Jump to content

Ankring på/for svai


roaldbj

Recommended Posts

Sist sommer var det et par ganger jeg prøvde å snakke med de nyankommende og fortalte hvordan det hadde blåst tidligere og hvor mye tau og kjetting jeg hadde ute. Jeg fikk vel i grunnen bare inntrykk at man ikke forsto problemet og mente jeg ikke kunne forlange å ha så mye plass rundt meg..

Hva gjør dere når nyankommende båter ankrer opp svært nær?

I de deler av verden der jeg ferdes, er det skikk og bruk at det er de som ankommer først som bestemmer reglene. Dersom jeg ankommer til en ankringsplass og det allerede ligger andre båter der, spør jeg skipperen av båten som vil bli liggende nærmest meg hvor mye kjetting de har ute, og innretter meg deretter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare erfaring med Bruce kopier og ved akterfortøyning mot land med kjettingvinsj og blytauvinsj.

Ligger aldri på svai. Borsett fra en kaffepause i ny og ne på svai akterfortøyd.

Erfaringen er at det sitter veldig godt både med blytau og kjetting, forutsatt at man har nok tamp ute.

Bruce tåler enkelt og greit veldig dårlig vertikalt drag mot ankeret.

På mudder og søylebunn suger og graver det seg slik ned at jeg har slitt med å få det løs enkelte ganger.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe et ekstra anker til å ha forut på Confortinaen min med tanke på å ligge på svai og lurer på hvor stort jeg bør velge. I hekken har jeg et 10kg Bruce-kopi med kjetting og Anchorlina men forut btror jeg at det blir tau og kjetting. Holder det med 10kg også i baugen eller burde jeg gått for 15kg?

 

Med anker ute akter, har du oftest fortøyning i baug. Dvs du ligger fortøyd til land. Men ved anker i baug, og ligge på svai vil jeg ha større anker i baug.

 

15 kg i baug med kjetting så lang du orker å dra. I tilegg daumann for sikkerhets skyld.

10kg akter bør holde.

 

På vår 9 tonn

 

22 kg i baug

15 kg akter

 

begge har 50 m kjetting. Dvs winsch foran/akter

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Var bunnforholdene de samme ved disse 3 tilfellene ? Et anker som har godt feste på sandbunn, kan være ubrukelig på steinete bunn, og motsatt.

 

Når dette er sagt, regnes vel Bruce for å være et godt "allround" anker som vil feste seg på de fleste typer bunn, med unntak av bløt mudderbunn.

 

For å si det enkelt. Erfaring 1. og 3. har aldrig løsnet. Erfaring 2. løsnet flere ganger i løpet av en sommer. Har vært i samme farvann. Det er ikke tvil om at "Bruce" ankeret på den Scand jeg hadde var dårligere en de andre. Det kan være flere detaljer en det jeg har observert som er årsaken. Erfaring 1. og 3. er at "Bruce" med riktig utforming er et meget bra allround anker.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

For å si det enkelt. Erfaring 1. og 3. har aldrig løsnet. Erfaring 2. løsnet flere ganger i løpet av en sommer. Har vært i samme farvann. Det er ikke tvil om at "Bruce" ankeret på den Scand jeg hadde var dårligere en de andre. Det kan være flere detaljer en det jeg har observert som er årsaken. Erfaring 1. og 3. er at "Bruce" med riktig utforming er et meget bra allround anker.

 

Var det en Scand Baltic 29, den er stor i aktern. Høy og bred, stort vindfang. Kan ikke det være en medvirkende årsak.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det flere som bruker Drivemasters teknikk med Y-kobling

 

mellom ankertau/ ankerkjetting og feste på baugen?

 

(se innlegg # 4)

 

Ja, legger ut 3-4 ganger dybden, bakker det godt på plass/kjenner at det virkelig sitter, pleier å bruke en 1800-2200rpm i revers.

Slakker så av og legger ut mer, slik at jeg normalt har 5 ganger dybden.

og mere hvis det skal blåse mye.

Har CQR anker og 10mm kjetting, og avlaster til pullerten lik Divmaster.

Og jeg er alltid trygg når jeg ligger på svai. bare ikke andre kommer og legger seg tett opptil meg. Jeg er mer redd at andre skal miste sine fester, når jeg ser hva noen gjør av og til. så det har hendt jeg har flyttet

På plasser jeg ikke helt kjenner bunnforholdene(fare for mye stein)

kjører også en egne line i akterkant av ankeret, på ca 15 meter, så hvis ankeret har satt seg i steiner og ikke kommer løs så bruker jeg denne lina til og trekke det løs andre veien med.

Jeg har Bruce og Danforth i reserve.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tips for festing av tau til kjetting: Rustfri tykk stålplate med en slisse halvveis gjennom. Tres ned på kjettingen og har to tau sjaklet fast i huller på hver side nederst. Tauene festes så til pullertene, gjerne med rykkavlaster. Lett å ta av hvis man trenger å få ankeret opp i en fart.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 20 kg Bruce og 90 m. kjetting i baugen.

Jeg legger ut godt med kjetting, låser utslippet og bakker til kjettingen "løfter" seg.

Setter så opp støtteseilet så jeg ikke "sveiver" så mye, da har jeg alltid baugen opp

mot vinden.

Denne metoden har ikke sviktet meg ennå. :smash:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Var det en Scand Baltic 29, den er stor i aktern. Høy og bred, stort vindfang. Kan ikke det være en medvirkende årsak.

 

Nei! 32 fotern var tyngere og omtrent like bred som Scand. Til tross for 5 kg tyngre anker veier 44 fotern mellom 12 og 15 tonn og har et kjempe vindfang. Jeg merket at ankeret til Scand ofte måtte trekkes langt før det festet seg. Det hadde også en tendens til å flytte seg litt. Til slutt var det nesten rett under båten når jeg strammet etter. På de to andre båtene er/var det slik at jeg slipper/slapp ankerdreggen. Fortøyer/fortøyde mot land og strammer/strammet hardt ved vinsjen for deretter slakke litt. Dette gikk stort sett ikke med ankeret på Scand. Lengden på blytauene var/er i alle tre tilfeller 45 til 50 m.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

roaldbj

 

Her en ting som jo hjelper ved ankring.

Men det er lett å lage noe slikt selv, eller få det laget. man trenger jo bare litt sammlet vekt.

 

 

http://www.cruisingoutfitters.com/kiwi.html

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 20 kg Bruce og 90 m. kjetting i baugen.

Jeg legger ut godt med kjetting, låser utslippet og bakker til kjettingen "løfter" seg.

Setter så opp støtteseilet så jeg ikke "sveiver" så mye, da har jeg alltid baugen opp

mot vinden.

Denne metoden har ikke sviktet meg ennå. :smash:

mvh

giver

Lik erfaring, men har bare 50 m kjetting, vurdere å forlenge. Et problem med mange seilbåter er at de "seiler" for anker, skulle gjerne ha hatt en slags mesan. En gang bruke vi gummibåten på høykant i akterstaget, det funket.

Link to post
Share on other sites

roaldbj

 

Her en ting som jo hjelper ved ankring.

Men det er lett å lage noe slikt selv, eller få det laget. man trenger jo bare litt sammlet vekt.

http://www.cruisingoutfitters.com/kiwi.html

 

Flott informasjon om ankringsmuligheter.

 

Enda en ny opplysning å forholde seg til.

 

Antar at det er få personer som har forsøkt dette ankringssystemet.

Link to post
Share on other sites

Her er litt mer info fra en engelsk side.

 

Anchors, Chain & Accessories

The basic rules of a good anchoring system

 

• The selection of the anchor is critical, as it is obviously playing a major part in your anchoring system. Don't skimp on such on essential safety gear: use the products of an experienced manufacturer for your peace of mind.

 

• Do not overlook the importance of every element in your anchoring system: it is only by selecting top quality gear and assembling them correctly that one gets reliable anchoring. - The chain diameter must be generous (see table), and its length at least 5 times the boat's length. -The rope rode: opt for polyamide/nylon, which provides good abrasion and tension resistance, and has a good stretching capacity (18 to 25 %) to absorb the surges that waves impart on the anchor.

 

• Have 2 anchoring systems minimum : the primary anchor at the bow, as the "working anchor" ; the second anchor in an easy-to-reach locker, serving as the "storm anchor". In any event, all anchoring systems must be ready to use at all times ( they should, if possible, feature a different type of anchor) for example, a plough anchor at the bow and a flat anchor at the stern). A third anchoring system is also worth considering, for short anchorage, such as "lunch-hooks," or as an extra security. In this particular case, an aluminium anchor with a weighted rope is ideal, due to its good holding power and easy handling.

 

• The scope (length of anchor line) should be determined according to the water depth below your keel and the wind conditions -

less 10m : 3 times the water depth, up to Force 3;

5 times the water depth, up to Force 6;

7 times the water depth, up to Force 9.

- More than 10 m : no more than 5 times the water depth.

 

• Beyond Force 9, you should set 2 anchors, either each on its own line (allowing a 60° to 90° angle or both anchors on the same line with a 2 to 5 m chain interval. In both cases, you should provide a generous scope. It is advisable to marke the chain and rope with a marking system, this could be a simple as colour coding or cable ties.

 

Maximum Boat Minimum Shackle Chain Nylon rope

length of displacement weight of anchor size Dia Size

of boat kg kg lbs mm mm mm

 

Dinghy, tender, Optimist 2 4.4 8 6 6

Dinghy, inflatable boat,

small catamaran up to 4 m 300 3.5 7.7 8 6 6-8

Towable sail/power boat

up to 5.50 m 800 6 13 8 6 10

6,50 m 1 8 17 8 6-7 10

7.50 m 2 10 22 10 8 14

10.50 m 4.5 14 31 10 8 14

12.50 m 8 16 35 12 10 18

16 m 12 20 44 12 10 18

18 m 16 24 50 16 12 22

20 m 20 34 75 16 14 24

25 m 30 40 88 16 14 24

+ 25 m 30 60 140 18 16 28

 

tabellen ble litt vanskelig å lese, men alt står her : http://marinestore.co.uk/page/mrst/CTGY/an...nd-accessories/

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sover man trygt om natten når man ligger på svai da,

Selvfølgelig. Sover mye tryggere enn hvis jeg ligger inn til land.

hva vist vinden snur i løpet av natten? bruker dere noen dregg bak båten i tillegg

Hvis du legger en ekstra dregg akterover, er det ikke sikkert man sover så godt. Hvis vinden snur 90° da, blir båten liggende på tvers i vind og bølger. Da kan du risikere at begge ankrene slipper. Hele poenget er at båten skal snurre rundt hvis (når) vinden snur. Dette krever selvfølgelig at man har litt plass å snurre på. Og så må man slippe ut noe litt bedre enn en kaffedregg fra Biltema.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sover man trygt om natten når man ligger på svai da,

hva vist vinden snur i løpet av natten? bruker dere noen dregg bak båten i tillegg :confused:

--------------

For min del, når jeg ligger på svai så er det kun etter ankeret, om vinden snur så må du bare beregne at det skal være plass nok den andre veien også.

Har til nå ikke hatt problemer om vinden har snudd.

Det må bare passe på at de som ligger i din nærhet, ikke legger seg for nærme.

Og sjekke hva deres sving radius vil bli.

Sørg for at du har god plass.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sover man trygt om natten når man ligger på svai da,

hva vist vinden snur i løpet av natten? bruker dere noen dregg bak båten i tillegg :confused:

Sover veldig godt på svai, og har jeg mistanke om at ting kan skje i løpet av natta, så har jeg flere alarmer:

 

- Vindalarm

- Dybdealarm

- Ankervakt på GPS

Link to post
Share on other sites

Etter å ha opplevd å bli påseilt (ja, det var en seilbåt) når jeg lå på svai blir det aldri noe mer slik ankring på meg. En sjokkerende måte å våkne på... :eek:

 

Jeg tror deg så gjerne. Koster i sommer ved Vetnet, gjennom sundet er trafikken stor. Mange båter ligger for anker, ikke alle

bruker ankerlanterne. Rundt midnat kommer det en seiler for fulle seil, bra vind og stor fart gjennom sundet. Ingen kollisjon,

men du verden for et stemmebruk. Blafring i seil som tydet på raske kursendringer. En liten tankevekker for oss alle, både vi

som ligger for anker(ankerlanterne) og når man er underveis(sjekke forholdene).

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha opplevd å bli påseilt (ja, det var en seilbåt) når jeg lå på svai blir det aldri noe mer slik ankring på meg. En sjokkerende måte å våkne på... :eek:

 

Noen idioter kan man ikke gardere seg mot på annen måte enn å ha båten på land, eller enda bedre ligge på en strand i syden! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg i tillegg finner en fin 'dump' på bånn og slippe ankeret i føles det ekstra godt.

 

Da er sjansen veldig stor for at ankeret skal ta tak igjen, selv om det brytes løs i en vinddreining.

 

Eksempel: Jørpelandsholmene:

jorpelandsholmene.jpg

 

Dersom bunnen skråner jevnt vekk fra land er det mer skummelt med uventet fralandsvind - man kan risikere at ankeret ikke får tak igjen på vei ned mollbakken.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...