Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

jeg har vært med på en kollisjon med en båt som lå til en flytebrygge, skal si det var en familie som fikk en lite hyggelig start på dagen (kl. 0400) da vi med en 50 fots motorseiler og motor som stoppet under reversering presset et 3 meter langt baugspyd inn over daviterjolla deres...

Link to post
Share on other sites

Etter å ha opplevd å bli påseilt (ja, det var en seilbåt) når jeg lå på svai blir det aldri noe mer slik ankring på meg. En sjokkerende måte å våkne på...

 

Nåja, de opplevelsene jeg har hatt av negativ art ifbm overnatting, er som regel pga påseilet mannskap :rolleyes: eller båtnaboer som ikke kan hverken ankre eller fortøye.

 

Dessuten er min store skrekk brann i en sånn tettpakket båthavn. Ved frislipp av varme, må man være forberedt på å miste båt og utstyr 100%.

 

Sover aldri så godt som på svai. Deilig frihetsfølelse.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Deler vurderingen om at ankring på svai gir god søvn.

 

Dersom det skulle blåse opp litt vil forkatting gir en kollosal betryggelse i forhold til ankerfestet, se en flott artikkel i Seilmagasinet fra 2003.

 

I artikkelen kommer det frem at forkatting fører til en firdobling av ankereffekten.

 

http://home.no.net/meyerweb/Turseilerskolen3.pdf

 

Påseiling kan man ikke hindre ved å ligge på svai.

 

Men det er en god del ubehagelige opplevelser man kan få når man ligger ved brygge - det har både jeg og mange andre opplevd.

 

Legge ved et bilde fra oppankring i Kosterhamnen, først plasswering av Kosterhamnen på kartet:

 

 

koster.jpg

 

 

 

 

 

Deretter oppankring i hamnen sommeren 2006, på omtrent 58'53.000 N - 011'02.700 E

 

 

 

 

IMG_1274.JPG

Link to post
Share on other sites

Enig, fint å ligge på svai, men husk ankerlanterne, alle er ikke like flink å bruker ikke den. Påseilt kan en bli også ved brygga, i norges båtfyllby nr. 1, Kragerø, ble vi kjørt på midt på natta ved gjestebrygga. De bare snøvlt noe forsvant ute i mørket, uten landterner.

Link to post
Share on other sites

her har nok vi knabbet plassen til Roaldbj, sommeren 2003.

Som man kan se, dette er virkelig et populært ankersted. Går man langt nok inn i bukta,ligger man også fint i le for østlige vinder, disse får uansett ikke veldig godt tak her.

034_03__Small_.JPG

 

Her er samme stedet, tatt fra stranda sommeren 2005

IMG_1261__Small_.JPG

 

Det meste antallet båter jeg har observert på Kosterhamnen / Kilsand er godt over 80.

Det var fortsatt plass til mange fler..

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt sansen for å dregge opp utpå for netten. Nå har jeg alltid hatt motorbåt som ikke har hatt større dybde enn ca. 1. meter. Ser heller fordelene ved å ligge enten baug mot land eller longside en fjellvegg. I tillegg er jeg vel litt "over"-sosial at jeg ønsker å kunne ta kontakt med andre på land utover kvelden.

 

Slipper da å tenke på om dreggen event. skulle løsne osv.

 

Eller aller helst i en koslig gjestehavn langs vår langstrakte kyst. (Er blitt litt lat på mine eldre dager.)

Link to post
Share on other sites

har aldri opplevd at ankeret har sluppet taket. Har imidlertid to ganger opplevd å bli pårent av udugelige snekkeeiere i havn, som har ankret med markedet dårligste anker.

 

Erfaringen min er at de som KAN ankre, gjerne ligger på svai, og de som ikke kan, vil eller tør, legger seg i en overfyllt og støyete gjestehavn. Jeg tok heller skjea i annen hånd, og LÆRTE meg å ankre skikkelig, fra de som kan det. Venner påstår bak ryggen min at jeg ankrer for en 3000 tonner, men det gjør ikkenoe. Jeg ligger trygt og godt, det er det viktigste. At det tar noen minutter å sette dobbeltanker, og tilsvarende å ta det opp, tar jeg som trim.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Sitat Suzuki

Som man kan se, dette er virkelig et populært ankersted. Går man langt nok inn i bukta,ligger man også fint i le for østlige vinder, disse får uansett ikke veldig godt tak her

 

 

Nye regler, blitt fuglereservat. Sv kustbevakning vær kveld som etterser dette. Grense 50 m fra land.

Link to post
Share on other sites

Heldigvis er ikke dette tullet påbudt i Sverige. Der trenger man ikke ankerlanterne om man ligger utenfor " trafikert led "

 

Suzuki

Hva er det som er så tullete med å sørge for at man er synlig for andre sjøfarende ? Forøvrig er dte vel ikke særlig smart å ankre for natten i en "trafikert led", uansett om man har ankerlanterne eller ei.

Link to post
Share on other sites

Nye regler, blitt fuglereservat. Sv kustbevakning vær kveld som etterser dette. Grense 50 m fra land.

 

Veldig klar over det. Om det ikke er stappfullt, er det helt greit å legge seg kanskje langt inn, og alikevel gå fint klar av reservatet. 50m fra land ligger jeg uansett. Vil tro det nærmeste jeg legger meg er 150m..

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Sitat Suzuki

Som man kan se, dette er virkelig et populært ankersted. Går man langt nok inn i bukta,ligger man også fint i le for østlige vinder, disse får uansett ikke veldig godt tak her

Nye regler, blitt fuglereservat. Sv kustbevakning vær kveld som etterser dette. Grense 50 m fra land.

 

 

Jeg har ikke fått med meg de nye ankringsreglene.

 

Hvor gjelder 50 m grensen?

 

Er det noen lenke?

Link to post
Share on other sites

Har imidlertid to ganger opplevd å bli pårent av udugelige snekkeeiere i havn, som har ankret med markedet dårligste anker.

 

Erfaringen min er at de som KAN ankre, gjerne ligger på svai, og de som ikke kan, vil eller tør, legger seg i en overfyllt og støyete gjestehavn. Jeg tok heller skjea i annen hånd, og LÆRTE meg å ankre skikkelig, fra de som kan det. Venner påstår bak ryggen min at jeg ankrer for en 3000 tonner, men det gjør ikkenoe. Jeg ligger trygt og godt, det er det viktigste. At det tar noen minutter å sette dobbeltanker, og tilsvarende å ta det opp, tar jeg som trim.

 

Suzuki

 

 

Tar den Suzuki. Klart at det finne sudugelige snekkeiere like ofte som det finnes udugelige seilfolk. osv. Det finner vi de fleste lag av båtfamilien. Gjennom et langt båtliv har jeg ligget mye på svai, men ting forandres. Heldigvis.

 

Jeg for min del finner mye glede i å ligge sammen med andre båtvenner ved land. Og gjerne i en gjestehavn. Ikke overfyllt, det passer vi på å unngå. Med et sted mellom 70 og 80 overnattingsdøgn pr. år har vi lært oss hvor det er mye og lite folk.

Den helgen det er mest trengsel er i Horten, på vårt eget Hortentreff. Og det trøkket som finnes det er ganske så behagelig.

Det fine med å ligge ved land er man kan strekke på bena.

 

Joda, vi innretter oss heldigvis så forskjellig. Det er det fine med båtlivet. Vi kan velge. Det finnes ingen fasit. :cheers:

 

 

Sandspollen_i_juni.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er så tullete med å sørge for at man er synlig for andre sjøfarende ?

Var litt flåsete sagt.

Faktum er at ankerlanterne 12-15m oppi lufta hjelper veldig lite for idiotene som kommer brasende i 25kn fart i et typisk ankerområde.

Forøvrig er dte vel ikke særlig smart å ankre for natten i en "trafikert led", uansett om man har ankerlanterne eller ei.

 

Det er jeg helt enig i.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Sitat Suzuki Som man kan se, dette er virkelig et populært ankersted. Går man langt nok inn i bukta,ligger man også fint i le for østlige vinder, disse får uansett ikke veldig godt tak her Nye regler, blitt fuglereservat. Sv kustbevakning vær kveld som etterser dette. Grense 50 m fra land.

 

 

Jeg har ikke fått med meg de nye ankringsreglene i Sverige.

 

Hvor gjelder 50 m grensen?

 

Er det noen lenke?

Link to post
Share on other sites

Hva slags utstyr er det du bruker når du ligger på svai Suzuki?

 

Tja; kortversjonen;

jeg har ikke ankervinsj. Jeg ønsker meg, men grunnet høy pris, samt at båten ikke har ankerbrønn foran, har dette aldri blitt noe av. Jeg er derfor evig dømt til å håndtere anker og tau for hånd.

 

Når jeg skal legge meg steder der været kan få litt tak, eller ligge i litt tid, og regner med å forlate båten for mer enn en time eller to av gangen, liker jeg å legge ut dobbeltanker.

 

Jeg har da en 10kg Brucekopi som har 10m kjetting, og 50m ankerbånd.

Denne legges ut, og det meste av lina legges ut. Ankeret bakkes fast, med nær 100% pådrag påmotoren.

 

Så går jeg opp mot der jeg droppet ankeret, og legger ut anker to. Dette er en 7,5kg Brucekopi,med ca 8m kjetting, og 75m 16mm synketau. Ca 50m avstand, og 45grader vinkel på den mest utsatte vindretningen. Dette ankeret bakkes også ned for full maskin.

Deretter lar jeg båten drive ned til at begge ankrene belastes. Så slipper jeg litt løs på reserveankeret, slik at hovdeankeret holder båten.

 

Drar det seg på med mye vind, legger jeg daumann på ene, eller begge ankrene. Dette får i tillegg ankerlinene til å gå rett ned, og ikke skrå så mye ut fra båten. Har etpar blylodder til dette formålet.

 

Jeg ØNSKER meg vinsj, så jeg kan legge begge ankrene på samme kjetting. Filosofien min, er at man lettere håndterer f.eks 2x10kg enn 1x20kg. Å satse alt på et tau, bokstavelig talt ,med dobbelt anker på samme tau, er ikke aktuelt for mitt vedkommende. Jeg liker tanken på at jeg strengt tatt har to helt separate systemer, om noe skulle svikte ( taubrudd, sjakkelbrudd eller ankerbrudd )

 

Mange vil kanksje tro at dette vil gi mye vas, særlig om båten dreier. Svaret er nei, har liggi nesten en uke med denne løsningen, uten at det har tatt meg plagsomt mye tid å ta det opp igjen. Jeg henter nesten alltid 2`er ankeret med jolla, mens kona gjør båten shipshape. At systemet har sine svakheter, er jeg fullstendig klar over, likevel synes jeg kompromissene er overkommelige,og sett opp mot fordelene ( nærvøs skipper får sove godt ) syns jeg dette er en god løsning.

 

Båten er en 30 fots halvtonner, ca 3500kg, lavbygget med relativt lite vindfang.

 

Det jeg mest skulle ønske meg, var å endre til 6mm kjetting hele veien. Kjetting kan ikke slites av, og den kan ikke røskes av ( om den er av OK kvalitet ). Dessuten har den en god del tyngde i seg selv.

Å håndtere den manuelt, virker dog litt i overkant. Jeg funderer på om jeg kunne sette en vinsj bak, og trekke kjettingen fram til baugen ved behov. Strengt tatt ville da vinsjen kunne betjene både hekk og baug samtidig. Det er blitt med tanken. Da ville jeg uansett også valgt 6mm kjetting, tror jeg.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Var litt flåsete sagt.

Faktum er at ankerlanterne 12-15m oppi lufta hjelper veldig lite for idiotene som kommer brasende i 25kn fart i et typisk ankerområde.

 

Suzuki

Er faktisk enig i dette. Vurderer å gå til anskaffelse av et par LED lamper som går på batteri, slik at jeg kan henge en på hver side av båten, på manntauet, når jeg ankrer opp for natten.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg de nye ankringsreglene.

 

Hvor gjelder 50 m grensen?

 

Er det noen lenke?

 

Har ingen lenke, men gjelder i sundet frem til fergeleiet. Du får ikke ha lettbåt innenfor på stranden heller. Flere som ble

jaget bort av Kustbev. i sommer.

 

Vi måtte legge jolla på stranden syd for fergeleiet. Men vil tro det finnes en lenke til bestemmelser på Koster generelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker om Kilsand jeg også Suzuki. Med "sundet", tenkte jeg innerst i Kilsand og ut til Fergeleiet. Der er det satt ut flytende

bøyer med advarsel på.

 

Lå der 3 netter i sommer og Kustbevakningen var der hver eneste kveld. Altid båter som hadde lagt seg innenfor. Da tok de også øyde for vind-dreining.

Link to post
Share on other sites

baatsmann, kan du forsøke å illustrere på et kartutsnitt ?

 

Det har da alltid vært noen bøyer, dog ikke veldig synlige ca 50m fra land hele veien ? Husker jeg så feil ?

 

Suzuki

 

 

Nå var det flere år siden vi hadde vært der sist. Vi snakket med Kustbevakningen, de sa det var nytt for 2006. Mange små

flytende varselskilt. Skal sjekke om jeg har noen bilder.

 

Ellers vil jeg legge til at vi lå med ca 3x dybde på kjetting. Det kom en Hanse 342, som mistet festet utallige ganger ved Kilsand,

dro inn til Strømstad neste dag og kjøpte Bruce. Eneste jeg opplevde som mistet festet. Han mente selv han nok kjetting/tau ute.

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...