Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

jeg opplever det aktså som helt uproblematisk. Har liggi opptil en uke på dette opplegget, og det blir antagelig noen runder..

Alikevel er det som regel fixa på noen minutter å få reserveankeret løs igjen. Største problemet har vært å trekke det løs med jolla. Sitter ankeret som fy, har taktikken være å dra rett over ankeret, nesten i plan med jolla. Funker greit det, men forutsetter at mannskapet er klar over hva som kommer. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki, en av fordelene med ankervinsj er at du kan gå opp i ankervekt uten å ødelegge ryggen. Det er derimot svært upraktisk å ha 2 anker på en visj. Må da hale det som henger lengst ut opp for hånd etter at det første er helt oppe. Har allikevel sans for tankegangen din med at to uavhengige anker systemer kan gi en bedre nattesøvn. Selv sover jeg best ombord med en tamp i land.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Faktum er at ankerlanterne 12-15m oppi lufta hjelper veldig lite for idiotene som kommer brasende i 25kn fart i et typisk ankerområde.

Jeg bruker alltid to ankerlanterner. Den i toppen av masta, fordi jeg har en ankerlanterne der, og en hengende i akterstaget. Leser du reglene blir det enda mindre grunn til å klage over at lanternen i masta ikke er så godt synlig for andre småbåter.

 

Regel 30 (b): Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

Link to post
Share on other sites

Jeg så på båtmessa på Lillestrøm i dag, lørdag 17. mars 2007, ei blinkende lanterne basert på LED-yeknologi med hvitt lys som visstnok kunne blinke sammenhengende i 3 døgn.

 

Er det noe i regelverket som hindrer at man kan bruke slik lykt i tillegg til vanlig ankerlanterne for å påkalle oppmerksomhet ved ankring?

Link to post
Share on other sites

Er det noe i regelverket som hindrer at man kan bruke slik lykt i tillegg til vanlig ankerlanterne for å påkalle oppmerksomhet ved ankring?

Regel 20 (b)

Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

 

Det er ingen grunn til å fortvile, for det er rikelig med LED-lamper som har konstant lys. Min favoritt er laget av Osram. Det er nok en og annen som har denne på messa. Med en liten lampeskjerm er den praktisk under dekk også.

Link to post
Share on other sites

Noe lys som ikke er strømavhengig er kjekt å ha ombord. Ei vanlig flaggermuslykt (fjøslykt) tåler svært mye vind og holder en hel natt som ankerlandterne. Så gir den et koselig lys i copiten utover kvelden. Henger en lykta bak og har på ankerlanterna forut eller i masta skulle en være bra synlig.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som nesten alle bruker kjetting når de ligger på svai,noe som helt sikkert er best. Har selv blytau og 15 kg bruce er litt skeptisk når en ikke har kjetting nærmest dreggen blant annet pga. ekstra slitasje som kan gjøre at tauet ryker ,er det noen som har opplevd dette. Lurer derfor på å gjøre som zuzuki, sette ut et ekstra bruce anker på 10 kg med kjetting på 8-10 m for å være sikker.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte på messa på Lillestrøm i dag ei lykt med betegnelsen:

 

Lights Navi 360 grader lights.

 

Den består av 16 LEDer montert i en sirkel som har brenntid på 8000 timer.

 

Et batterisett på 3 x AAA batterier skal gi 24 - 30 timer konstant lys, eller 100 - 120 flash lys.

 

Den flasher som bare det her i huset nå.

 

Kan visstnok monteres mange steder, på skipperlua, på,ryggen, på båten mv.

 

Dermed kan jeg kjøre RIBen i mørket og tilfredsstille regelverket.

 

Den har i tilleg fått pris for fremragende Norsk design.

 

 

 

mer info på http://www.navilight.net/

Link to post
Share on other sites

Er det noe i regelverket som hindrer at man kan bruke slik lykt i tillegg til vanlig ankerlanterne for å påkalle oppmerksomhet ved ankring?

 

 

Hvorfor vil du påkalle oppmerksomhet ved ankring da ? Blinkende hvitt lys er ikke omtalt i Sjøveisreglene etter min ringe hukommelse i forbindelse med ankring. Rundtlysende hvitt lys er vel det vi skal vise. Men ønsker du å forvirre så er jo blinkende hvitt lys noe som får til og med meg til å hoppe i stolen.

I høst holdt jeg forresten på å kjøre på ei skøyte ankret i landskyggen, men på ankerplass iht kartet, Føreren fortalte meg at han ikke var pliktig til å vise signaler fordi han lå på ankerplass iht kartet. Akkurat da han hadde sagt det ønsket jeg littegranne at Slagskibet var bygd i panserstål :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er den nye teknologien som bruker lite energi ved LED-flash som gir nye muligheter for signalering ved oppankring i uthavner som er interessant.

 

Jeg har opp gjennom årene vært for svai i mange uthavner og opplevd ubehagelig nærkontakt med båter som har ankret opp like nær i mørket. Kunne fortalt mye om dette.

 

Det virker som om de ikke har registrert den konstantlysende ankerlanternen ombord.

 

Det skal bli spennende å se hva IMO sier til bruk av hvit rundtlysende flash-lys som markering av ankringsposisjon.

 

Det er alltid slik at utvikling av ny teknologi presser lovgiverne til å formulere nye regelverk.

 

Jeg kan ikke se at det eksisterende lovverket hindrer bruk av flash-lys. Så langt er det luftputefartøy (jfr regel 23 (b) og andre fartøyer som kan benytte blikende gult lys).

 

De lovregelene vi snakker om er i alle fall regel 30, regel 20, regel 21 og regel 22.

 

Blir interessant å se hvilke regler man henviser til når det gjelder forbud mot å bruke flash-lys ved oppankring, så lenge dette er i tillegg til den regelpålagte lanterneføringen.

 

Jeg er ikke i tvil om at mitt flash-lys vil vekke oppmerksomhet for de som skal ankre opp like i nærheten av meg om natta.

 

Hva jeg gjør dersom det er tåke om natta blir en annen utfordring.

 

Kanskje den planlagte AIS klasse B senderen blir hjelpsom - men de som komer for ankring om nakka har vel ikke AIS omb ord....

Link to post
Share on other sites

Ellers har Tomrica AS Led-lys som går rett inn i vanlige holdere til lanterner. Koster ca 450 pr stk. Trekker 3.5W.

 

Ligger du for anker om natten ofte, vil jeg skiftet umiddelbart. Jeg skifter etterhvert som pærene ryker. De har stand på messen,

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Av ren interesse:

 

Hvor står forbudet omtalt om å bruke flash-lys ved oppankring?

 

Jeg vil selvfølgelig ikke anvende systemer ombord som er forbudte - men jeg er iteressert i å hindre at andre sjøfarende kommer i nærkontakt med båten vår om natta.

Link to post
Share on other sites

Dermed kan jeg kjøre RIBen i mørket og tilfredsstille regelverket.

 

Tjaaa - det er vel bare om RIBen ikke gjør mer enn 7 knop. Er det noen av dere som har noen god løsning for 100% korrekt lanterneføring på jolla? Det er jo langt bedre enn ingenting med hvit rundtlysende, men det hadde jo vært fint om det fantes en enkel måte å få det helt korrekt på...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hvor står forbudet omtalt om å bruke flash-lys ved oppankring?

Regel 20 (b) er nok stadig relevant:

Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

 

I tillegg til forveksling står det noe om å nedsette synlighet, utydeliggjøre særpreg, og ikke minst hindre at det holdes ordentlig utkikk. Jeg vil tro at det siste er det mest relevante. Dersom fartøy som ligger for anker bruker blinkende lys kan det bli litt forstyrrende.

 

Den samme bestemmelsen er også relevant med hensyn til bruk av søkelys i forskjellige varianter så ivrig at det er ikke et menneske i nærheten som har noe nattsyn å snakke om. :headbang:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker så står det spesiellt nevnt i Sjøveisregelene angående blinkende lys på de fartøy som skal føre det. Eller i de innenlandske reglene for de respektive land. Blinkende ankerlanterner er ikke nevnt noe sted meg bekjent. Rundtlysende hvitt lys er det eneste som er nevnt og således må blinkende hvitt lys være ikke iht regelene når du ligger til ankers. At ny teknologi er kommet hjelper ikke mye så lenge regelene sier noe annet, og ny teknologi åpner heller ikke for å modifisere for egne fortolkninger av regelene. Mine 50 øre bare roaldbj. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej roaldbj

 

du har regel 36 som ger dig rett att använda andre lys...för att påkalla uppmärksamhet !

 

Regel 36 – Signaler för att påkalla uppmärksamhet

För att om nödvändigt väcka annat fartygs uppmärksamhet får varje fartyg

avge ljud- och ljussignaler, som ej kan förväxlas med någon på annat ställe i

dessa regler föreskriven signal, eller rikta sitt strålkastarljus mot en fara på ett

sådant sätt att det ej stör andra fartyg. Ljus för att påkalla annat fartygs uppmärksamhet

får inte kunna förväxlas med något navigeringshjälpmedel. Vid

tillämpning av denna regel skall användning av högintensivt, blinkande eller

roterande ljus, exempelvis strobe lights, undvikas.

Man kan använda t.ex. strålkastare för att vid tillfälligt behov väcka ett annat fartygs uppmärksamhet

på det egna fartyget eller på en fara för det andra fartyget. Ett villkor för detta är dock att man

inte stör (bländar) andra fartyg eller att ljuset inte kan förväxlas av andra fartyg med t.ex. en fyr, lysboj

eller liknande. Särskilt skall man undvika att använda ett starkt, på elektronisk väg utlöst, blixtljus,

vilket på engelska kallas strobe light. Det är inte i regelns anda att under långa tidsperioder,

utan att påtaglig risk för kollision föreligger, sprida kraftigt ljus varken i form av fast ljus eller som

blänk eller blixtar.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg setter på dekkslysene i tillegg til ankerlanterner. Da sees båten selv for en guttunge som kommer susende i 25 knop og bare ser forover. Tror ikke at han ville lagt merke til et lite hvitt lys 20 m oppe i lufta. En stjerne kanskje? Trekker klart mere strøm, men er betryggende.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen.

 

Er ny på forumet her og har tatt meg tid til å lese gjennom denne tråden. Registerer at ingen nemnar noke om at dei brukar ankerbøye.

Personelg så har eg ein båt på 29 fot og ca 4t og brukar då eit 15kg Brucekopi og 40m blytau og "Daumann".

Har då sett i ein sjakkel på stokken på ankeret og har då eit tau frå ankeret opp i bøya. Tauet er tredd gjennom øye på bøya og så har eg ei lita vekt i enden på tauet. Då ligger bøya rett over ankeret til ei kvar tid :smiley:

Tauet til ankerbøya kan også brukast til å brekke laust ankeret viss det skulle sitte fast.

 

Elles eit glimrande forum med mykje godt lesestoff. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...