Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Er det da slik at Drivemaster foretrekker å ha kjettingen/ taustrammingen svært nær havoverflaten,

 

og forankre denne til baugen med to tau opp til baugen i en Y-formasjon ?

 

Jeg har 30 kg Bruce, 10 mm kjetting (50 m).

 

Hva blir tykkelse/kvalitet på tauet, og hvordan forankres dette i kjettingen (knute/krok)?

 

Jeg har et tau mellom kryssholtene foran på hvert skrog. Midt på dette har jeg en kjettingkrok (kjøpt i Danmark, husker ikke navn på den) med "stoppehake" som lett kan dras ut. Denne fester jeg på ankerkjettingen når jeg har ønsket lengde ute, og slipper så ut litt slakk slk at vinsjen ikke er belastet. (Men dette er kanskje bare en løsning for de med brede båter..)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har original Bruce med blytau og har ingen problemer med å ligge på svai. Vanlig tau med 3-4m kjetting ville jeg ikke stolt på, men kjetting er selvfølgelig fint hvis man har vinsj.

 

Det er viktig å finne en god lun havn, der båten også har plass til å pendle rundt. Vinden snur som regel i løpet av natta.

 

Det er tidligere referert en ankertest her på forumet, hvor Bruce-kopien fra Simpson-Lawrence kom dårlig ut. Virker som Bruce-anker er avhengig av nøyaktiv form/vridning/balanse for å virke bra. Har lagt merke til at det er stor forskjell på vinkel, form og skarphet på vingene mellom forskjellige Bruce-kopier.

 

Enkelte båter på jordomseiling bruker to ankere etter hverandre med 10 m kjetting mellom. Da får man godt feste og kan endel ganger få opp det andre ankeret før man må løsne det første, slik at det ikke blir så tungt å trekke opp for hånd. Men til vanlig bruk er nok dette en tungvint metode.

Link to post
Share on other sites

Dette med to ankere etter hverandre tror jeg man bruker der det er mye sjø, dvs man ligger ankret et sted der det kan forekomme store dønninger. I vår skjærgård ligger man alltid i le for den type sjø når man ankrer, og derfor er nok ikke dette så mye benyttet her.

 

Et annet tips vedr ankring:

 

Både GPS'er og ekkolodd/dybdemålere har ankeralarmer man kan sette opp.

På seilbåter har man også vindalarm.

 

Hvis jeg føler meg litt usikker på været og skal overnatte, setter jeg gjerne på alle tre alarmene, og jeg har blitt vekket et par ganger av vindalarmen.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me plar ligga mykje for svai. Det er vår favorittankringsmåte, forutsatt at det er nok plass til å dreia rundt 360 grader. Me nyttar same metode som Maika.

 

Ein av dei store føremonane med denne ankringsmåten er at krafta frå vind og sjø blir minst. Dette fordi den minste flata (baugen) alltid ligg mot vinden.

 

Det er viktig å ha eit anker som lett grev seg ned att, sjølv om båten dreier. Dvs. ikkje Engbo, paraplydregg, patentanker eller Danforth.

 

Det er heller ikkje dumt å ha ein liten (og synelg) flottør festa med i ei synkelina til ankeret. Då veit alltid kor ankeret er, og finn det att om ein mister det eller må sleppa kjettingen.

 

Å legga seg for svai er òg som regel den desidert raskaste måten å ankra.

 

Med 30 kg brucekopi og 70 m 10 mm kjetting har me aldri hatt bruk for å legga ut to anker. Dette på tross av ankring under tøffe tilhøve.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Kortversjon til Rogeri:

 

Ligger for det meste på svai når jeg er på tur.

Og har et 30 kg's Danforth anker. Har ca. 20m / 8mm galv.kjetting og 18 mm. tau videre opp.

Slipper ankeret såpass langt ut at all kjettingen ligger på bånn.

Pleier å strekke på med båten lett pådrag med motor for å sjekke avstanden til land og tilpasse tauet etter dette.

Skal jeg overnatte eller forlate båten,setter jeg ALLTID landtaug, enten fra båten og til land eller festet til ankeret. De færreste anker holder godt i unnaland ved fralandsvind.

 

Landtau er et must for nattesøvnen!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Winge, jfr. innlegg #32, skiver:

 

"Med forkatting firedobler du ankerkraften."

 

Er dette skrivefeil, eller er effekten av et ekstra anker forbundet til hovedankeret faktisk så stor?

 

Den firedoblede effekten må vel i alle fall forutsette at begge ankrene ligger tilnærmet på linje i forhold til båtens kjølretning?

Link to post
Share on other sites

"Med forkatting firedobler du ankerkraften."

 

Jeg tror dette stemmer, har lest det flere steder.

 

Den firedoblede effekten må vel i alle fall forutsette at begge ankrene ligger tilnærmet på linje i forhold til båtens kjølretning?

 

Ikke nødvendigvis. Husk at anker #2 vil føre til at anker #1 ikke så lett får mulighet til å slippe taket. Det blir litt som prinsippet ved å ha kjetting på ankeret, man får draget i korrekt retning ( langs bunnen ) istedet for oppover ( løft )

 

Jeg har et stort ankepunkt til forkatting. Man har fortsatt bare ET tau / kjetting. Skulle et lenke brekke, eller feste knekke av, er alt sammen borte. Derfor ankrer jeg med to separate ankre når det er dårlige forhold. Dette med at de vikler seg i hverandre, er etter mitt syn overdrevet, selv etter 5 dager sveivene på samme stedet, går det helt greit å ta opp det ene ankeren først, og det andre etterpå. Tar som regel anker #1 med jolla, enklest sånn.

 

Ellers skal jeg legge til, at jeg elsker å ligge på svai. Får liksom den gode båt-frihet-følelsen der, som jeg aldri får i en proppet gjestehavn. I tillegg til støy og ståk, kan jeg nyte utsikten utover bukta, havna eller hva jeg nå har lagt med på utsiden av. Ustrakt bruk av jolle, er selvsagt et must, man trenger en god jolle og jollemotor. 3-6 turer pr dag til land, noen ganger mer , er ikke uvanlig.

 

Jeg har vel, målt etter 2007 standard, en svært liten båt. 30 fot, 4 tonn er vel så smått at det ikke er mulig å tro den kan brukes engang. Men – nok om det, jeg har anker til MIN båt, ikke naboens.

 

Vi hadde fram til for 2 år siden en 7,5kg Brucekopi. Denne ble da lagt ut foran, med 10m kjetting, og 30m ankerbånd ( i snitt ). Så hengte vi på en 3-4kg daumann, som vi senket ned til bunnen. For 2 år siden syntes jeg plutselig at dette var for dårlig ( har ALDRI dregget ) og investerte i en Bruce til, denne gangen på 10kg. 5m 8mm kjetting, og 50 tau. Denne bruker jeg når jeg vil ligge over natta. Skal jeg ligge mot en brygge, bruker jeg den lille, og ankorlinan, den er jo veldig praktisk å legge ut.

 

Er det spådd uvær, eller at jeg skal ligge lenge, legger jeg ut begge. Med i snitt 30-40m tau og kjetting, pr anker, tror jeg det i praksis er umulig å dra meg løs. Jeg har også daumenn jeg kan senke på hvert anker, om det er nødvendig. Som Mulligan oppfatter jeg anker også som siste skanse fra å havne på land om noe skikkelig ” ikke bra ” skulle skje. Derfor er ankrene mine alltid klare til bruk, det ene på stativ på hekken, det andre ved siden av, men med tauet strukket ned i en cocpitbenk.

 

Noen kaller meg sikkert hysterisk. Greit for meg. Jeg har utallige ganger sitti under cockpitteltet på Kilsand og sett andre båter dregge i 10-12ms ( 15-15ms i kastene ) vind. Deilig med en kopp kaffe, radioen på lavt og en god bok. En gang var det noen som sleit i 2 ½ med å få feste ( dansk båt ) jeg tok til slutt på seiltøy, vest, og hele pakka, og jollet over ( artig med ende sjø og opptil 15ms vinkast ) for å tilby hjelp. De gav til slutt opp, og reiste inn til en eller annen brygge. Ankeret var av flatt sandanker type. Jeg sover svært godt for anker. Legger alltid ut mer enn jeg må, bare for å være sikker. Ønsker meg vinsj i baugen, nettopp for å kunne kjøre kjetting hele veien. Imidlertid er båten min ikke utstyrt med baugankerrom, så det er ikke så lett å få det til. Dessuten er den kilen for for mye vekt i for eller akterskip.

Har tenkt tanken på å bruke 6mm kjetting, men det er blitt med tanken. Den som lever får se.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

"Tysk ankring" noen som hört om dette ???

 

efter lagt ut kjetting 3-4ggr djupet o kopplat kjettingkroken med tau in i båten (o backat fast den!)

 

så slepper man ut resten av kjettingen o låter den henge bare rakt ner för att öka vikten

ytterligare få mer horisontellt drag i draggen !!

 

skall tydligen vara veldigt vanligt bland tyske båter i medelhavet.......

Link to post
Share on other sites

:flag: Heisan er det noen som har tips om hva som er riktig måte og feste dregg og tau/kjetting.Jeg har knøte kjetting i bånn ca 4 meter opp til tauet og liten tau stomp i mellom kjetting og øverste punkt på dreggen er dette riktig.Har en 12 kg dregg til 26 fot Hasla ca3 tonn. men jeg har lett for og drive,Noen som har tips for jeg syntes folk sier forskjellig men her er det jo en del ærfaring.Mvh Bjørn
Link to post
Share on other sites

Jeg har knøte kjetting i bånn ca 4 meter opp til tauet og liten tau stomp i mellom kjetting og øverste punkt på dreggen

Det er mange som har denne taustumpen mellom kjetting og øverste del av ankeret. Den har nok liten verdi. Meningen med den skal visstnok være at man kan kjøre løs ankeret ved at denne stumpen ryker. I praksis er det et dødfødt prosjekt. For at tauet skal ryke må det ikke være for solid. Hvordan vet du da at det ikke ryker i situasjoner hvor det ikke skal ryke? Man kan eventuelt se for seg at man kan dykke ned og skjøre over tauet. Men hvis du kan skjære over et tau, kan du vel frigi ankeret som har satt seg fast også. Jeg ville festet kjettingen i toppen av ankeret.

 

Forøvrig er en paraplydregg et dårlig anker for en båt som din, men det har vært diskutert fram og tilbake siden tidenes morgen (oppstarten av baatplassen) Så det kommer sikkert noen innlegg om det i denne tråden også :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser mange forteller at de legger ut både to og tre ganger dybden i tau eller kjetting, men gjør dere det over alt?

 

En stor del av sesongen tilbringer jeg i indre Oslofjord på svai i Sandspollen, Hestehagebukta osv.. Sandspollen er et svært populært overnattingssted der det ofte er 2-300 båter som ligger på svai. Dybden er vel 11-14 meter, iallefall der jeg legger meg. Dette er en godt beskyttet uthavn med høye fjell omkring. På en fin sommerdag ligger du som i en andedam og det er sjelden det blåser friskt om natten, men av og til kan det gjøre det, - og da begynner moroa: mudderbunn som ikke har allverden av holdekraft, noen båter som er "parkert" ved at en liten paraplydregg slippes ned på bunnen og holder båten på plass med sin egen tyngde, andre båteeiere har fulgt boka og lagt ut godt med kjetting og andre igjen varierende lengder med tau.. Når båtene da begynner å dreie mot den nye vindretningen kan det være litt av et sirkus..

 

Jeg er blant dem som gjerne vil ha ut minimum 2x dybden i ankerkjetting, men hva hjelper det når andre båteiere da ankrer opp så nær at de legger ankeret oppå mitt, eller båtene blir liggende å dunke mot hverandre fordi vi har så ulik dreieradius..

 

 

Sist sommer var det et par ganger jeg prøvde å snakke med de nyankommende og fortalte hvordan det hadde blåst tidligere og hvor mye tau og kjetting jeg hadde ute. Jeg fikk vel i grunnen bare inntrykk at man ikke forsto problemet og mente jeg ikke kunne forlange å ha så mye plass rundt meg..

Hva gjør dere når nyankommende båter ankrer opp svært nær?

Link to post
Share on other sites

Prin435 sier:

 

"Fra tidligere båt har jeg erfaring med at Bruce kopi anker hadde lett for å løsne. Jeg tror "sidevingene" på ankeret ikke var vridd på riktig måte ( Har tenkt på dette i ettertid ). Vær derfor nøye med å fasongen om du kjøper/bruker Bruce kopi."

 

Jeg har ikke hørt noe om det du nevner, men hva tenker du på "vridd på riktig måte"?

 

Jeg har kjøpt meg en 15 kg syrefast Bruce-kopi hos Seatronic, men har av ulike årsaker ikke prøvd det ennå, og skal ha 50 kg 6,5 mm kjetting.

 

Skal forsøke å forklare meg litt mer detaljert ang. erfaring og noe jeg har registrert.

 

Om ankeret er ekte Bruce eller kopi har jeg ikke noe forhold til. En kopi kan helt sikkert være like bra som originalen. Jeg vet ærlig talt ikke om de erfaringene jeg har, er høstet er med Bruce kopi eller original.

 

1. Erfaring.

Leid motorbåt 32 fot med Bruce eller kopi. Jeg var lite erfaren med så store båter. Jeg vet ikke vekten på ankeret, men kan tippe på 15 Kg og blytau. Montert akter.

Jeg var generelt meget imponert over hvordan det festet seg. Opplevde Bl.a. et forrykende tordenvær med tilhørende kraftig vind. Ankeret mistet ikke feste.

 

2. Erfaring egen båt, Scand 29 Baltic.

Ankervekt 15Kg og blytau. Bruce kopi tror jeg. Akter. Opplevde flere ganger at ankeret slapp. Ble litt skuffet og fikk det ikke til å stemme med den erfaringen jeg hadde fra sommeren før. Tenkte da ikke på utformingen av ankeret.

 

3. Erfaring

Ankervekt 20 Kg baug med kjetting, akter 20 kg med blytau. Motorbåt 44 fot. På svai har det aldri løsnet. Heller ikke akter. Det vil si at jeg har samme opplevelse som 1. erfaring. ( Med denne båten tar jeg selvfølgelig spesielle forholdsregler ved overnating og fortøyning med akteranker. Stort vindfang.)

 

Utførelse av anker..

Jeg har i ettertid tenkt på hvorfor jeg ikke var fornød med "Bruce" på Scand. Jeg har registrert at de "sidevingene" som det er på de Bruce ankerene jeg har nå, er "vridd" for at de skal grave seg bedre ned i bunnen. Jeg kan ikke huske at de var vridd på Scand. Dette har jeg i ettertid lagt merke til. Det er betydelige forskjeller på utformingen av forskjellige Bruce kopier. Jeg vet ikke om jeg har kopi eller original nå, men de sitter.

Link to post
Share on other sites

1. Erfaring.

Leid motorbåt 32 fot med Bruce eller kopi. Jeg var lite erfaren med så store båter. Jeg vet ikke vekten på ankeret, men kan tippe på 15 Kg og blytau. Montert akter.

Jeg var generelt meget imponert over hvordan det festet seg. Opplevde Bl.a. et forrykende tordenvær med tilhørende kraftig vind. Ankeret mistet ikke feste.

 

2. Erfaring egen båt, Scand 29 Baltic.

Ankervekt 15Kg og blytau. Bruce kopi tror jeg. Akter. Opplevde flere ganger at ankeret slapp. Ble litt skuffet og fikk det ikke til å stemme med den erfaringen jeg hadde fra sommeren før. Tenkte da ikke på utformingen av ankeret.

 

3. Erfaring

Ankervekt 20 Kg baug med kjetting, akter 20 kg med blytau. Motorbåt 44 fot. På svai har det aldri løsnet. Heller ikke akter. Det vil si at jeg har samme opplevelse som 1. erfaring. ( Med denne båten tar jeg selvfølgelig spesielle forholdsregler ved overnating og fortøyning med akteranker. Stort vindfang.)

Var bunnforholdene de samme ved disse 3 tilfellene ? Et anker som har godt feste på sandbunn, kan være ubrukelig på steinete bunn, og motsatt.

 

Når dette er sagt, regnes vel Bruce for å være et godt "allround" anker som vil feste seg på de fleste typer bunn, med unntak av bløt mudderbunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe et ekstra anker til å ha forut på Confortinaen min med tanke på å ligge på svai og lurer på hvor stort jeg bør velge. I hekken har jeg et 10kg Bruce-kopi med kjetting og Anchorlina men forut btror jeg at det blir tau og kjetting. Holder det med 10kg også i baugen eller burde jeg gått for 15kg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...