyst hvor jeg er opptatt av å ha noe mer enn ankerlanterne i toppen av masta for å påkalle andre seilendes oppmerksomhet.

 

Jeg holdt selv på å bli rent ned av en båt ved oppankring i Gluppø - et hyppig benyttet område.

 

Sist sommer hørte jeg mye spetakkel ved oppankring i Kosterfjorden noe sørvest for Ekenes og det viste seg at også her hadde det vært en nestenkollisjon.

 

Jeg har observert at noen har ganske god belysning nattestid ved oppankring, mens andre ligger uten noen form for belysning.

 

Jeg hadde ikke noen tanker om å bli oppfattet som et juletre om natta, men det kan kanskje være bedre med ett lys for mye enn ett for lite når man ligger for svai om sommeren i områder hvor det er påregnelig med en viss trafikk fra andre fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Nå står det også i Sjøveisreglene at man ikke skal ankre opp i sterkt trafikert lei (husker ikke paragrafen i farta) - så man får jo vurdere det hele

 

Om jeg ligger på svai og er i tvil om ankerlanterna er tilstrekkelig så setter jeg på spottene i cockpit også. Da lyses 50% av båten opp ganske godt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker vel at det er slik at en betydelig del av ansvaret ved kollisjon med en oppankret båt i skjermet farvann må ligge på den båten som er i fart - selv om den som er oppankret ikke fører ankerlandterne. I farvann hvor det vanligvis ligger båter på svai, vil det være naturlig å bevege seg med forsiktighet. Kanskje er noen som er mer oppdatert på sjøloven som kan si noe om det.

 

En vanlig oljelampe "fjøslyktypen" m/ tåler en liten kuling uten å slukke og holder hele natten. Kan henges på bosshaken foran eller bak, gjerne i tillegg til den vanlig ankerlandternen derom en ønsker et lavt lys.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...